Advertenties


Katalysator vervangen eenvoudig klusje?

Gestart door spike, 19 augustus 2005, 20:22:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Joost-cabrio

als je het wilt weten ik kan evt morgen wel ff langs mijn oom rijden en daar ff een gasmeting doen als je dat wilt
want ik heb namelijk een katvervanger er onder zitten  :-\


mich

als je het zou willen uittesten dan graag! Apk komt er weer aan en das wel zo fijn om nu al ongeveer te weten of die ?450,- voor de kat + ?130,- voor de lambda sonde eraan komen of niet..

Erik22

450 voor de kat?? :o dan zou ik toch maar ff rond vragen, ik was 200 euro goedkoper uit

mich

waar heb jij die kat vandaan dan??? dealerprijs ligt echt op ?450,- voor een 1.6e. voor een ander type motor misschien wel goedkoper hoor.. of heb je zo n gerecyclede kat misschien?? die kost wel ?250,- dacht ik. maar ja als ik zonder kat door de apk kom dan toch liever de katvervanger, rijdt een stuk lekkerder..

Robert yellowDevil

Nou,

Ik heb er dus ook een kat-vervanger (rechte pijp van rvs) onder hangen, maarre . . . .  daar kwam ik dus niet mee door de apk keuring.

De co-uitstoot was zo iets van 4 (kweenie meer precies) terwijl hij maar 0.7 mag hebben ofzo,
toen me (rammelende) oude kat er weer onder gehangen en me uitstoot was 0.4, dit met een dikke race-pijp, maar wel met de tussendemper er nog onder.

Dat wil dus zeggen dat je kat niet perse kapot hoeft te zijn als hij rammelt.

Dus dat is voor mij elk jaar twee keer knutselen, aangezien het geluid met kat-vervanger me uitstekend bevalt  :)

Meganez

Als de kat kapot is, zitten meestal de schotjes los die er in zitten. Er zit ook een soort steen en filters in de katalysator die de uitlaatgassen filteren, deze blijven gewoon filteren ook al zitten alle schotjes los. Een verveelende bijkomstigheid van de los zittende schotjes is ook dat je uitlaat kanaal extra geblokeerd kan zitten waardoor je vermogensverlies hebt.

en nog even 1 ding voor de duidelijkheid waar hier niet over gesproken wordt.

Een katalysator is ALTIJD verplicht. Of je nou door de keuring komt zonder of niet, volgens de wet moet je er gewoon 1 hebben! Als de uitstoot OK is, maar ze zien een rechte pijp op de plek van de kat, kan hij nog afgekeurd worden. Wel zijn er katvervangers op de markt die er uit zien als een echte kat. Als hiermee je uitstoot ook nog goed is zal het de apk meester vaak niet opvallen dat je geen kat hebt en kom je er wel gewoon doorheen.

mich

ok, nog even iets, in de katalysator (van de 1.6e dan) zitten helemaal geen schotjes die gaan rammelen, dat is volgens mij gewoon een verhaaltje dat ooit eens de wereld in is gekomen. wat er wel in zit zijn 2 "stenen" wat een honingraad structuur heeft. hieromheen zit een strip van dun metaal, waarmee deze stenen worden vastgehouden. de strip is met puntlassen weer bevestigd aan de (dubbele) wand van de katalysator. als de kat gaat rammelen dan zijn of deze puntlassen losgekomen, waardoor dus de "steen"los ligt. of de steen is om de een of andere reden in stukken gebroken en deze stukken zijn uit die strip losgekomen. wanneer zo'n steen of stukken hiervan idd dwars komen te liggn stromen de uitlaatgassen niet lekker meer weg en dan krijg je dus vermogensverlies. Bij mij lag 1 zo n steen los met strip en al en deze was ook in stukken gebroken. ik heb deze eruitgehaald en de andere laten zitten..deze rammelt nu ook, ligt soms ook dwars in de kat en moet er eigenlijk ook uit..maar dan pas na de apk, hopend dat de uitstoot nog net binnen de perken blijft.

Birt

die steen had ik dus door m'n hele uitlaat liggen. de middendemper hebben ze ook moeten vervangen omdat ze het daar niet meer uikregen. De achterdemper hebben ze wel leeg gekregen. maar dealerprijs is idd 450 euro. midden was geloof ik iets van 120. heb het zelf niet betaald. was garantie.

vervangen is een makkie. als je de auto maar hoog genoeg krijgt.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Robert yellowDevil

#23
hoe krijg je je originele kat dan open om het zaakje (evt als je dat wilt) weer allemaal een beetje recht te leggen en evt weer vast te lassen/ te verwijderen ofzo ?

gewoon open slijpen, of moet je dat ook nog op een speciale manier/plek doen en dan weer dicht lassen ?

zien ze dat bij de apk keuring dan niet ? en word hij dan ook niet afgekeurd als ze dat zien ?

mich

ik heb hem toen eronderuit gehaald, dan kun je het hitteschild aan de bovenkant eraf schroeven en dan slijp je gewoon een rechthoekje uit de bovenkant daar waar geen ribbels zitten. dan kun je de rommel er wel uithalen. om vast te lassen moet je denk ik een groter gat openslijpen, maar ik denk dat in de meeste gevalen een steen die ligt te rammelen toch al in stukken gebroken is, want het is vrij fragiel materiaal. vervolgens knip je een mooi stukje plaatmateriaal op maat en dat las je er weer op. hitteschil eroverheen en niemand die er ooit nog wat van ziet.

willemhs

Ik had ook een rammelende kat. Ik kwam er wel zo mee door de apk, maar de rammel vond ik zelf te erg om mee door te rijden. Heb nu een katvervanger gemonteerd. Ik zie volgend jaar wel wat er uit de apk keuring komt, ik kan altijd die rammelende kat terug monteren.
Maar ik heb toen van de apk meester begrepen dat de kat niet verplicht is, zolang de co uitstoot maar beneden de 0.5% blijft.

alexxxxxxx

Citaat van: Meganez op 25 augustus 2005, 10:41:10


en nog even 1 ding voor de duidelijkheid waar hier niet over gesproken wordt.

Een katalysator is ALTIJD verplicht. Of je nou door de keuring komt zonder of niet, volgens de wet moet je er gewoon 1 hebben! Als de uitstoot OK is, maar ze zien een rechte pijp op de plek van de kat, kan hij nog afgekeurd worden. Wel zijn er katvervangers op de markt die er uit zien als een echte kat. Als hiermee je uitstoot ook nog goed is zal het de apk meester vaak niet opvallen dat je geen kat hebt en kom je er wel gewoon doorheen.
Wanneer er op je kenteken bewijs U9 staat is het niet verplicht om een kat er onder te hebben als je Co. uitstoot maar goed is.
Staat er K6 op je kenteken bewijs dan is het wel verplicht om een kat te hebben, maar met K6 op het kenteken komt het 9 van de 10 keer ook niet goed met de Co. uitstoot.  :D
Overigens staat het niet altijd vermeld op je kenteken bewijs wat voor een type katalysator er onder je auto zit >:(
Maar het komt weinig voor dat als het Co. en de lambda waarde goed zijn met een 4-gas meting dat een APK keurmeester hem er op afkeurd (tenzij er duidelijk K6 op je kenteken bewijs staat).

Chantal

Waar zou dat dan moeten staan op het kentekenbewijs? Ik kan het geen van beide vinden.....Ligt misschien aan mij?

ForeverYoung

achter het model gedeelte

raar genoeg heb ik dat ook niet op het kentekenbewijs van de m?gane staan (dacht van wel maar niet dus)

op het kentekenbewijs van m'n vorige auto (Renault 19) stond het wel:

Voertuigsoort               Personenauto
Merk                         RENAULT
Handelsbenaming      19 RT 1.8I U9


willemhs

Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. W?l is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.

bron: http://www.uitlaten.com/uitlaten/kat.html

tis me alleen niet duidelijk of een katvervanger tijdens de apk afkeur is, ongeacht de co uitstoot

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev