Advertenties


advies over nieuwe dubbele subwoofer

Gestart door basE, 13 september 2005, 12:24:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

basE

Ik wil een nieuwe subwoofer gaan kopen. Nou ben ik aan het twijfelen tussen 3 verschillende, wat raden jullie mij aan.

-Lanzar HBP-212
Dual Bandpass Subwoofer System
Contains Two Subwoofers
Impedance: 4 Ohms
Double Jet-Port
High Quality MDF Construction
Quick Connect Terminal
SPL: 99dB @ 1W/1M
700 Watts Max
Dimensions: H31cm x B70cm x D29 cm

-Magnat Neoflex sub 230
Power handling: 325W RMS / 650W max.
Impedance 4 Ohms
Frequency response 22 - 500 Hz
Sound pressure level 92 dB
Dimensions (WxHxD) 685 x 370 x 380 mm

-Kicker Comp EX-124 + dubbele kist 
Aanbevolen vermogen MAX: 250W
Aanbevolen vermogen RMS: 125W
Frequentie bereik: 27 - 1000Hz
4 ohm impendantie per woofer

Ik ben een beetje een leek op dit gebied dus vandaar deze vraag. Het zijn alle 3 12inch woofers en ze liggen in een prijsklasse van 150 tot 180 euro dat is ook een beetje wat ik voor ogen heb uit te geven. Ik luister veel naar trance, hardhouse en r&b dus hou van een flinke bass.
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren wat de beste koop zal zijn.
Alvast bedankt



Erix

Als antwoord op je vraag gebaseerd op de gegevens die daar staan? De Lanzar

Waarom? Lijkt de minste troep van de 3. Heeft een MDF behuizing en een redelijk rendement (niet dat ik die 99dB 1W/1M geloof maar dat terzijde).

Mijn echte mening over die bakjes? Laat die rommel staan en koop twee redelijke 10? subwoofers of ??n 12" en regel een GOEDE behuizing. Deze zooi hebben allemaal van die mooie plexiglazen kijkruitjes welke mooi verzonken zijn ingelijmd/geschroefd. Dit wilt zeggen dat ze dunner zijn dan de halve houtdikte en dus lekker stabiel zijn. Daarnaast zitten die ruitjes ook nog eens in de gesloten kamer waar de hoogste druk ontstaat. Diegene die mij kan overtuigen dat dit mooi stabiel blijft wanneer er een beetje leven in dat stapeltje hout geblazen wordt mag bij mij als verkoper komen solliciteren.

De Magnat zegt lekker helemaal niets over de behuizing. Dat doet een beetje kritische blik stiekem toch alleen maar vermoeden dat deze vervaardigd is van spaanplaat wat van zichzelf lekker stabiel is.

De Kickers is helemaal weinig over te vinden...  Deze teren ook meer op de merknaam en marketing.

Op de Helmholtz resonantie tunnels heb ik ook nog wel wat kritiek. Voor het mooie uiterlijk zijn ze mooi lang waardoor ze echter wel erg smal worden. In de kamer waarop deze tunnels uitmonden is een lage luchtsnelheid maar een hoge druk welke op de tunnels werkt. Door de smalle openingen ontstaat er dan het tegenover gestelde? een hoge luchtsnelheid en een lagere druk. Een hoge luchtsnelheid geeft een erg grote kans op ongewenste turbulenties wat resulteert in rare bijgeluiden soms wel poortruis genoemd. Goede luidspreker systemen voor grote werken zoals openlucht concerten werken ook met hoge luchtsnelheden omdat de throw (hoever het geluid draagt) daarbij hoger is. Deze behuizingen zijn vanbinnen mooi glad. Alle bochten zijn mooi rond en er is nergens een haakje of randje te bekennen. Kijk nu zelf nog eens naar de foto?s van deze snel door ? 1,- arbeiders in elkaar gelijmde kistjes?
ZX-Audio · the finest audio products around

basE

Kijk dat is duidelijke taal, dank je wel voor je reactie (al snap ik niet zo heel veel van het technische verhaal maar dat ligt aan mij ;).
Dit is een beetje mijn verhaal ik heb nu een Mac-audio flatblock 220 erin liggen dat zijn 2x8inch woofers, maar ik vind het het gedreun een beetje matig.
Dus vandaar dat ik deze vraag stel.
Kan een enkele 12 inch woofer (in mijn prijsklasse) wel een beetje knallen, omdat je toch met een dichte kofferbak te maken hebt.
Welke merken raad jij me aan en de kistjes die je leeg koopt zijn niet gepoort is dat erg?
In ieder geval erg bedankt voor je reactie Erix

Greencabrio

Hallo,

Ik heb sinds kort de Kicker set bij ron de vries gehaald! Deze zijn erg goed! Ze staan verder gewoon in een standaard behuizing van MDF. De sets die jij gezien hebt zijn waarschijnlijk van dezelfde winkel. Ik twijfelde ook over de Lanzars. Echter lees de reviews maar eens!! Dan denk je wel anders over Lanzar! Voor de rest als je optimale resultaten wil bereiken kan je ook een woofer van bijv MTX kopen bijv de sledgehammer en zelf de originele kist nabouwen! Dan heb je pas geluid. Als je die bij r. de vries koopt kan je de afmetingen van de kist er bij krijgen!

Succes!!

Erix

Als subwoofers raad ik je aan om 2x 10" te nemen en beide in een goed afgestemde en stabiele 4e orde bandpass behuizing te laten ontwerpen/maken. Kijk bij het uitzoeken van de woofers goed naar de parameters... kun je geen parameters vinden of ze willen die niet vrijgeven?! jammer, andere woofer zoeken. Je koopt ook geen auto zonder te mogen weten wat voor motor erin ligt toch?

Zoek niet naar een bepaald merk of een mooi uiterlijk. Je ziet ze niet zitten en een RF van een paar honderd euro klinkt echt niet zo heel veel beter dan een MCM van net geen honderd euro. Probeer ook niet naar de wattages te kijken, deze zeggen namelijk absoluut niets over de kwaliteit of het geluid. Dit getalletje is slechts een aanduiding van hoe warm de spreekspoel mag worden.

Bij het uitzoeken van je subwoofer let dan op de volgende eigenschappen:
Qts = +/- 0.4
BL  > 10
EBP > 25 && < 75

Qts is de totale Q-factor op de resonantie frequentie (Fs) van de subwoofer.
BL is de krachtfactor waarmee de magneet de spoel be?nvloed. Een hoge BL geeft dus een krachtige aandrijving.
EBP staat voor Efficiency Bandwidth Product en geeft een goede indicatie of de luidspreker een gesloten of een geventileerde achterkamer wilt hebben. Deze is vaak niet opgegeven maar kun je zelf eenvoudig berekenen door EBP = Fs / Qes.


Kijk op je gemakje goed rond en laat je niet vanalles wijsmaken door een gladde verkoper. Als je eerlijk goed kijk sta je versteld hoe ondergewaardeerd een hoop goedkope subwoofers zijn en zeker hoeveel extreem overgewaardeerde meuk er rondslingerd.
ZX-Audio · the finest audio products around

mickeynox

Citaat van: Erix op 19 september 2005, 15:02:34
Als subwoofers raad ik je aan om 2x 10" te nemen en beide in een goed afgestemde en stabiele 4e orde bandpass behuizing te laten ontwerpen/maken. Kijk bij het uitzoeken van de woofers goed naar de parameters... kun je geen parameters vinden of ze willen die niet vrijgeven?! jammer, andere woofer zoeken. Je koopt ook geen auto zonder te mogen weten wat voor motor erin ligt toch?

Zoek niet naar een bepaald merk of een mooi uiterlijk. Je ziet ze niet zitten en een RF van een paar honderd euro klinkt echt niet zo heel veel beter dan een MCM van net geen honderd euro. Probeer ook niet naar de wattages te kijken, deze zeggen namelijk absoluut niets over de kwaliteit of het geluid. Dit getalletje is slechts een aanduiding van hoe warm de spreekspoel mag worden.

Bij het uitzoeken van je subwoofer let dan op de volgende eigenschappen:
Qts = +/- 0.4
BL? > 10
EBP > 25 && < 75

Qts is de totale Q-factor op de resonantie frequentie (Fs) van de subwoofer.
BL is de krachtfactor waarmee de magneet de spoel be?nvloed. Een hoge BL geeft dus een krachtige aandrijving.
EBP staat voor Efficiency Bandwidth Product en geeft een goede indicatie of de luidspreker een gesloten of een geventileerde achterkamer wilt hebben. Deze is vaak niet opgegeven maar kun je zelf eenvoudig berekenen door EBP = Fs / Qes.


Kijk op je gemakje goed rond en laat je niet vanalles wijsmaken door een gladde verkoper. Als je eerlijk goed kijk sta je versteld hoe ondergewaardeerd een hoop goedkope subwoofers zijn en zeker hoeveel extreem overgewaardeerde meuk er rondslingerd.

kan je dan ook een paar voorbeelden geven van goede subs????

Erix

DE SUBWOOFER ga ik niet geven dat hangt van teveel factoren af. Natuurlijk heb ik wel mijn voorkeur maar die vertel ik ook niet om verschillende redenen.

Een collega (= electromonteur) van mij is afgelopen jaar druk bezig geweest met een 'dikke' installatie bij elkaar te rapen. Hij heeft een 3-tal 12" subwoofers geprobeerd (Boschman, RF, JBL) en liet alles steeds trots aan mij horen omdat hij mijn achtergrond wazig via mijn baas gehoord heeft. Steeds als ik in zijn auto gezeten had was ie toch weer teleurgesteld en maand of twee later moest ik weer in zijn auto komen en had ie weer iets nieuws tot ik hem vroeg om nou al die onzin eens op te tellen in ???... Ik had nog een oude Magnat Xecutor van vroeger die ik in een gekke bui had gekocht en nooit gebruikt. We sloten een weddenschap dat ik met da oude kreng zonder versterker een warmere en diepere bass op een voldoende volume. Zo gezegd en gedaan.... twee weken later gingen we in mijn auto-tje zitten luisteren naar dat oude el-cheapo ding van 60? zonder versterker. De achterluidsprekers had ik losgetrokken en de draad van de rechterachterspeaker aan de subwoofer gehangen. Eerst hebben we gewoon FM radio geluisterd en daarna een CD van hem (hardcore) opgezet. Het dreunde iets meer dan bij hem moest ie toegeven. Hij moest er een andere CD instoppen... die ruk muziek heeft geen dynamiek.... beetje prutsend stopt ie een R&B achtige cd in zijn eigen auto en luistert. Daarna in mijn auto en nu moest ie toch toegeven... en helemaal na zo'n flut bass-test. Hij moest ook zo'n ding hebben.

Zal zijn toen huidige 12" speaker (JBL GT3-12) gebruiken als voorbeeldje ter vergelijking met een 10" die ik hier laatst 2e-hands gekocht heb (Pioneer TS-W255C):





JBL GT3-12  Pioneer TS-W255C

Max power
RMS power
Frequence response
Nominal impedance
sensivity(2,83 V/1m)
Re
Le
Sd
Bl
Vas
Cms
Mms
Fs
Qms
Qes
Qts
Xmax

prijs (nieuw)

1800 w
225 w
32 hz - 3.000 hz
4 ohm
89 db
3,14 ohm
1,15 mH
527 cm?
10,69 Tm
100,45 Liter
254,7 mm/n
125 gram
28,2 Hz
5,53
0,60
0,54
11 mm

290 ?
 
700 w
350 w
18 hz - 2.500 hz
4 ohm
87db
3,0 ohm
2,254 mH
-
14,965 Tm
24,881 Liter
178 mm/n
115 gram
35 Hz
15,28
0,359
0,351
11,2 mm

170 ?

Ten eerste voordat iedereen gelijk begint over die prijzen... deze waren de introductieprijzen van beide luidsprekers. In de specificaties zijn de belangrijkere eigenschappen schuingedrukt.

De gevoeligheid geeft aan hoeveel geluidsdruk er bij de 1e watt wordt opgebouwd. Dit is de referentie voor de plot wanneer de speaker in een behuizing gesimuleerd wordt en de basis voor de simulatie voor de maximale SPL. Beide luidsprekers hebben naar mijn smaak een erg lage gevoeligheid maar voor normaal gebruik is dat niet zo erg in een auto. Het verschil tussen de beide luidsprekers is ietswat in het voordeel van de JBL wat pas naar boven komt bij hoge belastingen.

Bij de BL factor is het een ander verhaal. Hier maakt de pioneer de jbl enorm klein. De kracht van de aandrijving van de pioneer is zowat 1,5x zo sterk! Dus met veel tegendruk zal ie toch een goed gecontroleerde uitslag maken. Je zou de Pioneer dus in een compressie kamer kunnen gebruiken.

De resonantie frequentie (Fs) is de frequentie waar de luidspreker bijna 'dood' valt. De impendantie (ohm) geeft hier de grootste piek en de geluidsopbrengst is nihil. Deze Fs be?nvloed je F3 frequentie dus enorm als ook de tunings-frequentie van je reflex-poorten (helmholtz resonatoren). Gezien de karakteristieken van een autocabine komen beide subs hier wel doorheen.

XMax de halve lengte van de spoel en dan van deze lengte de poolplaat dikte aftrekken. Dit geeft een idee hoever de conus ongeveer uit kan slaan zonder al te veel linear af te wijken. Zoals je ziet doen ze hier weinig voor elkaar onder al is waarschijnlijk de poolplaatdikte er voor het gemakt bij beide niet afgetrokken (lijkt het meer en grotere getallen verkopen beter).

Voor mij is de keuze niet moeilijk... Ten alle tijden zal ik kiezen voor de Pioneer... ook als de prijs erg dicht tegen elkaar had gelegen (zoals de huidige straatprijs). Deze keuze komt door het grote verschil in de kracht van de aandrijving. De overige verschillen zijn zo klein op de EBP na.... deze kun je nu zelf uitrekenen. De pioneer zou graag niet teveel druk hebben aan 1 kant van zijn conus.... maar dat gebeurt ook niet bij mijn behuizing voor haar :angel:

Dat grote getallen gedoe wil ik nog even aantippen. Kijk naar de opgegeven wattages (daar geilen de meesten toch op). Kijk nu ook even naar de Vas welke aangeeft hoe strak de ophanging is van de luidspreker. Dit getal is de hoeveelheid liter lucht je moet samen persen tot 1 liter om dezelfde kracht op te wekken zodat je de conus in beweging kunt krijgen. Voor beide soorten ophangingen is wat te zeggen mits het niet voor in een auto zou zijn. Een stijve ophanging krijg je niet zomaar overrekt en dus ook niet zo eenvoudig aan zijn Xmech en dus ook moeilijker aan zijn Xmax. Echter om het zaakje uberhaubt in beweging te krijgen heb je ook meer kracht nodig. Vandaar die 1800 Watt peak. Bij een korte puls van 1800 Watt zal de ophanging het waarschijnlijk overleven. Of zoiets nou eigenlijk nuttig is?! Nee, naar een paar van zulke pieken is het zaakje toch kapot. Sterker nog, als er continu een vermogen van minimaal 225 Watt op staat zal je spoel smelten. Of dit nou nuttig is?! Alweer nee, zoveel vermogen heb je niet nodig als de gemiddelde auto versterker zoveel vermogen al schoon kan leveren. Daarbij komt nog dat het verschil tussen 225 Watt en 1800 Watt slechts +/- 6dB is.

Als laatste.... denk nou niet gelijk dat JBL rotzooi maakt en Pioneer de hemel is. Deze twee modellen zijn alleen de laatste twee die ik tegen ben gekomen. Pioneer heeft ook een hoop meuk waar ik liever bij uit de buurt blijf. Als er iemand bij mij langskomt met zo iets in zijn auto mag ie dat er eerst zelf uithalen en dan praten we verder.
ZX-Audio · the finest audio products around

Gast Apeldoorn

Ik heb ook veel geprobeerd en moet zeggen dat ik nu iets heb gevonden waar ik 100% content mee ben!
Het is een erg klein kassie met een goed sub erin. (500Max....250Nominaal)
Het is van hertz en gaat ontiegelijk goed!!

200mm 8"  reflex sub box
Freq---30Hz --400Hz

Verder staat er genoeg op de site van hertz

maar wat maakt dit kistje een hoop bas zeg....heb hiervoor 2x 1000Watt Lanzar's gehad met een optidrive erachter....ging ook erg mooi maar deze van Hertz gaat 10x mooier en strakker...

Mischien een idee als je een sub zoekt ?

RaymondTroost

Had je die lanzars dan niet een beetje verkeerd afgesteld?? Lijkt me stug.. Je moet ten alle tijden een losse woofer kopen.. Hier is meer tijd aan besteed dan aan die woofertje is die voorgeplante kitjes.. Khad in mijn Vorige auto 2 Losse Lanzar's met 500rms beide.. Een hollywood Rvh 1600d Monoblock voor de subs.. Een kenwood Kac nog wat Voor de speakers jbl Limited.. en een condensator van Caliber.. Dit ging erg strak... Toen ik me auto heb verkocht heb ik het erin laten zitten.. Wel tegen meerprijs natuurlijk.. Wrom denk je?? NOu ik wil niet weer dat alles losgaat zitten!!




Citaat van: Gast Apeldoorn op 19 september 2005, 21:51:23
Ik heb ook veel geprobeerd en moet zeggen dat ik nu iets heb gevonden waar ik 100% content mee ben!
Het is een erg klein kassie met een goed sub erin. (500Max....250Nominaal)
Het is van hertz en gaat ontiegelijk goed!!

200mm 8"? reflex sub box
Freq---30Hz --400Hz

Verder staat er genoeg op de site van hertz

maar wat maakt dit kistje een hoop bas zeg....heb hiervoor 2x 1000Watt Lanzar's gehad met een optidrive erachter....ging ook erg mooi maar deze van Hertz gaat 10x mooier en strakker...

Mischien een idee als je een sub zoekt ?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev