Advertenties


Android car

Gestart door wassie, 14 juni 2024, 13:45:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wassie

Ik ben nieuw hier op dit forum. Leuk om te zien dat er zoveel enthousiastelingen zijn die met hun auto bezig zijn!

Sinds 2019 bezit een Renault Megane uit 2012. Origineel zat zat de Tomtom Carminat ingebouwd met Bose speakers. Overigens alleen in de voordeuren, want in de achterdeuren lijken andere speakers te zitten.
Een aantal weken geleden heb ik een Android multimediasysteem gekocht. Deze zou speciaal voor de Renault Megane III zijn. Het frame is dat in ieder geval en de afmeting van het scherm ook.

Bij ontvangst van het pakket had ik de hoop dat met de juiste handleiding, de juiste kabelboom, het aansluiten behoorlijk plug en play zou zijn. Niets was minder waar. Geen handleiding bij het scherm, zelf proberen welke stekkers op elkaar passen en dan tot de conclusie komen dat het niet werkt. Ook het online zoeken naar een stekker/kabelschema van de Megane leverde niks op. Mijn lokale garage heeft even een kabel verbonden waardoor in ieder geval bleek dat het scherm wel werkt. Toen een ander adres gevonden die op korte termijn het scherm wilde inbouwen. Toen bleek dat het om een Bose systeem ging was het blijkbaar nog complexer en zou dat alleen al 250 euro kosten. Het verder aansluiten zou 125 euro kosten. De vraag was alleen nog wel of de stuurbediening en middenconsole zou gaan werken. Na veel heen en weer communiceren met het bedrijf dat het scherm geleverd heeft, kreeg ik alleen wat summiere instructies over key1 en key2 aansluiting. Dat zou er op moeten staan...... Dan zou de stuurwielbediening gewoon moeten werken.

Het bedrijf die voor de inbouw heeft gezorgd heeft in ieder geval de voorspeakers aangesloten en alles netjes weggewerkt. Toen ik zelf met de geluidsinstellingen ben gaan spelen, viel me op dat de tweeters veel harder klinken dan met de Tomtom Carminat radio. Daarnaast klinkt het geluid echt enorm blikkerig en is er nagenoeg geen bas meer te horen. Wat ik ook geprobeerd heb qua instellingen. Toen bleek ook dat de achterspeakers niet aangesloten waren. Ik heb toen weer contact opgenomen met het bedrijf dat het systeem heeft ingebouwd, met de vraag of ik bij dit stukje nazorg even mocht meekijken zodat ik kon zien hoe één en ander op de Bose versterker is aangesloten. Dat was blijkbaar bedrijfsgeheim en mocht niet, want als iedereen dat ging doen..... en dat zou bij de dealer ook niet mogen.... Toen een poging om een afspraak te maken helemaal niet meer lukte, de beste man leek er echt geen zin meer in te hebben, heb ik de hoop opgegeven dat ik nog fatsoenlijke nazorg ga krijgen.

Mijn vraag is of iemand hier een adres heeft die tegen betaling me zou kunnen helpen met het nalopen van de kwaliteit van het geluid, de achterspeakers kan aansluiten en mogelijk ook de stuurwielbediening aan de praat kan krijgen, dan ben ik enorm geholpen. Ik woon in het Westland en zou het liefst in de regio Zuid Holland terecht willen kunnen.

Felix

Welkom.
Wat voor radio heb je gemonteerd? Heb je een linkje?
Ik hoor vaak dat er gedoe is met die Chinese radio's. De ene werkt prima, de andere is een drama. Kan je hem niet gewoon terugsturen?.

wassie

Ja, een link heb ik wel: https://audioplay.nl/products/multimedia-navigatie-renault-megane-2008-2014-dab-bluetooth-4core-32gb-carplay-autoradio-megane-3-beeldscherm-9-inch

Er staat verder geen type en/of merk bij. Ik heb wel iets van een nummer zien staan bij de instellingen. model/hardware K2401

Dat bedrijf reageert helemaal niet meer op mailtjes, heb weinig vertrouwen dat ik bij het terugsturen mijn geld terug krijg.

Felix

#3
Mmm ja die Nederlandse webshops vertrouw ik ook niet. Dat spul komt gewoon regelrecht uit China. Bij Aliexpress is het bij de meeste verkopers redelijk duidelijk wat voor hardware je precies koopt. Maar ja, daar koop jij nu niks voor.

Kan je eens laten zien wat voor hardware en mcu er in zit? Dat is ergens te vinden in het instellingenmenu, weet alleen niet uit mijn hoofd waar omdat ik zelf niet zo'n ding heb.

Ik heb nog eens gekeken naar de website, die is nogal summier opgezet vind ik. De domeinnaam is 16 april dit jaar geregistreerd.
Het bedrijf is overigens wel bij de KVK geregistreerd, dit zijn de gegevens:

KVK-nummer: 90201418
Eenmanszaak
Hoofdvestiging
Vestigingsnummer: 000055944981
Sonnevelt 298, 3741XV Baarn

wassie

Wat bedoel je met MCU? Is dat die K2401 die ik noemde?

wassie

Ik heb bij dit systeem ook een extra stekker met heel veel losse draden gekregen waar Key-1 en Key-2 ook tussen zit. Volgens de leverancier zou die op de originele Megane stekkers aangesloten moeten kunnen worden om de stuurbediening aan de praat te krijgen. Weet iemand op welke Megane stekker en dan ook welke draad deze Key draden aangesloten zouden kunnen worden?

Het toevoegen van een afbeelding lukt me helaas niet



Felix

Dat is onzin. De stuurwielbediening loopt via de zogenaamde BIC of radiodisplay. Die zet de signalen van de stuurwielbediening om naar een berichtje op de CAN bus. Die zal jouw radio dus moeten uitlezen om die berichten op te pikken. Die Key1 en Key2 gaat bij de Megane niet werken.

wassie

Oh joh, dat heb ik me dan weer lekker wijs laten maken.... :cry:
Wat bedoel je met BIC of radiodisplay?

https://ibb.co/gFnGmwn

Felix

Dit is een BIC


Dit is een display


Als je navigatie hebt, heb je een BIC, zonder navigatie dan regelt het display die can bus zaken.
De BIC is een interface die de hoofd CAN bus met de Media CAN bus verbindt. Tegelijkertijd handelt hij ook de informatie van de stuurwielbediening af.

Volgens mij komt die BIC te vervallen als je zo'n Chinese radio inbouwt. Dus je zal ergens die stekker van de BIC aan moeten sluiten op je radio. Maar ik kan er ook naast zitten. Ik heb immers nooit zo'n radio geïnstalleerd.

wassie

en waar zit die BIC in de Megane? Of zou dat juist bij de radio/navi geleverd moeten worden?

Felix

Die zit achter je instrumentenpaneel. Mits je auto standaard is uitgerust met navigatie natuurlijk.


Nummer 1714 op de afbeelding

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev