Advertenties


Stuur staat vast in middenstand tijdens het rijden

Gestart door BartSassen, 7 augustus 2024, 11:59:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BartSassen

Bij mijn Megane 3 staat het stuur vast in de middenstand tijdens het rijden. Het begint bij ongeveer 40 km/h en het wordt steeds erger als je sneller gaat rijden. Heel vervelend bij 80-100 km/h. Je bent steeds iets aan het corrigeren en hem door het zware punt heen te trekken.
Uitlijning is goed. Dealer heeft er ook geen antwoord op. Auto-Elect uit Zeewolde zegt het op de kunnen lossen maar dan moet ik de stuurkolom uitbouwen en naar hun opsturen. Kosten ongeveer 600 euro wat ik een hoop geld vindt. Ik zie een gebruikte op de onderdelenlijn staan voor 95 euro maar de dealer vertelde mij dat die opnieuw ingelezen moet worden en dat zij dat niet kunnen. Ze kunnen dat alleen bij een door hun geleverde revisie versie van zo'n 1000 euro.
Herkent iemand dit probleem en heeft iemand dan ook een betaalbare oplossing hiervoor ? Is er iemand die kan zeggen of die ene van de onderdelenlijn zo gemonteerd kan worden of dat deze ingeleerd moet worden. Is er iemand die deze dan kan inleren ?

Felix

Vreemde situatie. Heeft de dealer ook geen opgeslagen foutmeldingen gevonden?
Wat is er volgens Auto-Elect precies aan de hand dan?

BartSassen

Hoi Felix,
Geen opgeslagen foutmeldingen. De dealer gaf wel aan dat er een probleem mee was geweest maar dat was tot 2013 en deze is van 2014 en dat hebben ze opgezocht of mijn chassisnummer daar onder viel. Ik had iets gelezen over terugzetten naar basiswaardes maar dat wisten ze niets van. Mechanisch/uitlijning gecontroleerd maar niets kunnen vinden. Auto-Elect heeft niet aangegeven wat ze precies gaan doen.

Felix

Als ik het goed heb werkt de stuurkolom samen met de startonderbreking. Dus een stuurkolom van een andere auto gaat niet zomaar werken.
Daarvoor moet je, of een splinternieuwe monteren.
Of de gebruikte stuurkolom 'virgin' maken. Dwz alles is gewist naar de fabrieksinstellingen.
Dat laatste kan met Renolink.

Daarna zou het moeten werken als je een procedure volgt met het starten en stoppen van de auto.

Maar ja, het is maar de vraag of dat iets op lost.

Jazzper29

#4
Hallo Bart, allen, ik ben nieuw hier en sinds een jaar in bezit van een Megane III Estate (bouwjaar 08/2012) waar ik reeds de nodige waterlekkage toestanden via panoramadak mee te stellen heb gehad. Gelukkig is dat na enig aandringen toch door verkoper grondig aangepakt door slangen A-stijl te vervangen en interieur/tapijt eruit te lichten om te drogen.

Verder is het fijne auto maar heb ik ook last van een zelfde soort stuurprobleem wat jij beschrijft.
Op lage snelheid stuurt de auto normaal, maar boven 30-40 km/u begint het stuur te 'bevriezen' rond de middenstand. Door constant (met enige kracht) te moeten corrigeren is de auto niet losjes te sturen en wordt het stuurgedrag nogal hoekig.

Ik ben er van overtuigd dat dit geen normaal gedrag is maar heb moeite de juiste diagnose en oplossing ervoor te vinden. Ben dus heel benieuwd hoe het jou hiermee inmiddels vergaat en of je met Auto-Elect iets verder bent gekomen?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev