Advertenties


stabilisatorrubbers

Gestart door geomjoo, 25 februari 2006, 19:26:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

geomjoo

heej mensen,

Mijn auto kraakt nogal erg als ik langzaam rij of moet inparkeren. Ben dus naar een garage geweest en daar vertelden ze mij dat het de stabilisatorrubbers droog waren.

Het zijn vooral de rubbers die bij de het wil zitten. Kan ik deze gewoon zelf demonteren en invetten? of moet ik ergens rekening meehouden?

pinodekip

J dit vraag ik me ook af ;D bij mij kraakt het ook

ForeverYoung

 :) het wiel? ;D beter lezen Remko ;D ;) ;) ;)

geomjoo

ja precies. Is gewoon een stang die van het linker voorwiel naar het rechtervoorwiel loopt. Deze stang zit bevestigd met enekele rubbers aan de wielophanging van de auto. Doel hiervan is om de auto wat meet stabiliteit te geven in de bochten.

elmar

Het is op zich makkelijk zelf te doen, wat wel handig is is een hefbrug, want op de grond is het wat lastiger.
Het enige wat je moet doen is de stang die aan de achterzijde die aan je draagarm zit gemonteerd met een bout en moer loshalen.
Haal het rubber er af en maak hem goed schoon, want er kan roest in vast zitten, wat van je stabalisator af komt.
Schuur deze ook schoon en vet hem in, bij de dealer hebben ze daar roze molikote vet, maar vaseline helpt ook wel.
Het monteren is wat lastiger, als je een extra krik hebt kun je die gebruiken, anders met een waterpomptang deze in positie brengen en dan weer vast bouten.

Veel succes,? Grtz Elmar

geomjoo

perfect voor de info. Heb alleen nog 2 vraagjes:

Is het wel te doen als je geen brug hebt?
Als je de roest van de stang hebt afgeschuurd, is het dan niet beter om deze te primeren ofzo? Want anders gaat het toch weer roesten?

Bal

Die rubbers kosten maar iets van een 5 ? per stuk (en als ik mij niet vergis heb je er maar vier nodig,2 bij de wielen en 2 andere in het midden.)
Volgens mij ben je beter af om er gewoon nieuwe te plaatsen ipv te zitten klooien om die ouwe terug goed te maken (meestal zijn die al wat dunner geworden enzo).

Maar ja das mijn mening h?.

Het is te doen zonder brug, alleen werkt het wat minder praktisch natuurlijk. Best wel beiden voorwielen van de grond zetten, anders kan de stang soms wat klemmen door torsie. Buiten eventuele moeilijk losgaande boutjes is het een eitje.

Meganez

Ik was dit topic aan het lezen omdat ik ook een beetje last heb van gekraak, en ga dus ook ff nieuwe stabilisatorstang rubbers halen. Nou wordt er dus geadviseerd beiden voorwielen van de grond te halen met behulp van een krik?

Ik sleutel aardig vaak gewoon op straat en moet dus vaak de megane op krikken maar heb altijd een beetje problemen met het zoeken van een goed krikpunt. Meestal gebruik ik het orginele krikpunt met de orginele krik om de auto omhoog te halen (dan heb ik het over voor in de dorpel), en probeer ik mijn assteunen daar vlakbij te zetten maar sinds mijn auto verlaagt is gaat dit niet meer (of niet veilig meer) omdat ik de orginele krik bijna tot zijn eind op moet krikken voor de assteun hieronder kan staan en daarmee is de auto de vorige keer van de krik af gegleden (gelukkig lag ik er niet onder en had ik mijn garage krik er naast gezet en beetje bij beetje mee omhoog gekrikt als veiligheid omdat ik het niet vertrouwde)

Alleen de garage krik gebruiken is ook nooit zo'n succes omdat deze dan op de opstaande randjes van de dorpel moet steunen en ik ben bang dat deze het dan ook niet houden..

Wat voor krik gebruik je dan en op welke punten laat je hem steunen? Ik heb zelf de beschikking over mijn standaard krik, twee as-steunen en een pneumatische garage krik. (zo'n standaard pomp geval met een stok van iets minder als een meter.)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev