Advertenties


Volgend probleem : Kachel geeft geen warmte af

Gestart door Wesley, 10 november 2005, 00:24:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wesley

Alsof het nog niet genoeg is heb ik er weer een probleem bij :(
Mijn kachel werkt gewoon niet meer !
Er is wel wat verschil tussen als ik hem warm of koud zet met de draaiknop maar om nou over warmte te spreken, nee dus.
Nu vraag ik mij dus af hoe dat nou kan komen ? Hij blaas namelijk wel gewoon lucht, tevens heb ik een probleem met dat knopje voor je luchtventilatie weet even niet hoe dat heet maar dat knopje waarbij hij de lucht van buiten haalt ofzo ?
Anyway, ik druk dat knopje in en het lampje gaat branden, het lijkt dan wel alsof je iets open hoort draaien wat volgens mij normaal is, dan volgt er een moment dat hij PLOF zegt en het weer even stil is, vervolgens door nog een PLOF, iemand enig idee ?

WIE HELPT MIJ DE WINTER DOOR :D

wouter arnouts

ik heb er ook geen verstand van maar mss iets met je koelvloeistof  ???

Kj

Eh, wat voor auto heb je gekocht  >:D

Klinkt als dat er een kachelschuif niet zo goed meer werkt. Of er is een slang van de hete luchttoevoer losgeschoten onder de motorkap. Koelvloeistof lijkt me nou niet echt van toepassing op het verwarmingssysteem.....  :angel:

Groeten,
Kj

wouter arnouts

jawel want als je geen koel vloeistof heb kan hij ook niet meer verwarmen toch ???

Kj

In geval van geen koelvloeistof knalt je motorblok uit elkaar, koelvloeistof koelt de motor en dient niet ter verwarming (tenzij je een centrale verwarming hebt aangelegd natuurlijk....  ;)). De hete lucht die je in de auto krijgt, wordt langs het blok aangezogen mbv de ventilator die je harder of zachter zet, en een klep die weinig danwel veel warme lucht met koude lucht mengt (temperatuurregeling).

Marc H.

Beste Wesley,

Niet al te veel luisteren naar Kj :-). Bij een moderne auto (dus geen Eend of Kever, dan komt het verhaal van Kj aardig in de buurt) werkt een verwarmingsinstallatie wel met koelvloeistof. De warmte die door de motor wordt afgegeven aan de koelvloeistof wordt via een klep, die je bedient vanuit de cabine (warmer/kouder), doorgeleid naar een kleine radiator die vervolgens de warmte weer afstaat aan het interieur. Dit even ter info.

Het zou kunnen dat je radiatortje verstopt zit. Zou erg vervelend zijn, want is een K-klus om die te verwisselen. Of het kraantje onder de motorkap (waarschijnlijk tegen het schutboard) die verbonden zit met je warm/koud hendel is kapot/verstopt.

En even kijken of je geen natte voeten krijgt, want dan is je radiator lek.

Kj

Hmmm, blijk ik toch nog iets meer kluservaring met mijn oude Renault 19 te hebben en te weinig met mijn Meggie. Nou ja, ook ik weer wat geleerd dus....  :-[

ThE-BaKeR

Daar is dit forum ook voor, om wat bij te leren.  ;)

Maarre, je zegt dat er wel lucht uit komt. Werken alle standen wel goed?

Wesley

Ik heb even gekeken onder the hood :)
En ik heb 3 reservoirs zeg maar onder mn megane coupe uit 96.
Als je voor de motor staat heb je helemaal links de ruitenwisserresorvoir en kort naar rechts gekeken als ik het goed heb de stuurbekrachtingsvloeistof reservoir ?

En helemaal aan de rechterkant heb ik een reservoir en dat moet dat de koelvloeistof zijn ? Er staat een handje op dat je waarschijnlijk moet oppassen als je deze opendraait, nu is dat reservoir dus helemaal leeg en ziet er van binnen bruin uit, vandaar mijn vraag moet hier de koelvloeistof in want er zit geloof ik aanslag op dat van kleur bruin is en koelvloeistof is blauw toch ?


ThE-BaKeR

Daar zit inderdaad het reservoir voor je koelvloeistof. Als die helemaal leeg is, heb je puur mazzel dat je er nu achter komt en niet als je blok al naar de kl*ten is! Zou hem maar gauw bijvullen, misschien dat je verwarming het dan ook weer doet.? :D

Wesley

zal idd straks meteen bijvullen, iemand vertelde mij dat de auto waarschijnlijk zelf nog wel wat vloeistof heeft om de motor te koelen omdat de motor nooit echt gek heet wordt volgens het metertje. Anyway hopen dat ik strax weer lekker warm zit :D

tnx mannen!

ThE-BaKeR

Ja precies, maar ik zou het in de gaten houden als ik jou was. Zelf controleer ik het koelvloeistofpeil regelmatig. Zo'n 1 keer per halfjaar moet ik er een klein beetje bij gooien.

Wesley

#12
Normaal gesproken check ik dit ook altijd, maar er zit zo'n dikke laag bruine aanslag op aan de binnenkant dat ik niet kan zien tot hoever die gevuld staat en nu heb ik net vloeistof erbij gegoten en dat dopje kan je bijna niet inkomen met je vingers om die aanslag te verwijderen.

Kga straks even rijden, en dan hoop ik dat ik weer warm zit :)

wouter arnouts

ik had dus toch gelijk begin steeds meer verstand te krijgen van autos  ;D en ik moet het ook een keer per jaar bijvullen

Stefan

als je koelvloeistof bijvult wel de motor ondertussen stationair laten draaien ivm luchtbubbels!!! ;)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev