Advertenties


Megane I break 2002 1.6 16V waarschuwingslampje luchtverontreiniging

Gestart door Nikk, 31 mei 2018, 10:59:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nikk

Hallo,

Bij mijn recent aangeschafte Megane I brandt het zogeheten waarschuwingslampje luchtverontreiniging. Volgens de handleiding duidt dit op een storing aan de werking van de katalysator. Lijkt dat het lampje al ( heel ) lang brandt daar er door met een stift een zwart vakje kleuren de lamp bij recht er tegenaan kijken niet meer opvalt / stoort. Mi waarschijnlijk dat dit ook al tijdens de laatste APK het geval was daar het gekleurde vakje er al gedateerd uit ziet.

Eea voordat de auto voor de APK moet voor de zekerheid toch maar na laten zien?

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Jacques

Dit is zo wie zo na 20 mei een extra aandachtspunt van de APK. Er mogen geen trucken uitgehaalt zijn met de controlle lampjes.  Waarschijnlijk is er een bobine stuk of de lambdasonde.

mark29


Nikk

Bedankt. Bobines kan ik vrij makkelijk verifieren door die van mijn andere Megane met K4M er ff in te schroeven. Heb ook nog een reserve liggen. Mocht dat het niet zijn dan laat ik wel ff uitlezen.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Tedo

Wanneer heeft die auto überhaupt voor het laatst (goed) onderhoud gehad?
Ik had dit met mijn II grand tour 2.0 16V toen ik 'm net had. Die was toen gewoon aan een grote beurt met grondige reiniging toe.

Roadkill (Michiel)

Citaat van: Jacques op 31 mei 2018, 13:46:31
Dit is zo wie zo na 20 mei een extra aandachtspunt van de APK. Er mogen geen trucken uitgehaalt zijn met de controlle lampjes.  Waarschijnlijk is er een bobine stuk of de lambdasonde.

Als er een bobine stuk is merk je dat wel met rijden lijkt me? Een bobine doet het of is stuk, een beetje stuk heb ik niet meegemaakt, en als er een bobine stuk is doet die cilinder niet meer mee. Btw Clio van dochterlief heeft ook dit lampje branden maar loopt hartstikke netjes.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Nikk

( Goed ) onderhoud vermoedelijk vele jaren geleden voor het laatst. Laatste stempel in het boekje is van 2010. Kan goed zijn dat er daarna nog zaken zijn uitgevoerd maar daar is geen historie van.
Voor morgen staat al luchtfilter en bougies vervangen op het programma. Doe ik gelijk ff de bobines van mijn andere Megane omsteken om die uit te sluiten.

Olie en olie filter doe ik binnenkort ook. Allemaal regulier onderhoud uiteraard waarmee ik niet echt verwacht dat het lampje er van gaat doven maar ga ik sowieso toch doen.

Wat opvalt is dat de uitlaatgassen wat sterk ruiken. Alsof de choke uitstaat. Ruik ik bij de andere Megane nooit

Verder ff uitzoeken waar EGR zit. Nooit naar zo'n ding hoeven kijken Wellicht schoonmaken.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Je mag kijken om de dag door te komen. Maar je hebt geen egr op een k4m.

Nikk

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

Vanmiddag bougies, luchtfilter ( en ruitenwisserbladen ) vervangen. Pitjes hadden er al aardig wat kilometers op zitten geoordeeld aan de inbranding. Luchtfilter zat flink wat grof vuil voor / in.






waarschuwingslampje luchtverontreiniging brandt nog steeds. Motor loopt wel beter stationair. Het af en toe wegzakken onder 500 rpm om daarna weer langzaam op te pikken doet ie niet meer  !-!
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev