Advertenties

Waar zit de stappenmotor op een 1.6 16v bj 2002 ?

Gestart door PedrO, 3 mei 2006, 21:34:55

Vorige topic - Volgende topic

PedrO

Goede avond,

Voordat ik mijn vraag stel zal ik me eerst ff voorstellen.
Mijn naam is Pedro en ik heb sinds een week een Megane Coupe 1.6 16v bj 2002 in Dynamique uitvoering.
De auto heeft een Vialle LPI installatie. Km stand is nu 50600 km.
Auto bevalt me goed. Echter sinds een paar dagen 1 probleem(pje).
Zowel op gas als benzine: Auto start goed. (toerental net boven de 1000).
Als de motor warm wordt tijdens het rijden zakt het stationairtoerental... Te ver.. (soms niet).
Het zakt dan vaak terug naar rond de 500. (vorige week zelfs al 1 keer afgeslagen op het moment dat ik de koppeling intrap richting een rood stoplicht).  ;(

Nu heb ik hier op het forum uitgebreid rondgezocht. Er wordt regelmatig vermeld dat dergelijke klachten iets temaken kunnen hebben met de stappenmotor. Maar de reiniging ervan wordt alleen beschreven voor een 1.6e motor.

Ik heb net ff bij mezelf onder 'the hood'  gekeken, maar ik kom er zo niet uit.

Zien die stappenmotors er hetzelfde uit voor de 1.6e en 1.6 16v?
Of moet ik het toch ergens anders in zoeken?

ALvast heel erg bedankt.

ForeverYoung

ik las net vanavond op een ander forum dat de stappenmotors op elke injectie-Renault hetzelfde zijn, dus het lijkt mij een grote kans dat het bij jou er net zo uitziet als op het fotootje in de FAQ.

dat ging dan wel over een al wat oudere Renault, een 19 om precies te zijn, daar zou een stappenmotor van een 1.6e zo op over gezet kunnen worden. of dat met de Megane 2 bijv. nu ook nog zo is durf ik niet te zeggen.

PedrO

R u shure?
Kon vanavond niks vinden wat op het plaatje in de F.A.Q leek.
Hmmpff.. morgen nog maar eens goed zoeken dan...

p.s Bedankt voor de snelle reactie  !-!

ForeverYoung

8)7 nog effe nagezocht, dat ging over de MAP sensor, sorry :0 ik haal die 2 altijd door elkaar (door de ietwat op elkaar gelijkende namen denk ik)

toch lijkt het mij niet meer dan logisch dat er bij een 1.6 16v ook gewoon ergens een stappenmotor gemonteerd zit, zoals dat bij de 1.6e het geval is.

Paul

Heb je een gaskabel, of een electronische gasklep?
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

PedrO

Domme vraag van mijn kant:  8)7
Hoe zie ik het verschil..

Er loopt nu een kabel naar een zwart kastje gemonteerd op een beugel rechts naast het motorblok. Ik ga er vanuit dat deze kabel verbonden is met het gaspendaal.

Paul

De gaskabel(als je die hebt) loopt over het blok heen en komt in het midden uit bijna aan de achterkant van het blok.op een soort hendeltje.
Anders zit daar een stekker met een gele clip eraan als je een electr gasklep hebt

Clio 3 1.616v Initiale

PedrO

De gaskabel verdwijnt in een zwarte bak. Is niet zichtbaar aangesloten op een soort van hendeltje..
Op deze zwarte bak zit tevens een meerpolige (platte) stekker... K weet ff zo niet of ie geel was..  :)

Paul

Clio 3 1.616v Initiale

PedrO

ja pcies... die zie je duidelijk lopen.. maar is dus niet zichtbaar aangesloten op een soort van hendel...
uiteinde van deze kabel verdwijnt in een zwart bakje waar ook een dikke platte stekker op aangesloten zit..
zal dan dsu een electronische gasklep zijn??  :?

Timo Zuiderduin

achter je blok zit ie! bijna onder je parafaanplaat!

stekkertje eruit, 2 schroefjes losdraaien en hij is eruit.

PedrO

@ Timo; Is dat een beetje te doen? of zit ie op een onmogelijk plek..
Zal morgen meteen ff checken

@ Remko; Op LPG heeft ie er ook last van..  dus toch geen stappenmotor probleem dan?

Timo Zuiderduin

is makkelijk te doen, pak een korte schroevendraaier en het is geen probleem.

PedrO

Ik zal er vanavond eens ff onderkruipen, eerst ff een busje carburatorreiniger halen.
Kijk dan gelijk of ik wat fotootjes kan maken voor hier op het forum..

PedrO

kan ik de stappenmotor ook met wat abders reinigen? bv wasbenzine...
of is het beter om carburatorreiniger te halen?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev