Advertenties


Problemen met versnellingsbak 1.8 16v 2002

Gestart door Mojo, 6 maart 2019, 22:38:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mojo

#15
Afgelopen dagen wat onderzoek gedaan. Op basis van bovengenoemde reply een lijstje opgesteld met JB3 bakken. Uitgangspunt hierin heb ik de overbrengingen genomen. De eerste 2 kortere en de laatste 2 langere overbrenging dan mijn versnellingsbak; vet gemarkeerd.

Zie hieronder:

JB3-986:    1st: 3.364 2nd: 1.864 3rd: 1.321 4th: 0.967 5th: 0.756 Final Drive: 3.438   Megane 1.9 dTi F9Q 80hp
JB3-974:    1st: 3.364 2nd: 1.864 3rd: 1.321 4th: 0.967 5th: 0.756 Final Drive: 3.867   Megane 1.9 dTi F9Q 80hp
JB3-973:    1st: 3.364 2nd: 1.864 3rd: 1.321 4th: 1.029 5th: 0.795 Final Drive: 4.067   Megane 1.9 dTi F9Q 80hp
JB3-958:    1st: 3.364 2nd: 1.864 3rd: 1.321 4th: 1.029 5th: 0.821 Final Drive: 4.067   Megane 1.6 16v K4M
JB3-979:    1st: 3.364 2nd: 1.864 3rd: 1.321 4th: 1.029 5th: 0.821 Final Drive: 4.067   Megane 1.9 dTi F9Q 80hp
JB3-984:    1st: 3.364 2nd: 1.864 3rd: 1.321 4th: 1.029 5th: 0.821 Final Drive: 4.067   Megane 1.9 dTi F9Q 80hp
JB3-985:    1st: 3.364 2nd: 1.864 3rd: 1.321 4th: 1.029 5th: 0.821 Final Drive: 4.067   Megane 1.9 dTi F9Q 80hp
JB3-953:    1st: 3.364 2nd: 1.864 3rd: 1.321 4th: 1.029 5th: 0.821 Final Drive: 4.067    Megane 1.6 16v K4M
JB3-967:    1st: 3.364 2nd: 1.864 3rd: 1.321 4th: 1.029 5th: 0.821 Final Drive: 4.067    Megane 1.8 16v F4P Mijn Auto
J
B3-956:    1st: 3.364 2nd: 1.864 3rd: 1.321 4th: 1.029 5th: 0.821 Final Drive: 4.214   Megane 1.6 16v K4M
JB3-982:    1st: 3.364 2nd: 1.864 3rd: 1.321 4th: 1.029 5th: 0.821 Final Drive: 4.214   Megane 1.9 dTi F9Q 80hp

Meer informatie over mijn auto:
Manufactured            :   04 2002
Vehicle type            :    KA1R
Model               :   Mégane Classic-Estate
Engine type            :    F4P
Engine               :   F4P720
EngineNo                    :   C004846
Gearbox type            :    JB3
Gearbox type and suffix      :   JB3967 Gearbox
fabrication number              :    C006390

Na wat zoeken op onderdelenlijn.nl e.d. kwam ik dus geen JB3-967 bak tegen. Ik was ik vandaag op de een sloperij die de JB3-953 op voorraad had. Die wilde hij mij niet verkopen. Zijn redenatie was dat het niet ging passen. Had hij nagekeken op VIN nummer van mijn auto.
Hij kwam met de opmerking:
- door airco, abs en zelfs verschil in materiaalsoort van de bak (gietijzer of alu) zou de bak niet gaan passen. De aandrijfassen zouden ook anders zijn. Het enige wat ik verder kan bevestiging is,dat bij ABS de snelheidssensor in de bak zit en anders op de motor, zoals eerder ook eerde genoemd.

Nu is het bij een sloperij ook vaak zo, is het niet hetzelfde, dan verkopen ze het niet. Niet dat ik perse eigenwijs of tegendraads wil zijn maar ik denk; waarom zou Renault 100+1 verschillende bakken maken, wanneer de opzet van een (onder)blok gelijk is (op ccm inhoud na). Zo heb ik nu even de gedachte" heb ik dat weer hoor" een niet veel voorkomende bak!

Ondanks de bak problemen kan de auto wel voor de apk. Die staat voor aanstaande donderdag gepland. Nu staat die nog in de schorsing, dus kan er ook niet ergens mee naartoe rijden om te checken. Inmiddels al wel zekerheid dat de koppelingsset op zijn eind is. Niet dat die slipt door gladde koppelingsplaten, maar meer de drukgroep en lager.

Na veel geschreven te hebben, dan toch nog de vraag: Wie kan me meer vertellen over 1 op 1 uitwisselen van de bak met een andere uit de lijst. Hierbij vallen dan eigenlijk de eerste en laatste 2 af.

Zou het mogelijk zijn, om de bak in de garage te swappen? Heb genoeg gereedschap en ruimte. Alleen de kennis niet en lijkt me een 2-mans job! (natuurlijk tegen schappelijke betaling) Mijn over buurman heeft een 2 koloms brug, luchtsteutel en gereedschap, die ik eventueel ook mag gebruiken maar dan moet de klus in 1 ochtend/middag gebeurd zijn.

Ik woon in Emmer-Compascuum

Graag je reactie!

Groeten
martijn

mark29

Het enige wat ik verder kan bevestiging is,dat bij ABS de snelheidssensor in de bak zit en anders op de motor, zoals eerder ook eerde genoemd.


Nee. Bij abs is dat gat leeg en dicht en pakt ie de snelheid bij de wielen. Zonder abs zit daar een sensor voor de snelheid.

mark29

Ik doe dat thuis ook op 2 bokjes zonder brug. Als je het vaker gedaan hebt is het niet zo spannend.
Alles alleen. Alleen met bak terug steken doe ik vaak erop hangen en mijn vriendin draait er dan ff een boutje in omdat je net een hand te kort komt.

Word dit je eerste bak, verkijk je er dan niet op hoor.

mark29

Als je bij de buurman terecht kan, geeft hem wat geld en gebruik dan de hele dag, met brug werkt veel sneller.

Jacques

#19
Het kan heel goed zijn dat de problemen zijn opgelost als je koppeling is vervangen. Ik had een Polo 1.6 en die wilde op een gegeven moment als die warm was heel moeilijk in de eerste versnelling en in de achteruit. De koppeling kwam moeilijk vrij. Ik heb toen het automatische verstelmechanisme vervangen, maar dat hielp ook niet. Toen een compleet nieuwe koppeling (Plaat/lager/drukgroep) en de boel kwam weer goed vrij en schakelde weer goed.
Op een gegeven moment zakt de drukgroep in. Ik heb de hoogte van de lippen van de drukgroep nog gemeten en die waren veel lager dan origineel.

Edit: Ik lees over je buurman met 2 koloms brug. Zo heb ik het gedaan (dit is een F7R, die staat op het subframe) http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=46&start=80

Mojo

Donderdag eerste afspraak bij een specialist  voor diagnose. Hoop dat die meer helderheid kan geven. Weet nog steeds niet wat de veroorzaker is.

Jacques

Een ding is zeker: Als de koppeling niet goed vrij komt, schakelt de auto niet goed.

Mojo

#22
Heeft een paar dagen geduurd maar dan heb je ook uitsluitsel.
Allereerst is de megane vrijwel kosteloos door de keuring gekomen!

Afgelopen donderdag gelijk na de keuring met de megane naar een vriend gereden voor diagnose (uurtje rijden) Daar aangekomen was vrij snel duidelijk dat de bak echt en 100% zeker kapot is. Oorzaak vrijwel zeker door te weinig olie in de bak. Kwaal/zwak punt is de linker bak ashoes die gaat lekken. Dat merk je vaak te laat. Nieuwe hoes zat er al wel op. Maar toen was het kwaad al geschiedt.

Dusssss
Andere bak moet eronder. Revisie is te kostbaar. Natuurlijk in de afgelopen 2 weken geen enkele JB3967 bak kunnen vinden. De vriend in kwestie is een specialist in Renault bakken repareren en reviseren. Heeft een sloperij.

Na wat zoekwerk (Hij is te druk en snel met verkopen om alle bakken in te voeren op de pc) stond er achterop het terrein een scenic met exact dezelfde motor F4P720! VINnummer ingevoerd op Partsouq.com. De bak van deze scenic is een JC5137 en gaat dus passen. Zeg maar de opvolger van de JB3. Hij zei me dat deze JC5 bakken beter zijn, goedkoper bij revisie. (Hopelijk nooit nodig)

Mooie prijs afgesproken;
150 voor de bak met de bij behorende Assen
150 voor montage
200 aan onderdelen besteld via mister auto.
Bij uitwisseling gelijk vervanging
- krukaskeerring bakzijde
- askeering bak as
- koppeling set Valeo
- asmanchetten bakzijde
- asmanchetten wielzijde
- natuurlijk verse olie 😉

Volgende week zaterdag gaat alles eronder en kan ik dit verhaal afsluiten. Zat er per slot van rekening niet op te wachten bij aanschaf van de auto.

mark29

Die monteur matst je gelukkig wel behoorlijk met dit tarief. Dat is een goeie meevaller.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev