Advertenties


Dansen / wijgeren snelheidsmeter

Gestart door bmonninkhof, 7 februari 2006, 23:25:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bmonninkhof

Allen,

Ik heb al sinds een hele tijd last van een dansende snelheidsmeter. De ene keer meer dan de andere keer, er zijn zelfs hele perioden geweest dat er weinig tot niets aan de hand was. Toen kwam het moment van de kleine beurt en is daarbij tevens de stift (voor het omzetten van een roterende beweging in een digitaal signaal) vervangen. Helaas heeft dit mij niets geholpen. Weer een tijdje doorgereden tot vervolgens de grote beurt er aan zat te komen. Na de grote beurt, waarin tevens de schijfremmen en klauwen zijn vervangen deed de snelheidsmeter helemaal niets meer. Vervolgens is er een andere klok ingezet, deze leek het inderdaad te doen. Het probleem zou hiermee verholpen moeten zijn. Maar helaas na zo'n 15 ? 20 km begon de ellende weer. Het dansen van de snelheidsmeter, waarbij het volgende gebeurde:
- gas intrappen --> snelheid verhogen --> snelheidsmeter springt omlaag
- gas loslaten --> laten rijden op de huidige snelheid --> snelheidsmeter geeft de juiste snelheid aan.

Dit gaat net zolang goed, totdat de snelheidsmeter op nul komt te staan (ik rij op dat moment dan 120 --> af te lezen op het navigatiesysteem). Hierbij worden ook de km's niet meer geregistreerd. Ik heb op de bestemming ongeveer een uur doorgebracht, waarna ik wederom huiswaarts zou gaan. Hetzelfde gebeurde als bij de heenweg, alleen begon het nu vanaf 10 ? 15 km.

Vandaag (dinsdag) is de auto voor de zoveelste keer naar de garage gebracht, nu met de hoop dat het dan toch eindelijk verholpen zou moeten worden. Op dit forum had ik al soortgelijke gevallen opgespeurd, welke ik heb uitgeprint en bij de garage heb achtergelaten. Veel van de eventuele tips / problemen bleken echter niet van toepassing te zijn (zoals lamda zonde). E?n van de tips was dat een witte kabel naar de zwarte zekeringbox wel eens kon zijn. Bij nader onderzoek bleek inderdaad dat de stekker flink geoxideerd was. Met wat schuren en contactspray moest dit opgelost zijn. Maar helaas, ook dit keer kon het niet zo zijn.
De zelfde problemen traden op, al was het nu in de heenweg vanaf de 40 ? 45 km en de terugweg hielt de snelheidsmeter en ook kilometerteller er bij 30km mee op.

Wat te doen? De garage en ikzelf weten het zo langzamerhand niet meer. Van alles is er geprobeerd:
Samenvatting:
- stift vervangen --> tot 3 keer toe
- klok tijdelijk vervangen (testen)
- witte kabel schoongemaakt

Ik heb hier nog maar een woord aan toe te voegen:

HELP

Groeten,

Brian

geomjoo

Ik heb een keer een verhaal gehoord dat jou probleem ook heel vaak voor komt bij de Fiat Brava (Bravo). Bij die auto's springen de tellertjes allemaal op en neer ook als je stilstaat en je auto hebt geparkeerd. De oplossing lag te liggen bij de aarde (massa). Ik zou echt eens goed alle kabels nakijken. Denk zelf dat het ook de massa is. Probeer eens een andere massa te maken.

Jeroen

Ik zit ook aan een massa probleem te denken.

geomjoo

Zoek gewoon uit, welke kabel de massa is die naar je teller loopt. Trek dan gewoon ff een nieuwkabeltje ergens waar gaan lak zit zodat je een nieuw massepunt hebt.

bmonninkhof

Even??

Ik heb zelf niet de expertise om dit soort problemen te achterhalen. Al is het maar omdat mijn garage het al erg lastig vindt om het probleem te achterhalen.
Maar goed, ik ben vanmorgen weer bij de garage geweest om het slechte nieuws weer te vertellen. Ik had van een goede vriend van mij ook al te horen gekregen dat het de massa zou moeten zijn. Bij de garage zeiden ze me alleen dat er meerdere massapunten in de auto zaten --> voor, achter enz. Maar naar jullie mening dient er gekeken te worden naar de massadraad die naar de klok loopt!

De meest rigoureuze manier om dit probleem op te lossen is het vervangen van de kabelboom, lijkt me.

Ik hoop het maar....

m.v.g. Brian

Jeroen

Complete kabelboom vervangen lijkt me iets te rigoreus.
Maar een massa probleem zoeken is inderdaad een minder leuke activiteit.

Als je geluk hebt dan is het zo gevonden, zoniet dan ben je zomaar een aantal uur verder.

Er zijn alleen problemen met de snelheidsmeter?
Is dit altijd of alleen als bijv. de verlichting aan is of de radio?

bmonninkhof

Na een tijdje (nu dus zo'n 40 km) gaat de snelheidsmeter steeds minder goed werken. Wanneer deze op nul komt te staan doet zowel de snelheidsmeter niets meer, maar ook de km-teller. Ongetwijveld dat daarvoor de km ook al niet goed werken bijgehouden hoor. Verder heb ik volgens mij geen noemenswaardige problemen. Ik weet wel dat wanneer mij koplamp voor (links) kapot gaat, rechts achter het ook niet doet. Wat ik gisteravond nog geprobeerd heb is het spelen met de aanjager (nadat de snelheidsmeter op nul stond) en daar reageerde de snelheidsmeter dan weer op. Tenminste er werd weer een snelheid aangegeven. Het probleem doet zich ten alle tijden voor, het maakt niet uit of het licht aan is of uit.

Jeroen

Hmmm, dan is er zo moeilijk een bepaald punt aan te wijzen wat schuldig is.

Ik heb het in een ver verleden met mijn 5 GTT gehad.
Zodra ik de rem intrapte gingen ook de wijzers op en neer en begonnen er allerlei lampjes te branden.
Dit was dus een duidelijk punt en bleek dat in de achterlicht unit iets massa maakte (remlicht).

Johan L

Gericht foutzoeken met de schema's en een spanningsmeter is de snelste weg om tot een oplossing te komen. Ik heb eens in de Haynes service and repair manual gekeken en volgens mij komen de volgende fouten in aanmerking als een best guess (willekeurige volgorde):

A.Slecht zekering contact
In de "Engine Fusebox" (bestuurder zijde onder de motorkap) zitten relais en twee zekeringen van 7.5 Amp elk. Een (1) van deze zekeringen voorziet de snelheidssensor van spanning. Hij is mogelijk geoxideerd.

B. Slechte verbindingen bij de snelheidssensor
Aan de snelheidssensor zitten drie draden, de zwarte dient aan aarde te liggen. De gele komt van bovengenoemde zekering en moet aan de 12 volt liggen.

C. Slechte aarde van de snelheidsmeter.
De centrale aarde van het instrument cluster is het niet want dan moet er meer niet werken zoals de toerenteller. Wel kan de snelheidsmeter slecht met het instrument cluster zijn verbonden. Ik kan in de schema's niet zien of dit gesoldeerd is of geschroefd.

D. Zekering paneel in dashboard
Op het zekering paneel in het dashboard zit een electronisch deel (ik kan niet thuisbrengen wat het is, waarschijnlijk een spanningstabilisator) welke aangesloten is tussen de Electronic Control Unit (ECU) en de snelheidssensor. Mogelijk zit het probleem hierin daar na enige tijd het probleem optreedt (temperatuur probleem?). Dat komt meer voor bij electronische componenten.

Sterkte
Johan

Paul

Zal wel de bedrading in de motorkabelboom zijn.
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Bij mij viel de massa op de sensor soms weg.
Er zitten 3 draden op de sensor
+ 12v
- massa
-snelheidssignaal

Als hij voeding en massa heeft, dan moet je een nieuwe draad(snelheidssignaal) trekken naar de grote witte stekker.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

wess

Citaat van: Johan L op  8 februari 2006, 21:19:01
Gericht foutzoeken met de schema's en een spanningsmeter is de snelste weg om tot een oplossing te komen. Ik heb eens in de Haynes service and repair manual gekeken en volgens mij komen de volgende fouten in aanmerking als een best guess (willekeurige volgorde):

A.Slecht zekering contact
In de "Engine Fusebox" (bestuurder zijde onder de motorkap) zitten relais en twee zekeringen van 7.5 Amp elk. Een (1) van deze zekeringen voorziet de snelheidssensor van spanning. Hij is mogelijk geoxideerd.

B. Slechte verbindingen bij de snelheidssensor
Aan de snelheidssensor zitten drie draden, de zwarte dient aan aarde te liggen. De gele komt van bovengenoemde zekering en moet aan de 12 volt liggen.

C. Slechte aarde van de snelheidsmeter.
De centrale aarde van het instrument cluster is het niet want dan moet er meer niet werken zoals de toerenteller. Wel kan de snelheidsmeter slecht met het instrument cluster zijn verbonden. Ik kan in de schema's niet zien of dit gesoldeerd is of geschroefd.

D. Zekering paneel in dashboard
Op het zekering paneel in het dashboard zit een electronisch deel (ik kan niet thuisbrengen wat het is, waarschijnlijk een spanningstabilisator) welke aangesloten is tussen de Electronic Control Unit (ECU) en de snelheidssensor. Mogelijk zit het probleem hierin daar na enige tijd het probleem optreedt (temperatuur probleem?). Dat komt meer voor bij electronische componenten.

Sterkte
Johan


E: als je pech heb dan is je snelheids pin of tandwiel kapot. trek dan je knip maar open

bmonninkhof

Wanneer het zover is, dan wordt het tijd dat ik een andere auto koop. Ik ga geen capitalen uitgeven aan deze auto.


Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

wess

Citaat van: bmonninkhof op 11 februari 2006, 18:22:47
Wanneer het zover is, dan wordt het tijd dat ik een andere auto koop. Ik ga geen capitalen uitgeven aan deze auto.



krijg je je auto dan verkocht in die staat?

geomjoo

Als je teller echt kapot is kan ik je nog wel een gebruikte teller regelen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev