Advertenties


Powercap

Gestart door Greencabrio, 22 februari 2006, 12:36:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Greencabrio

Hallo!!

Even een vraagje aan de audio whizkids hier...Ik heb sindskort een powercap. Maar ben benieuwd hoe je dit zo aansluit dat je powercap geen constante stroom houd? Heeft iemand een idee hoe dit werkt??

gr Michael

Edgar

Heeft je condensator (powercap) een remote, een plus en een min aansluiting??

Of alleen een plus en een min?

Heeft ie een remote dan schakelt ie alleen in als de audio aanstaat.
Heb je geen remote dan is ie constant aan maar dat is geen probleem hoor is gewoon een reserve accu voor je versterker. dus zal je accu niet leegmaken bij gewoon dagelijks gebruik van de auto.

geomjoo

gewoon een fatsoenlijke versterker kopen heb je helemaal geen condensator nodig....

Timo Zuiderduin

is niet helemaal waar Jeroen!!

condensator zorgt voor een soort buffer in de stroomvoorziening, een extra accu zeg maar. in mijn geval heb ik 2 versterkers en deze trekken vooral bij nummers met diepe bass aardig wat stroom, je krijgt dan bij iedere basdreun knipperende koplampen en als je pech hebt zelfs dipjes in je geluid. die klappen worden door de condensator opgevangen.

Ik heb er een condensator tussen zitten en zelfs dan nog hou ik last van knipperende koplampen als ik het vermogen ver open zet!!

Gerard Paas

@ timo.
voor hoeveel watt aan vermogen heb jij dan in je wagen liggen, want de instal van mij gaat ruim over de 2kilowatt en ik heb helemaal geen last van knipperende verlichting e.d. (op m'n knipperlichten na dan ;D)
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

Timo Zuiderduin

ligt ook aan de accu die erin zit ;)
ik heb een DGB-accu  :) volgens mij de goedkoopste die ze hadden liggen!
omdat mijn wagen met een dode accu stond tijdens de opnames. ;D

aantal watts,... geen idee ??? hij haalt in ieder geval over de 135 db  :D

Gerard Paas

 :) een DGB-accu, dan weet ik wel genoeg ;D :)
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

Edgar

@ Timo dan ben je een zwaardere accu nodig. Hoger amperage, dan moet het knipperen stoppen.

Een condensator is bedoeld om de piekspanningen op te vangen, deze wordt daarom ook vlakbij de versterker geplaatst niet meer dan 50 cm kabel ertussen. Hoe dichter hoe beter, echter niet dichterbij dan 10 cm. Dit om storingen in je geluid te voorkomen.

Wil je anders even de gegevens van je condensator posten. Wat de ook hierbij is de ene de andere niet.

Greencabrio

Hey iedereen bedankt voor de info!!! Ik heb zelf last dat de bas wegvalt als die te hard gaat....En wat betreft die versterker Jeroen Heb een JBL GTO 75.4 plus 2x kicker Comp ex 124 woofers...Trekt te veel vermogen, maar heb geen last van knipperende lampen.

Erix

Citaat van: Timo Z.(Meg-Cabrio) op 22 februari 2006, 16:22:02
is niet helemaal waar Jeroen!!

condensator zorgt voor een soort buffer in de stroomvoorziening, een extra accu zeg maar. in mijn geval heb ik 2 versterkers en deze trekken vooral bij nummers met diepe bass aardig wat stroom, je krijgt dan bij iedere basdreun knipperende koplampen en als je pech hebt zelfs dipjes in je geluid. die klappen worden door de condensator opgevangen.

Ik heb er een condensator tussen zitten en zelfs dan nog hou ik last van knipperende koplampen als ik het vermogen ver open zet!!

Dat is wel helemaal waar Timo, Jeroen heeft helemaal gelijk... De versterker dient zelf voor deze buffer te zorgen! Schroef je versterker eens open en kijk dan eens naar het gedeelte van de voeding. Hier zul je een kleine batterij condensatoren vinden. Aangezien goede condensatoren duur zijn wordt hier veel op bespaard waardoor deze eigen buffer soms te klein is. Dit besparen op onderdelen is geniaal want het genereert voor de fabrikanten en audio boeren 2x geld! De bouw van versterkers is goedkoper en er kan dus een grotere marge worden gemaakt EN men kan van die geweldige condensatoren gaan verkopen waar ook zo'n mooie marge op zit  ;) en Henkie met zijn auto-tje trapt er vol met open ogen in.

Wat betreft Ah (Ampere hour/uur) aanduiding op een accu. Dit heeft precies helemaal niets te maken met hoeveel vermogen de betreffende accu kan opwekken. Deze aanduiding staat voor hoeveel ampere je maximaal kan trekken zodat de accu niet binnen 1 uur leeg is. Het maximale aantal ampere wat een gemiddelde lood accu kan leveren ligt veeeeeeeeel hoger dan die 60 Ampere, eerder richting de 600 Ampere. De limiet hierbij is de spanning die op de platen komt door de warmte voordat deze krom trekken. Bij een gel accu zijn deze platen niet plat maar in een spiraal gerold (vandaar die cilinder vormen). Op een cilinder kun je nou eenmaal meer kracht zetten dan een vlakke plaat dus deze kunnen ook een hoger Amperage in 1x leveren (vaak over de 1000 Ampere).

Waarom nou dat gezever waarom een condensator dan het knipperen toch 'tegen gaat'? Het opwekken van vermogen in een accu is een proces wat net als ieder proces een aanloop tijd nodig heeft om op gang te komen. Deze aanloop tijd is net een tikje te lang voor een versterker. Een condensator heeft hier geen last van omdat daar geen proces in plaatsvindt.
ZX-Audio · the finest audio products around

geomjoo

ja, precies Erix jij hebt helemaal gelijk. Condensator is echt bullshit.
Even een voorbeeldje waar ik het eerder met Erix ook via msn over gehad heb. Kijk, iedereen zegt wel ja een versterker trekt je accu leeg blablabla. Dit zou alleen mogeliijk zijn als de versterker rechtstreeks de stroom van de accu krijgt en de accu niet voldoende wordt bijgeladen. Het leuke is, de versterker krijgt onder het rijden rechtstreeks stroom van de dynamo. De dynamo kan voldoende stroom leveren meer dan de versterker nodig heeft. Als je denkt dat de versterker teweinig stroom krijgt omdat het geluid vervormt hebt je gewoon een goedkope versterker met een klote voeding gekocht. De voeding is juist het hart van de versterker.

EyesOnly

#11
Bullshit of niet.
Zonder die zogenaamd overbodige condensator kan ik mijn install niet met 'vol' vermogen spelen en het toch nog 'zuiver' houden.
Niet iedereen geeft duizend euro uit aan 1 versterker 'omdat ie zo'n goeie voeding heeft'. Liever een condensator van 200 euro bij de rest :)


Edgar


Erix

#14
hmmm... bullshit is weer een beetje overdreven  :-[ beetje jammer dat het zo gezegd wordt.

@Timo.Z & Edgar ? niet persoonlijk aantrekken .... leren allemaal elke dag bij he ;)

@Erik van Rijn ? Een goede versterker hoeft geen duizend euro te kosten (eerder 2x jouw condensator). Ze zijn echter wel schaars tegenwoordig.... maar als je jezelf wilt laten naaien moet je dat helemaal zelf weten. Weet je wat alleen het gekke is. Als de inspuitgallerij van je auto-tje onderbemeten zou zijn waardoor ie bij hogere toeren zou gaan inhouden loop je direct zeurend naar de garage waar je hem vandaan hebt. Stel die garage zegt dan: 'Oh hier heb je nog een extra benzine pomp met wat sproeiers, dan moet je even per cilinder een gaatje boren en tappen in je inlaatspruitstuk en daar zo'n sproeier indraaien. Als je dat allemaal doet dan komt alles goed, want dat is net een beetje extra voor de pieken die je af en toe bij volgas hebt'. Negen tegen tien dat je dan helemaal gaat flippen en die garagist voor gek verklaart? Mooie is dat wanneer het nu om een versterker gaat en je eigen inzicht/kennis eigenlijk te kort schiet, je zelf met zo'n raar idee aankomt.

Kijk begon om het feit dat er gezegd werd dat het niet waar zou zijn dat een versterker voor zijn eigen voedingsbuffer moet zorgen. Dit voedingscircuit bepaald voor het grootste gedeelte de kwaliteit van de versterker. Dit topic vind ik niet echt geschikt om de hele werking van een versterker toe te lichten en heb er stiekem ook niet echt zin in :P dus dat laat ik nu maar achterwege. De grootste kunst is in ieder geval om de voeding voor de eindtrappen zo stabiel mogelijk te krijgen en voor de eindtrappen 'onuitputbaar' te laten lijken.

ZX-Audio · the finest audio products around

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev