Advertenties


winterbanden. 2 of 4

Gestart door Birt, 2 november 2005, 22:34:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Birt

Vraag: Moet je perse op 4 winterbanden rijden of kun je volstaan met de aandrijwielen?? in mijn geval dus de voorwielen.

Ik heb namelijk nog 2 goede banden zitten op mijn oude velgen.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Timo Zuiderduin

Niks moet!! Ik gebruik zelf vaak banden voor alle weertypen.

Maar mocht je op winterbanden willen rijden dan zou ik ze zeker alle 4 monteren. dit zorgt voor stukken meer grip!!
alleen voorwielen heeft geen nut want dan breekt je achterkant nog net zo hard uit!!

maar als je toch 4 oude velgen hebt,.. laat er lekker een goedkoop setje winterbanden op monteren en gebruik die in de koude natte maandjes, dan blijven je sportvelgjes ook mooi :D

bas1984

niks moet..... is wel stukken veiliger  :D

ik ga me orginele velgjes gebruiken voor wintervelgen.....

als de bandjes daar van op zijn, kijken voor een paar opknappers en die gaan gebruiken als wintervelgen

Stefan

voor een optimaal effect lijkt mij alle 4 toch wel het beste..
anders hef je het effect van de voorbanden weer op door de "gewone' achterbanden...
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Marc H.

Altijd 4 winterbanden monteren. Winterbanden zijn er niet alleen voor de tractie wanneer je rechtuit rijdt. In een bocht zijn ze ook heel nuttig en tenzij je het heel erg leuk vind om elke bocht driftend te nemen... En winterbanden zijn niet alleen voor als het sneeuwt, vanaf een temperatuur van +7 gr. (en lager dus) zijn ze op bepaalde aspecten (remmen op nat wegdek bijvoorbeeld) al beter.

Voor de echte wintersportfreaks, winterbanden vervangen bij een profieldiepte van ongeveer 4 mm!!

Birt

Nu ben ik toch erg aan het twijfelen. Heb een bod gehad van 250 euro voor vier winterbanden inclusief monteren balanceren enz. Maar nu heb ik nog steeds 2 nieuwe banden al op velg gemonteerd. En een band van een velg halen is in princiepe niet goed voor de band.

Dus ga denk ik toch eerst voor 2. Tenzij iemand mijn 4 velgen met 2 nieuwe banden wil ruilen voor een setje zonder banden.
Heb dus nu liggen: originele Renault megane coupe Jade velgen (10 spaaks) 14 inch, 175/65. 2 nieuwe banden van Ceat. Misschien 1000 km mee gereden.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

GVR

Met slechts 2 winterbanden voor wordt de achterkant wel nerveuzer. Kans op uitbreken wordt daardoor vergroot. (en dat wil je toch echt niet.)

Remco v.K.

Zoals Remko zegt, waarom zou dit slecht zijn? Mits het goed gebeurt gaat er niets stuk. Genoeg vet gebruiken, met verstand het bandenapparaat en het is zo gebeurt.

Ik was ook sceptisch over winterbanden, maar na deze 2 jaar terug onder de clio te hebben gehad direct deze winter aangeschaft voor de coupe: Pirelli's

Jeroen

Ik heb ze er nu een paar dagen onder liggen en het is super.
Veel meer grip, alleen oppassen om niet te overmoedig te worden  ;)

Erik Olijnsma

bij winterbanden moet het op alle 4 de wielen, anders heb je enorm veel verschil in grip

Mocht je toch 2 willen doen, doe dit dan op de achterste!!! wielen!!!

Komt de hamvraag: waarom?

Erg simpel, grip bij het optrekken is bij lange na niet zo belangrijk als grip in een noodsituatie.

Bij goede banden voor en slechte achter krijg je dat de achterkant uitbreekt, en dit is vele malen moeilijker in een noodsituatie te corrigeren dan als je de achterwielen met winterbanden voorziet.

Dan krijg je dat de voorkant doorschuift en dit is veel makkelijker te corrigeren.

Ook bij de normale banden moet altijd de beste banden achter zitten en niet voor

pieter

He? Klopt dit echt? Ik dacht dat als je voorbanden na verloop van tijd meer versleten zijn dan je achterste je ze zou kunnen ruilen. dwz de meest versleten achter en diegene met het meest profiel voor.
Kijk ik ben geen expert op dit gebied, maar ik leg mijn sneeuwketting toch ook niet om mijn achterwielen... toch? ???

Erik Olijnsma

sneeuwketting is voor andere doeleinden dan winterbanden.

Winterbanden zorgen voor een veilige wegligging in koude en winterse omstandigheden.

Sneeuwkettingen moeten op de aangedreven wielen om tractie te verkrijgen om weg te rijden. vergeet ook niet dat als je sneeuwkettingen nodig bent, dat je dan nooit harder als 10-20 rijdt.

En het omwisselen van wielen is een vaak gemaakte fout

Meganez

Daar ben ik het ook mee eens remko! Als je bij een voorwiel aangedreven auto je grip drijgt te verliezen, moet je de richting op blijven sturen waar je naar toe wil en gas BLIJVEN GEVEN. Dan wordt je auto namelijk zo weer recht getrokken. Hiervoor heb je dus wel goede banden nodig aan de voorkant!

Ik vind het wel grappig om de laatste tijd met het natte weer op 1/3de van de bocht heel scherp in te sturen en dan vol gas te trappen in zn 2. Dan slippen je voorwielen eerst een beetje door, moet je een beetje tegen sturen maar trek je daarna de auto echt heerlijk weer weg  ;D

Erik Olijnsma

Citaat van: Remko de W. op  4 december 2005, 00:11:28
Ik heb toch liever de beste banden voorop liggen hoor... ;)

dat zijn in mijn geval de aangedreven wielen,
en ook nog de sturende wielen... :D


het gaat dus juist niet om de aangedreven en sturende wielen.

Blij gladheid (dus ijzel) zul je niets aan aangedreven wielen hebben, zeker niet als je dan ook nog eens gas gaat geven.

De auto blijft onbestuurbaar, en dan kun je beter onderstuur ipv overstuur cr?eren.

En het gaat nu niet om de fun factor, maar om de veiligheidsfactor.

Als het gaat om de fun, dan moet je een RWD kopen  :D

Erik Olijnsma

dan hebben we bij deze een meningsverschil  ;D

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev