Advertenties


Problemen met net gekochte Renault Megane 1.6 benzine(BJ03)

Gestart door Meijer, 19 september 2019, 11:02:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meijer

Hallo mensen!

Ik hoop vanaf zaterdag trotse bezitter te zijn van een Renault Megane 1.6 16V Dynamique Luxe uit 2003.
De auto heeft 180.000 km op de teller, alleen staat al een jaar stil.
Mijn vraag is, maakt dit uit voor een auto als bovenstaande?
Dit wordt (hopelijk) namelijk mijn eerste auto, dus het zou fijn zijn als me dit niet te veel kost in de onderhoud :P

Groet,
Meijer

Update:
Rij ik terug over de A7 richting mijn woonplaats(Stadskanaal) vanaf Noord-Holland.
Afsluitdijk ging hartstikke mooi, niks mis mee. Kom ik Groningen voorbij, slaat in een klap alles uit.
Alle lichtjes op de dashboard staan uit, motor slaat uit, alles is ineens uit.
Ik rij op dat moment 130 en heb net een auto ingehaald. Dus ik rij rustig de weg over op de vluchtstrook en zet de auto stil.
Op het moment dat de auto uitsloeg, reed ik dus 130 in z'n 5, maar de auto rolde door terwijl ik de koppeling niet ingetrapt heb

ANWB gebeld, maar omdat ik de auto net gekocht had(eerste auto) was ik nog geen lid.
Hebben ze een sleepwagen voor me kunnen regelen zonder kosten. Monteur van ANWB kostte me 190 euro.
Auto op een veilige plek neergezet, heb meneer de sleepwagen netjes gevraagd of hij iets voor me kon vinden, want ik heb er 0 verstand van.
De beste meneer was zo aardig om nog even te kijken en kwam tot de conclusie dat de accu kortsluiting had.
Na verdere onderzoek(ook door mijn broer, die me opgehaald heeft) kwamen we er achter dat er een accu in zat van 45 Ah.
Terwijl de auto minimaal een 55 Ah accu nodig heeft. De accu was dus te zwak voor de auto.
Ik heb (gelukkig) de auto nog niet betaald, want ik had voor de transactie een rabo scanner nodig en die had ik niet meegenomen, heb hier verder ook niet aan gedacht.

Verkoper(autobedrijf) belde me op en vroeg of ik al thuis was, want ik had gezegd dat ik het geld zou overmaken zodra ik thuis was.
Ik legde alles uit, zei dat ik met de auto op de vluchtstrook was beland en zei dus dat de accu er waarschijnlijk niet geschikt voor was(was bevestigd met een blokje hout om deze vast te zetten)
Meneer de autobedrijf heeft 50 euro van de prijs afgehaald, zodat ik voor 50 euro een nieuwe accu kon regelen.
Een nieuwe accu kost 65 euro. De benzine van mijn broer(die er 80 km voor heeft moeten rijden om mij op te halen) zijn niet gratis.
Ook het plaatsen van de accu(heb er nog steeds geen malemoer verstand van haha) zijn niet gratis.

Al met al wordt het een apart verhaal waar de laatste woorden nog niet over gezegd zijn...

Update 2:
Heb de auto met behulp van een garagemedewerker gesleept naar de garage.
De accu is prima in orde, zelfs dat de accu te klein is voor de auto, maakt niet veel uit heb ik me laten vertellen.
Nu komen er alleen vonken van de accu af als de startmotor aan de accu vast zit(en er wordt stroom op gezet)
De bekabeling is verder prima, dus zeer waarschijnlijk ligt het aan de startmotor.
Ik wordt morgen gebeld met een offerte en meer informatie

mark29

Vast zittende remmen, vaak 4 kante banden.
Hoe oud is de distributie?

Meijer

Ze weten niet precies wanneer hij is vervangen, maar ze zeggen dat ie nog wel 30-40k km's mee kan of 3-4 jaar

mark29

Als ze het niet meer weten is het niet recent, of de alzheimer is in erge mate aanwezig.

richard65

#4
Word een dure gok vervangen bij 120.000 kilometer of bij 5 jaar oud.
Als hun zeggen dat je er nog makkelijk 3 a 4 jaar mee kunt rijden of 30.000 a 40.000 kilometer laat ze het dan maar zwart op wit zetten(koopcontract)
Mocht hij eerder kapot gaan dan heb je in ieder geval iets op papier staan om te reclameren.
Hoop dat het garagebedrijf dan over een tijdje nog niet is overgenomen of nog bestaat maar ik zou het risico niet durven te nemen.
Ook al heeft de auto een jaar stil gestaan de kwaliteit van de distributieriem gaat toch achteruit door droogte.

Nikk

Als het goed is zit je in de 1000 euro prijsklasse. Als het verder een nette auto is en de distri niet bekend hou dan rekening met een 500 euro kosten als je het zelf niet kan. Banden heb ik de ervaring mee dat het wel mee kan vallen wat vierkant betreft. Heb zelf regelmatig auto's die in ieder geval wel eens een paar maanden stil staan. Stukje rijden en een paar keer flink remmen en het voelt weer als vanouds
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

Leuke uitvoering verder een dynamique luxe. Nog bijzondere opties zoals leer oid?
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Meijer

Citaat van: mark29 op 19 september 2019, 17:09:21
Als ze het niet meer weten is het niet recent, of de alzheimer is in erge mate aanwezig.
Dealer heeft hem nog maar 2 maand in bezit

Citaat van: Nikk op 19 september 2019, 23:21:01
Leuke uitvoering verder een dynamique luxe. Nog bijzondere opties zoals leer oid?
Half lederen bekleding, jep :)

Meijer

Dus ik heb de auto mee gekregen voor minder geld, omdat er wat aan mankeerde.

Rij ik terug over de A7 richting mijn woonplaats(Stadskanaal) vanaf Noord-Holland.
Afsluitdijk ging hartstikke mooi, niks mis mee. Kom ik Groningen voorbij, slaat in een klap alles uit.
Alle lichtjes op de dashboard staan uit, motor slaat uit, alles is ineens uit.
Ik rij op dat moment 130 en heb net een auto ingehaald. Dus ik rij rustig de weg over op de vluchtstrook en zet de auto stil.
Op het moment dat de auto uitsloeg, reed ik dus 130 in z'n 5, maar de auto rolde door terwijl ik de koppeling niet ingetrapt heb

ANWB gebeld, maar omdat ik de auto net gekocht had(eerste auto) was ik nog geen lid.
Hebben ze een sleepwagen voor me kunnen regelen zonder kosten. Monteur van ANWB kostte me 190 euro.
Auto op een veilige plek neergezet, heb meneer de sleepwagen netjes gevraagd of hij iets voor me kon vinden, want ik heb er 0 verstand van.
De beste meneer was zo aardig om nog even te kijken en kwam tot de conclusie dat de accu kortsluiting had.
Na verdere onderzoek(ook door mijn broer, die me opgehaald heeft) kwamen we er achter dat er een accu in zat van 45 Ah.
Terwijl de auto minimaal een 55 Ah accu nodig heeft. De accu was dus te zwak voor de auto.
Ik heb (gelukkig) de auto nog niet betaald, want ik had voor de transactie een rabo scanner nodig en die had ik niet meegenomen, heb hier verder ook niet aan gedacht.

Verkoper(autobedrijf) belde me op en vroeg of ik al thuis was, want ik had gezegd dat ik het geld zou overmaken zodra ik thuis was.
Ik legde alles uit, zei dat ik met de auto op de vluchtstrook was beland en zei dus dat de accu er waarschijnlijk niet geschikt voor was(was bevestigd met een blokje hout om deze vast te zetten)
Meneer de autobedrijf heeft 50 euro van de prijs afgehaald, zodat ik voor 50 euro een nieuwe accu kon regelen.
Een nieuwe accu kost 65 euro. De benzine van mijn broer(die er 80 km voor heeft moeten rijden om mij op te halen) zijn niet gratis.
Ook het plaatsen van de accu(heb er nog steeds geen malemoer verstand van haha) zijn niet gratis.

Al met al wordt het een apart verhaal waar de laatste woorden nog niet over gezegd zijn...

Nikk

#9
Het zij zo. Als het daadwerkelijk kortsluiting in de accu was dan is het nu dus opgelost lijkt me. De auto rijdt inmiddels weer?
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

zapp

Quote: Op het moment dat de auto uitsloeg, reed ik dus 130 in z'n 5, maar de auto rolde door terwijl ik de koppeling niet ingetrapt heb

Als dit waar is, is er meer aan de hand dan een zwakke accu. Koppeling/versnellingsbak/differentieel/aandrijfas.

En als je een nieuwe distri-riem wilt laten zetten, moet je eens contact opnemen met Mark (die ook regelmatig op dit forum aanwezig is). Die doet het goed en voor een nette prijs! !-!

Meijer

Citaat van: zapp op 22 september 2019, 16:37:48
Quote: Op het moment dat de auto uitsloeg, reed ik dus 130 in z'n 5, maar de auto rolde door terwijl ik de koppeling niet ingetrapt heb

Als dit waar is, is er meer aan de hand dan een zwakke accu. Koppeling/versnellingsbak/differentieel/aandrijfas.

En als je een nieuwe distri-riem wilt laten zetten, moet je eens contact opnemen met Mark (die ook regelmatig op dit forum aanwezig is). Die doet het goed en voor een nette prijs! !-!

Heb je enig idee wat me dit kan gaan kosten?
Ik vind het een erg toffe auto, dus als het niet te duur wordt
Wil ik het wel laten repareren

Roadkill (Michiel)

Citaat van: zapp op 22 september 2019, 16:37:48
Quote: Op het moment dat de auto uitsloeg, reed ik dus 130 in z'n 5, maar de auto rolde door terwijl ik de koppeling niet ingetrapt heb

Als dit waar is, is er meer aan de hand dan een zwakke accu. Koppeling/versnellingsbak/differentieel/aandrijfas.

En als je een nieuwe distri-riem wilt laten zetten, moet je eens contact opnemen met Mark (die ook regelmatig op dit forum aanwezig is). Die doet het goed en voor een nette prijs! !-!

Hoezo is er dan meer aan de hand? Alsje bij 130km/u van het gas gaat rolt de auto toch ook gewoon uit, of als je het contact uit zet..... ( laatste geen aanrader) je hebt pas een probleem als ie bij 130kmu in 1 klap stil zou staan!
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

zapp

Ik begreep uit het verhaal van Meijer dat de auto uitrolde alsof de motor was ontkoppeld. Vandaar dat ik dacht dat er iets in de aandrijf-lijn kaduuk was. Hoe kan de auto er onderweg mee ophouden als de accu zwak is, tijdens het rijden zorgt de dynamo toch voor de benodigde stroom.
Maar als hij alleen met een nieuwe accu geholpen is, dan is dat hartstikke goed! (nieuwe accu zo vlak voor de winter is niet verkeerd)  !-!

Meijer

Update Renault Megane:

Heb de auto met behulp van een garagemedewerker gesleept naar de garage.
De accu is prima in orde, zelfs dat de accu te klein is voor de auto, maakt niet veel uit heb ik me laten vertellen.
Nu komen er alleen vonken van de accu af als de startmotor aan de accu vast zit(en er wordt stroom op gezet)
De bekabeling is verder prima, dus zeer waarschijnlijk ligt het aan de startmotor.
Ik wordt morgen gebeld met een offerte en meer informatie

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev