Advertenties

Tunen en pimpen en het beeld van de buitenstaander.

Gestart door Dennis Postma, 16 juli 2006, 20:20:38

Vorige topic - Volgende topic

Dennis Postma

!-! ;)

Citaat van: LVD op 16 juli 2006, 18:32:28
Tuning, is niets anders dan het fijn stemmen van dingen.  (de letterlijke vertaling). Van origine is het tunen van auto's, het afstemmen van het onderstel, verbeterde aerodynamica, motorisch afstellen, dus eigenlijk hetgeen in de racerij gebeurt.
Ik ben van mening, dat wat er grotendeels op de weg gebeurd, wat in de volksmond tuning wordt genoemd, niets met tuning te maken heeft. Het is meer het verfraaien van auto's. Ook ik doe daar aan mee, om geen misverstanden te laten ontstaan  Y
Wat ik jammer vindt, ik werk in mijn vrije tijd erg veel bij een tunings bedrijf, dus puur motorisch en onderstellen, dus zoals tuning van origine bedoeld is. Wat je altijd voor vragen krijg, is of je nog spoilers en weet ik veel wat voor atributen hebt.. De meeste mensen weten gewoon niet wat wat is. Niet erg, maar wat al eerder vermeld is, de goede moeten onder de slechte leiden. Als johnnie op de hoek zn uitlaat eraf zaagt en als een debiel over het industrie terrein aan het rijden is, krijgen wij scheve gezichten, want wij werken daar aan mee. Ik vindt herrie in de auto altijd wel leuk, heb op mn vorige auto een groepN rally uitlaat gehad (+-100db, maakt gewoon herrie), je krijgt zoveel negatieve reacties, van daar is weer zn aso.. Daarom doe ik dat dus maar niet meer. Dat heb ik dus ook wat Michel C. bv al opnoemde, je kan met een verfraaide auto vaak niet meer bij "onbekende" langs, want daar heb je dr weer 1..

Ik vindt het erg jammer dat je tegenwoordig als je auto je hobby is, je daar minder van kan genieten omdat andere je meteen aso vinden..

Titel is goed !-!,
nu zelf nog even vertellen waarom je dit topic hebt geopend... Y

want anders slaat het de plank helemaal mis... ;)

M.A.W., als men hier op wil reageren dan kan dit...

ForeverYoung

zie laatste discussie in het automaxx summer edition topic ;)

Michel Cijs

Citaat van: Michel Cijs op 14 juli 2006, 10:23:45
en dat is iets waar ik me als liefhebber enorm aan stoor

ik kom met mijn werk redelijk in contact met wat managers binnen de pon-holding en als we het dan over het privé leven hebben waarin ik vertel over mijn grootste hobby wordt er als snel geoordeeld zoals het vooroordeel oproept in het filmpje en moet je weer uitleggen dat er een verschil is tussen tunen en tunen. Ik neem mijn auto dan ook bijvoorbeeld niet meer mee naar een belangrijke bespreking waarbij nog onbekende voor mij zitten, dat is gewoon niet zo handig.

Maar het is wel de trend van de laatste jaren dat de 'scene' hier naar toe beweegt. Die 'ondeugende' meiden is wel lachen hoor dat die er bij zijn gekomen; leuk voor de afleiding en de show. Maar het volk wat tegenwoordig op een gem. tuningmeeting loopt daar voel ik me niet zo erg mee verbonden. De clubmeetings zijn daar gelukkig een welkome uitzondering op, op een show als ETS sta je voor jezelf en is dit ook anders en ook de specifieke meetings als een gronau en waarschijnlijk de franse autosportdag dadelijk maar de andere meetings hoeven voor mij niet zo nodig meer, die sla ik liever over. Hopelijk wordt dit wel weer anders, als de 'hype' wat minder wordt en de liefhebbers weer overblijven.

Zo niet dan wordt het tijd voor een oldtimer of iets anders sjieks  :)

pimpen is als woord overigens sowieso fout ;)

maar bovenstaand dat is mijn mening. Overigens schaam ik me niet voor mijn hobby en is het niet zo dat ik alleen maar dit soort negatieve reacties krijg, in tegendeel net als jeroen zie ik vaak bewonderde blikken onderweg en komen mensen bij de pomp even een praatje maken want het is toch allemaal wel erg speciaal.

Maar wat bij de algemene meetings vaak opvalt is dat het stereotype wat men oproept in het RTL filmpje (link in het AM topic, pagina 21) wel steeds vaker klopt daar ter plaatse......deze mensen zorgen iig ervoor dat ik me meer op mijn gemak en op mijn plaats voel bij een clubmeeting (waar overwegend liefhebbers zijn) dan bij een algemene meeting........Maar wie weet heeft dat ook wel met mijn leeftijd te maken ;)  :D

Michel Veltman

kan me wel goed aansluiten bij wat mn naamgenoot zegt...
gelukkig krijg ik ook zoals Jeroen en Michel reeds zeggen genoeg positieve blikken en praatjes wat toch altijd leuk blijft..

zoals laatst bij instappen auto bij de mac 2medewerkers een sprintje trokken naar me en vervolgens ''alles'' ervan wilde weten enzo..dat is toch leuk en geeft goed gevoel :)

de figuren die bij stoplicht een sprint met me willen doen zijn altijd aan verkeerde adres...
- "Never argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience." ;)
- aka Yonexfreak :)

Michel Cijs

heb ik idd ook, stoplicht sprintjes lach ik om en rijd ik gewoon rustig weg; schakel ik al binnen 2500 toeren over Y

maar als het spontaan van beide kanten onstaat, kan het leuk zijn; gezamenlijk een snelle bocht induiken of iets dergelijks....

GVR

Het is ook maar net hoe je je door het verkeer begeeft. 8)

LVD

ik rijd altijd vrij hard door en wil ook niet als laatste wegzijn bij het stoplicht, maar die "sprintjes" geloof ik altijd wel..

Niels Nederlof

Citaat van: Michel Cijs op 16 juli 2006, 22:09:52
Zo niet dan wordt het tijd voor een oldtimer of iets anders sjieks  :)

Maar wie weet heeft dat ook wel met mijn leeftijd te maken ;)  :D

1. Een heel goed idee ;)

2. Dat is absoluut waar..... ;)
" die richtig gute Autofahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" Walter Rörhl

Michel Veltman

Citaat van: Michel Cijs op 16 juli 2006, 22:20:05
heb ik idd ook, stoplicht sprintjes lach ik om en rijd ik gewoon rustig weg; schakel ik al binnen 2500 toeren over Y

maar als het spontaan van beide kanten onstaat, kan het leuk zijn; gezamenlijk een snelle bocht induiken of iets dergelijks....

met een 2.0 16v wil ik er wel aan denken om x toe te geven aan een sprint ( ;) ) maar bij een 1.6e schiet het niet echt op.. hehe

daarintegen heeft mn auto wel erg veel grip en bochten kan ik soms (aso)hard nemen...maar ook dat vind ik iets om OF te doen in mn uppie op lege baan voor me OF op circuit (zandvoort bv..)

maargoed ga nu lichtelijk offtopic..
- "Never argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience." ;)
- aka Yonexfreak :)

lúk

nou met mijn 1.6 16v wil ik best sprintje doen  :q
maar niet tegen een 2.0  dat verlies ik tog  8)7

bas1984

kvind het ook een beetje dubbel allemaal....

je word gewoon bij de grote groep getrokken en gezien al een assosiale die alleen maar zit te racen en te sprinten...
daarin tegen zijn de leuke reacties en opmerkingen zoals bij de pomp wel weer heel erg leuk  !-!

Marc Brouwer

Helaas begint dit vooroordeel volgens mij nog veel eerder. Op het moment dat je zegt lid te zijn van een autoclub gaat men al denken dat je te maken hebt met racen o.i.d.
"We Shall Not Be Moved"

Tuned

heel vaak lokt alleen al het uiterlijk van mijn megane andere uit om te racen, maar ja met een 1.6 is dat nie eens aan de orde..
vind ook dat als je wilt racen en sprinten doe dat dan op assen of drachten ..daar heb je competitie..

de tuning scene is naar mijn mening de show, en de go
beide wel intresant, maar om nu in een interview te gaan zeggen dat bling bling hot is nee, volgens mij is dat namelijk ook al weer wat terug genomen, en daarnaast is het tunen je auto met voorbeelden van andere misschien naar je eigen wensen afstellen, beter nog het is stylen..

tis een vrij grote wereld, die verpest word niet door de assos zelf, maar door de media die alles maar op een hoop gooit, ongelukken straat races enz. word allemaal onder de naam tuners weg gekletst en dat is natuurlijk nie zo.

ForeverYoung

Citaat van: Marc Brouwer op 17 juli 2006, 00:05:20
Helaas begint dit vooroordeel volgens mij nog veel eerder.

Idd ja.

En mijn Mégane is nog zo goed als standaard, maar als ik zeg dat ik bij de RTC zit (heeft Tuning in de naam) dan denken ze al aan monsterbumpers en vliegtuigspoilers..

Laat ik de auto dan zien: 'oh netjes, heel anders dan ik gedacht had' :q

overigens trek ik af en toe wel sprintjes (met een 1.6 ja! 8)) en kan ik ook soms best wel aso rijden, maar dit doe ik niet altijd en overal natuurlijk, en ik heb, om maar even wat te noemen, nog nooit iemand rechts ingehaald (want dat is dus écht a-sociaal!)
dus dat aso rijden van mij valt relatief gezien ook wel weer hard mee...

mickeynox

Volgens mij klopt dat aso rijgedrag totaal niet in het plaatje van de "echte" tuner/styler. Je heb nl zo veel geld en jezelf in de auto gestoken dat je er ongelooflijk zuinig op ben. Ik wel iig. Ik zal nie zeggen dat ik nooit te hard rij ofzo. Maar sprintjes doe ik nooit.

Wel is het zo dat mensen negatief over tuners denken, maar de meeste kunnen het wel warderen. En ik doe dit voor mezelf en niet voor een ander. Dus laat ze maar denken wat ze willen.

Je zie het vaker als een scene veel aand8 krijg van de media of wat dan ook, dat het steeds groter word en dus ook steeds meer rotte appels tussen komen te zitten. En voor de media is het ook "leuker" om negatieve dingen in het nieuws te zetten want dat scoort beter.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev