Advertenties


diesel verbruik estate, wie redt welk verbruik?

Gestart door sjoerdb, 2 oktober 2018, 22:00:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjoerdb

hoi, ik orrienteer mij op een 1.5 dci 110 eco2 megane estate, maar kan niet goed vinden wat er in de praktijk behaald wordt met het brandstofverbruik.

zijn er hier mensen die hun ervaring en getallen willen delen?

mark29

Er is een verbruik topic.
Meeste meg 3 estate 1.5 dci doen tussen de 1 op 18 tm 1 op 21 voor de opa rijders.
Meeste lease rijders zitten rond de 1 op 18 a 19.
Ik scroll vaak door het menutje heen in klant autos  o-)

rened

ik vind het tegenvallen, haal gemiddeld 1/16 (wel automaat).

sjoerdb

heb je een link naar dat topic? ik kan met de zoekfunctie hem even niet vinden, thx

mark29



Nikk

is inderdaad zat feedback over te vinden bij de diverse online verbruiksmonitoren. Heb zelf de 1.5dci in een 2006 en een 2007 Scenic gehad. Reed ik 1:16
Aantal jaren later 2x in een, ik geloof 2012, Megane's gehad die ik beiden kort heb gereden. Kwam ik op een 1:19.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

De 1.5 motoren werden na ca 2009 echt stukken beter.

SanderMegane3

5.8l op 100km. Moet wel zeggen dat we relatief weinig snelweg rijden en op de snelweg rij ik wel door.

Meg3

#9
4.6l op 100 km (1 op 21.7km) met een 1.5 dci gt line. Grotendeels snelweg met flink wat file rijden.

sjoerdb

zo te lezen valt het werkelijk verbruik best tegen als je de fabrieksopgave van 1 op 29.4 gemiddeld er naast houdt. de beste meting die ik kan vinden op autoweek verbruiksmonitor doet 1 op 21.3, gemeten over 112000 km, das evengoed dus nog 38% minder zuinig. met zo'n praktijk kan ik beter benzine gaan rijden in een skoda octavia.

A110

Ach geen enkel merk haalt de fabrieksopgave.

En is het nu zo belangrijk dat verbruik? Vroeger werd daar ook niet naar gekeken. Hadden ook gelukkig geen downsize motoren.
Het is nog steeds zo dat een diesel auto tussen de 1:17 tot 1:22 zit en een benzine auto tussen de 1:10 tot 1:16. Dat was vroeger al en is nog steeds zo.
Maar ga vooral je best doen om zo zuinig mogelijk te gaan rijden. Op den duur betaald dat zich vanzelf terug in dure reparaties in de werkplaats. Heb er wekelijks mee te maken.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

cortrans

@A110 Ik ben benieuwd naar de reparaties waar je dus op duid.........
Alsof rustig rijden zoveel slechter zou zijn voor de motor dan flink doortrekken in de toeren???
(verkocht) Mégane iV Hatchback dCi 110 Bose, 8.7 inch R-link II, Easy Life Pack, kleur: Rouge Flammé. Staat nu op zwarte alu velgen van Dezent TD Dark met Kleber Krisalp met 205/55/16' winterbanden

www.beroepschauffeurs.com (HET forum voor de beroepschauffeur)

mark29

Trage rijders autos hebben meer last van kool in het egr systeem, meer problemen met roetfilters die niet regeneren. Etc.
Vaak scheelt het al als we vervolgens in zijn 3 vol gas blijven rijden een tijdje.

A110

@cortrans: Zoals mark29 al schrijft is roet en kool een heel groot probleem bij de dieselauto's. Tegenwoordig ook bij de benzinemotoren met directe inspuiting. Maar nog een groter probleem is het heel snel opschakelen wat je tegenwoordig aangeleerd word. Hierdoor gaan dus de distributiekettingen kapot en kunnen zelfs krukassen breken door de enorme belasting die er dan op komt te staan. Wij staan heel veel kettingen te vervangen die gewoon opgerekt zijn door de enorme belasting die erop komt te staan doordat het "nieuwe rijden" gehanteerd word. Daarom mijn advies niet doen, gewoon lekker doortrekken en op "gevoel" gaan rijden. Maar dat is voor u waarschijnlijk als chauffeur geen probleem. En je hoeft echt niet elke keer door te trekken in zijn toeren, maar op de snelweg gewoon eens een versnelling terug schakelen en daar dan een tijdje in blijven rijden zodat er iets meer toeren gemaakt word. Hierdoor word alles goed warm en verbrand alles gewoon veel beter. Er zijn bepaalde onderdelen die moeten een bepaalde temperatuur bereiken zodat ze zichzelf kunnen schoonbranden. Denk bijvoorbeeld bij benzinemotoren aan de bougie's maar ook bij de dieselmotoren is dit enorm belangrijk voor het EGR en roefiltersysteem.
Hopelijk heb ik je iets duidelijkheid kunnen geven.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev