Advertenties


Luie Motor 1.6e 8v van 1998

Gestart door The Foxs, 30 december 2005, 21:17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Foxs

Een goede avond,

20 april heeft er ieman een top topic geplaats over een Megan? 1.6e 8v met G3 gas. Deze topic ging over het inhouden van de motor in zijn 5de versnelling.

Mijn Megan? is ook een 1.6e 8v van 1998(nov.) die gewoon op benzine loopt. In het begin was het verbruik 1 op 12 met een topsnelheid van +/- 185 km/u. Maar sinds kort is het verbruik 1 op 9, 1 op 10 geen uitzondering meer. En de topsnelheid is ook teruggelopen tot 160 km/u. Het vermogen verlies begint al in zijn 4de versnelling, maar is in zijn 5de versnelling nog het best te merken. Zover ik weet en gezien heb zijn alle sensoren het afgelopen jaar vervangen. Zijn grote beurt heeft hij net gehad en de problemen zijn er niet minder door geworden.

Weet er iemand van jullie misschien wat het probleem kan zijn? Of moet ik hem naar de garage brengen en aan de computer ophangen?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Mvg,
Michael F.

Remco-x

Het zou best wel eens kunnen dat je Katylisator dichtgeslagen is ,heb zoiets soort gelijks gehad bij een 2.0 16v ,en daar bleek de katylisator van stuk te zijn .Maarja om daar achter te komen zou de uitlaat eraf moeten,dus ik zou eens beginnen om de Auto uit te laten lezen,voordat je het een en ander voor niks loshaalt.Succes

Rmc_Jelluh

als het aan de kat ligt zou het in andere versnellingen eigenlijk ook moeten zijn..
tis moeilijk zouden ook de zuigerveren kunnen zijn waardoor je niet genoeg druk meer heb maja das ook in andere versnellingen eigenlijk..
dus zou het ook je versnellingsbak kunnen zijn.. tis een moeilijk probleem en als je hem uit laat lezen sluit je iig het een en andere al uit bovendien komt dit echt wel vaker voor dus weten ze bij de dealer vast wel wat meer.. ;)

Johan L

#3
Ik heb ook een 1.6e 8v van 1998 en heb dezelfde problemen gehad maar dan in sterkere mate. Volgens mij heeft Remco-x het bij het rechte eind.

In mijn geval heb ik ook eerst vanalles en nogwat nagekeken alvorens aan de kat te beginnen. Jou klachten komen 1 op 1 overeen met de mijne. In lagere versnellingen merk je minder van het vermogens verlies. Vooral in 5 en bij hoge toerentallen wordt het vermogens verlies pijnlijk duidelijk, in mijn geval haalde ik nog net de 130 a 140.

Het was inderdaad de kat. Door er tegenaan te tikken was hoorbaar dat er iets los in lag, die geluiden had ik al rijdend nooit gehoord. Ik heb toen de kat gedemonteerd en er een grote U in geslepen met de slijptol. Vervolgens het blik (was buitengewoon dik) open gebogen en gelijk werd duidelijk dat het blok keramiek (honingraad) er gebroken in lag. Hierdoor schuren die losse stukken tegen elkaar en er ontstaat uiteindelijk een hoeveelheid gruis. Dat gruis wil vervolgens met de uitlaatgassen mee door de honingraad structuur en verstopt daar de kleine gaatjes. Ik heb toen alle keramiek met een hamer eruit geslagen en de (holle) kat weer dichtgelast.

Daarna ging ie weer als de brandweer!

PS: Het uitlezen van de computer bij Renault leverde niets op, alles ok ook de 4 - gas meting.

Rmc_Jelluh

ok.. ja ik heb het probleem met de kat ook wel eens gehad maar had het in alle versnellingen.. dat was bij een hyundai scoupe..
maar euh mocht je nieuwe kat nodig hebben the fox..  ik heb er nog een in de schuur liggen..  bj'99

Johan L

Nee, de 4-gastest heb ik niet meer laten uitvoeren "zonder" kat.

Wel een interessant punt overigens, ook ik vraag mij af of ik zonder kat door de volgende APK kom in april. Hoe zit dat eigenlijk, moet er een kat onder ook al is de 4-gastest OK?

Overigens is in mijn geval duidelijk zichtbaar dat er aan de kat gesleuteld is. Achteraf had ik er beter aan gedaan de U vorm er aan de bovenkant (kant waar het hitte schild zit) in te slijpen. Dan was het in ieder geval op voorhand niet zo over duidelijk geweest mocht een kat bij de APK verplicht zijn.

henk

als er op je kenteken u9 staat is een kat verplicht volgens mij.

Rmc_Jelluh

bij mij moest de kat er ook onder zitten ook al hoeft ie dan weer niet te werken maar dat is met g3.. dus naar mijn weten moet ie er onder zitten als je uitstoot maar goed blijft ook al werkt jhe kat niet .. ;)

Johan L

100% duidelijk is het mij ook nog niet.

Maar toch  . . . . de type goedkeuring die ooit voor een auto werd afgegeven is natuurlijk gebaseerd op een bepaalde technische status (lees met kat). Haal je die kat weg dan lijkt het mij logisch dat de auto niet meer aan dezelfde eisen voldoet waarvoor de typegoedkeuring werd afgegeven en dus is dit niet toegestaan. (of een soortgelijke redenatie)

Het RDW stelt dat er een viergasmeting moet worden uitgevoerd (zie link)
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/apk/keuren_algemeen/wat_wordt_gekeurd_bij_APK.htm
hierbij wordt met geen woord gerept over het al dan niet aanwezig zijn van de kat.

Echter, de RDW APK folder stelt dat de kat en lambdasonde goed moeten functioneren (zie link pagina 7 Milieu-Eisen)
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38-6573-4CF2-92D1-AF09D27B47AC/0/2_B_0821b.pdf

Ook interessant is de site http://www.uitlaten.com/home
kijk even onder Nieuws en Technische Informatie

Meganez

Citaat van: The Foxs op 30 december 2005, 21:17:25
..... In het begin was het verbruik 1 op 12 met een topsnelheid van +/- 185 km/u. Maar sinds kort is het verbruik 1 op 9, 1 op 10 geen uitzondering meer. En de topsnelheid is ook teruggelopen tot 160 km/u......

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Mvg,
Michael F.

Heb je in de tussentijd misschien grotere en zwaardere velgen gemonteerd? Toen ik van 15' naar 17' ging steeg mn verbruik ook aardig en is mijn topsnelheid van +/- 205 naar 185 gegaan (op de teller met mn 2.0L 8v op gas). Hier komt dan wel tevens bij dat mijn teller nu ook minder aan geeft als voorheen..

The Foxs

Dank je wel voor jullie reactie's allemaal.

Ik heb er inderdaad grotere velgen onder gelegd. Maar ik ben maar van 15"inch naar 16"inch. En ik kan me niet echt meer herinneren dat de problemen er toen al waren. Volgens mij was het probleem er toen nog niet.

Hoe kan ik op een makkelijke manier er achter komen of de Kat misschien het probleem is?

Ik ga maandag naar de garage om samen met de monteur even een snelweg rit te maken om er dan maar eens achter te komen over het hoe en wat. Ik zal zeker het verhaal van de Kat eens naar voren halen.

Nogmaals bedankt voor jullie tips! 8)

Met vriendelijke groet,
Michael F.

RaymondTroost

Raar wat is er dan met mijn auto gebeurd?? Toen ik met me 16 inch ree ree ik ook 205, wel bijna tegen de toerenbergenzer. en nu met 17 inch 8,5j nog 200.. 1.6e vage shit...

Rmc_Jelluh

Laat je nog weten wat het was .. ;) ... ben wel benieuwd..

Meganez

Citaat van: RaymondTroost op  3 januari 2006, 22:36:37
Raar wat is er dan met mijn auto gebeurd?? Toen ik met me 16 inch ree ree ik ook 205, wel bijna tegen de toerenbergenzer. en nu met 17 inch 8,5j nog 200.. 1.6e vage shit...

205 met een 1.6e???

Dan heb je of een flinke tellerafwijking of veel meer vermogen als standaard.

The Foxs

Natuurlijk laat ik weten wat het probleem mocht zijn. Want daar zijn wij allemaa bij gebaat.

Ik denk er steeds meer aan dat het de Kat kan zijn. Dat zou nl het vermogen verlies en ook het verhoogde benzine verbruik verklaren.
Ik heb nl nou ook al twee keer meegemaakt dat wanneer ik veel gas in zijn 1e versnelling gaf, vervolgens ook in 2e, en dan moest afremmen. dat hij niet meer reageerde op het gas wanneer ik weer gas ging geven. Dit duurde dan een paar tellen wanneer hij weer "gewoon" verder reed.

Maar ik zal het jullie laten weten wat het is.

Mvg,
Michael F.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev