Advertenties

Klein R-Link scherm vervangen voor een grote (Megane 4)

Gestart door Mitchve95, 24 maart 2025, 23:07:31

Vorige topic - Volgende topic

Mitchve95

Goedenavond allemaal,

Ik ben sinds een kleine week de trotse eigenaar van een Megane IV GT-Line uit 2020 met 140 pk. Voordat ik mijn auto kocht zag ik al dat er Meganes zijn met een klein en een groot scherm (beide R-Link) in het dashboard. Ik vind het grote scherm veel mooier.

Nu zag op sites zoals de onderdelenlijn dat je een module met een groot scherm kunt kopen voor 200-400 euro. Voor zover ik op de afbeeldingen kon zien hebben de modules met het kleine en grote scherm hebben dezelfde afmeting en dezelfde aansluitingen? Mijn vraag is of ik het kleine scherm kan vervangen voor een groot scherm. Je zou zeggen dat het plug en play is omdat het allebei op R-Link draait?

Ik heb navraag gedaan bij Renault Nederland en 3 Renault garages, en ik krijg de gekste antwoorden zoals "Je auto kan crashen", "Nee, schermen zijn gekoppeld aan je chassisnummer" en "Het kan niet omdat het grote scherm niet beschikt over een aantal mechanise knoppen tov het kleine scherm, en ALS het al zal werken snapt de auto niet wat er gebeurt als je die functie gebruikt op het grote scherm".

Ik vind het allemaal hele rare en stomme antwoorden. De auto + kabelboom + software is toch zo gemaakt dat onderdelen makkelijk en universeel zijn + dat ze vervangbaar zijn bij defecten/schade? Bij elk van de antwoorden van Renault Nederland en de Renault garages weet ik al genoeg situaties waaruit blijkt dat het niet klopt wat ze zeggen.

Ik zag op reddit dat iemand zei dat het inderdaad gewoon plug & play is: https://www.reddit.com/r/Renault/comments/c7rsf9/megane_iv_does_anyone_know_if_i_can_replace_the/?tl=nl

Ik heb een groot scherm gevonden op de onderdelenlijn uit hetzelfde bouwjaar, Óók uit een Megane 4 GT-Line met 140 pk. Een betere match zou er dus niet zijn lijkt me. Kunnen jullie bevestigen of het echt plug & play is met de switch van een klein naar een groot scherm? Alvast bedankt! --

Felix

Volgens mij kan je het gewoon overzetten. Alleen je zal hem wel op de juiste manier moeten configureren. Als de vehicle lock op ja staat bij je huidige radio (het ding wat achter het scherm zit), dan zal het niet werken. Je zal eerst de vehicle lock weg moeten halen. Dat kan je doen met PyRen.
In PyRen zitten wat tooltjes om bijvoorbeeld de schermweergave aan te passen van klein naar groot scherm.

EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev