Advertenties


Accu / laad problemen Megane 1.6 16v 2002

Gestart door Nikk, 21 juni 2018, 18:39:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nikk

Hallo allemaal,

Zat er blijkbaar naast toen de auto kort na aankoop stopte met de conclusie dat de accu defect was. Erg leeg was ie zeker wel.
Nieuwe battery er in karren was het. Ging drie weken goed tot ie weer dezelfde kuren vertoonde. Pruttelen en stoppen.
Bij poging starten gaat startmotor niet rond en zie je de lampjes dashboard dimmen. Kan zo ver dippen tot
radio code weer moet worden ingevoerd en klokje moet worden ingesteld.
Startkabels vanochtend er aan, tikken / lopen. Na een stukje rijden ging ie echter weer stoteren en stopte met bijna platte accu.

Lader er aan. Laadt geheel niet op. Weer startkabels. Werkte nu niet. Startmotor gaat niet meer rond.

- De nieuwe accu inmiddels overleden?
- heb dus geen laadstromen kunnen meten. Is het uberhaupt mogelijk dat de auto drie weken functioneert zonder dat de dynamo laadt?
- Oorzaak waarschijnlijk defecte dynamo?  Kan weer een accu bestellen natuurlijk en dan gaan meten maar begin nu een beetje bang te worden dat die dan eventueel ook gaat overlijden.

Tips zijn welkom


Mvg, Nikk
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Ik had ook een auto met een dynamo probleem, lege accu, andere accu erin, niets vermoedend. Week later viel alles uit, en inderdaad de dynamo kapot.

Pak de accu eruit, hang hem aan de lader voor een nacht.
De massa kabels zijn die goed? Niet dat die inwendig zo geoxideerd zijn, dan krijg je ook problemen.
Dan morgen met volle accu erin, zal die wel starten, laten lopen, en dan de multiemeter erop, spanning moet dan op de dynamo ca 14,4 volt zijn, EN OOK OP DE ACCU 14, 4 volt, ja uitroeptekens, voor je op de dynamo meet, en de kabel naar de accu onderweg weg gerot is..... Je moet alles uitsluiten.

Start ie morgen weer niet, pak een startkabel, zet de ene op de massa van de accu, de andere op het motorblok, zo omzeil je een eventueel slechte massakabel.

mark29

Je woonde ergens in het noorden van het land toch?

Nikk

Mark,

Bedankt voor je antwoord. Ga er mee aan de slag. Wat hou je aan als minimale laadspanning? 


Ps Woon regio Rotterdam
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29


Nikk

#5
Vraagje wat type dynamo betreft. Beide auto's hebben er eentje van Bosch in zitten

1.6 16V automaat uit 2000 heeft 98A laadstroom model nummer 0 124 415 014
1.6 16V schakel uit 2002    heeft 87A laadstroom model  " "        0 124 325 021

Welke is de juiste ( voor de 2002 schakel )



Plaatje is dus van de dynamo in de 1.6 16v automaat
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk


"Wil je laadstroom meten, laat je de motor lopen en zet je verbruikers aan, dus radio kachel, achterruitverwarmin g, lampen enz enz.
Meten is weten, maar dan moet je wel weten hoe je moet meten"


@Mark29,

Dit had je bij een ander topic gepost. Heb momenteel 14.47 volt op de accu gemeten als de motor draait. Is constant over het toerengebied.

De dynamo lijkt echter niet te laden daar de accu voorheen dus leeg was na een tijdje. Hoe meet ik specifek de laadSTROOM? Heb ff geen amperetang ( kan ik wel aankomen mocht deze nodig zijn ).









Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Tang erom heen doe ik altijd... ja je multimeter op ampere zetten dat kan ook uiteraard.

Maarre jouw laadstroom is perfect.
Heb je geen lekstroom? Is de accu leeg na stilstaan of tijdens een rit?

Lekstroom meten, meter op ampere zetten. Ene klem op accu andere op de losgenomen minpool.

mark29

Voor we elkaar verkeerd begrijpen. Spanning in volt en de stroom in ampere.

Nikk

#9
Mark,

Ampere / stroom, Volt / spanning etc ben ik bekend mee.  Lekstroom zal ik mede gaan testen.
De auto is er echter 2x mee gestopt tijdens rijden doordat de accu gewoon ( bijna ) leeg was. Bijvoorbeeld ruitenwissers gaan mega traag, lampjes beginnen te knipperen, auto gaat stotteren en stopt er mee.


Ga de Fluke met zijn dunne draden nog ff niet inline aansluiten.  Amperetang kan ik na het weekeind bij ons op het bedrijf wel bij iemand lenen.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Jouw klacht is wel een typisch dynamo dingetje.... kan het alleen niet rijmen met jouw laadstroom.

Zou eens goed aandacht besteden aan de massakabels.

Nikk

#11
Massa kabels nalopen zal ik ook meenemen.

Nog enig idee of er een 87 of 98A Dynamo in hoort trouwens?  Vermoed zelf na wat zoekwerk op onderdelen sites dat het de 87A is daar er bij sommige 98/100A modellen de vermelding " voor model met stoelverwarming" staat. Nu heeft een Megane I geen stoelverwarming gehad voor zover ik weet maar andere auto's waarin dit type dynamo ook is toegepast wel. Als dat klopt zit er in mijn 2000 Megane wellicht een te zware maar dat zal geen kwaad kunnen neem ik aan
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02


Nikk

Nog ff wat getest vanochtend. Lekstroom een 0.015A.





Rijden staat ie strak op 14.46V zonder verbruikers aan. De verbruikers aan die ik normaal gebruik; ventilator, verlichting, radio, dan 14.36V



Allemaal zoals het hoort dus lijkt me. Zodra ik een Ampere tang heb ga ik verder.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

A110

Ziet er keurig uit.

Accu was nieuw toch?
Nieuwe accu's kunnen ook kapot zijn. Het zou heel goed inwendige kortsluiting in de accu kunnen zijn. Maken wij heel vaak mee.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev