Advertenties


Wielbouten knappen af

Gestart door Johan Megane 1.6e, 16 november 2005, 23:08:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Johan Megane 1.6e

Ik ben sinds kort in het bezit van een 5 deurs Megane 1.6e uit 1998 met lichtmetalen wielen. Ik ken de historie van de auto niet. Bij het verwijderen van de voorwielen is me een wielbout afgeknapt. Alle wielbouten draaiden extreem knappend en krakend los, waarbij er dus 1 afknapte. Gelukkig kon ik het afgeknapte deel eenvoudig met een tang uitdraaien.

Ik heb een nieuwe bout gekocht en vervolgens alle bouten met kopervet ingesmeerd en met een momentsleutel aangedraaid (100 Nm). Nu moest ik een paar weken later het rechter voorwiel demonteren om bij de distributieriem te komen (koprevisie) en ik verwachtte dat dat nu na het insmeren met kopervet een makkie zou zijn. ?. . . . Helaas wederom hetzelfde fenomeen. Alle bouten komen krakend los en weer is er 1 afgeknapt. Navraag bij de Renault dealer leert dat het type wielbout past bij lichtmetalen wielen, er zit een extra schaal om de kop van de bout. Daar is blijkbaar niets mis mee. Toch kan ik niet geloven dat dit allemaal normaal is.

Kan iemand me verder helpen, wie heeft soortgelijke ervaringen en vooral hoe is dat opgelost.


Jeroen

Heb er nog nooit van gehoord.

Zijn het "after market" velgen?
Zo ja zit de velg dan goed om de naaf?

Vaak heb je dan van die plasic ringen om het passend te maken.

Stefan

zat ik ook aan te denken ja idd
de centreerring zegmaar
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Paul

Of de bouten zijn een keer veel te lomp aangedraaid geweest, waardoor er een soort metaalmoeheid optreed......
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Johan L

Bedankt voor jullie reacties.

Jeroen, ik vermoed dat het een standaard Renault velg is, ik zie veel oude Meganes met deze velgen rijden, zie foto.

De velg past overigens perfect om de naaf

Paul metaalmoeheid door overbelasting zou waar kunnen zijn . . .
Hier zijn twee plaatjes van een oude nog niet afgeknapte wielbout:


en een nieuwe die ik net bij Renault haalde bestemd voor LM velgen maar zonder losse konische ring


Ik vraag me af voor welke velgen het konische gedeelte een losse ring moet zijn en wanneer het 1 geheel moet vormen met de bout, zie laatste foto.

Johan L

Remko bedankt voor de informatie. Het is dus een originele Renault velg, mooi om te weten.

De nieuwe bout (zonder losse konische ring) is bij Renault op de computer uitgezocht. Op het beeldscherm waren meerdere LM velgen te zien (jammer genoeg niet de mijne) en voor alle velgen werd de bout zonder ring genoemd, Renault nummer 82 00 030 701.  Het lijkt erop dat tegenwoordig de LM velgen bij Renault geleverd worden met bouten zonder ring. Misschien kan ik ze met ring niet eens meer kopen?

Heb je overigens een idee waarom ze zo vast gaan zitten?

Ik vond het idee van Paul (overbelasting) wel wat hebben ten aanzien van het afknappen bij het losdraaien. In dat geval moet ik alle bouten vervangen. Ik gebruik en gebruikte al een momentsleutel, zie start van het onderwerp. Kan het overigens ook zijn dat de velg gemold is door bouten die (veel) te strak waren aangedraaid? Zo ja, heb je enig idee  hoe ik dat kan constateren?

Je schrijft verder dat bouten met ring altijd goed zijn en dat ik de bouten die ik nu heb (mix met en zonder ring) gewoon kan gebruiken. Beetje verwarrend is dat wel.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev