Advertenties


Dynamo afgebroken....

Gestart door Sebastiaan Mulder, 27 augustus 2005, 15:58:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sebastiaan Mulder

Daar ben ik weer met mijn Megane break.

Vandaag zou ik even lekker surfen, maar na een paar kilometer rijden ineen een flinke knal in het vooronder terwijl ik iets van 50 reed (lekker rustig dus). Auto meteen maar aan de kant gezet en even onder de motorkap gechecked.

Bleek het wiel dat de dynamo aandraait eraf gebroken te zijn... ??? :'(
Distributieriem dus helemaal los en de dynamo afgebroken.

Iemand een idee wat me dit gaat kosten? Zal wel pittig zijn denk ik >:(

Stefan

Je distributieriem loopt toch niet langs je dynamo...??
da's toch je multiriem?
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Sebastiaan Mulder

SLIK :-[ :o :o

Ik had wel verwacht dat het aardig wat zou kosten, maar zoveel......... :o :o

Maandag zal de garage wel bellen over de kosten. Ben benieuwd, maar heb in ieder geval een eerste indicatiebedrag van jullie ontvangen :D. Thanx

Patrick

Hij heeft de auto meteen aan de kant gezet,
ik neem aan dat de motor toen nog liep,
dus is de distributieriem niet stuk.
Alleen de multisnaar en de dynamo.

Sebastiaan Mulder

#4
??? Oh wat voel ik me dom......
Wat is nou het verschil tussen een multisnaar en een distributieriem????

Distributieriem is voor aandrijving toch?
Multisnaar is voor ....... ???

Wanneer ik naar de motor keek dan was het een riem of snaar (meest links) van ongeveer 2cm breed met een stuk of 4 verticale banen erin (in de lengte van de riem).

Mocht dit de distributieriem zijn.....die is 2 jaar geleden (op 100.000 vervangen). De riem zag er ook nog goed uit en was er in 1 deel uit te halen.

Losse onderdelen uit de motor zijn dus die riem en de "spoel" van de dynamo.

Patrick

De distributieriem zit achter een kap en zorgt voor de aandrijving van de nokkenassen,
de multiriem, met de verticale ribbels drijft de dynamo, stuurpomp, airco-pomp aan

Stefan

Citaat van: Remko de W. op 27 augustus 2005, 18:14:32
Citaat van: Stefan op 27 augustus 2005, 16:26:43
Je distributieriem loopt toch niet langs je dynamo...??
da's toch je multiriem?


ja dat klopt Stefan,
maar als de dynamopoulie kapot loopt,
gaat de multieriem tussen de distributieriem zitten,
en loopt die dus ook kapot,
en dus ook je kleppen kapot...

aha, ik heb namelijk ook eens een keer het probleem gehad met de poelie van de dunamo, dat de riem hier vanaf gelopen was.
Bij de garage vertelden ze me idd dat ik mazzel had dat de multiriem niet meegetrokken was in het distributiegedeelte.
Kost gelijk een nieuwe dynamo spanrollen/multiriem, etc.
is inderdaad een duur geintje
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Sebastiaan Mulder

Citaat van: Patrick op 27 augustus 2005, 19:30:13
De distributieriem zit achter een kap en zorgt voor de aandrijving van de nokkenassen,
de multiriem, met de verticale ribbels drijft de dynamo, stuurpomp, airco-pomp aan

Dus als ik zo dom ben als ik eruit zie..........de distributieriem is normaal niet in het zicht? (nooit geweten)
Dan is het dus de multiriem.

Scheelt dat nou ook wat in de garagekosten??? Hopelijk omlaag 8)

Stefan

Als de multiriem niet naar binnen getrokken is dan heb je alleen een nieuwe dynamo/spanrol/multiriem en een ditje en datje nodig.
ik heb ff gekeken naar mijn rekening toendertijd voor dit geintje en dat was 800, - Euro
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Sebastiaan Mulder

Citaat van: Stefan op 27 augustus 2005, 19:52:51
Als de multiriem niet naar binnen getrokken is dan heb je alleen een nieuwe dynamo/spanrol/multiriem en een ditje en datje nodig.
ik heb ff gekeken naar mijn rekening toendertijd voor dit geintje en dat was 800, - Euro

Oh kijk dat is service zeg!! De oude rekening opzoeken :D

Nou ik weet eerst genoeg. Jullie horen het binnenkort wel wat de schade is.

Eerst nog maar even lekker van het weekend genieten en net doen alsof er niks aan de hand is :-\

In ieder geval allemaal alvast bedankt voor de snelle reacties.

Stefan

***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

ForeverYoung

nu lees ik dit zo even, en het was me in een FAQ op deze site al eerder opgevallen:

als er iets met je multiriem (V-snaar) gebeurt kan die in de distributie terecht komen, nu vraag ik me af of hier niet iets tegen te doen is??

In het geval van Sebastiaan Mulder kan zoiets als wat hem is overkomen (wat helemaal niet ernstig hoeft te zijn) dus uitmonden tot een geintje van anderhalf mille  :-\

heb zelf ooit de distributie op m'n 19 kaputt gehad (kwestie van wel de riem vervangen maar niet datgene waar de riem op loopt, de spanrollen dus, foutje van de vorige eigenaar of zijn garage)

nu heeft de garage waar ik destijds de auto gekocht heb mij dik gematst met het reviseren; kostte me ? 671. het revisiebedrijf heeft alleen de kosten van het reviseren berekend, niet de werkplaatsuren  :D want dan was het ook wel 1300 tot 1500 euro geweest  :o

eigenlijk had bij aankoop van de auto de distributie vervangen moeten worden door het bedrijf waar ik 'm kocht, want anders komen er geheid problemen mee.

wij (m'n pa en ik) zijn dat zelf vergeten aan te geven destijds, bij de M?gane is ie onlangs wel bij aankoop vervangen (bij 119.000 en volgens mij nog niet eerder dus net op tijd)

ForeverYoung

v-snaartje (1,5 a 2 cm breed) kost trouwens iets van 11 euro (laatst een reserve opgehaald voor m'n M?gane ph1 kan voor jou dus iets anders zijn, voor m'n 19 kostte die 25 euro)

en toen ik voor m'n 19 1.8i een distributieriem moest kopen (zie bovenstaand verhaaltje) was ik iets van 40 euro kwijt. de garage waar ik de auto had gekocht en ook liet repareren vroeg voor een distr. riem 140 euro  ??? :laugh: toch nog 100 euro bespaard  O0

oh en de reden dat ik m'n motor liet reviseren was omdat die motoren niet veel geleverd zijn in de 19 en dus nogal onmogelijk te vinden was, en een iets andere 1.7 pastte niet in de motorruimte (ofzo) anders hadden ze daar mijn onderblok op overgezet (of was het nou bovenblok, zo technisch ben ik niet)

Sebastiaan Mulder

Even een fototje van internet geplukt om aante geven wat nou gebroken is en welke riem eraf is. Op de afbeelding heb ik een gele pijl gezet bij het wiel dat van de dynamo is afgebroken. Die lange riem/snaar die daar overheen loopt is er dus ook af.

Kon even zo snel niet een goeie foto van een renault motor vinden.


Paul

Dat is dus je multi-riem :D
Dat de poelie losloopt, komt ooit wel eens voor.
De poelie kan los geleverd worden, als de schroefdraad niet beschadigd is.
Een nieuwe dynamo kost dacht ik iets van ?400 :o
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev