Advertenties


Aan- en afraders Megane 3

Gestart door jeroen33, 1 maart 2019, 22:12:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jeroen33

Momenteel heb ik een Clio IV estate uit 2013 in Expression uitvoering, maar wil wat meer luxe en comfort.
Vanavond een proefrit gemaakt in een Mégane hatchback Collection uit 2013.
Erg fijne auto in een mooie uitvoering, kleur en gunstige kilometerstand

Wel opvallend dat er parkeersensoren voor en achter op zitten, achteruitrijcamera, keyless entry, stoelverwarming, climate control licht-regensensor, maar dan weer geen speakers in de achterdeuren...
Maar dat is ook het enige minpuntje tot nu toe, dus daar is overheen te komen en eenvoudig wat aan te doen.
Qua multimedia duidelijk wat ouder dan de Clio, maar het is wel goed functioneel.

Het gaat om een 1.5DCI

Hebben jullie nog aan- en afraders voor de Megane 3?



mark29

Kijk of alles werkt, en goed rijd, niet deint op de weg.
Verder gewoon de gebruikelijke dingen, deze autos zijn als enige model van renault echt goed gebouwd. En een stuk stiller dan jouw clio op de snelweg.
Schrik niet van kilometerstanden boven de 2 ton, let er wel op dat de motor niet nageld ivm een verstuiver en de koppeling lekker aan voelt. Veel meer hogere kosten dan onderhoud heb je meestal niet aan die autos.

jeroen33

Hij staat bij een officiële dealer, dus dat geeft wel al wat extra vertrouwen in de werking van alles.
Ramen en spiegels heb ik gecontroleerd, evenals de navigatie. Parkeersensoren niet echt nodig gehad en de camera gaf zwart beeld, maar dat kwam omdat de verkoper deze per ongeluk afgeplakt had bij het vastplakken van de groene platen.
Stoelverwarming wordt snel warm. Weet nog niet of ik dat echt lekker vind, maar het kan ook uit ;)

Motor klonk normaal. Banden waren compleet op, maar die worden vervangen.
Op een pitje in de ruit na geen noemenswaardige beschadigingen kunnen vinden.

Rijden deed hij verder prima. Stuurtje is wat dunner dan in de Clio, maar wel lekker.

De kilometerstand is net boven de 100.000, dus hij kan wel een hele tijd mee nog.

We zijn het helaas alleen nog niet eens over de prijs.

gjcvro

check ook even de airco, of die echt wel werkt.

Roadkill (Michiel)

Citaat van: jeroen33 op  2 maart 2019, 13:08:25
Hij staat bij een officiële dealer, dus dat geeft wel al wat extra vertrouwen in de werking van alles.


Mwa ik zou nou niet echt een auto kopen bij de officiële Renault dealer hier in de buurt, daar heb ik niet echt goede ervaringen mee, de oude officiële Renault dealer is dan geen dealer meer maar wel Renault specialist en die weten waar ze het over hebben, en daar weer een ex monteur van is voor zich zelf begonnen en die eet ademt en leeft Renault, daar gaan onze auto's voor het grote onderhoud heen en het kleine doen we zelf. De officiële dealer heeft het bij mij verpest:alles draait om verkoop, slechte after-sales, en 0 verstand van zaken.

Maar er zijn ook vast goede dealers zijn hoor, als je maar goed nadenkt dat een officiële dealer geen  100% garantie is dat de auto dan ook automatisch oké is
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

jeroen33

Dat is waar. Mijn Clio komt bij een andere dealer vandaan. Echt grote problemen heb ik niet gehad, maar de zogenaamde 24 maanden garantie bleek weinig voor te stellen. Kleine puntjes vlak na aankoop werden wel opgelost, maar daarna viel ineens alles buiten de garantie.

Heb vanochtend ook een minder goed gesprek gehad met de verkoper. Kwam een beetje terug op zijn aanbod in plaats van met iets beters te komen en probeerde wel heel erg mij over te halen om nu te beslissen.

Ik ben er voor mezelf nog niet uit, dus nu beslissen werd het sowieso niet.

De grootste twijfel zit in de vraag of het wel verstandig is om weer een diesel te nemen. Qua kilometers is het nu nog wel lonend en de diesels zijn nu heel interessant geprijsd, maar de toekomst is zo onzeker.
Aan de andere kant, als ik in de Clio doorrijdt, rijd ik ook op diesel. Een Mégane zal later wellicht ook nog iets meer opbrengen dan een Clio, maar dat is gissen.

Daar komt bij dat de extra luxe heel aanlokkelijk is, maar ik mijn Clio estate eigenlijk wel de mooiere auto van de twee vind.

Ik ga er nog maar eens een paar nachtjes over slapen :)

Nikk

In je  berekening meenemen dat diesel wellicht nog wat zwaarder belast gaat worden en je over een paar jaar iets van een export prijs voor je zelfontbrander terugkrijgt. Als het plaatje er dan nog ok uitziet kun je mi geen buil vallen.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

De megane 3 station dci staat in de top 5 export autos.
Die raak je altijd wel kwijt. De aankoop van diesels zijn ook veel goedkoper dan de benzine varianten.

jeroen33

#8
Ik kijk alleen niet naar de estate ;)
De hatchback is sowieso wat minder in trek.
Aan de andere kant, als ik hem nu koop en er 4 jaar in rijd staat de teller toch op 200.000. Hij zal dan 10 jaar oud zijn, dus de restwaarde zal toch niet veel zijn.
De aankoopprijs is ca €8.000,- (ex garanties)
Op zich niet veel voor zoveel auto natuurlijk.

Milieuzones maak ik mij ook niet druk om. Alleen wel om mogelijk hogere mrb in de toekomst en verhoging van accijnzen.
Voorlopig zijn beide alleen nog onduidelijk in Nederland

Daar komt bij dat ik die extra kosten ook zou hebben voor mijn huidige Clio.

Ik zou €2500,- bij moeten leggen (hoewel we daar nog niet helemaal uit zijn) De Clio is 5 maanden ouder, heeft 27.000 meer gelopen en is veel minder luxe uitgerust.

mark29

Doordat iedereen nu bang is en dit soort berichten plaatst op forums komt er een golf in beweging, en gaat juist die handel kapot.

mark29

In de megane heb je wel veel meer auto dan in de clio, kwa ruimte, maar ook meer stilte in de auto en het rijd veel volwassener.

Roadkill (Michiel)

Citaat van: mark29 op  3 maart 2019, 12:47:59
Doordat iedereen nu bang is en dit soort berichten plaatst op forums komt er een golf in beweging, en gaat juist die handel kapot.

Niet enkel door dit soort berichten, kijk eens wat er in Duitsland gebeurt momenteel met relatief jonge diesels, daar staan de sloperijen ramvol met prima rijdende diesels. Bij ons ook BTW, allemaal dikke Duitse diesels, met soms net een ton op de teller, en schade? Krasje op een stootstrips....
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

jeroen33

Citaat van: mark29 op  3 maart 2019, 12:48:51
In de megane heb je wel veel meer auto dan in de clio, kwa ruimte, maar ook meer stilte in de auto en het rijd veel volwassener.

De ruimte valt wel mee, want ik heb een Clio estate en kijk naar een Mégane hatchback. De kofferbak is dan kleiner. In de auto voorin merk je wel de extra breedte.
Of hij veel stiller is kon ik tijdens de proefrit niet heel goed beoordelen. Was natuurlijk op van alles aan het letten qua rijden en of alles wel werkt.
Dacht ook pas op de terugweg aan de zesde versnelling  wat natuurlijk ook scheelt in het geluid aan boord :grin:

Ook het weggedrag ten opzichte van de Clio is niet heel goed te beoordelen tijdens 20 minuutjes rijden in onbekend omgeving.

Ben er nog niet uit of het me €2500 euro waard is om extra luxe te hebben en er 1 jaar qua kilometers rijden op vooruit te gaan.

mark29

Die clio estate suizen praktisch allemaal op de snelweg, ja veel mensen raken daaraan gewend en merken het niet meer.
Zit je vaker in stille autos dan ga je dat verschil wel merken.

De clio vreet ook remblokken en schijven, de versnellingsbakken op de benzine varianten gaan veel kapot, thermostaathuizen op de benzine varianten zijn net zo dicht als een spons, enz
Waarom zijn ze zo populair? Net als vroeger de meg3 met de 14 procent bijtelling, het is gewoon goedkoop, daarom is het populair.
Toen ik begon met sleutelen in 2002 was het allemaal laguna en espace, langzaam aan word dat steeds kleiner. En nederland neemt men genoegen met steeds kleiner rijden zolang het maar goedkoop is. Heel begrijpelijk het is al zo duur allemaal.

Maar goed, veel mensen zijn inderdaad blij met de clio van het laatste model, maar ga je ze vergelijken hebben ze kwa bouwkwaliteit best ingeleverd en mankeren ze meer.

Owja ik had beloofd niet meer cynisch te reageren, maar goed het is wel iets wat ik dag in dag uit tegenkom in de werkplaats.

jeroen33

De klacht over windgeruis bij de Clio kom ik heel veel tegen ja. Afhankelijk van hoe de wind staat is het ook wel storend.
Als de wind wel goed staat is de Clio best stil.
Sommigen die een Clio IV en Mégane 3 hebben zeggen dat er weinig verschil zit qua interieurgeluid.

Remblokken en schijven kan ik weinig van zeggen.  Heb ze wel moeten vervangen, maar heb de auto pas 1,5 jaar, dus geen idee hoe lang die dingen er al op zaten.
De versnellingsbak was volgens de dealer ook al eens vervangen bij 82.000Km.
Ik merk ook wel dat het allemaal niet heel degelijk in elkaar steekt en veel harde materialen gebruikt zijn.
Is de Mégane daarin dan echt beter?

Het gaat om deze;
https://www.autobedrijfvanramshorst.nl/occasion/renault/megane/15-dci-110pk-collection-startstop-lmv-keyless-pdc-vac-stoel-verw-v-trh/autobedrijf-van-ramshorst-bv/occ13712970


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev