Advertenties


2.0 16v F7R Coupé Ramon

Gestart door Ramon87, 28 mei 2018, 22:04:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

06-06-2024 – gereviseerde achteras opknappen

Afgelopen dagen wat tijd zitten in de achteras. Eerst even een special tool gemaakt voor de trekker. De slagtrekker was voorzien van ½ UNC draad. Nu heb ik ivm de Triumph al een mooi spiekblaadje om hier achter te komen  :q .

Dus ff zoeken naar een ½ UNC moer en uitgekomen bij een webshop die meer verzending vraagt als wat de moeren kosten... Dus toen nog meer spul besteld voor de Mégane.
Waaronder een nieuwe koelvloeistof pot afsluit dop (een mooie zwarte). Van die kleine dingentjes.



Special tool gemaakt en direct getest op de achteras om te zien of de torsiestaven los zitten. Natuurlijk direct mijn nieuwe tool testen met de slagtrekker. Aan de bestuurderskant geen problemen. Aan de passagierskant sloeg ik het geringe schroefdraad wat erin zat eruit.
Dus las apparaat erbij en een goede laag materiaal op de as lassen. Uitboren en nieuw draad tappen.
Poging nummer 2 ging goed. Beide assen zitten dus los.



Vervolgens even een bracket rechtbuigen waar de remdrukverdeler op zit. Deze was tijdens transport krom gebogen. Een toorts op gezet om deze daarna met een tang weer mooi in model gebogen. Even iets op geschuurd, zodat deze later weer in de lak kon.

Toen was het mij echter opgevallen dat ik op 2 plekken lichte roest zag. En ik dacht dat de as gepoedercoat was, maar het betreft een dunne lak laag. Toen begon het achter in mijn hoofd te malen.

Ga ik deze as nu goed roestvrij maken en weer strak in de lak zetten of ga ik deze as simpel bijwerken en monteren?

Dus toen de as in de primer gezet  8)7 . Zo viel het ook meer op dat de kit op verschillende plekken los zat (want roest). Toen bij die plekken zoveel mogelijk kit weggehaald tot ik alle roest in beeld had. Het was uiteindelijk alleen bovenop aan de rechterkant en aan de binnenkant aan de linker kant.





Alles zo goed als mogelijk schoon maken en de bloot liggende delen voorzien van roestomvormer van Fertan. Dit moest echter 48 uur minimaal curen en dan vervolgen aan de slag met carrosseriekit.

Fertan is een alternatief voor de Hammerite welke ik tot op heden veel gebruik. Dit is voor mij een mooie plek om te zien hoe dit zich houd met tijd. Dus over x aantal jaren eens zien hoe dit zich houd.
Het is een heel klein potje met kwastje (je kunt dit ook in grote volume krijgen). Tot op heden had ik Fertan alleen gebruikt op roestige bouten.

Instructies hiervan:
1.   Oppervlakte schoonmaken en alle losse roest zo goed als mogelijk verwijderen.
2.   Een lichte verneveling water aanbrengen (een lichte nevel met een plant spuit is voldoende).
3.   De Fertan op kwasten. Het is behoorlijk vloeibaar, waardoor het zich goed in de roest moet kunnen intrekken.
4.   Na 30 minuten zou je moeten zien dat, wat roest was, zwart uitslaat. Delen wat geen metaal is of roestvrij is, slaat niet zwart uit.
5.   Dan moet het goed curen of uitharden. Minimaal 24 uur.
6.   Met water schoonmaken (niet met ontvetter of andere chemicaliën.
7.   Dan is het overspuitbaar en zou het in theorie niet meer mogen roesten op de behandelde plek.

Ik had nog een tube liggen van toen ik met de onderkant bezit was. Maar eenmaal gebruikt hoef je geen poging te doen met een kitspuit. Uiteindelijk de tube opengeslepen en met een oude schroefendraaier als stroop aangebracht. Smerig werk, maar het was te doen. Er zit nu weer een laagje kit op en ik heb voorkomen dat ik weer een tube moest kopen voor 10 euro.







Achteras weer goed schoon maken en primer aanbrengen over de kit zodat deze klaar is voor de kleur.

Daarna kan de Achteras weer voorzien worden van een mooi kleurtje.... Mat zwart (zat nog te twijfelen om het te kwarsten met de Hammerite of om het hoogglans zwart te spuiten.

Dan de hele as weer voorzien van een mat zwarte laklaag en na wat overtuiging ook voorzien van een matte 2K blanke lak.

Dit is nu besteld, dus snel een update.

Zo weet ik zeker dat de as er over 10 jaar ook nog goed uit ziet als deze schoongemaakt wordt.

Om de post af te sluiten heb ik een nieuwe aanwinst in de schuur. Een Gereedschapwagen.
In kader van de verhuizing en het werk wat we daar gaan verrichten, zocht ik naar een gereedschapkist, omdat ik nu alles aan de muur heb hangen. Probleem wat ik wil voorkomen is dat ik gereedschap ga kwijtraken tijdens de verhuizing of tijdens werkzaamheden in het nieuwe huis.

Toen kwam ik de onderstaande gereedschapwagen tegen op Marktplaats. Voor 100 euro. Dus dat was niet lang twijfelen. Heb er nog wel wat accessoires bij besteld (haak en spuitbushouder). In de avonduren wel druk geweest met de indeling van de inlays. Alles ingedeeld zoals dat mijn voorkeur geeft. En er zit nu meer in deze wagen dan dat ik in de schuur had hangen en liggen. Dikke plus.

Grappige was dat de vorige eigenaar deze gekocht had met het zelfde idee, maar niet heeft doorgezet. Uiteindelijk heeft hij de wagen gewoon niet gebruikt. Werd geadverteerd als "kan nog een ronde mee en kan met WD40 nog wel weer mooi gemaakt worden". Maar na een schoonmaakbeurtje en controle is die werkelijk als nieuw  :D .




1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

09-06-2024 – Achteras weer zwart

Van het weekend de bestelde verf binnen gekregen. De planning liet het toe dat ik zondag middag de achteras nog mooi in de verf kon zetten. Gezien het slechte weer wat eraan komt met de hoge luchtvochtigheid, was dit wel het moment.

De as had ik al bijgewerkt met primer





Eerst in de ochtend de as mat zwart gespoten. 1 dunne laag en na 15 minuten de as even met een droge papieren doek afgenomen en afgeblazen. Vervolgens een 2de dekkende laag aangebracht. Nog even met een lamp rond gegaan om te zien of ik alles gehad heb en het toen laten drogen.





Aan het einde van de middag de schuur even wat anders ingericht om met de 2K aan de slag te gaan. Ervaringen uit het verleden leren me zoveel mogelijk spul naar buiten te zetten, omdat alles onder de spuitstof komt. En met de 2K kan het ook nog eens beter hechten.

Het middelste plaatwerk even licht opgeschuurd, omdat ik wat vlek vorming zag. Met korrel 1500 en vervolgens alles schoongemaakt en ontvet.
De 2K matte blanke lak voorbereiden en toen eerst een lichte nevel laag aangebracht. 15 minuten gewacht en alles met een schone papieren doek afgenomen, waarna ik 2x over een mooi dekkende laag heb aangebracht. Het kwam redelijk mooi uit met 1 spuitbus. Schuur even tussen de lagen door goed laten luchten door beide deuren te openen en dat voorkomt ook dat er te veel spuitstof achter blijft.



Het resultaat na een uurtje drogen ziet er heel goed uit. Net iets beter dan toen ik hem gekocht had. Maar nu wel met een goed harde beschermlaag.









Nu de auto voorbereiden en hoog zetten. Wielen en remmen achter eraf. Ik denk ook een groot deel van de uitlaatsysteem i.v.m. de handremkabels.

Het is vooral even kijken hoe ik de auto met de as steunen hoog zet. Normaal zet ik de as steunen bij voorkeur onder de achteras. En als ik ze bij de krikpunten zet, komt deze ook tegen de achteras.
Dus even in duiken. Ik zit in mijn hoofd te denken om 2 adapters te maken voor de as steunen waardoor is ze goed in de lengte onder de dorpel kan zetten. Even uitwerken.

Als mensen suggesties hebben, graag laten weten. 

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

14-06-2024 Daar gaan we weer. Auto uit elkaar

De afgelopen avonden gebruikt om de Megane hoog te zetten en alles te demonteren.

Woensdagavond begonnen met de auto hoog zetten. Inmiddels met de benodigde ervaring de auto binnen 10 minuten hoog staan. Achteraan de asssteunen eerst onder de achteras gezet, wat ik normaal doe.
Toen gezocht naar een plek waar ik de asssteun kan plaatsen en de achteras goed kon verwijderen.
Een plek gevonden voor de montage van de achteras naar de dorpel.

Geen idee hoe stevig dit stukje was, dus eerst even met de krik onder de achteras heel langzaam laten zakken en na een paar minuten controleren, maar het is sterk genoeg.









Toen kwam ik erachter dat ik vergeten was de hoogte te meten van de ingezakte achteras, dus toen weer laten zakken en meten.

Ik heb de afstand gemeten van het hart van de wiel tot de onderkant van het hoogste punt van de wielkast.
Gespannen Rechts: 37cm
Gespannen Links:37cm

Vervolgens weer in de lucht en als eerste de schokbrekers verwijderd. Toen weer gemeten vanaf het hart van de wiel:
Ontspannen Rechts:45cm
Ontspannen Links: 46cm







Ontspannen dus 1cm verschil. Gezien de gespannen het zelfde is, maak ik mij hier nog niet zo druk over. Ik ben wel benieuwd of de gereviseerde ook zover zakt ontspannen, ik denk het namelijk niet met de nieuwe rubbers.

Toen de wielen verwijderd, Remmblokken en schijven verwijderd. Er zitten ook nog 2 spacers op de as om denk ik vooral de lager van de schijf aan de achterkant afdichten op welke je niet moet vergeten.

Zover is het allemaal nog niet zo spannend. Toen ben ik eerst elk boutje en moertje langsgelopen waarvan je weet dat als je ze nog nooit los hebt gehad, dat je er een dag druk mee kan zijn.
Gezien we het vervangen van de achteras al een tijd op de agenda staat hebben we alle punten al eens nagelopen. Zo veel mogelijk met de breekijzer gedaan, om een goede kracht over te brengen.

Links:
•    2 18mm bouten welke de remklauw op de schaal houden
•    4 Torx 40 bouten welke de schaal op de as houden
•    2 18mm mouren welke de achteras aan het chassis houden (eerst de achterste aan beide kanten verwijderd en de bar welke erop zit eerst verwijderd, waarna ik de moer weer terug monteer. Daarna de 2 voorste moeren volledig verwijderd
•    ABS sensor connector ontkoppeld (Helaas heeft de mannelijke kant aan de kabelboom het niet overleeft. Broos plastic. Gaan we oplossen)
•    Vervolgens de klauw gedemonteerd en met een touw opgehangen om de remleiding niet te belasten
•    Schaal verwijderd met de ABS sensor erin. Deze is van de fabriekaf gepoedercoat. Hier is echter weinig van over door de roest. De ABS sensor ingespoten met WD40 op hoop dat ik ze er heel kan uitpersen.

De rechterkant is op de zelfde manier verlopen. Hier is de ABS connector gelukkig heel gebleven.
Toen alles opgeruimd en het voor gezien gehouden.

Volgende dag is mijn pa even langsgeweest. Hij had wat dopjes en slangetjes bij zich om de remleiding af te doppen en even kijken hoe het ervoor staat en een plan van aanpak maken.


De remdrukregelaar moet nog ontkoppeld worden, de remleidingen en het stangetje wat de remdrukregelaar verbind met de achteras.

Dus daar in de avond mee begonnen. De remdrukregelaar zit met een plastic klipje vast, zo'n klipje wat je nooit meer gaat vinden als die kapot gaat... Uiteraard is dit wel op te lossen, maar mijn streven was om dit klipje er heel af te krijgen. En dat is gelukt. WD40 laten inwerken en met een schroevendraaier de klipje naar achteren gedrukt. Deze schoot weg van de stang, maar was nog heel. Met een drijver de stang eruit getikt, want die was roestig.



Remleidingen zijn allemaal los geweest, omdat we de RVS leidingen gemonteerd hebben, dus deze waren zo los. Ik heb ze eerst de RVS aan de chassiszijde ontkoppeld en afgedopt.
Daarna aan de as ontkoppeld, zodat ik de klauwen daarna kan demonteren.
De handremkabels bij de klauw ontkoppeld en de klauw met remleiding verwijderd. Daarna de remleiding ook van de klauw verwijderd, zodat ik alles veilig kan opbergen. Leiding ziet er zo op het oog nog goed uit.



Toen de achterbumper verwijderd, einddemper, middendemper en cat verwijderd. Vervolgens de hitteschilden weghalen vanaf het midden tot het einde. 1 PU rubber maakte blijkbaar contact met de demper en is gaan smelten (waarschijnlijk bij de circuitsessie). Geen schokkende beschadiging, maar gaan we nog even mooi maken.
Daarna kon de makkelijk bij de handremkables en deze ook voor loskoppelen en volledig verwijderen.

Toen eerst alles maar eens schoon gemaakt en opgeborgen. Eigenlijk alles gemarkeerd met links of rechts, om problemen te voorkomen als alles weer in elkaar moet.





Een bracket verwijderd aan de linker kant welke de tank ondersteunt. En toen wilde ik toch de remdrukregelaar verwijderen zodat ik deze ook kan opknappen. Eerst de 2 hoofdleidingen gedemonteerd. Ook deze zijn los geweest in de laatste jaren, dus hier geen problemen mee ervaren. Deze afgedopt en vervolgens de remdrukregelaar met overige leidingen verwijderd.

Alles zoveel mogelijk gedemonteerd en schoongemaakt.

De brackets ga ik zeer waarschijnlijk laten poeder coaten met o.a. de remklauw schalen. Dus even aankijken.



Nu was alles klaar om de achteras te verwijderen. De tank kan er nu ook redelijk makkelijk ondereen.



Vandaag is mijn vader nog even langs geweest om de puntjes op de i te zetten.

We hebben de achteras met z'n tweeën verwijderd en toen de tank nog verwijderd.
Stekker onder de achterbank loskoppelen en onder de tank de leidingen allemaal los koppelen.

Vervolgens de tank met z'n tweeën ondersteund (zal niet meer als 10 liter in zitten) en de laatste bouten eruit om voorzichtig de tank te laten zakken zonder brandstofleidingen te hoeven ontkoppelen.



En zo hebben we zicht op het laatste deel van de onderkant waar ik nog niets mee gedaan heb. Her en der wat roest, maar allemaal hard. Gaan we in orde maken.



1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

15-06-2024 Onderkant Mégane schoonmaken

Vandaag liet de planning toe dat ik met de Mégane aan de slag kon. Volgende stap is om de onderkant zo goed als mogelijk schoon te maken. Dat geeft een beter beeld van wat er allemaal moet gebeuren.



Begonnen met de wielkasten achter. Het schoonmaken viel me tegen. Ik heb dit destijds behandeld met Tectyl. Het zit er goed op en geen plekken waar het los laat en ook geen tekenen van roest te bekennen, maar het is moeilijk om het weer mooi zwart te krijgen.

Tectyl wordt als het goed warm is weer zacht. De droogtijd was destijds ook erg lang. Hierdoor krijgt vuil en zand de kans goed te hechten aan de tectyl. Met als gevolg dat het niet makkelijk schoon te krijgen is.

Begonnen met 1 op 5 verdunde Dasty (schoonmaak wonder van de Wibra). Met een kwarts als eerste het er goed in laten werken. Vervolgens met een sop spray (water en afwasmiddel in een spuitfles) natgespoten en weer in laten werken. Daarna met een harde borstel gaan schrobben tot je er een ons bij weegt en zo is het meeste vuil weg. Met goed veel water afspoelen, maar ik zie nog veel zand wat in het tectyl zit.
Ook nog enkele pogingen gedaan met puur onverdunde Dasty, maar zonder een echt verbeterend effect.







Plan: Met een 115.. HBM Clean slijpschijf alles grof langs gaan, ontvetten en een laag zwarte 3M Anti-Steenslag Bescherming aanbrengen.

Vervolgens op de zelfde manier doorgegaan naar voren bij het tank gedeelte. Dit is het enige deel waar ik nog niets mee gedaan heb. Alles schoon gemaakt en dat geeft een goed beeld van het werkgebied.



Ik ga kijken of ik in ieder geval aan 1 kant de bouten van de achteras van binnenuit kan verwijderen. Dan heb ik beter beeld op de dorpel en kan ik de bouten ook schoonmaken en behandelen.





Toen de tank eronderheen geschoven en deze schoon gemaakt. 28 jaar aan opgehoopt vuil, was er gelukkig zonder enige moeite af.





En toen nog met alleen een sopje de middelste deel schoon gemaakt. Dan komt dat ook weer mooi voor de dag.



Het was een vies werkje  Y . Ondanks dat ik zoveel mogelijk met handschoenen aan de slag ging, kon ik niet voorkomen dat ik eindigde met zeer droge handen. Ook de hele tijd een goed afdekkende veiligheidsbril op gehad. Dasty wil je zo min mogelijk contact mee en ik wil niet weten hoe het voelt als je er een goede druppel van in de ogen krijgt.

En de kwarst welke ik gebruikt hebt, heeft het goed volgehouden  :q .





Vervolg plan. De brackets welke ik wil laten poedercoaten zelf nog een beetje schoonmaken, zodat het grove roest ook weg is. Ook wil ik een modificatie maken aan de bracket waar de remdrukverdeler in zit.
Er zit een beschermplaat op die de veer moet beschermen, maar dit buigt zo erg, dat ik er een extra zijplaat op ga lassen.

Dan gaan we met de Clean schijf rond en dan uiteraard hopen dat het meevalt zoals we er nu van uit gaan.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

#154
17-06-2024 Eerste ronde met schoonmaakschijf

Eerst even de bouten van de achteras verwijderd. Dit bleek simpeler dan ik eerste instantie dacht. Hierdoor heb ik meer toegang tot de dorpel.



Eerste keer rond gegaan met een schoonmaakschijf onder de auto. Ook de wielkasten links en rechts en de balken achter goed aangepakt. Ik ben wat wilder te werk gegaan als de eerste keer dat ik de achterkant onder handen nam. Ook delen van de carrosseriekit gladder gemaakt, zodat er straks ook minder vuil aan kan hechten. Ook grof een hoop roest weggeslepen. Maar hier moet nog zeker een keer over heen. Schoonmaakschijf is ook zo goed als op en heb het daarna voor gezien gehouden.

Als laatste heb ik de asssteunen iets naar achter geplaatst. Ik weet niet zeker of het punt toch te zwak was, of dat het kwam doordat ik in de auto zat (toch al bijna 100kg extra), maar ik zag dat het metaal rond de assteun vervormd was.

Dus iets naar achteren gezet, waar de as bouten doorkomen. Dit is in ieder geval een dubbele laag metaal en daar zit ook zo goed als geen roest (meer).



Ik wil straks de achterste deel eerst afmaken en voorzien van een laag undercoating. Daarna wil ik de assteunen naar achteren verplaatsen (waar ik een contructie voor ga maken) zodat ik het middendeel kan aanpakken en zodat we daarna ook weer alles kunnen opbouwen. Moet goed komen.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

#155
22-06-2024 – Weer wat avonden verder

Vanaf de woensdag avond weer wat zaken aangepakt.
Nog een tweede keer met de schoonmaakschijf rond gegaan en met een staalborstel alles dubbel check om zeker te weten dat alle roest nagelopen is (m.u.v. wat onder de assteunen zit).
De onderkant met verdunde Dasty (1 op 5), een borstel en een hoop water nog een keer schoon gemaakt.
En als afsluiter met een blaaspistool zo goed mogelijk alles droog maken.











De donderdag direct vervolgd met het aanbrengen van Hammerite. 2 lagen met een krappe 4 uur ertussen. Gezien de avond maar o zo lang duurt.
Tussendoor een lading bouten, moeren en chims ontdaan van roest en voorzien van een laag Fertan roestomvormer. Op deze manier komen ze weer beter voor de dag en zijn ze voor een bepaalde tijd beschermd tegen roest.











Ik heb die middag een poging gedaan om de dealer te bellen en te zien of ik nieuwe bouten kon krijgen (vooral de lange as bouten en de torx bouten in de schalen zou ik het liefste vervangen). Echter na de 5de OEM nummer opgegeven, gezien ze aan geen 1 bout konden komen. Zowel Europese dealer voorraden als direct bij Renault. Te betreurend.

Toen nog wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om na te vragen wanneer mijn auto exact gefabriceerd is.

28-11-1995

Een tijd terug werd ik gewezen op het feit dat mijn auto gefabriceerd was in Vilvoorde België. Dit omdat mijn auto op 02-02-1996 op kenteken gezet is. Ook staat er een kenmerk op mijn Chassisnummer sticker wat zou moeten betekenen dat mijn auto gefabriceerd is in Vilvoorde. H000975 (waarvoor de H waarschijnlijk moet staan voor de plek waar die gefabriceerd is). Ik deed een aanname dat de 000975 dan gerelateerd was aan productienummer of productiedatum.

De Mégane is in oktober 1995 gepresenteerd aan de wereld en kort daarna werd de coupe exclusief gefabriceerd in Vilvoorde. Dit tot Renault besloot om de Vilvoorde fabriek te sluiten in 02-1997. Een bizar stukje geschiedenis, waarbij meer dan 3000 man op straat kwam te staan met protesten tot gevolg. Uiteindelijk is hier zelfs een Renaultwet uit voorgekomen ten behoeve van het werknemersbelang.

Er zijn veel artikelen en filmpjes over te vinden wat erg interessant is.

Voor mij is het nu vooral leuk om te weten dat mijn Mégane uit een van de eerste batches komt. Gefabriceerd of van de lijn afgerold op 28-11-1995. Waarschijnlijk enkele weken bij een dealer in de showroom gestaan heeft voordat deze in februari op NL kenteken gezet heeft.







Helaas weet ik nog niet veel over het verleden van deze specifieke Mégane. Bij welke Renault dealer deze stond bijvoorbeeld. Als ik bedrijfsvoorraad niet meetel ben ik eigenaar nummer 9 en helaas zat er niet echt een historie bij de auto. Mochten oud eigenaren echter dit zien / volgen: Zoek contact. Ik praat graag bij om de verhalen te horen uit het verleden.


Terug naar het werk.

De vrijdag avond was ik dom genoeg om met het natte weer de undercoating aan te brengen. Ik dacht het even te doen voor een bui, maar het tegendeel was het geval. De Bitumen undercoating welke ik gebruik van 3M droogt snel, dus maakte ik me niet zo druk over de hoge luchtvochtigheid. Echter toen ik op de helft was, begon het te regenen en daar was vooral ikzelf het slachtoffer van.

Waar ik een beetje huiverig voor was, was ook het geval. Ik heb het Tectyl grof weggehaald, maar op veel plekken was het gewoon aanwezig. Het was droog, maar eenmaal in contact met de bitumen undercoating, reageerde de tectyl erop en resulteerde in zwarte vlekken waar de 2 middelen mengen.
Uiteindelijk alles wel onder de coating gekregen, maar als dit een raar effect gaat geven, weet ik wat mij te doen staat...

Toen het daarna weer droog was, zat de undercoating er wel mooi op. Weer mooi zwart. Het deel bij de tank moet nog en dit wordt grijs zoals het andere middendeel.











Ik had dit beter op de zaterdag kunnen doen, maar ja.

Op zaterdag niet verder gekomen dan de hitteschilden een schoonmaakbeurt te geven. Het deel van wat boven de einddemper zit heb ik nog niet eerder grondig schoon gemaakt. Deze was uitnodigend zwart en hier ben ik goed los op gegaan. Bijna als nieuw. Eerst met pure Dasty en een schrob los gegaan. Daarna met een kleine clean schijfje op de boormachine het hardnekkige weggehaald en daarna nog even met korrel 240 schuurpapier rond gegaan. Vooral bij het deel wat je vanuit de wielkuip ziet.

Nu eerst een constructie maken om de assteunen verder naar achteren te zetten en dan het middendeel afronden.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

25-06-2024 – Sketchy praktijken :q

Druk bezig geweest om een goede supportbar te maken, waarmee ik icm de krik de auto iets omhoog kon drukken en de assteunen onder kon zetten, zodat ik bij de tank gedeelte verder kon.

Ik heb een mooi hardhouten balk ontvangen en flink vuren blok. Deze zo gezaagd zodat ik er een t vorm van kon maken welke onder de chassis balken geplaatst kon worden. Van mijn broertje (timmerman) wat 28CM schroeven gekregen, waarmee de blokken op de balk vast gehouden worden. 3 vanaf de bovenkant (met extra shimplaten) en 3 vanaf de onderkant aan weers zijden.



Het werkt. De assteunen zo geplaatst dat er goed veel spanning op staat en deze niet kunnen bewegen. Resultaat is dat het uiteindelijk goed stevig staat. Als ik de auto zijwaards of voorwaards poog te schudden, zit er geen beweging in.







Die avond de auto ook nog eens een goede wasbeurt gegeven en al het plastic behandeld.
2 wielen voor (welke ik nog niet opgeborgen had, ook direct een goede dieptereiniging gegeven. Laatst een detail filmpje gekeken, waarbij de banden zelfs een royal treatment kregen, dus ook de banden even goed schoon gemaakt. Het verschil is zeker te zien.

Auto komt op hoogte weer goed voor de dag. Nu nog het middendeel afronden, wat wel moet lukken voor het weekend. Dan wordt het wel wachten op het poeder coaten. Geen idee hoelang dat nog gaat duren.















Hier nog mooie foto van de hitte schild welke mooi schoon is.





1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

29-06-2024 – Toch nog een beetje lassen

Ik dacht vandaag even snel schoon te maken waar de as steunen hebben gestaan en er met de Hammerite eroverheen te gaan, maar dat is toch wat anders gelopen.

Het contact vlak waar de as gemonteerd zit, was niet veel spannender als de andere plekken. Echter kon ik de undercoating rond de krik punten er zonder enige moeite af trekken. Want roest.
Ik wist dat deze punten niet je van het waren. Dus vervolgens dit allemaal grondig schoon gemaakt.

De onderste lip wat naar binnen gebogen zit, terug gebogen. Hierdoor kon ik goed met de pik tool alle losse kit en roest weg pulken als een tandarts die tandsteen aan het verwijderen is. Door de lip recht te buiten heb ik ook toegang tot de water afvoerkanalen van de dorpel. Deze ook even doorgeprikt en schoongemaakt met de pik tool (dit nadat mijn vader me hierop gewezen had om niet te vergeten).







Ook gaan we alle holtes nog behandelen met ML.

Uiteindelijk valt het bij de bestuurderskant nog mee. Aan de passagierskant is de krikpunt helaas niet meer zo mooi. Ik dacht het eerst bijna om het alleen te behandelen en het laten voor wat het was, maar daarmee zou ik mij in mijn voet schieten als ik een keer met de krik aan de slag moet van de auto zelf.
Dus al het slechtste materiaal er met beleid uit geslepen (dit keer voornamelijk met een dremel).









Vervolgens een mooi inlas stukje gemaakt van 1,5mm dit plaatwerk. Deze valt er mooi in en ondersteund straks alle metalen platen, zodat er als het goed is de krik goed op kan staan (dit gaan we zeker testen).
Het stukje er ingelast en al het extra vlees lekker laten zitten. Binnenzijde nog ingespoten met Zink spray en vervolgens de Hammerite erop gesmeerd.
Eerst een laag aangebracht met de lip nog teruggebogen. Toen dit stof droog was met een hamer weer terug geslagen. Ook een klein gaatje open gelaten bij de water afvoer van de dorpel.



Daarna na 4 uur de 2de laag Hammerite aangebracht.







Wanneer dit droog is, is de volgende stap om met carrosserie kit rond te gaan. Alles zo vullen alsof er niets gebeurd is. Daarna met de undercoating aan de slag. Dus een kleine vertraging (had gehoopt vandaag klaar te zijn met de undercoating), maar geen haast .

Tussendoor wat kleine zaken opgepakt. Bij 1 van de remleidingen zat de bout nog vast aan de leiding (klauw zijde). Deze flink laten weken in WD40 en voorzichtig los gewrikt van de leiding (bout klemmen in bankschroef en met veel beleid, de leiding heen en weer bewegen tot deze volledig los draait).
En beide leidingingen daarna iets opgeschuurd, voorzien van primer en zwarte lak. Als nieuw.



Draadeinden aangebracht op de achteras. Deze waren van de gereviseerde as afgeslepen (kon nog zien waar ze zaten). Deze houden remleidingen op de plek. Toch mooier om ze te herstellen. Een paar schroeven gezocht welke iig kwa dikte overeenkomen met de originele. Dikte van het schroefdraad komt niet over, maar dat geloof ik wel in de plastic steuntjes.
Een klein gaatje geboord welke gelijk was aan de dikte van de schroef. Een mooi stuk afgeslepen van de schroef en deze er met een hamer in de achteras geslagen. Hierdoor mooi flush aan de binnenkant van de achteras. Beetje verf weghalen en deze met een propje vast gelast.
Moet de schroef nog wel even na bewerken en zwart maken, maar dat is ook afgevinkt.





Als laatste de onderdelen voor het poedercoaten klaar gemaakt voor overhandiging. Deze gaan aankomende week weg en dan hoop ik ze snel te kunnen ophalen. Daarna kan het opbouwen en verlagen beginnen.

Als de undercoating klaar is ga ik nog even kijken hoe te vervolgen. Ik moet onderdelen bestellen. Er zit een rammel in de uitlaat, maar moet even zeker weten waar dat vandaan komt. Als het de middendemper betreft vervang ik deze direct (want paar tientjes), als het toe wat anders blijkt te zijn (einddemper of cat), weet ik het nog niet. En zo zijn er nog meer zaken die nog nagelopen moeten worden.

Altijd wat te doen aan de Mégane.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

04-07-2024 Undercoating klaar

Eerste avond zaken afgekit met carrosserie kit. Alle naden en bij de dorpels waar ik veel kit weggehaald heb.

Vooral de naden die ik mooi wil houden met tape afgeplakt. Vervolgens de rest royaal afgekit.





Tweede avond met de undercoating aan de slag gegaan. Het er zoals de rest eronder gekwast. De overgang naar het achterste zwarte deel netjes afgeplakt.
Ook alle gele kit allemaal onder de undercoating zodat je een mooi egale look hebt (ondanks dat je er straks helemaal niets meer van terug ziet  :D ).



3de avond de dorpel weer voorzien van kleur. Gezien deze voorzien was van mooi licht grijze kleur zag ik mijzelf dit lang uitstellen tot het punt dat er veel weer in de weg zit.

Dus alles even goed afgeplakt (vooral voor alle spray wat er langs gaat). Niet meer bespoten dan nodig.

Eerst zwart primer, na 1,5 uur zwarte carrossoriekleur aangebracht (Renault 676, Noir Nacre) en na 30 minuten afgetopt met 2 lagen 1K blanke lak.

Ik heb het volgens mij wel vaker gezegd, maar gezien de plek en dat het altijd in de schaduw valt heb ik niet zo veel moeite om dit zelf te spuiten.



Zo ben ik nu klaar met het carrosserie werk.
Afgelopen week de onderdelen om te laten poedercoaten weggebracht en uiteindelijk ook besloten om een hele lading metalen bouten, moeren en overige bits opnieuw te laten verzinken.

Het opsturen zal ik heel erg over te twijfelen. Het bedrijf geloof ik wel, maar als het pakket verloren raakt in transport, weet ik niet of ik de auto nog (goed) in elkaar krijg...

Maar het is nu wachten tot ik alle onderdelen terug heb. Ondertussen ga ik alle remdelen nog even nalopen en netjes maken, gauw updates van shiny bits.


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

09-07-2024 – The waiting game

Nu het vooral wachten is op onderdelen. Onbewust de laatste 2 weken meer dingen gedaan dan ik dacht dus even een update.

Ik ben toen aan de slag gegaan om de remmerij op te frissen. De schijven rondom schoonmaken en voorzien van een vers laagje verf en de klauwen achter helemaal uit elkaar gehaald, geheel schoon gemaakt en opnieuw in de lak gezet.

Ik kreeg de tip om de schijven even op te frissen en toen ik vroeg hoeveel gedoe het was om de boel af te plakken (en de reden dat ik het in het verleden simpelweg gekwarst heb) kreeg ik als antwoord, dat je het er met de eerste rit wel afremt.

Even googlen bevestigd dit. Maar ik moet het perse weer anders doen als normaal en wil Hammerite spuitbus proberen. Want het gaat nog steeds op roest. En dit zou zeker voor de wat langere termijn een mooi resultaat moeten geven.

En omdat ik nog geen ervaring had hiermee de schijf toch voor 90% afgeplakt. Ik heb de randen wat minder afgeplakt op hoop dat ik dit er ook redelijk makkelijk af rem.







Eenmaal bezig had de verf meer de eigenschap van 2K dan 1K. Een vieze plakkerige nevel kwam er vanaf (blij dat ik de fietsen voor de gelegenheid even buiten gezet had) en ondanks dat op de bus stond dat na 15 minuten de volgende laag aangebracht kon worden en dat deze stofdroog zou zijn was het ver van. Na enkele uren voelde het nog steeds plakkerig aan (testen op de afgeplakte tape). Na een goede 24 uur voelde het redelijk goed aan, maar ik denk dat ook Deze Hammerite nog wat dagen nodig heeft om goed uit te harden.

Vervolgens ook de hefbrug van de remdrukverdeler gespoten en toen met de klauwen aan de slag.

Er was 1 rubber kapot van 1 van de geleidebussen, dus moest hier sowieso wat nieuws voor hebben. Eenmaal bezig toch een stap verder gegaan en de gehele klauw uit elkaar gehaald om deze vervolgens te voorzien van alle nieuwe rubbers en seals.
Gezien de handrem mechanisme, was ik nog wel een beetje zenuwachtig. Ik kon geen docu vinden over hoe dit in elkaar hoort te zitten, dus alles heel voorzichtig uit elkaar gehaald.

Ik dacht dat ik het handrem mechanisme beter zou begrijpen, maar vind het nog steeds een beetje vaag (volgens mij moet de constructie in de zuiger ook kunnen draaien als alles zijn werk doet).





Maar ok. Met verf verwijderaar, een metalen borsteltje de klauw ontdaan van alle verf en aanslag.
Alles van links en rechts apart gehouden en vervolgens op de tweede dag de hammerite aangebracht op de remdrukverdeler en klauwen. Zo is alles mooi in de zelfde stijl (al moet je straks onder de auto zitten zodat ook de remdrukverdeler opvalt).

De hevels van de klauwen afgeplakt en voorzien van een zwarte laag met de Hammerite spuitbus.

Nu deze allemaal goed laten uitharden.

Gisteren een grote order geplaatst op Autodoc. Ik had al een flinke verlanglijst klaar staan en de prijzen worden zo'n beetje elke dag aangepast. Wat me op een gegeven moment opviel is, dat maandag de voordeligste dag is voor jou om onderdelen te bestellen.
Ik heb op maandag 370 euro betaald, waar ik een dag ervoor op zondag voor de zelfde order 455 euro zou betalen.

Dit patroon meerdere maanden aangekeken. Het gaat niet voor alle onderdelen op. Maar ik heb bijvoorbeeld een Distributiekit, waterpomp en koppeling set gekocht en hierop alleen, heb ik misschien wel 40 a 50 euro bespaard.

Doe je voordeel.

Nu dus weer wachten. Klauwen kunnen pas weer in elkaar als de Autodoc order binnen is.
Tank kan ik pas terug monteren als ik de brackets van het poedercoaten terug heb. En bouten en moeren moet ik ook terug hebben voor überhaupt iets kan monteren.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

14-07-2024 – Remklauw revisie en Uitlaat klaar maken

Woensdag moest ik nog even langs het bedrijf die de onderdelen poedercoaten. De remschijf schalen hebben contact vlakken en hier mag geen poedercoating op komen.
Het was al gestraald en de vraag of ik deze wou afplakken, gezien ze normaal niet iets dergelijks afplakken.



Dag later kon ik het weer ophalen voorzien van een mooie laag zwarte poedercoat.



Op vrijdag kwam ook de Autodoc order binnen en dit betekende dat ik weer wat dingen kon doen.

Remklauwen weer in elkaar gezet, de tank weer terug gemonteerd met RVS bouten en de nieuwe middendemper uiteindelijk controleren en de dempers klaar maken voor montage straks.

De remklauwen heb ik voorzien van nieuwe geleide bussen en allemaal nieuwe rubber seals.
De remzuiger zelf zag er nog goed uit en deze heb ik weer gebruikt. Alle ongebruikte seals en welke nog goed waren, bewaar ik (voor het geval dat).

Ik had de handrem mechaniek al een keer in elkaar gezet om zeker te zijn dat het me zou lukken en dit nog eens 2x herhaald.



Als je het zo uitgestald ziet, lijkt het heel wat. Alles rustig uit elkaar halen en goed in je opnemen zodat daarna alles weer correct in elkaar gaat.





De handremhevel overhalen bevestigd of alles weer goed werkt. Zuiger komt mooi iets naar buiten en trekt zich daarna weer een stukje terug.

Dus de klauwen weer in elkaar.

Toen in de regen de tank ook terug gemonteerd, zodat het er allemaal wat netter uitzag en ik ook van de 2 brackets af ben welke onder de auto zitten. Deze liggen elke keer in de weg.

De krik gecentreerd onder de tank en de tank rustig omhoog gekrikt tot deze netjes op de plaats viel. Ik moet nog wel grotere shims hebben voor de tank, maar voor de rest zit deze nu goed op de plek.



Als afronding ook de 2 hoofd remleidingen naar achteren weer op de plek geinstalleerd en de tule voor de ABS sensor vernieuwd. Door de warmte van de uitlaat systeem (waar deze overheen loopt), verpulverde de huls geheel.
Gezien ik dit eerder mee gemaakt heb bij de motor compartement, had ik al een voorraad aan nieuwe tule om te gebruiken hiervoor.



Vandaag alleen nog de nieuwe middendemper gecontroleerd met de oude (daar zit een zeer vervelend rammeltje in). In de toekomst wil ik zeker nog een keer een op maat gemaakte uitlaat maken, maar voor nu is dit even een snelle oplossing. Voor 40 euro kan ik er eigenlijk ook niet om rouwen.



Gezien het geen RVS versie is, de uitlaatdemper voorzien van wat verf. Eerst de potentieel roestige plekken voorzien van de Hammerite verf (spuitbus), op hoop dat dit de roest beter tegen gaat. Het is geen hitte bestendige verf, maar eens zien hoe het zich houd.





Daarna de demper voorzien van hittebestendige verf wat ik nog had liggen.

Ook de einddemper op de zelfde manier opgelapt. Dit is nu ook de derde keer en ook hier zit een rammeltje in. Ondanks dat de demper nog wel te krijgen is, vind ik 200 a 300 euro nog niet direct een bedrag, waarvoor ik hem ook snel vervang.



Even aankijken, indien kan ik dat later ook nog doen. De katalysator ziet er verder nog netje uit. Geen zichtbare beschadigingen en ook geen rammels.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

20-07-2024 Achteras kan er bijna onder

Van de week de verzinkte onderdelen persoonlijk opgehaald. Ik had vorige week na wat zoeken op Google opeens een heel slecht onderbuik gevoel over het bedrijf waar ik alle bouten naar toe gestuurd had.
Slechte reviews van onderdelen die niet goed verzinkt zijn, dat men maanden zit te wachten, slechte communicatie tot het daadwerkelijk verliezen van onderdelen.

Voor een bedrijf die zich bezig houd met onderdelen van onder andere klassieke auto's had ik het gewoon niet verwacht. En omdat ze volgende week 3 weken met vakantie zijn, moest ik de onderdelen hebben om verder te kunnen.
Zo dus toch maar 2,5 uur in de auto op weg naar hun. Ik had wel voor de zekerheid gebeld voor de tijd. De onderdelen waren zelfs blijkbaar al klaar en blijkbaar ging er iets mis met de communicatie. Ik had verder ook geen belletje of mailtje van hun ontvangen.

Eenmaal daar (het was echt een zootje, niets geen orde daar) de onderdelen in ontvangst genomen en betaald. Nog snel alles nagekeken en zo opgemerkt dat ik 4 onderdelen mis (gelukkig niet de belangrijkste). Hun hierop aangesproken en de betreffende medewerker zat wazig tussen stapels met onderdelen te zoeken, maar tevergeefs. Een simpele sorry was het enige.

Dus mijn onderbuik gevoel klopte helaas wel. Ik heb gelukkig mijn onderdelen en kan verder. Voor zover het verzinken ziet het er redelijk uit. De man zei dat het oud metaal was en dat het daarom niet overal even mooi was. Daar kan ik mee leven. Het gaat vooral om de roest bestendigheid (tijd zal het zeggen).



Eenmaal thuis nog snel de sloop opgegaan om de ontbrekende onderdeel te zoeken (een veer om de remleiding vast te zetten) en ook direct een paar ABS connectoren op de kop te getikt, omdat ik er 1 kapot getrokken had.

Vrijdagavond en zaterdag direct de laatste zaken op orde gemaakt zodat de as gemonteerd kon worden.
De veertjes en de remdrukverdeler veer (wou zich niet mooi verzinken) zwart gespoten met de laatste beetje Hammerite spuit verf wat ik nog had. De contact vlakken van de remschijf schalen vlak geschuurd en ook voorzien van een zwart Hammerite laagje.



De volgende dag de binnenzijde van de schalen voorzien van een laagje Hammerite verf op de plekken waar geen poedercoating op zat (door het afplakken) en onder de auto de remleidingen en tule goed op de plek gezet.
De remdrukverdeler gemonteerd en de eerste set remleidingen erop gezet, waarna ik de hoofdleidingen weer aangesloten heb op de remdrukverdeler (rempedaal even iets ingedrukt met een stuk hout tegen de stoel aan om te voorkomen dat het begint te lekken).



De lange bouten van de achteras terug geïnstalleerd (ik wil niet weten hoe heet het in de auto was (buiten temp was 32 graden).
Daarna de stekker vervangen van de ABS sensor en de support balk even gemonteerd om te zien dat de leidingen allemaal goed lopen.









Daarmee is aller er nu klaar voor dat de achteras er weer onder kan. Ik heb nu ook 2 weken vrij om de auto weer in orde te krijgen en te beginnen met dozen inpakken voor de verhuizing.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

22-07-2024 – Achteras weer herenigd met de Mégane

De dag vroeg begonnen en direct de achteras onder de Mégane geplaatst.
•   Met een krik in het midden de as omhoog gekrikt en uitgelijnd met de bouten.
•   Bouten in het vet gezet en de achteras vast gezet.
•   Toen de achteras opgebouwd.
•   Handremkabels in het midden aangesloten
•   Remleidingen geplaatst en alle veertjes op de plek geplaatst ter voorbereiding.
•   De schaal gemonteerd. De Torx schroeven met een beetje Locktite blauw vast gedraaid met 45Nm.
•   Remklauw erop (bouten ingevet) en remleiding vast zetten en de handremkabels vast zetten.
•   ABS sensor monteren (ingevet zodat het in de toekomst indien nodig makkelijker los komt).
•   Zuiger goed gezet van de remklauw
•   As licht ingevet en de spacer en remschijf terug geplaatst.
•   Asmoer erop
•   Remblokken monteren



















Aan de andere kant alles herhaalt.







•   De RVS gewoven remleidingen weer terug gemonteerd
•   De veer mechanisme voor de remdrukverdeler terug gemonteerd. Stel schroef met Locktite blauw vast gezet. Moer achterop in het vet gezet.



Vervolgens heb ik eerst de assteunen verplaatst zodat deze op de achteras steunen. Hierdoor kan ik verder aan de achterkant



Toen kon ik de hitteschilden weer terugplaatsen, maar niet voordat ik deze nog eens een grondige schoonmaakbeurt heb gegeven. Nog een keer opgeschuurd tot korrel 1000 en het ziet er erg goed uit.



Toen kon de katalysator en de middendemper er weer onder.

De sleepoog welke mooi voorzien was van een laag poedercoat terug geplaatst.

En toen ook nog de achterdemper terug geplaatst.





Als kers op de taart heb ik de hitteschild achter het blok een polijst beurt gegeven. Dit ter voorbereiding op het detail werk onder de motorkap. De schild wel voor de gelegenheid verwijderd (wat niet heel makkelijk gaat) en terug geplaatst.



Druppellader ook alvast weggehaald, zodat ik rondom geen hangende kabels in de weg heb liggen.

Daarmee is de dag ten einde gekomen. De auto nog niet gestart en dat doe ik de volgende keer.

Stekker van de brandstofpomp had ik aangesloten toen ik de bouten terug installeerde van het weekend.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

24-07-2024 – De rest verder opbouwen

Begonnen met de achterbumper. Deze weer correct vast gezet en de binnenschermen terug geplaatst.





Vervolgens het interieur weer opgebouwd. Ook direct een grondige schoonmaakbeurt gegeven en het leer even goed behandeld (zeker als de bank er toch helemaal uit is)

Alles weer fris van binnen (in ieder geval achteren).





Vervolgens met de bouten van de asstomp aan de coilover terug geplaatst. Hier heb ik ook gelegenheid genomen om de camber grof af te stellen.



De Instrax RSA coilover is voorzien van Camber inserts. Deze worden in de bovenste gat geplaatst en hiermee wordt de camber op verschillende standen gezet. Er zijn totaal 5 standen welke ik kan toepassen.

Toen ik de set monteerde had ik de middenweg gemonteerd, maar dit gaf voor mijn gevoel een behoorlijke aggressieve camber stand (was ook goed zichtbaar).

Gezien ik eigenlijk maar een kleine correctie wil toepassen, heb ik een standje lager geinstalleerd. Van de hele reeks is dit de 2de stand, waar de 1ste stand bijna 0 graden is.



En dan vraag je hoe ik dat gemeten heb.

Met magneten en een liniaal en mijn camera app.
In de camera app de lijnraster actief gezet. Een horizontale lijn uitgelijnd met iets waarvan ik weet dat het horizontaal is op de auto (onderkant voorbumper).
Vervolgens de verticale lijn tegen de liniaal gehouden. Dit gaf mij een grof beeld van de hoek waar de in komt. En als de auto nog iets in veert wordt het nog verder gesteld verwacht ik.





Dus zo dat in orde gemaakt en daarna de schijven en remmen aan beide kanten terug geplaatst.



De auto nog even laten lopen en toen als afsluiter even een extensie gemaakt voor de trekker.
Mijn verloop past net wel net niet onder de dorpel. Een stuk M10 schroefdraad gehaald en tussen 2 stukken draadeinden, de draadeinde weggeslepen, zodat het gladder is en er minder kans is dat ik de dorpel beschadig, bij het eruit tikken van de torsiestaven.



Dat gaat morgen plaats vinden en dan wil ik ook de remmen ontluchten en even de distributieriem inspecteren. Deze is inmiddels al even overtijd en wil even controleren hoe die er visueel aan toe is. Als deze er netjes uit ziet stel ik dit uit tot na de verhuizing.
Daarna is het nog een kwestie van een onderhoudsbeurtje en kan ik weer gaan rijden met de auto.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

25-07-2024 Lower that car!!!

Vandaag is de dag. De dag dat ik samen met mijn vader de auto daadwerkelijk ga verlagen  !-! .

Toen mijn vader er eenmaal was heeft hij eerst even mijn werk nagelopen. Just tob e sure.
Na wat kilometers ga ik de alles nog een keer na.

Toen hebben we de achterremmen ontlucht en getest. Ziet er tot nu toe goed uit. Rem werkt en de handrem werkt.

Toen begon het verlagen.

Even een recap:

Origineel heb ik gemeten (van onderkant spatbord tot hard van het wiel):

Ontspannen: L46 R45

Gespannen: L37 R37

Nu hebben we eerst de nieuwe as op de zelfde wijze opgemeten:

Ontspannen: L50 R50

Gespannen: L39 R38

Dus wel degelijk een verschil in hoogte.
Mijn doel was om de as ongv. 3 cm te verlagen. Zoals ik eerder dacht een tandje verstellen, maar zo ging het niet. Ik ga de handleiding hiervoor ook nog herzien.

Met 2 kleine krikjes hebben we eerst de as, aan beide kanten, in ontspannen stand ondersteund (zodat de as net wel niet opgetild wordt).

Bewust aan beide kanten omdat er hoogte verschil kan optreden door het hangen.



Vervolgens hebben we met de special tool (de verloop en draadeinde op een slagtrekker) de torsiestaven eruit getikt. Net genoeg dat ze uit de H profiel, in het midden van de as, vallen.

De spiebanen aan beide kanten van beide torsiestaven ingesmeerd met kopervet (alles zodat er ooit weer los te krijgen is).





Vervolgens hebben we de as aan beide kanten met de kleine krikje op de gewenste hoogte gekrikt.
Dit was eerst 47 (niet correct), daarna 46 (ging niet lekker L+R) en als laatste 45,5 (wat hem uiteindelijk werd.

Wanneer de as op de correcte hoogte zit moet de torsiestaaf weer terug geplaatst worden. Dit was in deze situatie makkelijker met z'n 2en.


Ik hield de torsiestaaf tegen het H profiel, waarna mijn vader de torsiestaat erin poogde te tikken.
En nu was het zo dat je niet de hoogte moet aanpassen om de torsiestaaf erin te tikken (omdat deze niet goed in lijn is met de spiebanen, maar je moet de torsiestaaf elke keer een tandje draaien en opnieuw pogen hem erin te tikken. Als het niet gaat (en vooral niet harder slaan als het niet lukt), voelt het alsof je metaal op metaal slaat. Als het lukt schiet die er zo in.
Sterker nog. Bij de laatste poging, konden we de torsiestaven er na de staaf enkele keren doorgedraaid te hebben er met de hand indrukken.

Dus makkelijk genoeg haha  :q  (zeker als alles los is).

Vervolgens wielen erop, krikjes weg en de auto op de wielen laten zakken om te zien hoever de auto nu verlaagd is.



Het resultaat is een verlaging van 3,5cm. De look welke mij het meeste aanspreekt (het wiel welke mooi rondom in de wielkast zit). Ik denk dat we ongv. 2 uur bezig zijn geweest. Ik denk dat we de auto 4 of 5x omhoog en omlaag hebben gezet  :D .

Ontspannen: L 45,5 R45,5

Gespannen: L33,5 R33,5

Auto weer in de lucht, Schokbrekers terug plaatsen. Vet in doppen welke over de torsiestaven gaan en ook de onderste stabilisator stangen voorzien van vet en een passende dop.





Toen hebben we nog even de distributieriem bekeken. Vooral niet omdat deze er al bijna 7 jaar op ligt.
Dit vooral om te zien of het echt nodig is, of dat ik dit kan uitstellen tot in ieder geval na de verhuizing.

Motor met de krik ondersteund en de motorsteun verwijderd en alle bouten uit de cover. Deze zit in de plastic kap wat eronder zit gehaakt, dus we konden hem niet verwijderen. We hadden echter wel goed zicht op de riem. Nog goed op spanning en nog geen tekenen te zien waar we ons zorgen over moeten maken.
Uiteraard ga geen gekke dingen doen, zoals het circuit op, voordat we dit aangepakt hebben.



Dus missie geslaagd. Auto uit de schorsing gehaald en verzekerd. Eerst maar weer eens genieten.






1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev