Advertenties


2.0 16v F7R Coupé Ramon

Gestart door Ramon87, 28 mei 2018, 22:04:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

29-07-2024 – Trekhaakverlichting "ff" fixen op de Clio  8)7

Open punt wat ik nog moet aanpakken deze week is om de trekhaakverlichting weer in orde te krijgen van de Clio TCE. Ik heb destijds de verlichting afgetakt van de achterlichten, gezien het geen LED achterlicht is, dacht ik dat het goed zou gaan. Nou was het zo dat de extra knipperlicht te veel was voor het circuit. De knipperlicht stopt er dan mee en doet het pas weer als ik de aanhanger ontkoppel en de auto opnieuw start.

Toevallig dat ik destijds ook een universele kabelset kreeg voor led achterlichten (verkeerd geleverd), wat in dit geval uitkomst bied.
Veel kabels waren echter verknipt en hier had ik al vervangende voor besteld.
Maar dit even inbouwen en ombouwen, is een beste opgave geweest.

Ten eerste moet er een constant + van voor naar achteren getrokken worden.
Gezien de modificaties die ik eerder had gemaakt had ik ook wat losse zekeringen voor bij de zekeringskastje welke ik wou vervangen voor een compacte zekeringskastje.
Begonnen met het slopen van de halve auto, want voordat je bij de kabelboom bent, moet er heel wat weg.

Zekeringskast eerst vervangen en daarna de nieuwe pluskabel netjes langs de kabelboom gelegd.
In de kofferbak de led module voorbereid en de pluskabel en alle andere verknipte kabels netjes gesoldeerd, zodat ik een goede basis heb om mee te werken.
Op dit punt zijn we al een goede 6 uur onderweg en dan kom ik erachter dat ik wel degelijk de wielen moet verwijderen om de achterbumper eraf te krijgen.







Eenmaal weg de signaaldraden op de bestaande achterlichten gesoldeerd (tevens ook direct de massa connectie van de linker connector vervangen (gezien de problemen met de rechter connector).
Alle oude bedrading weg gehaald en alles netjes gesoldeerd en mooi ingewikkeld.

Na een goede 7 a 8 uur kon ik het eindelijk testen en het werkte gelukkig allemaal in 1x.
Toen alles schoon gemaakt (vooral alle zand in de wielkasten en rond de bumper).
De trekhaak zelf en de stekkerhouder even mooi zwart gespoten zodat dit er weer goed voor de dag komt en daarna alles weer in elkaar zetten. Dit ging allemaal vlot en voorspoedig en na 10 uurtjes had ik alles weer in orde. Even een rondje gereden om zeker te zijn dat er niets uitviel en toen vond ik het wel goed voor de dag.



Ook ben ik verschillende schadeherstel bedrijven langs geweest voor het dak en wat andere kleine deukjes. Toch bijzonder. Veel verschillende verhalen en uiteenlopende prijzen. Uiteindelijk toch weer terecht gekomen bij de spotrepairder waar ik vaker ben geweest. Hij spuit het dak zelf niet, maar doet de voorbewerking en laat het dan doen. Gezien het niveau wat hij altijd aflevert heb ik er zeker vertrouwen in.

De Megane staat nu bij hem, dus ben benieuwd wanneer ik hem weer kan ophalen.

Ook ondertussen nieuwe banden besteld. Ik was van plan 2x een Hankook Ventus Evo 2 te bestellen, gezien deze er vorig jaar op gekomen zijn, omdat er 2 banden APK afkeur waren. Helaas is deze band inmiddels niet meer te krijgen in deze maat (ik merk dat 16" met zeker lagere profielen niet meer zo royaal verkrijgbaar zijn). Met wat vrienden beraad en uitgekomen op de Continental Premium Contact 6.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

02-08-2024 – Megane nog een keer nalopen en klaarmaken voor het spuitwerk

Vandaag de Megane nog een keer hoog gezet. Alles even nalopen en de wielen wisselen, zodat de banden gewisseld kunnen worden tussendoor.
Banden binnen gekregen, maar met een DOT code van 1321 (april 2021). Dat is mij iets te oud, gezien ik zo weinig met de auto rij, dat ik de banden waarschijnlijk moet vervangen in verband met uitdroging.
Deze gaan retour en aangegeven dat ik zo nieuw als mogelijke banden wil ontvangen.

Alles even nagevoeld en ik was een paar bouten vergeten goed aan te draaien. Dus goed dat ik de controle heb gehouden. Remmen lopen vrij en de verf wat er te veel op zat is er netjes afgesleten.

Daarna de antenne van het dak verwijderd en de sproeier aan de achterkant verwijderd. De slang van de sproeier zit in een holte waar ik van binnenuit niet (makkelijk) bijkom. Dus de slang afgedopt en genoeg isolatietape eromheen zodat het voorkomt dat er water naar binnen kan lopen en voorkomt dat de slang terug schiet.









1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

09-08-2024 – Auto weer mooi  :)

Vandaag de auto opgehaald van het cosmetisch werk. Het dak is gespoten, 4 deuken zijn verwijderd en de spotrepairder heeft gekeken naar een beschadiging in het lak op de A stijl (zeer waarschijnlijk vogelpoep wat er ingevreten is). Dit plekje er niet 100% weg, maar wel aanzienlijk minder.

Toen ik de auto ophaalde (zeker bij het licht van de garage van de spotrepairder leek het dak echt een stuk donkerder dan de stijl. Ik kreeg ook de opdracht om de stijlen goed te polijsten wat de kleur moet herstellen. De kleur is opgemeten (en niet op kleurcode bepaald) en zou zo redelijk in de buurt moeten komen van de inmiddels bijna 29 jaar oude lak.

Ook in het spuitwerk enkele imperfecties opgemerkt, maar het dak moet nog goed gepolijst worden. Ik merk wel dat ik heel kritisch was. Een kameraad welke ook helemaal van het spuitwerk en polijstwerk is kon de imperfecties niet zo gauw vinden (bij daglicht een heel stuk moeilijker zichtbaar). Dit komt dan nog een keer.

Dus de stijl even schoon gemaakt met klei en detailer spray. Ik heb de stijl eerst nat opgeschuurd met korrel 2000.  Zoeken naar zo egaal mogelijk resultaat, zonder het te overdrijven.
Toen alle plastic bits afplakken en met grove compound de stijl machinaal polijsten (eerste keer dat ik mijn eigen nieuwe polijst machine gebruikte (vorig jaar met mijn verjaardag gekregen). Werkte goed. Alleen de pads die er bij zitten, zijn me veel te groot. Komt nog wel een keer.
Na de grove compound kon je in ieder geval niet meer zien dat het geschuurd was. Vervolgens met middel en fijne polish afgemaakt.
Nog met Black Hole van Poorboy en wax van Poorboy de stijlen afgewerkt. Het dak zelf ook in de wax gezet.

Zodoende was het kleur verschil al bijna niet meer te zien. Dus helemaal top.













De nieuwe (nette van de sloop auto) lijsten geïnstalleerd. Toen kwam ik erachter dat de klipjes waar de lijst op klikt wel onder de correcte hoek moeten staan om ervoor te zorgen dat de lijst netjes op de stijl licht.
Passagierskant ging dit helaas niet in 1x. Dus enkele nieuwe klipjes erop en het zat een stuk beter (met een rubber hamer de rand een beetje op zijn plek getikt.

Antenne en sproeier er weer op en het zal weer in elkaar.
Auto was aan de onderkant nog wel vies van het schuurwerk dus op zondag ochtend nog snel de auto gewassen en de motorkap ook een lichte polish gegeven. Hierdoor komt de auto net iets mooier voor de dag.











Ik kan niet wachten tot ik een keer enkele dagen heb om de Mégane eens goed te detailen.





Banden ben ik nog niet verder mee. Lokaal eens rond gebeld. 1 zaak had contact met Continental zelf en het blijk dat mijn maat allemaal 2021 banden zijn. Oude voorraad dat eerst op moet voor er (indien het al gebeurd) een nieuwe batch geproduceerd wordt. Michelin Pilot Sport 3 was het zelfde geval.
Voor het zelfde geld werd me ook de Vredenstein Ultrac aangeboden van ruim een jaar oud (moest dan ook nog specifiek via een leverancier besteld worden). Zucht.
Ik heb nu ogen op Yokohama Advan Fleva. Deze zijn de helft kwa kosten en komen in de buurt van de A merk banen betreft grip en wegligging. Als ze dan iets ouder zijn heb ik er in ieder geval niet de hoofdprijs voor betaald. Zien we over enkele jaren dan wel weer.

Als mensen hier meningen of suggesties hebben, laat het weten  !-! . Met een 205/45R16 maat is de selectie helaas niet meer wat het ooit was.

Voor de rest moet ik in de aankomende 3 weken de APK van de Mégane organiseren en volgende week krijgen we de sleutel van het nieuwe huis. Dan zal dat eerst de komende 5 a 6 weken prio 1 krijgen. Mégane staat er in ieder geval mooi bij.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

01-11-2024 – Trip down memorylane

Even bijpraten, gezien de stilte van de afgelopen maanden. We wonen inmiddels in ons nieuwe huis. Op 19 augustus kregen we de sleutel, waarna we daarna 5 weken als een malle hebben gewerkt om in ieder geval de verdieping in orde te krijgen. Hierbij vooral dingen als vloer, alles wat geverfd moet worden en her en der wat herstel zaken.

Het is een vrijstaande jaren 30 woning welke door de vorige eigenaar in 2008 flink is verbouwd en ook is gemoderniseerd. Alles is goed (genoeg), maar verdient allemaal wat aandacht. We hebben ook meerdere wensen voor de komende jaren. Hierbij gaan we de beneden verdieping aanpassen en de keuken verplaatsten en vervangen.
Naast het huis zit een garage met werkhok. Dit moet verbouwd worden en word dan als een bijkeuken bij het huis aangetrokken.

En er is ruimte om een ruime garage te bouwen achterin de tuin, waar ik mijn toekomstige hobby ruimte kan optuigen. Kost allemaal geld, dus is sowieso een meer jarenplan. We gaan hier ook zoveel mogelijk zelf doen.

Megane staat nu onder een nieuwe hoes op de oprit naast het huis. Regelmatig de auto gepakt om te genieten van het weer en hier is ook verder niets op aan te merken.
Tijdens de verhuizing was het wel schokkend hoeveel onderdelen ik heb voor de Megane (en ook de Triumph motor) wat een plekje moest hebben in het nieuwe huis. Het staat nu allemaal hoog opgestapeld op een vierzolder boven het werkhok. Zal hier nog wel een update over geven binnenkort.

Nu zat ik te zoeken naar een foto en zo ben ik voor bijna 20 jaar aan foto's gedoken. Waarschijnlijk herkenbaar, maar (mijn) auto's waren prominent aanwezig. Leek me leuk om een greep hieruit te posten. Een stukje Renault geschiedenis uit mijn leven.

In 2008 heeft mijn vader zijn Renault 19 (1.7) ingeruild voor een Megane Hatchback welke op het werk was ingeruild. Renault 19 is ook de eerste auto waar ik wat kilometers in gemaakt heb na het behalen van mijn rijbewijs.


Jaar later in 2009 werd er een Megane coupe ingeruild op het werk. De vraag of ik er oren naar had (door 1 van de collega verkopers bij de Renault dealer). Ik werkte er toen een tijdje als weekend hulp (auto's wassen, aftanken en werkplaats schoon maken). Eenmaal thuis stond deze er zo bij. Er zat schade aan, welke opgelost was, de metalen wielen met doppen ingeruild voor 16" velgen en uiteraard wat nette audio ingebouwd en had dacht ik iets van 74k aan kilometers (toen de auto weg ging in 2017 zat er 254k aan kilometers op)


Helaas een jaar later. Je bent jong en dom en ik had mijn Megane in de sloot geparkeerd. Ik ben er goed vanaf gekomen. De megane was er ook goed vanaf gekomen met eigenlijk alleen blikschade. Met een donorauto (met kapotte motor), alles hersteld. Donor auto was goedkoper dan los plaatwerk.




Ik had me paar jaar later (2011) een goedkope fietsendrager gekocht, maar moest alleen nog een trekhaak onder. Zogezegd zo gedaan:


Dan had ik er een handje van om mijn auto naast een andere Megane te zetten als ik ergens een parkeerplaats opreed. Uiteraard elke keer een foto:






Mijn broertje die destijds ook een leuke Coupe geconden had en enkele jaren heeft gehad. Het was een beetje een vage auto. Want de auto had destijds nog geen 80K gereden, maar versleten interieur en logische kilometer stand. Er zat ook een grijs paarse parelmoure lak op welke we niet kenden. Later troffen we een dikke laag plamuur op het dak, dus deze heeft ook een keer een flinke ongeluk gehad.
Grappig is dat enkele maanden terug deze Megane weer op Marktplaats voorbij kwam met inmiddels 200K+ kilometers, dus ondanks de schade rijd deze nog gewoon rond.


Geen Renault, waar wel bijzonder voor mij. Eerste auto van Lian. Een Suzuki Swift uit 1998. Die dag 6 auto's bekeken. Dit was de eerste. Leek allemaal goed, maar wou toch even verder kijken. De rest was allemaal troep. Dus deze aan het einde van de dag opgehaald.
Vooral even goed schoongemaakt en een poetsbeurt gegeven. Zat zelfs airco op wat werkte (koste wel een hoop vermogen  :D ).


Toen was er echter een moment dat Lian klaar was met de Swift. Hij zou niet remmen. Ik zeg, stel je niet aan. Gewoon wat harder op de rempedaal trappen.
Tot ik het zelf een keer gereden had. Nee. Die remde niet goed. Ik schaam me er nog steeds voor. Sinds dien als Lian iets opmerkt, kijk ik er direct na.


De Megane 2.0 16v waar ik in 2017 ben wezen kijken (toen al erg zeldzaam). Uitgeleefd. Onlogische 180K kilometers en de koppeling was voelbaar versleten. Geen middendemper en aftermarket einddemper (erg veel geluid).
Mijn vader heeft het me toch afgeraden (toen zou het ook mijn daily zijn). Dus bij weggelopen. Al vind ik de blauwe nog steeds de mooiste kleur op de coupe.


Hier nog een familie foto. Mijn Megane, de zilveren Clio DCI en de Scenic van mijn broertje (opvolger van zijn Coupe).


Mijn broertje heeft de Scenic paar jaar later ingeruild voor een Clio 3 1.2 TCE estate welke ze nu nog hebben. Maar deze staat op de nominatielijst om vervangen te worden. Over enkele weken gaan we samen kijken naar potentiele kandidaad.

Ook nog een leuke foto welke ik vond is de Megane met een flinke aanhanger erachter van mijn schoonvader. Aanhanger is langer als de Megane.


Een een mooie foto van afgelopen week. Even met Ivo naar een voorstelling geweest van Buurman & Buurman. Ivo vind het ook nog steeds leuk om in de 'auto gemaakt' mee te rijden.


Dus zover even. Gezien de wintermaanden eraan komen en we nog druk zijn met het huis, verwacht ik geen grote update betreft de Megane. Wel misschien nog wat andere leuke dingen die ik ga posten. Wie weet.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

16-11-2024 – 2de Mégane in de Familie

Mijn broertje was al een tijdje aan het oriënteren naar een alternatief voor hun Renault Clio 3 1.2TCE om hun recent aangeschafte caravan te trekken.
Zijn eis was dat de vervanger de caravan zonder problemen moest kunnen trekken. Mijn broertje met zijn budget zat eerst naar zware oude SUV's te kijken. Eenmaal wetende dat de caravan niet zo heel zwaar was max, stelde ik een Mégane met een TCE180 voor (F4R).
Deze vielen gemiddeld binnen zijn budget en met dit blok trekt de auto de caravan alsof het niets is. Zelfs de bergen in.

Op MP en gaspedaal stonden er ook wel enkele te koop in NL. Dus zo 2 exemplaren op de agenda gezet en er zo een ochtend tegenaan gegooid. Moesten wel terug zijn voor de Sinterklaas intocht.

2 Mooi Blauwe Mégane Estate GT180 welke allebei uit 2011 kwamen en tussen de 166 en 198k aan ervaring. Daar schrikken we niet zo van als het onderhoud een beetje op orde is.
Eerste stond in Tiel bij een handelaar. Tot 2017 netjes bijgehouden in de boekjes en daarna is het radio stilte. Distributie was ook uit 2017 en de Michelin Allseason banden uit 2019 waren ook echt aan het einde.
De auto reed verder goed en op wat velgrand schade na, zag de auto er netjes uit voor 1 met 198k aan ervaring.
Indien de distributie, onderhoud en banden op order gemaakt worden, verwacht ik ook wel een nette auto, maar de verkoper wou ons hier niet in tegemoet komen. Ook de inruil was voor wat mijn broertje er van wilde te karig. Dus dit werd het in ieder geval niet.

Door naar de volgende in Utrecht. Een beetje hetzelfde verwachtende. Ook weer bij een handelaar.
Echter werd ik dit keer snel positief verrast. Boekjes waren netjes ingevuld. Distributie en banden (Michelin PS4) waren in 2022 vervangen en laatste onderhoud was van november 2023. Dus dat was top.
De auto zag er met 166k net wat strakker uit als de eerste. Wielen waren ook een stuk netter en de audio was door de vorig eigenaar flink onder handen genomen. Met Focal speakers en sub achterin de auto.

Auto reed netjes. Maar deze voelde een stuk potenter aan als de eerste. Geen idee of er wat met deze auto gedaan is (Remap naar 210PK? ) of dat de eerste simpelweg niet in orde was. Vanaf 3K touren, kwam het blok al los tot de 7K touren. Erg vlot. Is er achter te komen of de auto gechipt is zonder dat we hem op een dyno zetten?
Mijn broertje maar iig aangegeven om er wanneer mogelijk e5 in te gooien ipv e10.

Ook zaten er gele verlagingsveren onder. Vanaf en afstandje zag je ook wel dat de auto iets verlaagd was. Kon niet zien welk merk, maar verwacht een 2 a 3 cm verlaging.
Verder goed rond gekeken in en om de auto. Zag er eigenlijk allemaal netjes uit. Mijn broertje een beetje balen dat we geen onderhandelingstroeven hadden. Dan zou het afhangen van wat ze voor de Clio zouden krijgen.









Misschien dat de oude eigenaar dit voorbij ziet komen en ons wat kan vertellen of de aanpassingen.
Teruggekomen de deal rond kunnen maken en een acceptabele prijs gekregen voor de oude Clio. Vervolgens ook direct teruggereden met de Mégane.

Mijn broertje blij. Ik en mij pa jaloers. Top auto. Binnenkort een onderhoudsbeurt en APK inplannen en even aankijken of alles naar behoren blijft werken.

En dan komen ze er van het voorjaar wel achter hoe het gaat rijden met de caravan.

Verder blijf ik de komende maanden nog wel druk met het huis. Wel van de week een 2de poging gedaan door 4 nieuwe banden voor mijn Mégane te bestellen. Dit keer Yokohama Advan Fleva V701. Banden waren paar dagen later binnen en ik was blij om te zien dat de DOT code 2224 was. Juni 2024, dus helemaal top. De wielen bij mijn garage achtergelaten die ze bij gelegenheid wisseld. De oude banden gaan dan een keer op de circuitvelgen om ze via deze weg op te rijden (2 nieuwe Hankooks en 2 oudere, maar nette Vredestein banden).



En daarna wil ik de Mégane  vooral laten taxeren in geval ik aangereden wordt door iemand anders. Verzekeraar zal nu zeggen dat de auto economisch afgeschreven is. En als deze coupe totall verklaard wordt, ga ik ook geen andere meer vinden. Maar dan kan ik misschien wel rondkijken naar wat anders.
De laatst bekende prijzen voor aangeboden coupes (F7R) variëren ook van 7500 tot 18000 euro (voor zeer nette exemplaren), in Europa (stuur aan de linker kant). Dus dat zou de taxatie zeker waard zijn.
En dan blijft het een "wat een gek ervoor over heeft" situatie.

Maar dat doet er nu niet toe.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

23-12-2024 – Nieuwe banden

Laatste maanden niet stil gezeten. Helaas niet zoveel tijd kunnen spenderen aan de Mégane.
Begin december was ik helemaal klaar met de krakemikkige elektra in de garage en schuur. Gezien het gauw donker was zaten we in de avond uren te schuren en te klussen in de garage / schuur naar het huis. Ondertussen staat er nog een shed daarachter (oud beton en hout elementen schuurtje met lekke dak) waar veel in opgeborgen staat, maar daar ontbreekt het helemaal aan licht en elektra.

Dus toen enkele weken bezig geweest om de electra er volledig uit te trekken en te vernieuwen. Met totaal 10 60cm Led balken alle ruimten voorzien van correcte verlichting. En ook aan de buitenkant van het huis het 1 en ander aan licht opgehangen.

In deze tijd heb ik de Mégane onder het doek vandaan gehaald om zo nu en dan eens een lekker tourritje te maken. Al is het alleen maar om de accu in leven te houden (want nog geen mogelijkheid voor de druppellader). De banden laten wisselen, maar dit ging helaas niet helemaal goed.

De monteur had de wiel gemonteerd met velg beschermers. Helaas is de velg hierdoor van de bandenapparaat gesprongen. Gevolg zijn enkele lelijke diepe beschadigingen in de velg.

De monteur baalt er net zo van en komt me tegemoet in de herstel. Nou is het alleen zo dat ik de velg zelf wil spuiten om verschil met de andere velgen te voorkomen. Kosten zijn dan niet het probleem. Tijd helaas wel.

Aangegeven dat als hij de banden op de circuitvelgen door gewisseld (dan heb ik in ieder geval de zelfde velg en bandenmaat) dat ik dan verder kan.

Als nood even de 17" wielen van de Clio onder de auto gemonteerd. Deze zijn met 205/45R17 iets groter dan mijn 205/45R16. Bewust de wielen links gewisseld, zodat ik de auto niet hoefde te verplaatsen.
Auto stond ook zichtbaar scheef.
De 17" wielen zijn geen originele Renault velgen en het viel mij al eens op dat ET waarde duidelijk afwijkt van het origineel en dat was ook zichtbaar bij de Mégane. De wiel stond aanzienlijk meer naar buiten.
Ik zat als eens te denken aan spacers en deze offset bevalt me wel.





De ET waardes even nagelopen en de Mégane Dinard velgen hebben een ET van 44 en de Clio hebben een ET van 35. Dus ik denk dat 10mm spacers een goede optie zijn. Geen idee wanneer ik hier wat mee ga doen, maar de info heb ik bij deze ook. De wielen leken ook nog vrij van de randen in de wielkast, dus zou fijn zijn als ik deze niet hoef te rollen.

Originele offset:


Offset met 10mm spacers:


Toen ook de circuitwielen gewisseld waren heb ik 2 nieuwe Yokohama banden met nieuwe velgen voorop gelegd en de Hankook Evo banden op de circuitvelgen achterop. Veel kilometers worden er toch niet mee gemaakt, maar zo lijkt het in ieder geval nog wat.

De velg fix ik wel weer. Mijn broertje wilt de velgen van zijn auto's ook oplappen, dus ga dit mooi combineren als de temperaturen wat hoger liggen.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

#171
23-01-2025 – Therapeutisch auto's schoonmaken en taxatie

In de kerstvakantie ook in huis zitten klussen en op de valreep een mooie werkbank van mijn schoonvader bemachtigd. Deze stond ergens op het erf en hij deed er niets meer mee en vroeg of het wat voor mijn nieuwe werkhok was.
Mooi stalen onderstel van 50x50mm buizen en een dik 4cm underlaiment platen. Deze vervolgens pas gemaakt zodat de gereedschapkist onder kon.
Ook moest ik stelvoeten er onder maken omdat de vloer in de schuur niet het beste meer is.
Nu wil ik in het verlengde van de werkbank een nieuwe lastafel (opspantafel) maken.
In de buurt voor weinig een lastafel bemachtigd voor weinig. Met zo'n 40 meter aan staal is er wel wat moois van te maken. Alles al losgeslepen, wat mij straks de vrije hand geeft in een nieuw ontwerp.



We zijn nu ook bijna door de eerste fase van de verbouwing (initiële fase en verhuizing). Volgende fase wordt zeer waarschijnlijk de garage en schuur. Deze willen we verbouwen en bij het huis aantrekken als bijkeuken. Dus zeer waarschijnlijk zal alle tijd die ik erin gestoken heb er weer uit moeten. Dit zal dan waarschijnlijk van start gaan in het aankomende jaar. Tussentijd zal ik me nog met veel andere zaken vermaken. Maar je kunt maar o zo veel doen tegelijk.

Waar ik al wel een tijdje naar uitkeek sinds de jaarwisseling was om de auto's even een goede schoonmaakbeurt te geven. Vooral de Clio was voor mijn standaard te smerig van binnen en buiten.

Even goed voorwassen in de wasbox. Ook goed onder de auto en in de wielkasten doorgespoten en daarna door een goede lokale wasstraat welke een mooie hal heeft waar de auto kunt uitzuigen.

Hier vervolgens nog 2 uur gespendeerd om het glas en interieur goed schoon te maken. Glas weer voorzien van RainX coating. Ramen van binnen goed vet vrij gemaakt.
Alles afgenomen en uitgezogen. Als afsluiter het leer ook nog behandeld.
Thuis nog even de rubbers behandeld met siliconenspray, slot ingespoten met WD40, vloeistoffen gecontroleerd (olie zal binnenkort vervangen moeten worden, maar geen druppel verloren in het afgelopen jaar) en de ruitenwisserreservoir aangevuld.
Bandenspanning nagelopen en zo zit de Wintercheck erop.









Dag erna de zelfde behandeling voor de Mégane, waar ik aanzienlijk sneller klaar mee was. Mégane had vooral last van condens in de auto, wat je niet kwijt raakt met de korte ritjes.
Ook uiteindelijk maar een stroomkabel naar de Mégane getrokken, zodat de druppellader eraan kan. Van het voorjaar maar even een goede oplossing bedenken, maar dit voorkomt iig dat de accu te snel kapot gaat.
Onder het hoesje en klaar.









Daarna heb ik ook direct een afspraak gemaakt voor de taxatie van de Mégane welke vandaag heeft plaats gevonden.

Hiervoor kwam er iemand op locatie. Hij heeft rondom en in de auto's een hoop foto's gemaakt. Ook alle imperfecties in de lak zijn uitgebreid vast gelegd.
Mijn verhaal gedaan en het 1 en ander over de auto verteld.

In aanloop naar vandaag nog eens gecontroleerd hoe het met de Mégane Coupe gesteld is in Nederland.
Het is helaas erg betreurend gesteld. Totaal zijn er nog zo'n 52 Coupés welke met een geldig APK rond rijden. Hier zullen mogelijk nog enkele met verlopen APK's weer de weg op komen. Maar de Coupés zijn echt vergane glorie. Het is erg jammer om te zien dat de ooit zo populaire Mégane Coupe nu echt uit het straatbeeld verdwijnt. 

De taxatie bedrijf gaat hun onderzoek verder vervolgen en ik ben benieuwd waarmee ze terug komen.
Wordt vervolgd.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

01-03-2025 – Het goede weer komt eraan

Even wat updates van de afgelopen tijd. Taxatie rapport is binnen van de Megane. De waarde van de Megane is op 9K gezet. Gebaseerd op staat, aanbod en bekende prijzen. Ook het vermoeden dat de unieke factor een negatief effect heeft op de waarde. Het feit dat je niet makkelijk aan onderdelen kunt komen is een dingetje.

Zelf tevreden met de taxatie waarde. Ik had niet hele hoge verwachtingen en in kader van hoe de youngtimers en oldtimers de laatste jaren in waarde gestegen zijn, dikke prima.

Prijzen welke ik zelf (vooral internationaal) nog tegenkomen varieren van 3500 tot 16.000 euro in de verschillende staten.

Auto is nu ook voor het bedrag allrisk verzekerd. De kosten waren zo laag dat ik het er ook niet voor kon laten.

Tussendoor druk met het huis. We hebben 2 grote bomen op het erf gekapt en zijn nu deuren aan het opknappen (om te zeggen nieuw lak laagje doet het proces geen eer aan). Verf verwijderen, nieuw slot erin, nieuw deur beslag pas maken. Beschadigingen plamuren, gronden en lakken. We zitten nu op een goede week per deur.
Ook een hoge druk reiniger gekocht om de oprit en terras te ontdoen van alle aanslag en zand. Normaal zou ik het met groene aanslag verwijderaar te werk gaan, maar dat was hier nu niet te doen.
De oprit is nu mooi schoon. Blijkbaar waren het rode klinkers.
Ook direct een kleine waterpistool en foamlans besteld voor de hogedruk reiniger.



Eens een poging gegeven en moet het foam niveau nog even onder de knie krijgen. Had er met een kameraad over wat de toegevoegde waarde is. Gezien wij al jaren de auto keurig wassen, zal dit niet vaak een grote toevoeging hebben op de reiniging van de auto. Andere meningen zijn welkom.













De auto is in ieder geval weer mooi schoon. Clio nog even van de week en dan staat alles er weer netjes bij.

Mijn broertje komt de aankomende week een set wielen van de Zoe brengen welke gespoten moeten, dus voor mij ook de gelegenheid om de beschadigde velg te preppen.

Deze was beschadigd met de bandenwissel en is van het bandenapparaat geschoten. Resultaat enkele lelijke beschadigingen op de voorkant en aan de binnenkant.





Simpelweg bijtippen neem ik hier geen genoegen mee. Bij spuiten gaat het hem ook niet worden, dus dan maar de hele velg.

Als volgt de velg opgeschuurd voordat deze klaar is voor de eerste primer laag:

Korrel 80 – alleen de goed beschadigde delen
Korrel 120 – De gehele velg om eigenlijk de vorige keer aangebrachte laklaag te verwijderen
Korrel 320 – De gehele velg tot alles goed glad is.
Korrel 800 – Met waterproof de gehele velg nog eens







Hierna weer spuiten zoals de vorige keer. Hopelijk dat de velg zo straks weer op gaat met de andere velgen.

Voor de rest weer wat onderdelen bemachtigd voor de stapel. Vorig jaar is de 2de oliedruksensor defect geraakt. Deze zit achter op het blok en is er voor de oliedrukmeter op het dashboard. Uiteraard zijn deze nieuw niet meer te krijgen. Voor de Megane zijn er ook nog eens 2 varianten en deze heb je er niet zo even uit het blok om te controleren.

Iemand in de buurt bood er 4 aan afkomstig van een F7P uit een Clio 1. Als ik de OEM nummer moet geloven moet dit de zelfde zijn als die van mij. De hele voorraad opgekocht en wanneer we met het blok aan de slag gaan, wordt deze ook vervangen.



Ook een originele brandstofpomp bemachtigd. Moet nog wel een keer getest worden, maar kan nog wel eens handig worden als die van mij stopt met werken.



Dus aankomende weken staan weer in kader van velgen. Ik wou eigenlijk dit seizoen ook met het blok aan de slag, maar ik denk dit toch een jaar uit te stellen. Totdat ik wat meer rust heb rond het huis.

Ik wil nog wel kijken of ik de spoiler netjes kan verwijderen en deze mogelijk ga vervangen voor een originele. Deze heb ik liggen. Wel in de verkeerde kleur, maar dat zie ik dan wel.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev