Advertenties


2.0 16v F7R Coupé Ramon

Gestart door Ramon87, 28 mei 2018, 22:04:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

29-07-2024 – Trekhaakverlichting "ff" fixen op de Clio  8)7

Open punt wat ik nog moet aanpakken deze week is om de trekhaakverlichting weer in orde te krijgen van de Clio TCE. Ik heb destijds de verlichting afgetakt van de achterlichten, gezien het geen LED achterlicht is, dacht ik dat het goed zou gaan. Nou was het zo dat de extra knipperlicht te veel was voor het circuit. De knipperlicht stopt er dan mee en doet het pas weer als ik de aanhanger ontkoppel en de auto opnieuw start.

Toevallig dat ik destijds ook een universele kabelset kreeg voor led achterlichten (verkeerd geleverd), wat in dit geval uitkomst bied.
Veel kabels waren echter verknipt en hier had ik al vervangende voor besteld.
Maar dit even inbouwen en ombouwen, is een beste opgave geweest.

Ten eerste moet er een constant + van voor naar achteren getrokken worden.
Gezien de modificaties die ik eerder had gemaakt had ik ook wat losse zekeringen voor bij de zekeringskastje welke ik wou vervangen voor een compacte zekeringskastje.
Begonnen met het slopen van de halve auto, want voordat je bij de kabelboom bent, moet er heel wat weg.

Zekeringskast eerst vervangen en daarna de nieuwe pluskabel netjes langs de kabelboom gelegd.
In de kofferbak de led module voorbereid en de pluskabel en alle andere verknipte kabels netjes gesoldeerd, zodat ik een goede basis heb om mee te werken.
Op dit punt zijn we al een goede 6 uur onderweg en dan kom ik erachter dat ik wel degelijk de wielen moet verwijderen om de achterbumper eraf te krijgen.







Eenmaal weg de signaaldraden op de bestaande achterlichten gesoldeerd (tevens ook direct de massa connectie van de linker connector vervangen (gezien de problemen met de rechter connector).
Alle oude bedrading weg gehaald en alles netjes gesoldeerd en mooi ingewikkeld.

Na een goede 7 a 8 uur kon ik het eindelijk testen en het werkte gelukkig allemaal in 1x.
Toen alles schoon gemaakt (vooral alle zand in de wielkasten en rond de bumper).
De trekhaak zelf en de stekkerhouder even mooi zwart gespoten zodat dit er weer goed voor de dag komt en daarna alles weer in elkaar zetten. Dit ging allemaal vlot en voorspoedig en na 10 uurtjes had ik alles weer in orde. Even een rondje gereden om zeker te zijn dat er niets uitviel en toen vond ik het wel goed voor de dag.



Ook ben ik verschillende schadeherstel bedrijven langs geweest voor het dak en wat andere kleine deukjes. Toch bijzonder. Veel verschillende verhalen en uiteenlopende prijzen. Uiteindelijk toch weer terecht gekomen bij de spotrepairder waar ik vaker ben geweest. Hij spuit het dak zelf niet, maar doet de voorbewerking en laat het dan doen. Gezien het niveau wat hij altijd aflevert heb ik er zeker vertrouwen in.

De Megane staat nu bij hem, dus ben benieuwd wanneer ik hem weer kan ophalen.

Ook ondertussen nieuwe banden besteld. Ik was van plan 2x een Hankook Ventus Evo 2 te bestellen, gezien deze er vorig jaar op gekomen zijn, omdat er 2 banden APK afkeur waren. Helaas is deze band inmiddels niet meer te krijgen in deze maat (ik merk dat 16" met zeker lagere profielen niet meer zo royaal verkrijgbaar zijn). Met wat vrienden beraad en uitgekomen op de Continental Premium Contact 6.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

02-08-2024 – Megane nog een keer nalopen en klaarmaken voor het spuitwerk

Vandaag de Megane nog een keer hoog gezet. Alles even nalopen en de wielen wisselen, zodat de banden gewisseld kunnen worden tussendoor.
Banden binnen gekregen, maar met een DOT code van 1321 (april 2021). Dat is mij iets te oud, gezien ik zo weinig met de auto rij, dat ik de banden waarschijnlijk moet vervangen in verband met uitdroging.
Deze gaan retour en aangegeven dat ik zo nieuw als mogelijke banden wil ontvangen.

Alles even nagevoeld en ik was een paar bouten vergeten goed aan te draaien. Dus goed dat ik de controle heb gehouden. Remmen lopen vrij en de verf wat er te veel op zat is er netjes afgesleten.

Daarna de antenne van het dak verwijderd en de sproeier aan de achterkant verwijderd. De slang van de sproeier zit in een holte waar ik van binnenuit niet (makkelijk) bijkom. Dus de slang afgedopt en genoeg isolatietape eromheen zodat het voorkomt dat er water naar binnen kan lopen en voorkomt dat de slang terug schiet.









1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

09-08-2024 – Auto weer mooi  :)

Vandaag de auto opgehaald van het cosmetisch werk. Het dak is gespoten, 4 deuken zijn verwijderd en de spotrepairder heeft gekeken naar een beschadiging in het lak op de A stijl (zeer waarschijnlijk vogelpoep wat er ingevreten is). Dit plekje er niet 100% weg, maar wel aanzienlijk minder.

Toen ik de auto ophaalde (zeker bij het licht van de garage van de spotrepairder leek het dak echt een stuk donkerder dan de stijl. Ik kreeg ook de opdracht om de stijlen goed te polijsten wat de kleur moet herstellen. De kleur is opgemeten (en niet op kleurcode bepaald) en zou zo redelijk in de buurt moeten komen van de inmiddels bijna 29 jaar oude lak.

Ook in het spuitwerk enkele imperfecties opgemerkt, maar het dak moet nog goed gepolijst worden. Ik merk wel dat ik heel kritisch was. Een kameraad welke ook helemaal van het spuitwerk en polijstwerk is kon de imperfecties niet zo gauw vinden (bij daglicht een heel stuk moeilijker zichtbaar). Dit komt dan nog een keer.

Dus de stijl even schoon gemaakt met klei en detailer spray. Ik heb de stijl eerst nat opgeschuurd met korrel 2000.  Zoeken naar zo egaal mogelijk resultaat, zonder het te overdrijven.
Toen alle plastic bits afplakken en met grove compound de stijl machinaal polijsten (eerste keer dat ik mijn eigen nieuwe polijst machine gebruikte (vorig jaar met mijn verjaardag gekregen). Werkte goed. Alleen de pads die er bij zitten, zijn me veel te groot. Komt nog wel een keer.
Na de grove compound kon je in ieder geval niet meer zien dat het geschuurd was. Vervolgens met middel en fijne polish afgemaakt.
Nog met Black Hole van Poorboy en wax van Poorboy de stijlen afgewerkt. Het dak zelf ook in de wax gezet.

Zodoende was het kleur verschil al bijna niet meer te zien. Dus helemaal top.













De nieuwe (nette van de sloop auto) lijsten geïnstalleerd. Toen kwam ik erachter dat de klipjes waar de lijst op klikt wel onder de correcte hoek moeten staan om ervoor te zorgen dat de lijst netjes op de stijl licht.
Passagierskant ging dit helaas niet in 1x. Dus enkele nieuwe klipjes erop en het zat een stuk beter (met een rubber hamer de rand een beetje op zijn plek getikt.

Antenne en sproeier er weer op en het zal weer in elkaar.
Auto was aan de onderkant nog wel vies van het schuurwerk dus op zondag ochtend nog snel de auto gewassen en de motorkap ook een lichte polish gegeven. Hierdoor komt de auto net iets mooier voor de dag.











Ik kan niet wachten tot ik een keer enkele dagen heb om de Mégane eens goed te detailen.





Banden ben ik nog niet verder mee. Lokaal eens rond gebeld. 1 zaak had contact met Continental zelf en het blijk dat mijn maat allemaal 2021 banden zijn. Oude voorraad dat eerst op moet voor er (indien het al gebeurd) een nieuwe batch geproduceerd wordt. Michelin Pilot Sport 3 was het zelfde geval.
Voor het zelfde geld werd me ook de Vredenstein Ultrac aangeboden van ruim een jaar oud (moest dan ook nog specifiek via een leverancier besteld worden). Zucht.
Ik heb nu ogen op Yokohama Advan Fleva. Deze zijn de helft kwa kosten en komen in de buurt van de A merk banen betreft grip en wegligging. Als ze dan iets ouder zijn heb ik er in ieder geval niet de hoofdprijs voor betaald. Zien we over enkele jaren dan wel weer.

Als mensen hier meningen of suggesties hebben, laat het weten  !-! . Met een 205/45R16 maat is de selectie helaas niet meer wat het ooit was.

Voor de rest moet ik in de aankomende 3 weken de APK van de Mégane organiseren en volgende week krijgen we de sleutel van het nieuwe huis. Dan zal dat eerst de komende 5 a 6 weken prio 1 krijgen. Mégane staat er in ieder geval mooi bij.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev