Advertenties


Benzine verbruik

Gestart door Fungoid, 12 januari 2006, 19:31:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vinne

Ja! Korte stukjes scheelt veel in km's. Logisch natuurlijk als
je bedenkt dat je op de snelweg heel constant rijdt. Hoe meer
acties je verricht (gas geven, remmen, weer gas geven, keertje
schakelen enz.) hoe meer brandstof je verbruikt. Natuurlijk ook
de motor starten kost benzine.... noem maar op... dit zijn dan
nog de meest eenvoudige denkwijzen.
Zoals ik al zei:

Citeerik heb een 1.6e en ik rijd meestal 600 km met een tank
Citeerik tank meestal een litertje of 40, dat zou betekenen 1 op 15 he....

ik rijd overigens veel snelweg, zo'n  80 km per dag en dan nog wat
korte ritjes. Als ik veel korte ritjes maak dan haal ik de 450 a 500 km

(ik ben overigens niet zo'n blazer hoor     )

Bartjuhh

Naja dat verklaard dan wel het 1 en ander  ::) ik vroeg me trouwens ook af (dankzij mijn nieuwe manie om heeeeel vroeg op te schakelen) kost dit niet extra benzine schakelen bij 2000 tot 2250 toeren?

Vinne

Nee absoluut niet. Heb ik ook een paar tanks benzine mee geexperimenteerd.
Dat scheelt in verbruik (Het Nieuwe Rijden heet dit ook wel).

Ik reed door alt?jd bij 2000 toeren te schakelen zo'n 650 km met een tank ipv 600.
Maar dat is niet leuk rijden hoor!? ;D behoorlijk saai en traag

ronaldm

ik rij zelf altijd behoorlijk vlot door en haal de 600km makkelijk

het oranje lampje staat dan nog niet eens aan ;)

Wouter

pff jullie hebben maar mzzl...ik haal soms net aan 400km op tank... Staat op dat moment nog geen lampje te branden ofzo maar meter staat wel tegen onderkant aan. En als ik rustig rijd, rij ik ook wel zuinig (het nieuw rijden zeg maar) maar ik kan het af en toe niet laten om het rechtevoetje tot de bodem in te trappen zeg maar...! Gem. 1:10 haal ik toch meestal nog wel hor en idd op rustige snelweg ritjes heb ik wel s 1:13 gehaald maar dat zijn egt uitzonderingen.
Renault 19 1.8s --> Renault Megane Coupe 2.0 16v --> Renault Megane II Grand Tour 2.0 16v Tech line --> Renault Megane III Estate Tce 180 Privilege

Vinne

maar jij rijdt wel in een 2.0 en wij in een 1.6


Wouter

ja das helemaal waar. Daarom hebben ze bij de phase 2 ook de 2.0 IDE motor in gebruik genomen: grote voordeel: deze motor is maarliefts 20% zuiniger...pff...das behoorlijk vind ik.
Renault 19 1.8s --> Renault Megane Coupe 2.0 16v --> Renault Megane II Grand Tour 2.0 16v Tech line --> Renault Megane III Estate Tce 180 Privilege

Bartjuhh

20% is reteveel idd  ;D maar als je nou vroeg doorschakeld op 2000 toeren en je wilt nog verder accelereren, dan voel je echt dat je motor het zwaar heeft, kost dit helemaal niks extra's dan?

Wouter

volgens mij kun je beter heel rustig iets meer toeren maken en bij 2500 of 3000 toeren schakelen....het zijn geen dieseltjes nl. waar we het over hebben die hun max. koppel soms al bij 1500 toeren hebben ofzo.
Renault 19 1.8s --> Renault Megane Coupe 2.0 16v --> Renault Megane II Grand Tour 2.0 16v Tech line --> Renault Megane III Estate Tce 180 Privilege

Djuroen

Je kan idd beter rustig aan IETS meer toeren maken zodat je motor er niet harder aan moet sleuren. Nu moet je het pedaal dieper intrappen om nog een beetje redelijk op te trekken. Waardoor je dus meer verbruikt dan wanneer je minder gas geeft (omdat je in een hoger toerental zit). Dit is dan vooral bij het optrekken dan he. Bij een constante snelheid aanhouden is 2000 toeren zat.

Vinne

flink gas geven maakt niet uit
toeren maken echter slurpt benzine

kijk anders eens op: www.hetnieuwerijden.nl

Paul

flink gas geven ook, je kan dan beter iets meer toeren draaien
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Vinne

Lees dit maar eens dan:
(weinig tijd, lees dan alleen het rode gedeelte)

Vrij naar: www.hetnieuwerijden.nl



Wanneer u met lage toerentallen rijdt blijven deze verliezen tot een minimum beperkt, wat gunstig is voor het brandstofverbruik. Bovendien neemt de effici?ntie van een automotor toe naarmate hij zwaarder belast wordt (lees: er bij lage toerentallen meer gas gegeven wordt). De energie wordt dan effici?nter opgewekt. Het meest effici?nt rijdt u zodoende door bij het optrekken zo snel mogelijk naar hogere versnellingen over te schakelen (lage toerentallen) en daarin relatief veel gas te geven. Dat gaat in een hoge versnelling automatisch omdat u dan veel gas moet geven om vlot op te kunnen trekken.? ?Om optimaal van de effici?ntie van een automotor gebruik te maken kunt u bij benzine- en LPG-motoren een maximum schakeltoerental van 2500 aanhouden. Aangezien dieselmotoren hun optimale effici?ntie in de regel al bij lagere toerentallen ontwikkelen dan benzine-motoren, kunt u hiervoor een maximum schakeltoerental van 2000 toeren per minuut aanhouden. Een toerenteller is hierbij een handig hulpmiddel. Dit schakeladvies geldt voor handgeschakelde auto?s, maar ook voor een automatische versnellingsbak. Deze manier van schakelen is bovendien niet slecht voor de motor.




Paul

Hoe meer jij je gasklep openzet, hoe meer brandstof hij inspuit ;)
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Vinne

plus dat je de zaak verzuipt lijkt me... maar ja...
overheidscampagne...  ;D

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev