Advertenties


Chip tunen

Gestart door bert jan, 17 februari 2006, 11:54:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

bert jan

Goedemorgen,

Ik heb net een verhaaltje gelezen op dit forum van Gerwin Batten (als ik zijn naam zo goed heb gespeld) en daaruit begreep ik dat het chiptunen niet zo veel nut heeft al je geen andere nokkenassen gebruikt.
Is dit inderdaad zo of zijn er wel leuke chip tune mogelijkheden die mijn coupeetje iets opkrikken qua vermogen.
Ik heb nl. een automaat (wat wel goed bevalt trouwens) maar zou wek iets meer uit de 1.6 16 v willen halen.

groet,
BJ

Timo Zuiderduin

dit onderwerp is al vrij veel aan bod gekomen, met de zoekfunctie van het forum kan je er wel wat over vinden.

maar hier even in het kort:

chiptunen van een motor zonder turbo (zoals bij jou het geval) heeft zo goed als geen nut. je behaalt heel weinig winst maar je betaald wel een hoop geld.
(als je geluk hebt 10pk extra).

je kan via de FAQ wel een aantal andere manieren vinden om je blokkie sneller te maken maar mijn advies,... zonde van de centen. je krijgt nooit het vermogen wat je zou willen behalve als je er veel geld tegenaan gooit, maar dan is het makkelijker om een andere wagen met sneller blok te kopen.

ForeverYoung

Chiptunen verbetert wel de 'driveability' , je motor gaat soepeler lopen, vaak haalt men er ook meer koppel uit, waar je volgens mij meer aan hebt dan aan pk's.

Betekent dus dat je laag in de toeren sneller op gang bent.

bertjan

Citaat van: Edward (ForeverYoung) op 17 februari 2006, 12:49:59
Chiptunen verbetert wel de 'driveability' , je motor gaat soepeler lopen, vaak haalt men er ook meer koppel uit, waar je volgens mij meer aan hebt dan aan pk's.

Betekent dus dat je laag in de toeren sneller op gang bent.

Precies, dat  is ook precies wat ikvan een collega heb gehoord die ook veel met auto's knutselt.
Het gaat volgens hem dus ook niet om die paar PK's maar meer om de koppel e.d.
Hij vertelde er wel bij dat je dan goed moet uitzoeken welke chip je gebruikt omdat er nogal wat rotzooi op de markt verkrijgbaar is.  Heb je hiervoor misschien een tip?

Bedankt alvast voor de antwoorden.

gr.
BJ

ForeverYoung

Ben geen expert ofzo,

maar een op maat (voor jou auto) gemaakte chip is beter dan een die voor jouw type auto min of meer 'universeel' is.

Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar je begrijpt me wel denk ik.

Op het RTC forum (www.renault-tuning.com) zit ene Menno die dit op maat zou kunnen programmeren, precies afgestemd op jouw motor.

Ik zou zeggen, registreer je daar eens en stuur Menno (dat is z'n gebruikersnaam daaro) een PM.

je kunt ook even kijken op www.fastchip.nl

of er een relatie is tussen Menno en Fastchip weet ik niet meer, staat me wel iets van bij maar weet ik niet zeker, maar in de FAQ daar staat het hoe en wat uitgelegd.

EyesOnly

ehm is dit chip-tuning niet het opnieuw programmeren van de bestaande comp ipv echt een fysieke chip?
of heb ik het weer es verkeerd :)

Timo Zuiderduin

ik denk dat je het juist hebt!

ForeverYoung

#7
allebei.

een deel van chiptunen zal bestaan uit het aansluiten van je auto op een computer met speciale programmatuur, waarna je ECU wat optimaler afgesteld zal worden.

maar kijk ik HIER

dan zie je een fotootje van een 'replacement EEPROM' oftewel een fysiek chipje, wat je door middel van solderen ofzo in je auto monteert (ik denk dan IN de ECU ofzo..)

die Menno van de RTC zal volgens mij je auto aan de computer hangen, en zo met behulp van een (vermogen)testbank je ECU herprogrammeren. Of hij ook fysieke chips doet, weet ik niet.

Maar volgens mij geldt ook hier: de op maat gemaakte keuze is de beste (en duurste), aangezien elke motor toch anders is, en je dus bij een 'identieke motor' een iets ander resultaat zult halen, dwz misschien niet het 100% optimale resultaat eruit haalt..

ik twijfelde ook even hoor, ben geen expert hierin, en mijn M?gane is ook nog niet gechipt, dus ook geen ervaring mee.

bertjan

OK, duidelijk.

Het lijkt erop dat dat inderdaad de beste keuze is, dus het op je eigen motor laten afstellen.  Zo'n chip in ECU is ook wel interessant.
Ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en misschien raad kunnen geven over de verschillende keuzes.




Christian de Vriend

alleen chippen heeft niet veel nut,als je alles daarnaast nog standaard laat.

als je het echt nuttig wil maken,dan moet je alles veranderen,van inlaat,tot bougies,tot nokkenas,spruitstuk.ect...
dan pas krijg je meer vermogen uit een chip,de winst zal dan ook hoger liggen,beste is dan ook om geen standaard chip te nemen,maar 1 die wordt ingesteld op een
rollerbank.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev