Advertenties


blauwe teller ombouw ph1 !!

Gestart door engl, 21 november 2005, 18:59:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

engl

? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? BLAUWE TELLERS voor megane ph1 ?97
? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? Voor sagem teller met km display!!

Als eerst moet je zorgen dat je de juiste materialen hebt en de juiste gereedschappen!
De benodigde tellerplaten zijn te krijgen via. wunschtacho.de
Benodigdheden

-   Teller platen met blauwe doorlichting.
-   3 velletjes WITTE el folie.
-   2 inverters.
-   Hamer.
-   Stift.
-    soldeer gereedschap.
-   stroomkabels.
-   Pinnetjes voor de el-folie.
-   Eventueel beschrijving van wunschtacho.
-   Blauwe discolampen folie (is te koop in een muziek of discolichten zaak).
Hier van is er van het merk ?LEE Filers? een demo boekje van met een aantal verschillende kleuren waaronder een aantal kleuren blauw. Ik heb hem gekocht bij conijnmuziek in eindhoven. Maar aangezien dit een ### winkel is zou ik het ergens anders halen!!
Ik geloof dat wunschtacho het ook heeft !



Als eerste ga je je dashboard Losmaken!

-   kapjes van je speakers er af halen dmv er voorzichtig een schroevendraaier er onder te steken en omhoog te duwen.
-   De schroeven die je dan ziet ( een links en een rechts) met een torx schroevendraaier los te schroeven.

Dan kun je je dashboard demonteren.

-   Je moet nu je dashboard los kunnen klikken van de rest. Bij ging het het gemakkelijkst door een schroevendraaier met een stukje doek er om heen (tegen het beschadigen!) onder de rechterzijde van de rand van het dashboard te steken en omhoog te duwen. Als het eenmaal op een punt los is gaat de rest vanzelf!!



Nu kun je je teller zien zitten!
Je moet nu de schroeven van de teller los maken met een torx schroevendraaier. De teller zit op 3 plaatsen geschroefd!




Nu je de teller los hebt kun je de stroom connectoren los maken!
Dit zijn er 4!!



Nu is de teller los van het dashboard!!!



Nu kun je de teller open gaan maken!!
Je moet de schroeven op de achterkant los maken en dmv het induwen van de pinnen (zie pijltjes) van de tellerbak gaat het glas er af!



Dit is wat je overhoud!



Nu komt een belangrijk werkje!
Je moet je de pinnetjes waar je wijzers tegen aan hangen er uit halen!
Dit ging bij mij het gemakkelijkst door de zwarte tellerplaat wat op te lichten. Het pinnetje zit aan de plaat vast en zal iets mee omhoog komen. Je kan nu een kleine platte schroevendraaier onder de plaat en ook onder het pinnetje schuiven! Als je nu op de tellerplaat duwt ter hoogte van het pinnetje zal het pinnetje er uit springen!! (opletten dus,? deze moeten heel en bewaard blijven!! Je hebt ze allemaal nodig!!).



Je wijzers vallen nu naar hun 0 punt! Dit punt moet je goed markeren! Wat ook wel fijn is om te weten hoeveel toeren je auto maakt bij bv 80 km/h bij was dat precies 2000. in z?n 5! Dit om achteraf je tellers te controleren.



Nu komt er een riskant werkje! Je moet je wijzers er af halen.
Dit kan het beste door deze van beide kanten te ondersteunen en omhoog te duwen.
Wel voorzichtig zijn.



Nu moet je je teller platen af gaan knippen om dat je het een geheel is en je sommige delen (pijltjes) nog nodig hebt!





Ik heb mij tellers op de streepje door geknipt!   Nu zie je de boosdoeners van alles!!!!!!!!!
HET oranje plexiglas!!



Je kunt nu even je tellerplaten passen en blij kijken met het resultaat!!



We gaan nu het display los schroeven want ook dat moeten we blauw maken!!
Het display zit vast met 4 schroeven. Ook het plexiglas zit nu los.







Het klokje kunnen we nu uit de connector halen.





Nu moeten we de el-folie op maat gaan maken en vooral goed rekening houden met de + en ? van de folie.
Ik had mijn teller platen ingescand en op de juiste maat weer uitgeprint. Toen op de print afgetekend en uigeknipt waar wel en geen folie most komen en rekening gehouden met de + en -.





Hier moest ik de + en ? houden . als je HEEL ZEKER? bent dat het zo past kun je je folie knippen! Hou wel genoer folie over voor je display en het klokje. Ik had de folie boven de teller ronde omgevouwen zodat de + en ? vanaf hier gezien naar beneden (naar de tafel dus) stond, dis was ook gemakkelijk ivm de kabeltjes die er aan komen.



Let er dus op dat je er een? + en een ? aanlaat!



Nu kunnen we vast een kabeltje klaar maken met de connectors voor de el-folie er aan.





De pinnetjes er recht inslaan en aan de achterkant ombuigen!



Netjes afwerken .. en tadaaa. Een deel van je teller verlichting.







Dan natuurlijk even passen of het klopt.
Hier zie je waar bij mij de aansluitingen zitten.



Als je dit bij alle 3 de tellerplaten hebt gedaan kun je alles weer in elkaar zetten. Hou bij het er op zetten van je wijzers rekening met de afgetekende stand op je oude platen. En vergeet je pinnetjes van de wijzers niet. Nu moeten we alleen het display nog doen!
Dit heb ik gedaan dmv het display eerst uit elkaar te halen! En het oranje folie er uit te halen. Dat folie heb ik vervangen door blauwe discolampen folie. Achter de lcd heb ik ook el-folie gemaakt en de kabeltjes heb ik uit het gaatje van het lampje laten komen want dat gebruik je toch niet. Ik heb bij mijn tijd klokje het zelfde gedaan deze is nu niet zo moeilijk meer.
Ik heb de display en het klokje apart op een extra inverter zitten omdat deze altijd licht moeten geven en de tellers alleen als je lampen aanstaan. de inverter zit aangesloten op de oude plaats waar het lampje in het klokje zat.





Dan natuurlijk even testen of dat mij het doet, door alle draadjes bij elkaar aan de inverter te doen. De kabeltjes komen bij mij uit ongebruikte gaten in het tellerhuis.





Nu kun je alles weer in gaan bouwen! Waar je de inverter het beste aan kan sluiten ben ik nog niet uit. Ik heb hem op het lampje van mijn gewone licht gemaakt alleen doet hij het dan niet bij je groot licht. En je groene lampje doet het dan ook niet meer. Je zou hem door kunnen verbinden met het lampje van je groot licht dan is dat probleem opgelost maar werkt dan ook het lampje van je groot licht niet meer. Je zou er ook voor kunnen kiezen om alles op een continu stroom te hangen maar dan gaat je teller niet uit als je je lampen uit zet ( zoals origineel wel is). Deze omschrijving is ongeveer zoals ik het gedaan maar zal bij iedereen toch wat anders zijn. Mijn advies : Goed passen en alles 2x controleren. En niet onbelangrijk is dat je zelf wel creatief moet zijn want je gaat ondanks deze beschrijving toch nog problemen tegenkomen. SUCCES!! En bij problemen mag je altijd mailen: t.vandijk@chello.nl

Michel Cijs

jeroen kan je hier geen mooie FAQ van maken  :D 8)

engl

strak plan!!
aangezien NIEMAND dit nog heeft!

Tuned

jeetje das een hele beschrijving. maar wel een goede :D
ik ga het eerst nog even anders proberen ;)
mocht dat niet lukken dan zal ik het op deze manier proberen

peterachterop

engl had je foto's al ontvangen. maar zou t ook alleen met een blauwe plasma willen .

mickeynox

ziet er gaaf uit. En staat ook goed beschreven. Is eigenlijk al een faq.
ben wel benieuwd naar de foto's als het erin zit en werkt  :D

engl

Citaat van: peterachterop op 21 november 2005, 19:55:37
engl had je foto's al ontvangen. maar zou t ook alleen met een blauwe plasma willen .

hoezo blauwe plasma?


Citaat van: Dave op 21 november 2005, 19:53:31
jeetje das een hele beschrijving. maar wel een goede :D
ik ga het eerst nog even anders proberen ;)
mocht dat niet lukken dan zal ik het op deze manier proberen

hoe wil je het dan doen?

Stefan

Citaat van: mickeynox op 21 november 2005, 19:57:34
ziet er gaaf uit. En staat ook goed beschreven. Is eigenlijk al een faq.
ben wel benieuwd naar de foto's als het erin zit en werkt? :D

zie hier:
http://www.meganecoupe.nl/rmcforum/index.php?topic=1397.msg56176#msg56176
;)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

mickeynox

@ Stefan thnx  :D

Ziet er erg strak uit. maar is mij toch iets te veel en moeilijk werkje  ;D

Jeroen

Engl, prima omschreven.

Ga hier van de week een FAQ van maken

:D


engl


EbOoZ

Respect engl! Morgen zal ik hem even goed doorlezen :D

peterachterop

dat is t enige bedrijf lijkt t wel wat die plasma matjes kan leveren.
op google kom je alleen maar bijhun uit.

Tuned

Citaat van: engl op 21 november 2005, 20:28:14
Citaat van: peterachterop op 21 november 2005, 19:55:37
engl had je foto's al ontvangen. maar zou t ook alleen met een blauwe plasma willen .

hoezo blauwe plasma?


Citaat van: Dave op 21 november 2005, 19:53:31
jeetje das een hele beschrijving. maar wel een goede :D
ik ga het eerst nog even anders proberen ;)
mocht dat niet lukken dan zal ik het op deze manier proberen

hoe wil je het dan doen?

eerst creatief zijn en als dat niet leukt met de meute mee toch ;)
nee heb zo een idee in mijn hoofd wat ik eerst wil proberen :D

peterachterop

nou er zijn dus drie soorten plasma folie (EL folie).
Rode, witte en blauwe.

Engl heeft de witte omdat hij blauwe cijfers op de tellers heeft staan.
aangezien er op de orriginele tellers witte doorschijnende cijfers zitten leek t me handiger om blauwe plasma vellen te gebruiken.

Vind de zwarte wijzerplaten wel zo strak staan.

blauw
wit
rood

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev