Advertenties


chiptuning

Gestart door steffin, 24 augustus 2005, 22:28:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christian de Vriend

Ik heb ook 15 pk winst

nu heb ik 92.5pk op de wielen,normaal gesproken geven ze 90pk op de krukas,ik vind dat ik toch aardig wat koppel en vermogen heb gekregen voor dat geld.
dit is wat ik gedaan heb.

-Green air filter (groter formaat)
-Aangepaste luchtslang(en) voor het filter
-Magnecore bougiekabels
-Denso iridium bougies
-Spagetti spruitstuk
-Kat vervanger
-Middendemper vervanger
-Sport einddemper.

Wat ik nog ga doen is een benzinedruk regelaar (weber) monteren,deze vervangt de regelaar die op de benzinerail zit (geen FSE) en daarna laten chippen.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Marco K

Ik heb zelf ook een 1.6e met een licht gemodificeerde in- en uitlaatlijn. Ik heb een standaard Autostyle open luchtfilter met een 12 cm dikke aanzuigbuis, een vervangings-spruitstuk, een katvervanger, een middendemper vervanger en een sport-einddemper.

Een paar maanden geleden ben ik met mijn wagen bij Beek in Den Haag geweest om hem te laten chippen. De pre-chip vermogenstest toonde een maximaal vermogen van 68 kW op de wielen, dus ook ruim 92 pk. Helaas bleek echter dat de computer uit mijn Megane van een type was wat ze niet konden vinden, en die dus niet gechipt kon worden. Enige mogelijkheid zou zijn om met een soort piggyback computer te gaan werken, maar dat zou wel erg in de kosten lopen. Erg vervelend allemaal, vooral omdat ik er 2 x 200 km voor heb gereden, maar het is niet anders. Bij Beek vonden ze het ook erg vervelend, en hoefde ik (logischerwijs) de vermogenstest niet te betalen.

Ik ben dus wel benieuwd hoe het bij jou gaat Christian. :D

Meganez

Citaat van: Marco K op 26 augustus 2005, 17:40:21
Enige mogelijkheid zou zijn om met een soort piggyback computer te gaan werken, maar dat zou wel erg in de kosten lopen.

Dat zijn gewoon kastjes, die de inkomende signalen voor je cpu opvangen en aangepast doorsturen waardoor je computer gefopt wordt als het ware. Afhankelijk van o.a. je toerental, temperatuur enz past hij dan gegevens aan van o.a. je inspuiting en ontsteking

Hier zijn ook weer veel mogenlijkheden in, die af en toe nog goedkoper zijn als chiptunen. Je hebt hierin het echte OBD-tunen (on board diagnose tuning) waarbij je een hele extra computer in je auto krijgt die je ook ten alle tijden zelf af en bij kan stellen aan de gewenste configuratie (dit is wel duur ja).
Je hebt een bijna zelfde princiepe alleen dan moet je je laptop er op aansluiten om hem af te stellen.
En er zijn kastjes op de markt die al voorgeprogrammeerd zijn (of die je laat voorprogrammeren) deze zijn vaak al wat beter te betalen.

Maar naar mijn inzien zou ik nog steeds pas een chip laten programmeren als je minimaal ook een andere nokkenas hebt. Als je meer lucht krijgt door bv een openluchtfilter houd je standaard computer er ook echt al wel rekening mee dat er meer benziene bij moet, hier heb je echt geen chip voor nodig..

Jeroen

Citaat van: LVD op 25 augustus 2005, 22:23:12
Turbo is opzich niet zo heel erg ingewikkeld. Turbo erop maken, compressie iets verhogen, een brandstofregelaar halen.. Apexi heeft speciale dingen daarvoor, dat je gewoon je originele computer kan houden, maar via die regelaar spuit je dan buiten je computer iets meer brandstof in, wat die turbo nodig heeft.
Maar als je serieus overweegt om een turbo op te bouwen of te gaan chippen, stuur maar een mailtje of een PM. Een goede kennis van mij heeft een chiptuningsbedrijf en is gespecialiseerd in turbo motoren. Misschien dat we iets voor je kunnen betekenen.

Ik neem aan compressie verlagen.

Verder moet men niet alleen kijken naar pk's.
Het aantal NM wat je kunt winnen is een stuk belangrijker.


Meganez

Het is idd verstandig om je compressie te verlagen, dus nooit je kop laten vlakken als je een turbo neemt, en het liefst lage compressie zuigers monteren en eventueel zelfs je verbrandingskamers in je kop wat laten afslijpen. Anders krijg je een veels te hoge temperatuur in je cilinderkop en verbranden je kleppen binnen no-time

Jesse

Het mengsel kan ook gaan detoneren, dat wil je ook niet hebben.

@RS50jochem, je spreekt jezelf een beetje tegen, je zegt dat je goed resultaten kan behalen met een non turbo motor bij chiptuning en aan het eind zeg je dat het op je Megane niet doet omdat het niet rendabel is :?


Ravens

Waarom kijkt iedereen alleen naar PK ??? Wat heb je aan 150 pk , als jee een NM van niks heb ?

Marco K

Omdat vermogen toch algemeen wordt aanvaard als eenheid van maximale 'kracht' van een motor. Als het vermogen bij een bepaald toerental stijgt, dan komt dat doordat het koppel bij dat toerental gestegen is.

Ravens

maar je heb toch ook schakelkracht nodig? daar was die NM toch voor ??

Marco K

Die Nm staat voor Newtonmeter, en is de eenheid van trekkracht, oftewel koppel.

Voor veel interessant leesvoer over dit onderwerp, check: http://www.squadra-tuning.com/wat_is_koppel_en_vermogen.htm

Ravens

ja ikk wist wat trekkracht was, maar als je weinig kracht heb.. dan heb je niks aan je pk's toch ??

(heb site niet door gelezen, nu momenteel geen zin in ;P:))

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev