Advertenties


Benzine verbruik

Gestart door Fungoid, 12 januari 2006, 19:31:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meganez

#45
Citaat van: Paul v Dijk op 31 januari 2006, 21:39:27
Hoe meer jij je gasklep openzet, hoe meer brandstof hij inspuit ;)

Dit is enerzijds waar, maar eigenlijk is het verbruik toch echt veel sterker afhankelijk van het toerental van de motor.

Als je gasklep niet open is, komt er ook geen lucht dus geen benzine, en hoe verder je gasklep open is hoe meer lucht er naar binnen kan dus ook meer benzine...

Maar die lucht die komt je cilinder in door een onderdruk die je zuiger creerd tijdens het naar beneden gaan in de cilinder. Je moet je zeg maar voorstellen dat de zuiger de lucht (en benzine) naar binnen zuigt.

-Als je 2000 toeren per minuut draait met je gaspedaal vol open zuigt elke cilinder zich 500 keer vol met lucht in een minuut.
-Stel dat er per keer 0,005 gram benzine naar binnen wordt gezogen voor een volle zuiger met lucht.
-Dan wordt er in 1 minuut 500 * 0,005 * 4 (cilinders) =10 gram per minuut ingespoten

-Als je 3500 tpm draait met je gaspedaal 3/4 zuigt je cilinder zich 875 keer voor driekwart vol met lucht per minuut.
-Er wordt nu 0,005 * (3/4) = 0,00375 gram per keer ingespoten
-Dan wordt er in 1 minuut 875 * 0,00375 * 4 (cilinders) =13,125 gram per minuut ingespoten

En dit is dan simpel uitgelegd, want eigenlijk wordt er PER KEER ook meer lucht in gezogen als het toerental omhoog gaat omdat de onderdruk in de cilinders dan ook stijgt (omdat ze sneller naar beneden gaan) dus wordt er ook nog meer lucht ingezogen en nog meer brandstof ingespoten bij een hoger toerental.

Het verhaal zoals beschreven over het nieuwe rijden gaat over het optrekken. Dat betekend dus dat je tot 2500 toeren door moet rijden met VOL GAS en dan overschakelen en ga zo maar door tot de gewenste snelheid is bereikt. Uiteraard minder je dan in gas zodat de auto niet blijft accelereren. De reden waarom je dit acceleren met vol gas moet weet ik niet zeker maar ik denk het volgende:
Je motormanagement denkt nu dat het alles moet geven wat het kan (vollast). Dit doet het systeem door de Lambda (verhouding lucht brandstof) 0,9 te maken. Op deze waarde, is de uitstoot van schadelijke deeltjes (HC's en CO's) laag en het motorkoppel maximaal. Ook de uitstoot van NOx deeltjes is laag omdat de temperaturen in de cilinder relatief laag blijven door het lage toerental.

Bartjuhh

Klinkt als een solide verhaal, het devies is dus: Gassen als een malle, maar met mate? ::)

Wouter

haha, dus volgas richting 2500 toeren en schakel! (met accent van de dukes of hasselt county (reclame)! :)
Renault 19 1.8s --> Renault Megane Coupe 2.0 16v --> Renault Megane II Grand Tour 2.0 16v Tech line --> Renault Megane III Estate Tce 180 Privilege

solidsjakie

Citaat van: Nils (Meganez) op  1 februari 2006, 00:37:25
Citaat van: Paul v Dijk op 31 januari 2006, 21:39:27
Hoe meer jij je gasklep openzet, hoe meer brandstof hij inspuit ;)

....

-Als je 2000 toeren per minuut draait met je gaspedaal vol open zuigt elke cilinder zich 500 keer vol met lucht in een minuut.
-Stel dat er per keer 0,005 gram benzine naar binnen wordt gezogen voor een volle zuiger met lucht.
-Dan wordt er in 1 minuut 500 * 0,005 * 4 (cilinders) =10 gram per minuut ingespoten

-Als je 3500 tpm draait met je gaspedaal 3/4 zuigt je cilinder zich 875 keer voor driekwart vol met lucht per minuut.
-Er wordt nu 0,005 * (3/4) = 0,00375 gram per keer ingespoten
-Dan wordt er in 1 minuut 875 * 0,00375 * 4 (cilinders) =13,125 gram per minuut ingespoten

..

Met dit verhaal eens, maar er zit volgens mij een iets makkelijkere verklaring achter:

Je bent een bepaald aantal PK's nodig of NM's om een bepaalde versnelling te hallen of snelheid te houden.
Of je dit volgas @ 2000 rpm bereikt of 3/4 gas @ 4000 rpm, maakt kwa vermogen niks uit. Dat vermogen ben je nodig om die snelheid te houden of versnelling te krijgen.
In principe zou het tot nu toe niks uit moeten maken hoeveel toeren je draait.

Nu de verklaring van verschil in verbruik:
Wrijving veroorzaakt warmte. Dit is ook energie nodig. Hoe meer wrijving(toeren), hoe meer warmte en dus verloren energie.
Energie moet ergens wegkomen(benzine tank). (Energie kan niet verdwijnen, maar wel omgezet worden, benzine/diesel in warmte + beweging).

Zo zit het ongeveer volgens mij.

Nu ff stoken:
Ik rijd ongeveer 1:17 to 1:20. Bron: www.autoverbruik.nl.
Dit doe ik met een 1.9 dTi.
Ik rijd veel op een 100 weg. Daartegenover staat veel volgas en inhaal actie's van vrachtwagens(ik rijd meestal na de spitsen).

Meganez

Ook de wrijving speelt nog mee ja..  :D

maar dacht dat iedereen het wel zou geloven als ze concrete getalletjes zien staan.

Kan ook met indicateursdiagrammen van vierslagmotoren op tafel komen, waarbij de exacte druk op elk moment in de cilinder uit te rekenen valt en hieruit ook de Gemiddelde geindiceerde druk en het inwendig vermogen (met wrijving afhankelijk van n, toeren)(V=(π*D?/4*s  en  W=P_i * V_s   en ρi = P_i * V_s * z * n * i) en hieruit het vermogen en brandstof verbruik wat de motor zal verbruiken aan de hand van het mechanische rendement van de motor (b_e=B/Pe   en   η_e=Pe/B*H_0) maar ik denk dat er dan veel mensen niks meer van snappen.. (en ik wel ff aan het rekenen ben)

ForeverYoung


Meganez

Als ik tijd over had... (had ik het waarschijnlijk nog niet gedaan.. :))

had nu ook liever lekker in mn bedje gelegen.. maar heb helaas zelf nog genoeg huiswerk zo vlak voor 't einde van 't kwartaal.

ForeverYoung

 :D

vind het al een hele prestatie, al die wiskundige (of zijn het buitenaardse ;D) tekentjes  :D

Meganez

En dan is dit alleen nog maar vemenigvuldigen en delen van bepaalde variabelen.. tis makkelijker dan 't er uit ziet. 'T vergt alleen veel tijd, maarja, ik leer er dan ook voor.

Bartjuhh

Whahahaha dat zouden echt dingen zijn die ik pas voor mn lol zou doen als ik met pensioen ben. Maarre ik heb gister dus ff de volgassen tot 2500 toeren, maar dat gaat nog best rap allemaal! Kan echt bijna niet geloven dat dat niet zuipt als een gek  ??? Maar ik probeer het wel een tankje uit :) kijken waar het toe leid.

Paul

Laat het ons weten, ik zie liever praktijk dan theorie ;D
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

ForeverYoung

ook ik heb dat geprobeerd, maar volgassen tot 4 of 5000 toeren is toch leuker hoor :D ;D

hou het dus nooit lang vol, maar alle kleine beetjes helpen, nietwaar :laugh:

Michel Veltman

auto komst pas op gang bij 2500+ toeren....(althans de 1.6e..)
- "Never argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience." ;)
- aka Yonexfreak :)

Erik22

en het mooiste geluid begint bij mij tussen de 3 en 4 duizend toeren ;D Dan maar iets meer bezine tanken.....

wouter arnouts

#59
mee eens :D:D:D

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev