Advertenties


Banden ( Maakt het nou echt zo uit )

Gestart door Wesley, 28 november 2005, 00:30:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan

205/40/17 is de meest standaard maat in die grootte
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Greencabrio

Bij mij ook 205/40/17 en snelheid klopt nog aardig goed heb nog steeds geen boete bij de trajectcontrole gehad! Terwijl ik op mijn teller de 120 aantik! Dus afwijking zal wle minimaal zijn...Ben het ook niet helemaal eens met de calculator zou bij mij zo een 7 km/uur verschil moeten zijn???? Van 15 naar 17inch ....

LVD

Ik had op autotrader bij autospecs gekeken en daar stond 195/60/16... nu de kou getrotseerd en buiten ff gekeken op mn eigen auto, maar idd, op een 16V zit 195/50/16.. en met 205/40/17 is het verschil idd maar 0.9km/h... my mistake :angel:

pieter

Ik heb volgens mijn tomtom met 16 inch 205/45 banden op een 1.6e cabrio geen teller afwijking meer! Honderdtwintig op de teller is ook echt 120 km/uur. Toch iets om rekening mee te houden. Ik dacht altijd iets harder te kunnen rijden dan dat mijn teller aangaf. Blij dat ik nog geen boete heb mogen ontvangen. :laugh:

Wesley

MERK : GT Radial CHAMPIRO 60
BANDENMAAT : 195/60 R14 86H
MERK EIGENSCHAPPEN : Aziatische fabrikant, kwaliteitsproduct in goedkope segment.
PRIJS PER BAND : EUR 42,90

TEST RESULTATEN :


----------------------------------------------


MERK : Barum Bravuris
BANDENMAAT : 195/60 R14 86H
MERK EIGENSCHAPPEN : Kwaliteitsbanden door Continental in Tsjechie geproduceerd.
PRIJS PER BAND : EUR 47,20

TEST RESULTATEN :


----------------------------------------------


MERK : Hankook RADIAL K701
BANDENMAAT : 195/60 R14 86H 4PR
MERK EIGENSCHAPPEN : Koreaanse fabrikant, lage tot middelste prijssegment.
PRIJS PER BAND : EUR 56,50

TEST RESULTATEN :


----------------------------------------------


MERK : Bridgestone Potenza RE 720
BANDENMAAT : 195/60 R14 86V
MERK EIGENSCHAPPEN : Bandenfabrikant uit Japan, leverancier voor formule 1 races. Een kwaliteitsproduct voor het hogere prijssegment.
PRIJS PER BAND : EUR 81,10

TEST RESULTATEN :


----------------------------------------------


Mijn mening is dat de Hankook RADIAL K701 het beste uit de test lijkt te komen, als je de band vergelijkt met de Bridgestone Potenza die toch hoog is aangeschreven komt de Hankook toch beter uit de test. Mijn keuze lijkt dus naar de Hankook te gaan, wat vinden jullie ?

Stefan

Tsja, is misschien een goede optie,
Maar let op dat je dus de goede bandenmaat neemt... ;)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Wesley

Ik snap het nog steeds niet zo met die maat.
Ik neem bijvoorbeeld 195 ipv 185 die er nu opzitten, dit is een verschil qua kilometers van 2 km/h dat maakt toch helemaal niets uit ?

Timo Zuiderduin

195 is de breedte van de band.
als je deze vervangt door een 185 zal je dus geen verschil moeten krijgen in je teller.

wat wel uitmaakt is de hoogte van de bandwang. (2e cijfer in de reeks)
naarmate je een hogere band neemt zal de teller een lagere snelheid aangeven dan wat je daadwerkelijk rijdt. als je lagere bandwangen neemt geeft je teller een hoger snelheid aan dan de daadwerkelijke snelheid.

als je dus een grotere velg onder je wagen zet zal je banden met een lagere bandwang moeten monteren om de juiste snelheid op je teller te krijgen.

code op de band bijv.: 205/40/17 = bandbreedte/bandhoogte/velgmaat

Wesley

Ja okeey dat begrijp ik Timo, maar ik heb nu 185/60 en ik wil gewoon ietsje breder dus naar 195/60.
Dit kan dan toch gewoon zonder problemen ? Ik bedoel de hoogte blijft gewoon hetzelfde van de band.

Wesley

Citaat van: Remko de W. op 29 november 2005, 12:53:02
de hoogte = 60% van 185...
de hoogte = 60% van 195...

dus wel degelijk verschil in hoogte... ;)

bij 205-40-17,
is de hoogte dus 40% van 205...

Ow okeej, yup ik begrijp het.
Maar is dat verschil echt zo groot ?
Ik bedoel is het nadelig voor de auto of is het alleen de paar kilometertjes verschil op je teller ?


Stefan

***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Meganez

Ik zou ook zeker voor een betere duurdere band gaan. Deze banden zijn zo duur omdat de fabrikant er van, meestal wel een aantal jaren ervaring heeft met banden produceren en vooral omdat elke band heel goed getest wordt voor het op de markt komt en dat is bij de goedkopere vaak minder.

Met mijn 15' velgen (195/50) had ik Toyo t1-s banden. Dit zijn nog nie eens hele dure banden maar presteren aardig goed bij zowel droog maar vooral ook bij nat wegdek. Ik rij nu op mijn 17' velgen met Federal ss-595 (205/40) banden en deze presteren veel en veel slechter als mn ouwe Toyo's terwijl ze nog breder zijn ook. Vooral met nat wegdek merk je dit verschil heel erg. Helaas krijg je deze ervaring pas als je het verschil zelf gevoeld heb.

Mijn teller wijkt idd ook niet meer van mijn navigatie systeem af sinds mijn 17' velgen. Daarvoor wel zo'n 3 km/u. Je kan nog steeds iets te hard rijden omdat er bij controlle altijd een marge is van minimaal 3 km/u ten ozichte van de werkelijke rij-snelheid. Ik vind het zelf wel grappig dat ik bij de trajectcontrolles nu iedereen inhaal.

pieter

hmmm, kan iemand uitleggen wat er precies nadelig is aan bredere banden t.o.v. de werking van het ABS?
Oh, nog een nadeel van bredere sloffen is dat ze gevoeliger zijn voor sporen in het wegdek en dat ze minder grip zullen hebben als het nat is (eerder last van aquaplaning) of bij sneeuw.

Meganez

Dat van dat aqua planning klopt idd. Bij rijden in de regen raakt je band namelijk het wegdek niet, er bevind zich dan een film (dun laagje water) tussen je banden en het wegdek. Omdat je gewicht per oppervlakte nu minder wordt (de oppervlakte is dus groter) glijd/trekt de band eerder weg.

Een abs sensor kijkt er alleen maar naar of je band niet stilstaat tijdens het remmen waardoor je zou gaan slippen en verminderd eventueel de remkracht dan. Wat het nadeel van bredere banden hierin is weet ik niet, maar ik zou me er ook niet al te veel zorgen over maken want die abs blijft echt nog wel werken..

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev