Advertenties


Banden ( Maakt het nou echt zo uit )

Gestart door Wesley, 28 november 2005, 00:30:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Wesley

Beste mensen,

Voor Januari moet ik weer eens naar de jaarlijke APK Keuring, nu heb ik zo te zien gewoon nieuwe banden nodig.
Er zitten momenteel trouwens ook 3 verschillende merken totaal op de banden nog van de vorige eigenaar dus was zowiezo al aan vervanging toe  :D

Nu heb ik er op dit moment onder liggen 185/60/14
Nu heb ik even op autobandenmarkt.nl gekeken en ik wil naar 195/60/14 kan dit ?
Zo'n bandje ligt namelijk al vanaf 37,30 te koop, maar je heb zo ook van veel duurder.

Is het nu echt zo gewoon hoe duurder de band des te beter hij is ?
Of maakt het allemaal niet zo uit ik bedoel ik ben geen circuit rijder dus ik hoef er niet sneller op te worden.

Voor ietsje meer geld kun je daar ook GT Radial CHAMPIRO 60 195/60 R14 86H kopen, GT Radial ik geloof dat ik die naam onder de banden weleens meer hoor klopt dat ? Bekend bij iemand ?

Alvast bedankt

Stefan

#1
Persoonlijk heb ik liever een wat duurdere merkband.
Deze zijn stiller, hebben betere rijeigenschappen(dus ook veiliger) en gaan bovendien langer mee.
omdat ze langer meegaan zijn ze dus eigenlijk helemaal niet duurder uiteindelijk.
of je koopt 2 x banden voor 40 euri per stuk, of in dezelfde tijd 1x banden van 80 euro...
bovendien geniet je van de betere eigenschappen in de tussentijd.
banden moet je niet teveel op bezuinigen vindt ik.
Vooral nu met de aankomende winter.
het blijft natuurlijk het enige stuk waarmee je contact hebt met de weg, je kan nog zo'n goede remmen hebben of zelf erg alert zijn, als je door goedkope banden alsnog de bocht uitvliegt of niet op tijd kan stoppen is dat natuurlijk minder...

Wat betreft de bandenmaat:
Je moet wel dezelfde hoogte van je wiel in totaal behouden zoals dat nu is in principe, met 185/60/14 is dit +/- 57,76cm, met de door jou aangegeven 195/60/14 zou dit 58,96 cm zijn.
Beter kan je dan iets van 195/50/15 nemen, kom je uit op: 57,60 en dat scheelt maar 0,16 t.o.v. je huidige bandenmaat ;)

Succes ermee :D
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Michel Veltman

na afgelopen vrijdag waar het weer niet bepaald geweldig was ben ik er proefondervindelijk achter gekomen hoe belangrijk banden zijn. Zo had ik op de snelweg al met een kleine 80-90kmh gewoon voorwielen die geen grip meer hadden wat resulteert in ook een gebrek aan controle!

Door dit heb ik besloten om voor de winter op mn oude 15inch velgen toch maar winterbanden te gaan leggen en zodoende de komende tijd met winterbanden door het leven te gaan ;D

Ben zelf van mening dat je op banden absoluut nooit geld moet besparen, het is het enige contact tussen de auto en de weg. Zo kon ik duidelijk het verschil merken tussen michelin energy's en Toyo Proxes t1-R banden, bijna 2x zoveel grip bij de toyo banden met droogweer.

misschien even zoeken op google naar goede reviews voor banden in de door jou gewenste maat kan je een goed idee geven wat er zoal op de markt aanwezig is.

succes :D

- "Never argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience." ;)
- aka Yonexfreak :)

Wesley

Het is best lastig, want ik zie dat de GT Radial gewoon beter op de meeste punten beter is als een pirelli band en die scheelt gewoon bijna 20 euro.

@
Citaat van: Stefan op 28 november 2005, 01:22:14
Wat betreft de bandenmaat:
Je moet wel dezelfde hoogte van je wiel in totaal behouden zoals dat nu is in principe, met 185/60/14 is dit +/- 57,76cm, met de door jou aangegeven 195/60/14 zou dit 58,96 cm zijn.
Beter kan je dan iets van 195/50/15 nemen, kom je uit op: 57,60 en dat scheelt maar 0,16 t.o.v. je huidige bandenmaat ;)

Hoezo kan ik beter 195/50/15 nemen ? Dat laatste cijfer is toch je wielmaat ? Dan zou ik naar 15inch velgen eerst moeten kopen ?
En waarom kan 195/60/14 niet ? Dit is een iets bredere band, is dit nadelig voor de auto ofzo ?

Jeroen

bij Wesley, kijk even bij de FAQ en dan onderstel en dan bandencalculator.
Kun je berekenen welke maten je kunt nemen.


Stefan

wesley
het laatste getal is de maat van je velg in inches (=2,54 cm)
het 1e getal is de breedte
het 2e getal is het aantal % van de breedte= de hoogte van de wang van je band (x2 dus boven en onder)
Het gaat erom dat de totale hoogte van je band nagenoeg hetzelfde blijft ivm tellerafwijking rijeigenschappen etc.
voorgeschreven door de fabrikant
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Greencabrio

Dan toch maar even een vraagje. Als je nou van de standaard velgen van 15" van de megane overstapt naar 17". Wat is dan het nadelige gevolg?

Stefan

dat je minder comfort hebt doordat er een plattere band om de velg moet. ;D
bij 17inch krijg je 205/40/17 lekker plat dus
verder zou er misschien iets tellerafwijking ontstaan t.ov. je originele wielen, maar dat zal wel meevallen verder
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

ronaldm

Ik ga toch lekker voor de 17'', dan maar iets minder comfort  ;D ;D

nou ff rondkijken waar ik wat moois kan kopen + banden
ik denk dat ik voor de BSA Lance ga, zien er toch super strak uit :D

LVD

Standaard onder een Megane 16V zit 195/60/16, en de meeste gaan naar 205/40/17.. als ik dat in de bandencalculator doe, kom ik op een snelheidsverschil van 100km/h is dan 93.04km/h.
Waarom wordt er dan geen 205/50/17 gedaan dan? dan is het verschil vele malen kleiner toch?!

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

ronaldm

205/40/17 staat natuurlijk stuk mooier dan 205/50/17 of zie ik dat verkeerd, dan heb je toch minder rubber ;)

Ferdi


Stefan

voor de juiste rolomtrek bij 17inch moet je gewoon 40 nemen (icm 205 banden dan he)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Timo Zuiderduin

heb ik er idd ook omheen zitten i.c.m. 17" velgen. volgens mij klopt mijn snelheid nog aardig goed!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev