Advertenties


Renault megane Coupe 1.6e

Gestart door yamf, 9 december 2005, 16:51:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

yamf

Renault megane Coupe 1.6e

Misschien een hele stomme vraag maar.. Waar staat eigenlijk de "e" voor?


Dennis Postma

Is al veel vaker gevraagd, miss dat je bij de zoek optie nog veel meer antwoorden zult vinden. Voor zover ik weet staat het voor electronique, maar wat het inhoud weet ik zo ff niet meer  ::)

Stefan

nee,
staat idd voor Energie, naar de motorenserie die renault in die jaren voor o.a de megane en de clio, fabriceerde
als het een 1,6e is, dan dus ALTIJD een fase 1 model met een 8-kleppen motor (m.u.v. de 2,0-16V)t wat je vaak anders ziet....
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

ForeverYoung

dacht dat een Renault met een Energy motor iets te maken had met een relatief zuinige motor die toch nog redelijk snel is (ok snel gaat voor de 1.4e iets minder op  ;D )

wat ik wel weet, is dat er in de R19 vanaf 1994 twee 1.4 motoren leverbaar waren, de 1.4 met bovenliggende nokkenas (ohc klepbediening) en de 1.4e (later ook in de M?gane geleverd) met onderliggende nokkenas ofzoiets (ohv klepbediening).

de gewone 1.4 heeft volgens Autoweek Carbase 60 pk waar de 1.4e er (waarschijnlijk dankzij de onderliggende nokkenas) 80 heeft  ;)

alleen of dat onderliggende nokkenas verhaal ook opgaat voor 'onze' 1.6e? volgens mij niet, aangezien er niet bijster veel meer vermogen uit komt dan uit een 1.6 van een ander merk.

maar dat weet ik dus niet voor de volle 100% zeker, nu ook geen zin meer om na te kijken.

maar voor een redelijk vlotte motor kan ik er toch best zuinig mee rijden en daar komt volgens mij dan het Energy idee vandaan.

Wouter

Citaat van: ForeverYoung (Edward) op 10 december 2005, 01:47:47

alleen of dat onderliggende nokkenas verhaal ook opgaat voor 'onze' 1.6e? volgens mij niet, aangezien er niet bijster veel meer vermogen uit komt dan uit een 1.6 van een ander merk.



de 1.6jes van volkswagen (seat) uit die tijd leveren maar 75 pk ( in Ibiza van mijn broer niet voorruit te branden) en daaarentegen vind ik de 1.6e van renault een veel lekkerdere motor die veel vlotter is. :D
Renault 19 1.8s --> Renault Megane Coupe 2.0 16v --> Renault Megane II Grand Tour 2.0 16v Tech line --> Renault Megane III Estate Tce 180 Privilege

Robert yellowDevil

er zijn  ook 1.8-jes van VW uit die tijd die ook maar iets 75 pk leveren.
Dat is maar een singlepoint injection.

De 1.6e megane is een multipoint injection en bovenliggende nokkenas, denk dat die daarom iets meer sap geeft, dan andere motortjes uit die tijd.

een maat van me heeft die vw 1.8, en dat vind 'tie niet leuk, aangezien ik hem er telkens uit rij met me 1.6e  :)

ForeverYoung

maar de mensen bij Peugeot trokken uit hun 205 1.6 GTI (midden jaren 80)  al 105 pk, en enkele speciale uitvoeringen hebben zelfs een 1.6 met 110 pk.

dat de VW motoren (destijds) soms wat weinig vermogen bevatten was me al eens opgevallen, een Golf 3 met 2.0 motor had net zoveel pk's als ik in m'n 19 RT 1.8i  :D

Opel Calibra net zo, de 2.0 8v met 114 pk, terwijl Renault al uit een 1.8je datzelfde aantal paardjes trekt. allebei multipoint injectie.

overigens is die Calibra 2.0 motor dezelfde die m'n oom ook heeft liggen in z'n Manta 2.0 GSI uit 1985.....

ronaldm

mijn ma heeft een peugeot 307 een 1.6 16v die trekt egt een stuk beter als mijn coupetje  1.6 8v
daar ligt dacht ik ook 110 pk in (of 105).


LVD

Mijn vorige auto, een Corsa GSi 1.6i 8v uit 1989 had zelfs al 115pk  ;D (101pk origineel...) en dat met 820kg..... :angel: :D

MB82

Mijn vorige Hyundai Scoupe 1.5 had 116 pk origineel ;D Werd wel geholpen door een turbo ;) Maar ik dacht dat de "e" stond voor economy vanwege de zuinigheid van de motor.

ronaldm

ik dacht ook dat t voor economie stond  ???

Gast Apeldoorn

Citaat van: Martijn B op 11 december 2005, 14:46:49
Mijn vorige Hyundai Scoupe 1.5 had 116 pk origineel ;D Werd wel geholpen door een turbo ;) Maar ik dacht dat de "e" stond voor economy vanwege de zuinigheid van de motor.


Wat leuk ik had hiervoor ook een Scoupe...
Een zwarte met grote viper strepen erop

MB82

Was jij dat! :D Ik had ook een zwarte, leuk spul he ;)

Gast Apeldoorn


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev