Advertenties


Acculampje wat blijft branden

Gestart door Michel Cijs, 15 november 2005, 09:22:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michel Cijs

zoals de titel vermeld.....

ik moest vandaag ff aan de kant met mijn auto omdat mijn pa eruit moest met de sleurhut ;) De laatste weken viel het me al op dat ie met veel stil staan toch wel vrij vlot leeg liep (de accu), krap starten of ff aan de lader tot gevolg

Vandaag bleef dus mijn acculampje branden, voor het eerst overigens en weet dus niet of het een incident is of niet

Op google staat er bij div. autofora dat de dynamo, spanningsdrukregelaar of de contactpunten van de bekabeling, wat denken de specialisten hier? en wat kan ik er zelf aan pogen te doen?


Timo Zuiderduin

wat het eerste in mij opkomt is de bekabeling.
je geeft aan dat dit gebeurd als je stilstaat, op dat moment draait je motor langzamer en je dynamo dus ook misschien dat er dan vrijwel geen stroom vanaf komt, maar dit gebeurd dan misschien wel als je harder rijdt.

Klinkt alsof ie dus wel oplaadt maar gewoon niet snel genoeg!!

Kan natuurlijk ook zijn dat je accu gewoon op begint te raken.

maar goed, ik ben geen specialist :-\

Michel Cijs

accu is 6 maanden oud en een yellow top (welke in principe niet kapot zou moeten gaan)

ff voor de extra info

Erik van der Velde

Meten is weten, heb je apparatuur om alles door te meten? Met een simpele multimeter kan je de basisdingen al doormeten.

Is je accu al een paar keer helemaal leeg geweest trouwens? En met wat voor lader heb je hem daarna weer opgeladen?

Marc H.

Inderdaad een kwestie van doormeten. Met een multimeter de spanning over de accupunten meten bij draaiende motor (bij licht verhoogd toerental (1500 toeren ofzo)). Bij een goed werkende dynamo zal deze spanning tussen de 13,5 en 14,5 volt liggen. Meet je gewoon 12 volt, dus je accuspanning, is je dynamo kapot. Dan laadt hij je accu dus niet meer bij en wordt alle sap uit de accu gezogen met als gevolg een steeds zwakkere accu. Succes met meten.

Tuned

Citaat van: Michel Cijs op 15 november 2005, 09:54:57
accu is 6 maanden oud en een yellow top (welke in principe niet kapot zou moeten gaan)

ff voor de extra info


als je een yellow top een winter lang nie gebruikt kunnen ze ook kapot, vertellende een kerel met een crx dat hij zo al 4 gel accus gesloopt had door er simpel niet mee te rijden..

Michel Cijs

das apart, yellow tops zijn namelijk normaal gezien voor boten etc die dus wel langer stil moeten liggen dan een winter

maar volgens mij hebben we wel een multimeter thuis, ff meten dus

Robin

Yellow tops vinden het ook minder fijn om als start accu te worden gebruikt heb ik begrepen.
En elke accu kan kapot , wellicht misschien net een maandag ochtend modelletje...

succes

RaymondTroost

Ik heb dit ook gehad.. Waarschijnlijk zal je je bobine toch wel kapot zijn... Dat geeft het boekje ook aan als 1 van de redenen als het lampje blijft branden..

succes

Michel Cijs

#9
ze staat nu een uurtje aan de lader (voeding), dus ff kijken of het lampje nog weer eens gaat branden en dan doormeten denk ik maar

aan de accu verwacht ik echt niet dat het zal liggen, is overigens geen probleem als startaccu; juist niet wat heeft geen cellen die kapot kunnen gaan, daarom gaan ze ook langer mee (deze techniek gebruiken we ook bij onze heftrucks namelijk, enkel zijn het er dan iets meer en zijn ze wat groter en vaak van exide ;))

Patrick

Ben bang dat je dynamo stuk is,
maar meten is weten.

Michel Cijs

nu te donker, verder op in de week maar ff meten.......

Birt

na starten lampje accu blijven branden is laadspanning niet in orde. dus of corrosie op de aansluitpunten van de dynamo of aanverwante bedrading of je dynamo vind het mooi geweest. Tik met een oudewetse hamer wil ook nog wel eens helpen, maar meestal voor eventjes.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Michel Cijs

heb vandaag tot half 11 gewerkt dus heb nog nix kunnen testen/meten.....


Michel Cijs

vandaag eindelijk tijd.......

wilde niet starten, sleutel om, tik tik

ik d8 nou das dus de dynamo (accu zat namelijk harstikke vol, ruim 13 volt gaf ie aan)

daarna nogmaals gepoogd weer tik tik

ff de bekabeling ingespoten met spray en gewacht, weer tik tik en ineens sloeg ie aan, afgezet daarna sloeg ie weer direct aan

vreemd, maar hopelijk blijft het nu weg.......lampje brandde niet meer en de multimeter sloeg verder uit met gas geven..........zeg het maar  ;D

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev