Advertenties


Achterdemper wisselen Megane I

Gestart door Nikk, 24 juli 2018, 22:56:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nikk

Met de APK in April was het enige puntje een lekje in de uitlaat. Nooit wat gehoord. Hadden ze gefixt werd er aangegeven.
Begon sinds een twee weken wat herrie te maken bij de achterdemper. Pot besteld en thuis de auto op bokken gereden. Had al wat WD40 op de klem gespoten in de dagen ervoor.
Kreeg klem zo half onder de auto liggend niet los. Maar op de brug gereden bij een maat zijn bedrijf. Na demontage bleek het er zo uit te zien:

  :?

Is hard gegaan in drie maanden sinds de keuring blijkbaar.


Wissel was goed te doen voor de amateur. Ketting om middenpijpen zodat deze niet naar beneden komt. Klem los met lucht sleutel. Wat kloppen en wrikken om de pot er af te krijgen.

De nieuwe goed positioneren zodat deze geen delen raakt:



Foto boven is zoals deze zit als eea er wordt opgeschoven zonder verder wat te stellen

Steunen achterop nog wat bijgebogen en het zat mooi. Pot nog even flink heen en weer halen om te kijken of deze nergens tegaan komt en klaar.



Na de pot zo op een brug te hebben gewisseld denk ik dat het zeer lastig is om dit op de grond liggend te doen. Beter gelijk een brug regelen.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Brug scheelt met alles een hoop in tijd. Je rug en frustratie.

Nikk

Ja dat zal zeker Mark. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het voor de klusser op straat mi zeer lastig te doen is. Dacht ga het proberen voor de deur maar achteraf denk ik dat het ( mij ) niet gelukt was. Zeker niet alleen.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Ja monteren gaat wel, maar fatsoenlijk afstellen is lastiger. Maar 9 van 10 hobbyisten letten daar niet eens op.
Die vervangen de uitlaat, later horen ze gebonk, gaan dan de schokbreker achter vervangen, vragen tips op forum, maar niet naar garage gaan voor advies want dat zijn oplichters, vervangen dan achterveer. Misschien is wel de achteras defect ook vervangen. etc om erachter te komen dat de uitlaat een beetje scheef hangt.

Ik zou zo een boek kunnen schrijven, maar dit is wel een beetje hoe de hobbyiest werkt valt mij vaak op, op forums.
Je ziet bij veel autos de uitlaat er schots en scheef onder hangen.
Op het werk heb ik gelukkig de luxe over verschillende soorten bruggen, mijn eigen vaste brug op het werk is een schaarbrug, ideaal.
Maar thuis doe ik een hoop op bokjes, en ja dat heeft ook wel charme, maar je moet echt geen haast hebben. En van te voren goed bedenken of het wel of niet haalbaar is op de grond met niet veel gereedschap.

Nikk

Kan me er iets bij voorstellen Mark nu ik de demper heb vervangen. In 1 keer er op schuiven en klaar bestaat denk ik niet. Buigen / stellen tot ie goed hangt. Als de hobbyist daar niet aan denkt dan zal ie op zijn minst niet netjes hangen na montage.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Normaal op een brug monteer ik de uitlaat losjes onder de auto.
Zet ik bokken onder de uitlaat om hem te stellen. Alles checken tegen aanlopen. Dan pas alle bouten vast zetten.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev