Advertenties


2.0 16v F7R Coupé Ramon

Gestart door Ramon87, 28 mei 2018, 22:04:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ramon87

06-06-2024 – gereviseerde achteras opknappen

Afgelopen dagen wat tijd zitten in de achteras. Eerst even een special tool gemaakt voor de trekker. De slagtrekker was voorzien van ½ UNC draad. Nu heb ik ivm de Triumph al een mooi spiekblaadje om hier achter te komen  :q .

Dus ff zoeken naar een ½ UNC moer en uitgekomen bij een webshop die meer verzending vraagt als wat de moeren kosten... Dus toen nog meer spul besteld voor de Mégane.
Waaronder een nieuwe koelvloeistof pot afsluit dop (een mooie zwarte). Van die kleine dingentjes.



Special tool gemaakt en direct getest op de achteras om te zien of de torsiestaven los zitten. Natuurlijk direct mijn nieuwe tool testen met de slagtrekker. Aan de bestuurderskant geen problemen. Aan de passagierskant sloeg ik het geringe schroefdraad wat erin zat eruit.
Dus las apparaat erbij en een goede laag materiaal op de as lassen. Uitboren en nieuw draad tappen.
Poging nummer 2 ging goed. Beide assen zitten dus los.



Vervolgens even een bracket rechtbuigen waar de remdrukverdeler op zit. Deze was tijdens transport krom gebogen. Een toorts op gezet om deze daarna met een tang weer mooi in model gebogen. Even iets op geschuurd, zodat deze later weer in de lak kon.

Toen was het mij echter opgevallen dat ik op 2 plekken lichte roest zag. En ik dacht dat de as gepoedercoat was, maar het betreft een dunne lak laag. Toen begon het achter in mijn hoofd te malen.

Ga ik deze as nu goed roestvrij maken en weer strak in de lak zetten of ga ik deze as simpel bijwerken en monteren?

Dus toen de as in de primer gezet  8)7 . Zo viel het ook meer op dat de kit op verschillende plekken los zat (want roest). Toen bij die plekken zoveel mogelijk kit weggehaald tot ik alle roest in beeld had. Het was uiteindelijk alleen bovenop aan de rechterkant en aan de binnenkant aan de linker kant.





Alles zo goed als mogelijk schoon maken en de bloot liggende delen voorzien van roestomvormer van Fertan. Dit moest echter 48 uur minimaal curen en dan vervolgen aan de slag met carrosseriekit.

Fertan is een alternatief voor de Hammerite welke ik tot op heden veel gebruik. Dit is voor mij een mooie plek om te zien hoe dit zich houd met tijd. Dus over x aantal jaren eens zien hoe dit zich houd.
Het is een heel klein potje met kwastje (je kunt dit ook in grote volume krijgen). Tot op heden had ik Fertan alleen gebruikt op roestige bouten.

Instructies hiervan:
1.   Oppervlakte schoonmaken en alle losse roest zo goed als mogelijk verwijderen.
2.   Een lichte verneveling water aanbrengen (een lichte nevel met een plant spuit is voldoende).
3.   De Fertan op kwasten. Het is behoorlijk vloeibaar, waardoor het zich goed in de roest moet kunnen intrekken.
4.   Na 30 minuten zou je moeten zien dat, wat roest was, zwart uitslaat. Delen wat geen metaal is of roestvrij is, slaat niet zwart uit.
5.   Dan moet het goed curen of uitharden. Minimaal 24 uur.
6.   Met water schoonmaken (niet met ontvetter of andere chemicaliën.
7.   Dan is het overspuitbaar en zou het in theorie niet meer mogen roesten op de behandelde plek.

Ik had nog een tube liggen van toen ik met de onderkant bezit was. Maar eenmaal gebruikt hoef je geen poging te doen met een kitspuit. Uiteindelijk de tube opengeslepen en met een oude schroefendraaier als stroop aangebracht. Smerig werk, maar het was te doen. Er zit nu weer een laagje kit op en ik heb voorkomen dat ik weer een tube moest kopen voor 10 euro.







Achteras weer goed schoon maken en primer aanbrengen over de kit zodat deze klaar is voor de kleur.

Daarna kan de Achteras weer voorzien worden van een mooi kleurtje.... Mat zwart (zat nog te twijfelen om het te kwarsten met de Hammerite of om het hoogglans zwart te spuiten.

Dan de hele as weer voorzien van een mat zwarte laklaag en na wat overtuiging ook voorzien van een matte 2K blanke lak.

Dit is nu besteld, dus snel een update.

Zo weet ik zeker dat de as er over 10 jaar ook nog goed uit ziet als deze schoongemaakt wordt.

Om de post af te sluiten heb ik een nieuwe aanwinst in de schuur. Een Gereedschapwagen.
In kader van de verhuizing en het werk wat we daar gaan verrichten, zocht ik naar een gereedschapkist, omdat ik nu alles aan de muur heb hangen. Probleem wat ik wil voorkomen is dat ik gereedschap ga kwijtraken tijdens de verhuizing of tijdens werkzaamheden in het nieuwe huis.

Toen kwam ik de onderstaande gereedschapwagen tegen op Marktplaats. Voor 100 euro. Dus dat was niet lang twijfelen. Heb er nog wel wat accessoires bij besteld (haak en spuitbushouder). In de avonduren wel druk geweest met de indeling van de inlays. Alles ingedeeld zoals dat mijn voorkeur geeft. En er zit nu meer in deze wagen dan dat ik in de schuur had hangen en liggen. Dikke plus.

Grappige was dat de vorige eigenaar deze gekocht had met het zelfde idee, maar niet heeft doorgezet. Uiteindelijk heeft hij de wagen gewoon niet gebruikt. Werd geadverteerd als "kan nog een ronde mee en kan met WD40 nog wel weer mooi gemaakt worden". Maar na een schoonmaakbeurtje en controle is die werkelijk als nieuw  :D .




1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

09-06-2024 – Achteras weer zwart

Van het weekend de bestelde verf binnen gekregen. De planning liet het toe dat ik zondag middag de achteras nog mooi in de verf kon zetten. Gezien het slechte weer wat eraan komt met de hoge luchtvochtigheid, was dit wel het moment.

De as had ik al bijgewerkt met primer





Eerst in de ochtend de as mat zwart gespoten. 1 dunne laag en na 15 minuten de as even met een droge papieren doek afgenomen en afgeblazen. Vervolgens een 2de dekkende laag aangebracht. Nog even met een lamp rond gegaan om te zien of ik alles gehad heb en het toen laten drogen.





Aan het einde van de middag de schuur even wat anders ingericht om met de 2K aan de slag te gaan. Ervaringen uit het verleden leren me zoveel mogelijk spul naar buiten te zetten, omdat alles onder de spuitstof komt. En met de 2K kan het ook nog eens beter hechten.

Het middelste plaatwerk even licht opgeschuurd, omdat ik wat vlek vorming zag. Met korrel 1500 en vervolgens alles schoongemaakt en ontvet.
De 2K matte blanke lak voorbereiden en toen eerst een lichte nevel laag aangebracht. 15 minuten gewacht en alles met een schone papieren doek afgenomen, waarna ik 2x over een mooi dekkende laag heb aangebracht. Het kwam redelijk mooi uit met 1 spuitbus. Schuur even tussen de lagen door goed laten luchten door beide deuren te openen en dat voorkomt ook dat er te veel spuitstof achter blijft.



Het resultaat na een uurtje drogen ziet er heel goed uit. Net iets beter dan toen ik hem gekocht had. Maar nu wel met een goed harde beschermlaag.









Nu de auto voorbereiden en hoog zetten. Wielen en remmen achter eraf. Ik denk ook een groot deel van de uitlaatsysteem i.v.m. de handremkabels.

Het is vooral even kijken hoe ik de auto met de as steunen hoog zet. Normaal zet ik de as steunen bij voorkeur onder de achteras. En als ik ze bij de krikpunten zet, komt deze ook tegen de achteras.
Dus even in duiken. Ik zit in mijn hoofd te denken om 2 adapters te maken voor de as steunen waardoor is ze goed in de lengte onder de dorpel kan zetten. Even uitwerken.

Als mensen suggesties hebben, graag laten weten. 

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

14-06-2024 Daar gaan we weer. Auto uit elkaar

De afgelopen avonden gebruikt om de Megane hoog te zetten en alles te demonteren.

Woensdagavond begonnen met de auto hoog zetten. Inmiddels met de benodigde ervaring de auto binnen 10 minuten hoog staan. Achteraan de asssteunen eerst onder de achteras gezet, wat ik normaal doe.
Toen gezocht naar een plek waar ik de asssteun kan plaatsen en de achteras goed kon verwijderen.
Een plek gevonden voor de montage van de achteras naar de dorpel.

Geen idee hoe stevig dit stukje was, dus eerst even met de krik onder de achteras heel langzaam laten zakken en na een paar minuten controleren, maar het is sterk genoeg.









Toen kwam ik erachter dat ik vergeten was de hoogte te meten van de ingezakte achteras, dus toen weer laten zakken en meten.

Ik heb de afstand gemeten van het hart van de wiel tot de onderkant van het hoogste punt van de wielkast.
Gespannen Rechts: 37cm
Gespannen Links:37cm

Vervolgens weer in de lucht en als eerste de schokbrekers verwijderd. Toen weer gemeten vanaf het hart van de wiel:
Ontspannen Rechts:45cm
Ontspannen Links: 46cm







Ontspannen dus 1cm verschil. Gezien de gespannen het zelfde is, maak ik mij hier nog niet zo druk over. Ik ben wel benieuwd of de gereviseerde ook zover zakt ontspannen, ik denk het namelijk niet met de nieuwe rubbers.

Toen de wielen verwijderd, Remmblokken en schijven verwijderd. Er zitten ook nog 2 spacers op de as om denk ik vooral de lager van de schijf aan de achterkant afdichten op welke je niet moet vergeten.

Zover is het allemaal nog niet zo spannend. Toen ben ik eerst elk boutje en moertje langsgelopen waarvan je weet dat als je ze nog nooit los hebt gehad, dat je er een dag druk mee kan zijn.
Gezien we het vervangen van de achteras al een tijd op de agenda staat hebben we alle punten al eens nagelopen. Zo veel mogelijk met de breekijzer gedaan, om een goede kracht over te brengen.

Links:
•    2 18mm bouten welke de remklauw op de schaal houden
•    4 Torx 40 bouten welke de schaal op de as houden
•    2 18mm mouren welke de achteras aan het chassis houden (eerst de achterste aan beide kanten verwijderd en de bar welke erop zit eerst verwijderd, waarna ik de moer weer terug monteer. Daarna de 2 voorste moeren volledig verwijderd
•    ABS sensor connector ontkoppeld (Helaas heeft de mannelijke kant aan de kabelboom het niet overleeft. Broos plastic. Gaan we oplossen)
•    Vervolgens de klauw gedemonteerd en met een touw opgehangen om de remleiding niet te belasten
•    Schaal verwijderd met de ABS sensor erin. Deze is van de fabriekaf gepoedercoat. Hier is echter weinig van over door de roest. De ABS sensor ingespoten met WD40 op hoop dat ik ze er heel kan uitpersen.

De rechterkant is op de zelfde manier verlopen. Hier is de ABS connector gelukkig heel gebleven.
Toen alles opgeruimd en het voor gezien gehouden.

Volgende dag is mijn pa even langsgeweest. Hij had wat dopjes en slangetjes bij zich om de remleiding af te doppen en even kijken hoe het ervoor staat en een plan van aanpak maken.


De remdrukregelaar moet nog ontkoppeld worden, de remleidingen en het stangetje wat de remdrukregelaar verbind met de achteras.

Dus daar in de avond mee begonnen. De remdrukregelaar zit met een plastic klipje vast, zo'n klipje wat je nooit meer gaat vinden als die kapot gaat... Uiteraard is dit wel op te lossen, maar mijn streven was om dit klipje er heel af te krijgen. En dat is gelukt. WD40 laten inwerken en met een schroevendraaier de klipje naar achteren gedrukt. Deze schoot weg van de stang, maar was nog heel. Met een drijver de stang eruit getikt, want die was roestig.



Remleidingen zijn allemaal los geweest, omdat we de RVS leidingen gemonteerd hebben, dus deze waren zo los. Ik heb ze eerst de RVS aan de chassiszijde ontkoppeld en afgedopt.
Daarna aan de as ontkoppeld, zodat ik de klauwen daarna kan demonteren.
De handremkabels bij de klauw ontkoppeld en de klauw met remleiding verwijderd. Daarna de remleiding ook van de klauw verwijderd, zodat ik alles veilig kan opbergen. Leiding ziet er zo op het oog nog goed uit.



Toen de achterbumper verwijderd, einddemper, middendemper en cat verwijderd. Vervolgens de hitteschilden weghalen vanaf het midden tot het einde. 1 PU rubber maakte blijkbaar contact met de demper en is gaan smelten (waarschijnlijk bij de circuitsessie). Geen schokkende beschadiging, maar gaan we nog even mooi maken.
Daarna kon de makkelijk bij de handremkables en deze ook voor loskoppelen en volledig verwijderen.

Toen eerst alles maar eens schoon gemaakt en opgeborgen. Eigenlijk alles gemarkeerd met links of rechts, om problemen te voorkomen als alles weer in elkaar moet.





Een bracket verwijderd aan de linker kant welke de tank ondersteunt. En toen wilde ik toch de remdrukregelaar verwijderen zodat ik deze ook kan opknappen. Eerst de 2 hoofdleidingen gedemonteerd. Ook deze zijn los geweest in de laatste jaren, dus hier geen problemen mee ervaren. Deze afgedopt en vervolgens de remdrukregelaar met overige leidingen verwijderd.

Alles zoveel mogelijk gedemonteerd en schoongemaakt.

De brackets ga ik zeer waarschijnlijk laten poeder coaten met o.a. de remklauw schalen. Dus even aankijken.



Nu was alles klaar om de achteras te verwijderen. De tank kan er nu ook redelijk makkelijk ondereen.



Vandaag is mijn vader nog even langs geweest om de puntjes op de i te zetten.

We hebben de achteras met z'n tweeën verwijderd en toen de tank nog verwijderd.
Stekker onder de achterbank loskoppelen en onder de tank de leidingen allemaal los koppelen.

Vervolgens de tank met z'n tweeën ondersteund (zal niet meer als 10 liter in zitten) en de laatste bouten eruit om voorzichtig de tank te laten zakken zonder brandstofleidingen te hoeven ontkoppelen.



En zo hebben we zicht op het laatste deel van de onderkant waar ik nog niets mee gedaan heb. Her en der wat roest, maar allemaal hard. Gaan we in orde maken.



1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

15-06-2024 Onderkant Mégane schoonmaken

Vandaag liet de planning toe dat ik met de Mégane aan de slag kon. Volgende stap is om de onderkant zo goed als mogelijk schoon te maken. Dat geeft een beter beeld van wat er allemaal moet gebeuren.



Begonnen met de wielkasten achter. Het schoonmaken viel me tegen. Ik heb dit destijds behandeld met Tectyl. Het zit er goed op en geen plekken waar het los laat en ook geen tekenen van roest te bekennen, maar het is moeilijk om het weer mooi zwart te krijgen.

Tectyl wordt als het goed warm is weer zacht. De droogtijd was destijds ook erg lang. Hierdoor krijgt vuil en zand de kans goed te hechten aan de tectyl. Met als gevolg dat het niet makkelijk schoon te krijgen is.

Begonnen met 1 op 5 verdunde Dasty (schoonmaak wonder van de Wibra). Met een kwarts als eerste het er goed in laten werken. Vervolgens met een sop spray (water en afwasmiddel in een spuitfles) natgespoten en weer in laten werken. Daarna met een harde borstel gaan schrobben tot je er een ons bij weegt en zo is het meeste vuil weg. Met goed veel water afspoelen, maar ik zie nog veel zand wat in het tectyl zit.
Ook nog enkele pogingen gedaan met puur onverdunde Dasty, maar zonder een echt verbeterend effect.







Plan: Met een 115.. HBM Clean slijpschijf alles grof langs gaan, ontvetten en een laag zwarte 3M Anti-Steenslag Bescherming aanbrengen.

Vervolgens op de zelfde manier doorgegaan naar voren bij het tank gedeelte. Dit is het enige deel waar ik nog niets mee gedaan heb. Alles schoon gemaakt en dat geeft een goed beeld van het werkgebied.



Ik ga kijken of ik in ieder geval aan 1 kant de bouten van de achteras van binnenuit kan verwijderen. Dan heb ik beter beeld op de dorpel en kan ik de bouten ook schoonmaken en behandelen.





Toen de tank eronderheen geschoven en deze schoon gemaakt. 28 jaar aan opgehoopt vuil, was er gelukkig zonder enige moeite af.





En toen nog met alleen een sopje de middelste deel schoon gemaakt. Dan komt dat ook weer mooi voor de dag.



Het was een vies werkje  Y . Ondanks dat ik zoveel mogelijk met handschoenen aan de slag ging, kon ik niet voorkomen dat ik eindigde met zeer droge handen. Ook de hele tijd een goed afdekkende veiligheidsbril op gehad. Dasty wil je zo min mogelijk contact mee en ik wil niet weten hoe het voelt als je er een goede druppel van in de ogen krijgt.

En de kwarst welke ik gebruikt hebt, heeft het goed volgehouden  :q .





Vervolg plan. De brackets welke ik wil laten poedercoaten zelf nog een beetje schoonmaken, zodat het grove roest ook weg is. Ook wil ik een modificatie maken aan de bracket waar de remdrukverdeler in zit.
Er zit een beschermplaat op die de veer moet beschermen, maar dit buigt zo erg, dat ik er een extra zijplaat op ga lassen.

Dan gaan we met de Clean schijf rond en dan uiteraard hopen dat het meevalt zoals we er nu van uit gaan.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

#154
17-06-2024 Eerste ronde met schoonmaakschijf

Eerst even de bouten van de achteras verwijderd. Dit bleek simpeler dan ik eerste instantie dacht. Hierdoor heb ik meer toegang tot de dorpel.



Eerste keer rond gegaan met een schoonmaakschijf onder de auto. Ook de wielkasten links en rechts en de balken achter goed aangepakt. Ik ben wat wilder te werk gegaan als de eerste keer dat ik de achterkant onder handen nam. Ook delen van de carrosseriekit gladder gemaakt, zodat er straks ook minder vuil aan kan hechten. Ook grof een hoop roest weggeslepen. Maar hier moet nog zeker een keer over heen. Schoonmaakschijf is ook zo goed als op en heb het daarna voor gezien gehouden.

Als laatste heb ik de asssteunen iets naar achter geplaatst. Ik weet niet zeker of het punt toch te zwak was, of dat het kwam doordat ik in de auto zat (toch al bijna 100kg extra), maar ik zag dat het metaal rond de assteun vervormd was.

Dus iets naar achteren gezet, waar de as bouten doorkomen. Dit is in ieder geval een dubbele laag metaal en daar zit ook zo goed als geen roest (meer).



Ik wil straks de achterste deel eerst afmaken en voorzien van een laag undercoating. Daarna wil ik de assteunen naar achteren verplaatsen (waar ik een contructie voor ga maken) zodat ik het middendeel kan aanpakken en zodat we daarna ook weer alles kunnen opbouwen. Moet goed komen.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev