Advertenties


Megane coupe 1.9 Dti - EGR problemen?

Gestart door timdebeir, 26 februari 2006, 11:36:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

timdebeir

Ik schets maar even het volledige verhaal zodat jullie je misschien een duidelijker beeld kunnen stellen van het probleem.
Mijn wagen heeft nu momenteel 183.000kms op de teller en is net 6 jaar geworden.
Een paar maand terug deed ik de autosnelweg in de sneeuw, en ik merkte dat mijn wagen begon te vertragen.
De m?gane reageerde niet meer op het gaspedaal...ik heb mij nog net op de pechstrook kunnen plaatsen.
Toen ik de auto gewoon wat liet draaien en dan op het gas drukte reageerde de wagen totaal niet!
Ik belde de garagist op die mij vertelde dat het hoogstwaarschijnlijk de diesel was die bevroor of slechte diesel.
Deze raadde mij aan om de auto af te sluiten met de sleutel even te wachten en dan opnieuw te starten...Het werkte idd!

Vorige week neem ik zoal steeds de autosnelweg, het regende toen nogal heel veel en plots begon mijn wagen terug snelheid te minderen.
Ik voelde de narigheid al komen en nam de eerstvolgende afslag die toen gelukkig een paar 100meters verder was..
Aan het eind van die afrit moest ik de straat over om de carpoolparking te bereiken, maar wanneer ik gas gaf ging de wagen niet meer vooruit,
het waarschuwingslampje van electronische storingen brandde van het moment dat ik het gaspedaal aanraakte.
Met amper 10km/u en met de vier knipperlichten aan de parking kunnen bereiken.
Ik heb daar een halfuur geprobeerd de wagen stil te leggen en opnieuw te starten GEEN resultaat, ik duwde het gaspedaal compleet in,
maar de motor maakte geen toeren.

Plan B dan maar mijn vader gebeld die mij zou komen slepen, dus nog eens een half uur later komt die eraan, start de wagen en weg probleem...
Godverd*mme was mijn eerste woord, mij pa heeft mij begeleid naar de garage om de wagen daar binnen te doen voor nazicht.
Toen de motorkap geopend werd, merkten we op dat de EGR klep een vreemd luid lawaai maakte, wanneer de wagen werd gestart begon de na enkele
seconden steeds opnieuw.
Telkens de garagehouder deze fiche uittrok was het probleem weg...
Ik heb nu de wagen teruggekregen van de garage, waarbij die vertelde dat hij alles nog eens heeft nagekeken en alle contacten heeft gereinigd,
maar de wagen houdt nu constant in.
Te pas en te onpas gebeurt het dat wanneer ik wil optrekken de wagen niet meteen reageert, maar na 2000 toeren plots voluit gaat.

Wie o wie kan mij helpen met dit vervelende probleem of kan mijn garagist op weg helpen!

timdebeir

weet ik niet, de garagist vertelde mij wel dat de foutmelding van de EGR klep op de computer weg was, heb ook 121 euros betaald.
ik doe hem in ieder geval terug binnen maandagavond en hoor even of deze is vervangen..

hij stelde mij wel voor dat je ze gewoon kunt afkoppelen ipv te vervangen, doordat hij dit vertelde weet ik nu niet of hij deze heeft afgekoppeld,
ja of nee.

feit is dat wagen gaat niet direct meer voluit!

ikzelf dacht aan de luchtdebietmeter maar zit die op een megane?

timdebeir

update : gisteren terug hetzelfde probleem, gelukkig draait de motor stationair normaal, zodat ik kan schakelen naar tweede en derde,
en zo toch traagjes naar de garage kon rijden, zonder power weliswaar en gelukkig niet bergop!

EGR is uitgesloten omdat deze werd afgekoppeld - men denkt nu in de richting van een kapotte sensor van het gaspedaal, of de
bedrading ervan die het laat afweten.
Vanavond mag ik hem terug ophalen met nieuwe potentiemeter? en ik ben benieuwd!

Tim

timdebeir

er zit nu een nieuwe sensor in van een afbraak megane en de auto rijdt terug heel vlotjes,
reageert direct ook vanuit lage toerentallen wat niet meer het geval was.

hopelijk is de ellende hiermee weg!

timdebeir

het ziet ernaar uit dat de sensor kapot was iemand enig idee wat dit nieuw kost (zelf zit er een tweedehands in), kan
ik mij alvast voorbereiden op de al dan niet grote kost!  ;)

bigfire

kan dit ook het geval zijn bij een laguna II?

gr.

Jan

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev