Advertenties


veel problemen met mijn megane dti hatchback 2001

Gestart door versace1, 19 oktober 2005, 21:17:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

versace1

hallo allemaal,

ik heb een renault megane dti hatchback uit 2001 met 167000 km op de teller.
ik heb de laatste tijd nog steeds veel problemen met mijn megane dti. met dit koude weer slaat ie moeilijk aan.
ik rijd al maanden zo rond omdat ik momenteel geen zin in om de auto alweer naar de garage te brengen en ik heb er geen geld meer voor. het rare is dat de motor WEL meteen aanslaat als ie nog warm is. als ik 's morgens de auto wil starten slaat ie regelmatig niet direct aan, je moet echt 3 a 5 keer opnieuw voordat ie dan eindelijk stotterend en met een enorme rookontwikkeling uit de uitlaat begint te lopen. een paar seconden later loopt ie netjes stationair.

sinds 3 dagen , waarschijnlijk door dit koude weer 's morgens, start ie moeilijker en als ie dan eindelijk aanslaat schud echt de gehele auto als een op hol geslagen wasmachine.  :o
ik heb zelfs een keer onder de motorkap gekeken en schrok van het motorblok die hevig heen en weer schudde,maar als ik dan heel klein beetje extra gas geef tot ie 1000 rpm draait, is het abnormale schudden weg.
laat ik gas los, schud ie weer hevig, ik ben gewoon heel rustig gaan rijden en na ongeveer 1km was het schudden helemaal over.   ???

de garage heeft een half jaar terug al de gloeibougies , schakelunit van bougies vervangen en nog extra spul zoals systeem ontluchten , brandstof en luchtfilter vervangen en het heeft allemaal niets geholpen.
de auto start de keer met koude motor in 1 keer en de ander keer in 3 a 5 keer doorstarten.

p.s. per hoeveel km moet de distributieriem vervangen worden ? is het nou om de 75.000 of 120.000 km ?
de eerste keer was tot mijn schrik in het onderhoudsboekje bij 78.000 km vervangen.

wie weet wat het gaat kosten en waar ik het natuurlijk goedkoop kan laten vervangen ?
ben nu bang dat het op een dag fout afloopt als ik zo door blijf rijden..... of kan het niet echt kwaad ?
de dealer liet me schrikken met een ongeveer bedrag van 550 euro ?  :o


wie kan me helpen en/ of heeft een oplossing op  mijn vragen ?

alvast bedankt voor jullie hulp.  :D

Versace1



Paul

Ik denk toch dat je moet zoeken in het gloeisysteem of luch in het brandstofsysteem.
De riem moet vervangen worden bij 75.000 + spanrollen
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

versace1

nee, ik heb de leidingen gecontroleerd en alles ziet er kurkdroog uit.
wie weet waar die temperatuur sensor zit ? ik vermoed dat die misschien de boosdoener is.
op de brandstofpomp zelf ? of ergens anders ?
hoe moet je deze vervangen en is dit een duur onderdeel ?
kan trouwens nergens goed bij , alles is krap in elkaar gezet.



RaymondTroost

je kan toch het beste naar de garage gaan.. Zoals je zegt hoeveel hij schudt dat is echt niet goed.. Is je motorsteun niet afgebroken..

solidsjakie

Als je gewoon 3 of 4 keer helemaal voorgloeit tot het lampje uit is en dan start? Pakt hij dan wel vlot aan?

En de distriebutie riem van een dTi moet bij 75.000, bij een dCi 120.000. Zo zat het volgens mij.

versace1

heb vandaag voor de zekerheid 5 keer opnieuw voorgegloeid (contact aan, lampje aan , lampje uit , contact weer uit en weer aan)
om te kijken of ie nu wel meteen aanslaat. >:(   niet dus.
ben bij renault dealer geweest , waar ik liever nu nooit meer wil komen, en daar moesten ze een oude techneut er bij halen die misschien wist wat het kon zijn... niet dus, wou tegen onderzoekskosten wel even een kijkje nemen.

tevens vertelde ik dat de auto niet bepaald zuinig rijd voor een dti. ik rijd nu net 1 op 17.  :o
ik rijd echt met een slakkengang en moet al doorschakelen bij 2000 tot 2200 rpm ,en rijd 85% van de gemaakte kilometers op de snelweg met een constante (toegestane ) snelheid. zou ik nu normaal gaan rijden dan mag ik blij zijn als ik 1 op 16 nog haal.
ik ken meerdere mensen die ook een megane hebben of hebben gehad en die rijden met normaal rijgedrag 1 op 18 en bij heel rustig rijden en lange afstanden is 1 op 20 haalbaar. geeft ie oude techneut als antwoord dat 1 op17 heel netjes is...
ik vroeg of het mogelijk is om de brandstofpomp en klepspeling te controleren.
begon die met een rekenmachine te berekenen.
voor een controle ZONDER materiaal verbruik zou het me 219 euro gaan kosten...  :o

ik voel me nu echt in de steek gelaten , niet dat ze een hart hebben en denken van : meneer, u heeft al zoveel problemen, rijdt u uw auto maar de werkplaats binnen, dan nemen we even snel een kijkje.  :'(

zag ondertussen hoe een andere medewerker een leaserijder behandelde : ja meneer , uw auto is klaar , we hebben ook maar meteen alle vloeistofniveau's gecontroleerd en bijgevuld, nou dit zijn de reparatie papieren en uw autosleutels,ik wens u nog een fijne dag meneer de vries.... (slijm , slijm )

 



 


versace1

dus 1 op 17 is wel normaal ? nee toch ?

ik heb voor deze auto 3 jaar een megane 1.9D gehad, hij was misschien traag als een slak , maar echt superbetrouwbaar en zuinig, ik heb altijd 1op 18/19 mee gereden, echt. 50 liter diesel tanken en ik kon net iets meer dan 900km mee rijden.
op lange afstanden was ie echt heerlijk , dan reed ie 1 op 20. heb er toen met vorige baan ver van huis veel kilometers mee gemaakt. na 256.000 km begon de koppeling te licht te worden en de keerringen olie te lekken. motor was verder nog in topconditie, lekke pakkingen of iets, blok was schoon en bijna olievrij. en ook nog eens een grote barst in de voorruit door een verdwaalde kiezelsteen tegen de voorruit op de snelweg. toen vond ik het tijd om 'm snel te vervangen voor wat anders.


als je kijkt naar de volkswagen/audi tdi's , die lopen lekker 1 op 18 tot 1 op 20 bij rustig rijgedrag.

   

versace1

meer dan 1000km en dan 1 op 17 rijden met een 55 liter tank ???

ik rijd soms door tot het brandstoflampje aan gaat, dan heb ik er bijna 850 op zitten.
meer dan 900km heb ik nog nooit kunnen halen. als je mij vraagt echt onmogelijk. 
ik woon trouwens in Ede (gelderland ).

ik vermoed dat het misschien aan de temperatuursensor op de brandstofpomp ligt of aan klepspeling of onjuiste timing brandstofpomp. ik vind 'm ook niet meer lekker rijden, rijd een beetje rauw .

ben alleen nog niet bij de Bosch specialist geweest. er is er 1 hier in Ede.

waar kan ik dan anders terecht ?

versace1

ik lees ook het forum van een andere clubsite speciaal voor tdi's (wil geen reclame maken ).
daar leggen ze uit dat timing en klepspeling erg belangrijk is , vooral voor het verbruik.

kollega 'tony' heeft me maanden terug dat het wel eens voor komt dat de temp. sensor op de brandstofpomp wel eens vreemde problemen geeft.
ik heb 'm meerdere malen gemaild maar krijg nooit een reactie van 'm. dus weet ik niet hoe ik te werk moet gaan en waar/wat te doen.

weet je een garage waar ze wel vriendelijk , en behulpzaam zijn ?

mijn garage is vriendelijk en ze geven me korting omdat ik jaren bij ze kom, sinds ik deze 'maandagmorgen' auto heb wil het ze niet lukken om de klachten 100% blijvend op te lossen.

heb er soms aan gedacht om de auto in te ruilen maar ben bang dat de garage of nieuwe eigenaar met de politie voor mijn deur komen te staan. tevens krijg je nooit een goede prijs als een auto een mankement heeft.


RaymondTroost

Tja.. renault dealer.. praat me er niet van.. Hier zit Ramoco.. nou nou je kan nog beter naar kwikfit gaan als je het mij vraagt.. Maar net wat remco zegt, probeer een kleinere garage op te zoeken.. Ik zit nu ook bij een kleine, maar alles wordt volgende week geregeld: Vervangend vervoer, uitlaat+kat, beurtje en apk..

Trouwens ik rij met 52 liter 690km 1.6 8)

versace1

ik kom al jaren bij een kleine 2 mans garage , hoe kleiner kun je gaan ?
ze hebben me jarenlang goed geholpen en korting bij duurdere reparaties.
alleen sinds ik deze 'maandagmorgen' auto heb wil het maar niet lukken de boosdoener van het startprobleem te vinden.

sorry , maar wat is een 'clip' ? , wat kun je ermee ?  graag meer info !!!

is er eigenlijk software waarmee je de motor zelf kunt uitlezen ?
met de VAG groep gebruik je VAG-com kun je zo op internet vinden, alleen de werking er van is een beetje vreemd/complex.


Jeroen

Nee, zelf kun je dat niet, of je moet de clip hebben.

En daar de verklaring van de clip.
Hiermee kan de Renault dealer de computer uitlezen of er ergens geen storingen zijn.


solidsjakie

Over het vebruik: Ik vind hem een beetje hoog.

Kijk eens op autoverbruik.nl, daar staan dTi's die ongeveer 1:18/1:19 halen.

Ik rijd 1:19.5 op dit moment met mn dTi, en ik rijd off-snelweg best wel sportief. Geregeld even een dieselwolkje blazen e.d.
Bij 3000tpm schakel ik meestal over.
Ik kan dikke 800 km doen op 43 liter diesel.

Wat betreft je slecht startende diesel, ik zou hem inderdaad zoals Remko zegt uit laten lezen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev