Advertenties


Foutcode P0299 te lage druk turboprocessor

Gestart door Gerrit Bosma, 8 augustus 2018, 22:17:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Gerrit Bosma

Onze Renault Megane  uit 2013 geeft voor de derde keer foutcode P0299 te lage druk turboprocessor
De eerste keer was een half jaar geleden: 163.000 km --> gereset door de ANWB en onze garage kon niets vinden
Daarna 10 dagen geleden: 178.000 km --. gereset door de ANWB
En gisteren weer . . . .
Iemand een suggestie wat wijsheid is?
Alvast bedankt.

A110

Dit is een bekende storing van de druksensor. Die gaat verstopt zitten met roet vanuit de turbo. Er is een gewijzigde versie met andere stekker te koop bij de dealer. Vergeet ook niet de leiding door te blazen die kan ook nog weleens verstopt zitten.
Het is de sensor bovenop de motor aan de rechterkant bij bovenste distributiedeksel.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Gerrit Bosma

A110 Hartelijk dank voor uw snelle reactie

mark29

Dat ijzeren pijpje wat verstopt kan zijn kost iets in de 300 euro !!! Sensor eraf halen, motor laten lopen en dan kijken of die goed door blaast.

Nadeel van die bergers en ANWB mensen is dat ze de foutcode wissen. Vervolgens gaat de klant naar de dealer voor een diagnose, is de foutcode weg, dan valt er niet veel meer te zoeken, want visueel is er meestal niks te zien. Met een foutcode kun je nog een kant op.

Gerrit Bosma

De druksensor is inmiddels vervangen in de garage.

Helaas ging de auto twee weken geleden weer in storing in Duitsland (daarvoor merkten we al dat de auto minder power had bij het klimmen dan normaal).
De ADAC las uit code 2253602: Ladedruckregelung.
De code werd eruit gehaald. Er werd gezegd dat het niet ernstig was en ik kon doorrijden (max 130 km per uur).
De ADAC vermoede dat het iets te maken had met het ladedrukventiel.
De auto ging na een paar km alweer in storing en dus maar doorgereden.

Vorige week de auto naar de garage en storing was weer P0299.
De garage heeft alles digitaal doorgelezen, maar kon niets vinden. Code gereset en afgesproken door te rijden en alle bijzonderheden bij te houden.
De garage gaf nog aan dat het mogelijk met de MAP te maken heeft en deze dan eventueel vervangen moet worden.

Na een week rijden ging de auto gisteren weer in storing, zonder verdere bijzonderheden . . . .

Maandag maar weer naar de garage brengen . . . .

Iemand een idee?





mark29

Naar de dealer gaan. Die kan specifiek kijken. Die unverselen tobben wat aan met codes die een richting op wijzen.

Er zitten vele turbo gerelateerde sensoren en actuatoren op.
Is dat pijpje nog gecontroleerd wat ik aangaf? Een universeel zal niet bekend zijn met deze specifieke klachten namelijk. Maar ondertussen kan jij elke keer geld aftikken.

A110

Turbodrukregelventiel wil ook nog weleens kapot gaan. Ventiel met vacuumpompje controleren. Of anders een garage opzoeken die een rookmachine heeft zodat het hele inlaatsysteem onder rook gezet kan worden. Als er ergens lekkage is zie je rook ontsnappen.
Maar zonder goede diagnose blijft het gokken op afstand.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Gerrit Bosma

Dank voor jullie reactie.

Het pijpje is nog niet gecontroleerd. Na de eerste reactie van vorige keer heb ik niet weer gekeken op het forum, omdat ik dacht dat het duidelijk was:)
Ga maandag eerst de garage aangeven om het pijpje te controleren en het ventiel met een en vacuumpompje te controleren. Hoop dat daar iets uitkomt en zal het jullie melden.
Als dit het niet is gaat hij naar de dealer.



Gerrit Bosma

Vandaag weer naar de garage gebracht.
Hij denkt dat het nu verholpen is: de elektroklep is vervangen en de auto rijdt nu beter: hij heeft meer power, ook bij lage toeren.

mark29

Pijpje is ook gecontroleerd?
vaak is niet alleen het elektroklepje kapot.

Gerrit Bosma

Inmiddels is de auto maandag weer blijven staan.
Nu oranje i.p.v. rood.
Nu geeft hij aan: controleer inspuitsysteem.
Wel in de noodstand en geen cruise controll en bij ligt klimmen in de 5 en 6 totaal gen power..

Morgen gaat de auto weer naar de garage: zal aangeven dat het pijpje ook gecontroleerd moet worden.
Mark, dank voor je reactie.

Zal doorgeven wat er nu weer uitkomt.

Als nog iemand een suggestie heeft: graag.

mark29

Wat een gedoe, doe iets met de adviezen, en ga eens langs een dealer, anders ben je tot maart aan het tobben.
En dat pijpje was een van de eerste reacties al.

Gerrit Bosma

Update 5-10-2018

Het pijpje was al gecontroleerd en de leidingen zijn schoon.

De auto geeft nu code P1453:
Afspraak met de garage om volgende week de volgende stappen te doen:
1 slangetjes controleren en eventueel vervangen van roetfilter naar sensor
2 Sensor controleren en eventueel vervangen
3 Roetfilter controleren, verzadigd en/of eventueel vervangen

Eventueel nog andere suggesties?






A110

Gaat er maar vanuit dat dat het slangetje is wat gescheurd is.

Is een gemodificeerd slangetje te koop bij de dealer.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark29

Dat kan goed. Uitlezen met clip geeft specifieke code. Scheelt gissen en zoeken. En dus geld.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev