Advertenties


Oorzaak opsporen van een niet werkende kachelmotor.

Gestart door Jaro, 4 juli 2006, 12:57:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jaro

Ben er net achtergekomen dat de blower van mijn kachel (die nu dus koele lucht in de auto zou moeten blazen dus!) niet meer werkt.
Het betreft een 1.6e uit 1998 zonder airco.
Ik heb al over een stekker aan de accu gelezen, maar voor zover ik daar als technische leek iets over kan zeggen zit die gewoon goed vast.

Heeft iemand tips over hoe de oorzaak van de storing op te sporen?
Met een graadje of 32 is een beetje extra ventilatie helemaal niet onprettig zal ik maar zeggen.  ;)

Ik heb begrepen dat de schakelaar een zwak punt is. Zelf doen of is dat een klus voor de garage?

peterachterop


Jaro

Ja, sorry, had ik er natuurlijk bij moeten schrijven.  8)7

Ja! zekering gecheckt!

Jaro

Weet iemand wat een redelijke prijs is voor een nieuwe weerstand+kachelmotor inclusief montage?

Dan weet ik waar ik me in het ergste geval op moet voorbereiden.


Rmc_Jelluh

ik heb hetzelfde probleem gehad..

bij mij lag het aan een stekker verbinding die slecht contact maakte en daardoor aan het smeulen ging en zo geen contact meer maakte (en gelukkig niet geheel ging branden)

kijk bij je accu daar achter zit je motor voor de ruitenwisser, tevens zitten daar een enkele stekker verbindingen op een kunststof frame zodat ze op hun plaats blijven..
kijk die verbindingen eens even na, door er aan te friemelen even los erin kijken (met zaklamp) of alles wel goed is en weer in elkaar zet daarbij je auto op contact en de blazer aan dan hoor je vanzelf of het daar aan ligt.. 

is alt te proberen kost je nl nix alleen btje tijd aan de auto (vind je vast niet erg)

oplossing bij mij was de stekker een btje provosorisch repareren door te zorgen dat ie weer contact kon maken wat plastic van de stekker snijden, en ff goed terug zetten zodat de stekker geen kant meer op kon..

ps. laat even weten als je het probleem heb opgelost...


Jaro

Helaas, helaas, helaas  N

Alles zit prima vast en met een beetje frunniken aan de stekkerstjes en draadjes gebeurde er nul komma nada niente!

Jammer, maar evengoed hartelijk dank voor het meedenken.

Nog wat info voor de meedenkers: Het lampje van het circulatieknopje (dat de lucht in de auto rondgepompt wordt zonder verse lucht van buiten), brandt ook niet als ik het knopje indruk. De blower op het achterraam (Is bij mij (cabrio) een aparte motor) werkt daarentegen nog wel.

Ik weet niet of techneuten hier nog extra conclusies aan kunnen verbinden.

Alle vlugge info is zeer welkom want maandag gaat hij naar de garage en ik heb van de renault dealer gehoord dat een nieuwe kachelmotor met weerstand inclusief montage bij hun, me ongeveer 450 a 500 euro lichter maakt.

Voor dat geld heb ik wel een beter bestemming aangezien ik volgende week vrijdag van plan ben op vakantie te gaan.

Jaro

Ik heb de zekering trouwens alleen optisch gecheckt. Ik neem aan dat je daar gewoon aan kunt zien of hij nog goed is?

Rmc_Jelluh

ik zou even doormeten of je kachel/weerstand motor wel stroom krijgt ..
mocht ie naar de garage gaan dat je even eerst laat checken of deze echt kapot is en niet een massa probleempje is.. dus ook even de massa controleren tegen het apparaat aan..

dan heb je toch al redelijk je best gedaan om zelf wat te vinden, en garage kan altijd nog..
succes ermee..

Jaro

#9
Doormeten is niet aan mij besteed ben ik bang. Ben een technische onbenul. Ik zal wat dat betreft op de garage moeten vertrouwen, maar ik zal hem jouw tip over de massa doorgeven.


Nogmaals, hartelijk dank voor het meedenken!  !-!


Misschien dat het bij de bewuste garage waar ik maandag terecht kan (bij de dealer kon het op z'n vroegst pas over twee weken!) trouwens iets goedkoper kan dan 450 a 500 euro... Ik hoop het maar.

bert

Ik heb nog een complete kachelaanjager liggen, mail me maar bij interesse: bertmoorlag@yahoo.com

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev