Advertenties


Distributie riem zelf vervangen?

Gestart door Tommy, 8 februari 2006, 22:07:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tommy

hoi,

Ik heb 118000 km op de teller en ben dus toe aan een nieuwe riem. nu zou ik willen weten of het mogelijk is om de riem zelf te vervangen? Technische kennis is niet echt een probleem, maar is er speciaal gereedschap nodig voor bv de spanning van de riem te regelen? en zijn er vereiste aanhaal momenten? zoja waar kan ik die vinden want een werkplaatshandboek zoals ik van mijn motor heb is blijkbaar niet te vinden ??? ?
Alvast bedankt

Groetjes
Tommy

Stefan

ja, je hebt er speciaal gereedschap voor nodig..
ik heb ff distributieriem ingetikt bij de zoekfunctie en krijg 5 pagina's met info
denk dat je hier wel wat uit kan halen...
Dus dat zou ik ff doen als ik jou was.... ;)
Er zijn namelijk al vele topics geweest hierover...
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Remco-x

Ja je hebt dus speciaal gereedschap nodig .want je moet namenlijk je nokkenas blokkeren en je krukas blokkeren...
aangezien de krukas een spieloze poelie heeft. rijdt je in een 1.4 /1.6 16v dan raad ik ZEKER aan om meteen je waterpomp te vervangen+ spanrol en geleiderol,.Dus bezuinig daar niet op.

Tommy

Het gaat om een 1.6 e 8v van 98, ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar ik vind niet precies welk gereedschap nodig is. kan ik de poellies niet gewoon losdraaien met een pneumatische slagmoersleutel dan?
groetjes

ForeverYoung

#4
 :) werkplaatshandboek moet zeker te vinden zijn, als het niet in boekvorm is dan is het wel op cd-rom (meer zeg ik maar niet, althans niet op het forum ::))

CiteerSpeciaal gereedschap (Renault)


Magnetische wijzer   Mot.591-02
Sleutel voor hoekverdraaiing   Mot.591-04
Riemspanningsmeter   Mot.1273
Riemspangereedschap   Mot.1135-01


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Krukaspoelie   20 (2,0) +68? ?6?
Spanrolmoer   50 (5,0)


Uitbouwen


-   Zet de auto op een tweekolomshefbrug. ;D
-   Maak de massakabel los van de accu.
-   Verwijder de aandrijfriem van de stuurbekrachtiging (indien aanwezig).
-   Verwijder de dynamoriem.
-   Draai de bouten van het rechtervoorwiel enkele slagen los. Breng de auto omhoog en verwijder het wiel.
-   Verwijder de beschermplaat aan de voorkant van de rechterwielkuip.
-   Blokkeer de starterkrans met een schroevendraaier en draai de krukaspoeliebout los. Verwijder de krukaspoelie.
-   Verwijder het distributiedeksel.
-   Draai de krukas in de afstelpositie (zie figuur 2.2). Breng de merktekens (L) op de riemwielen in lijn met de vaste merktekens (M).
-   Draai in deze positie de moer (O) van de spanrol los en druk de spanrol terug. Zet in deze stand de spanrol weer vast.
-   Verwijder de distributieriem.


Figuur 2.2: Merktekens voor het afstellen van de distributieriem van de E7J- en K7M-motoren (niet meegekopieerd, dus L, M, O, en N heb je hier niks aan.)


L   Merktekens riemwielen
M   Vaste merktekens
O   Spanrolmoer
N   Merktekens nieuwe riem


Inbouwen
Let op! De distributieriem moet na het losnemen altijd worden vervangen.
Let op! Op de achterkant van de riem staan een pijl, die de draairichting aangeeft, en twee merktekens, voor het afstellen.


-   Draai de merktekens (N) van de nieuwe nokkenasriem zodanig dat ze samenvallen met de merktekens van de riemwielen (L) en de merktekens van de distributiedeksels (M).
-   Let op de draairichting (pijl) en breng de riem aan. Begin hiermee bij het krukasriemwiel.
-   Verdraai de spanrol totdat de distributieriem onder een licht voorspanning staat.
-   Plaats de meetkop van Mot.1273 (zie figuur 2.3) en draai de spanknop totdat hij klikt.
-   Span de riem met behulp van de spanrol totdat de meter een waarde aangeeft van 30 SEEM-eenheden. Zet de spanrol vast met het juiste aanhaalmoment (50 Nm).
-   Verwijder de meetkop. Draai de krukas minimaal drie omwentelingen met de hand rond.
-   Monteer de meetkop weer en controleer de spanning opnieuw. De waarde mag een afwijking hebben van ?10%. Verander de spanning indien hieraan niet wordt voldaan.


Figuur 2.3: Riemspanning afstellen met behulp van het speciaal gereedschap Mot.1273 (niet meegekopieerd)

misschien heeft iemand hier nog toevoegingen op? Ik kopieer dit natuurlijk ook maar uit de vraagbaak, en ik weet niet hoe nauwkeurig die is..

oh eh misschien kan iemand het topic even naar M?gane 1 verplaatsen :D

Tommy

ok bedankt voor de uitleg en mijn excuses ik had niet gezien dat er verschillende forums waren voor de megane 1 en 2

Nielsss

kerels hoe lossen jullie dit op zonder speciaal gereedschap?:
-   Plaats de meetkop van Mot.1273 (zie figuur 2.3) en draai de spanknop totdat hij klikt.
-   Span de riem met behulp van de spanrol totdat de meter een waarde aangeeft van 30 SEEM-eenheden. Zet de spanrol vast met het juiste aanhaalmoment (50 Nm).
-   Verwijder de meetkop. Draai de krukas minimaal drie omwentelingen met de hand rond.
-   Monteer de meetkop weer en controleer de spanning opnieuw. De waarde mag een afwijking hebben van ?10%. Verander de spanning indien hieraan niet wordt voldaan.

Nielsss


Nielsss

of mischien beter , overlaten aan iemand die het wel weet,
want als je wat verkeerd doet, kan je motor in de soep lopen...

Komaan dat is praat voor schijters, trouwens wat is leven onder een beetje spanning :p
En waar kan ik zo een gereedschap bestellen?

en ik lust best wel een goede kom soep


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev