Advertenties


Mégane wordt te heet in de file 🤷‍♂️

Gestart door Ryan1991, 14 mei 2018, 12:19:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ryan1991

Mijn Mégane wordt te heet in de file. De fan gaat even aan, maar daarna mag ik het zelf maar uitzoeken. 8)7

Wat is er al aan gedaan?

    Thermostaat vervangen
    Radiateur op verstoppingen gecontroleerd is oke
    Lucht kan ook goed door de coolroosters
    Onderste en bovenste slangen zijn heet
    Sensor is vervangen door dealer die aan de zijkant ban het blok zit
    Onder de luchtfilterbox

Dus wat eigenlijk mijn vraag is; wat of door wat wordt de fan aangestuurd?
Als de auto stationair draait werkt hij goed, enkel in de file niet 🤔

   

Roadkill (Michiel)

Aan de hand van je foto zie ik geen probleem, meter staat niet eens tegen het rood... En anders proberen om wat verder van je voorganger te blijven?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

mark29

Toch aan de warme kant hoor.
De lamellen van de radiateur netjes en allemaal aanwezig?

Roadkill (Michiel)

Met warm weer in de file op gas vind ik hem niet echt spannend hoor. Nou weet ik niet hoelang hij in de file stond en hoe warm het was, maar als de vin aanslaat zou die wel weer koeler moeten worden, en anders de verwarming op standje heet zetten (dak staat toch open mag ik hopen)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

mark

Als ik m'n megane een kwartier stationair laat stampen bij 25 graden dan staat het wijzertje ook ongeveer zo hoog. Daar maak ik mij niet zo druk om.

Zou toch eens de temperatuur met een uitlees computer checken, als je het niet aandurft.

Jacques

Heb je een temperatuursensor op je radiator zitten? Zo ja, dan is die schakelend naar de aarde en kan je eenvoudig met behulp van een draad en een schakelaar een knopje op het dashboard maken, zodat je zelf ook de fan kan inschakelen. Ik heb het op mijn F7R gedaan en in de file schakel ik de fan zelf aan. Door de wat lagere temperatuur blijft ook de oliedruk in orde.

Ryan1991

#6
Citaat van: mark29 op 14 mei 2018, 12:59:37
Toch aan de warme kant hoor.
De lamellen van de radiateur netjes en allemaal aanwezig?

Ja, die zijn nog prima. Je kan er ook goed doorheen kijken.

Ryan1991

#7
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 14 mei 2018, 13:15:29
Met warm weer in de file op gas vind ik hem niet echt spannend hoor. Nou weet ik niet hoelang hij in de file stond en hoe warm het was, maar als de vin aanslaat zou die wel weer koeler moeten worden, en anders de verwarming op standje heet zetten (dak staat toch open mag ik hopen)

Het was in de ochtendspits. Graadje of 14 met het dakje nog dicht. Y De eerste 10 minuten niets aan de hand, maar dan gaat 'ie er opeens voorbij.
Hij was al verder dan op de foto. In het begin van het rood, met de kachel voluit terug laten zakken.

Ryan1991

#8
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 14 mei 2018, 12:34:07
Aan de hand van je foto zie ik geen probleem, meter staat niet eens tegen het rood... En anders proberen om wat verder van je voorganger te blijven?

Wat heeft mijn voorligger er mee te maken ? 8)7

Roadkill (Michiel)

Als je dicht op je voorganger staat pakt ie weinig koele lucht he,  ik zie ze wel vaker letterlijk bumper aan bumper staan, tja dan word koelen toch wat minder.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

mark29

Vergeet niet dat dit ding meer dan 4 ton achter de kiezen heeft.....
Mijn bmw is ook de 4 ton voorbij, ding loopt als een trein, zware aanhanger geen probleem etc. Er zit kwa koelsysteem ook alles nieuw in, maar lang stil staan vind mijn auto ook niet fijn, moet er wel bij zeggen dat mijn auto de koelvin op de motor heeft zitten en dus alleen harder draait als de motor meer toeren maakt.

Als je een nieuwe thermostaat hebt, en de waterpomp schoepen zijn ook goed, en de radiateur niet de eerste van nieuw af erin zit. Ben ik bang dat het meer in het blok zit, heb dit al eens eerder bij een kangoo gezien. Die had ook veel gelopen.
Of alles vervangen, of accepteren als dit zich maar soms voor doet, en dan ff in de file de kachel op warm zetten.

Ryan1991

#11
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 14 mei 2018, 21:52:37
Als je dicht op je voorganger staat pakt ie weinig koele lucht he,  ik zie ze wel vaker letterlijk bumper aan bumper staan, tja dan word koelen toch wat minder.

Daar zit wat in. !-! Had ik even niet aan gedacht.

Ryan1991

#12
Citaat van: mark29 op 14 mei 2018, 21:53:55
Vergeet niet dat dit ding meer dan 4 ton achter de kiezen heeft.....
Mijn bmw is ook de 4 ton voorbij, ding loopt als een trein, zware aanhanger geen probleem etc. Er zit kwa koelsysteem ook alles nieuw in, maar lang stil staan vind mijn auto ook niet fijn, moet er wel bij zeggen dat mijn auto de koelvin op de motor heeft zitten en dus alleen harder draait als de motor meer toeren maakt.

Als je een nieuwe thermostaat hebt, en de waterpomp schoepen zijn ook goed, en de radiateur niet de eerste van nieuw af erin zit. Ben ik bang dat het meer in het blok zit, heb dit al eens eerder bij een kangoo gezien. Die had ook veel gelopen.
Of alles vervangen, of accepteren als dit zich maar soms voor doet, en dan ff in de file de kachel op warm zetten.

Het is natuurlijk allemaal geen probleem en ik kan er wel mee leven.  Y,
Maar het is toch raar, dat de aansturing van de fan er mee stopt als hij even bezig is, en daarna niet meer verder gaat. En als forum moeten we toch naar het probleem zoeken; ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem! En als we het weten, kunnen we andere helpen. Zo belanden ze niet allemaal op de sloop  :)

En voorheen had ik dit probleem nog niet. Hij bleef toen netjes in het midden, ook als ik 30 minuten stil stond ik de file. Ergens zit iets niet 100%.

De thermostaat en waterpomp+riem zijn 15dkm oud, nu 3 à 4 maanden. Radiateur 6 jaar maar nog erg netjes en niet verstopt   

Roadkill (Michiel)

Is je vin dan niet gewoon  aan vervanging toe, ook een elektromotor heeft niet het eeuwige leven he. Bij mijn Megane  had ik zoiets met mijn achterruitenwisser, ging een paar keer heen en weer en stopte dan met wissen, als ik hem dan uit zette en na een x aantal minuten weer aanzette ging ie vrolijk door waar hij gebleven was om na een aantal keren wissen weer ergens midden op het raam stil te vallen.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Ryan1991

#14
Dat zou kunnen. Ik ga morgen een temperatuurschakelaar in de radiateur maken, dan kan ik dat mooi testen.  8)


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev