Advertenties


welke olie?

Gestart door fitz, 23 april 2018, 14:03:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

fitz

Iemand enig idee welke olie ik het best in mijn 180 tce kan gooien? Ik kan daar eigenlijk nergens een goed antwoord op vinden.
Heb 'm nu bijna een jaar en vind het wel eens tijd worden om de olie te verversen...
Misschien ook wel een idee om de bakolie te verversen. Wat voor olie gaat daar in? 75w80?

Oh ja, hij heeft nu ongeveer 110k gedraaid.

Alvast bedankt.

adinsx

Staat op een sticker onder de motorkap, of anders in je boekje. Vermoed 10W40 of 5W40.
Of vul je kenteken hier in: https://www.kroon-oil.com/nl/

Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Fluppie

Citaat van: fitz op 23 april 2018, 14:03:41
Iemand enig idee welke olie ik het best in mijn 180 tce kan gooien? Ik kan daar eigenlijk nergens een goed antwoord op vinden.
Heb 'm nu bijna een jaar en vind het wel eens tijd worden om de olie te verversen...
Misschien ook wel een idee om de bakolie te verversen. Wat voor olie gaat daar in? 75w80?

Oh ja, hij heeft nu ongeveer 110k gedraaid.

Alvast bedankt.

Iemand ?ja denk een stuk of 30.000 automonteurs die bij div garage,s werken 1 telefoontje en plopper de plop antwoord  :D

Yorick

Hij vraagt het niet voor niets hier. Daar is een forum ook voor, zo wordt de RMC steeds informatiever als forum. Komt het antwoord niet, dan kan hij alsnog de dealer bellen of wat dan ook.


mark29

5w40 mag erin. Zie het maar als een dealer antwoord ;)

fitz

Ik dacht al 5w40, maar wist het niet zeker, aangezien sites als die van kroon oil meerdere soorten aangeven.
Bedankt Mark.

Als je mijn vraag goed leest, vraag ik niet wat er allemaal in kan, maar wat ik er het beste in kan gooien.
Evengoed bedankt voor de antwoorden.

Dealers zijn in mijn ervaring niet zo happig op het geven van die informatie. Laatste keer dat ik een onderdeelnummer wilde hebben van de dealer, moest ik het voor de poorten van de hel weghalen. Toen kreeg ik zelfs een onvolledig onderdeelnummer.... En bedankt.

haelewyn

Normaal gezien vind je zoiets in de gebruiksaanwijzing van de auto.
Laat er daar bij Renault nu altijd in staan : Soort motorolie : Raadpleeg het onderhoudsdocument van uw auto.
Dat is er nooit bij geleverd en is online ook nergens te vinden. Maar je kan het wel laten afprinten door de dealer, die dat zonder morren voor mij heeft gedaan.
Bij mijn Tce 130 wordt de 5W40 aangeraden tot -25 graden. Dat zal wel ruim voldoende zijn voor onze streken.    :)

Onlangs nog even gezocht (maar zelf gevonden uiteraard) hoe je de achterruitenwisser van een Mitsubishi losmaakt. Zat allemaal een beetje vast..
Uitleg van de gebruiksaanwijzing : dit is een gespecialiseerde handeling die u best overlaat aan uw Mitsubishi dealer.

Autofabrikanten...   8)7

mark29

Ik bedoelde niet wat er allemaal in kan, want erop gaan zitten en je behoefte in dat gat te doen dat kan ook. (he dat zei ik netjes he, want anders word het weg gecensureerd)

Maar bij ons in de werkplaats staan van die bulk vaten van honderden liters met prachtige 5w40 olie van Elf.

haelewyn

#9
Zou Renault's systeem van oliefilter in een behuizing voordelen hebben tov een 'cartouche' ?  Niet roesten bij erg veel te lang gebruik bv...

Ik vroeg me in stilte even af wat ze er in Rusland in kappen, waar de auto soms moet starten bij -45.
Geen probleem mee, zelf.... uiteraard.
België is nooit zo koud. Al heb ik wel ruitensproeiervloeistof staan die tot -70 zou moeten kunnen, om al eens wat bij te voegen op de koudste dagen.

fitz

Mark, ik doelde niet op jou. Jij gaf gewoon antwoord. En jij werkt bij de dealer :)

En inderdaad staat er weinig specifieks in de instructieboekjes of onder de motorkap.

mark29

Haelewyn begrijp jouw vraag niet helemaal. Maar ik ben zelf voorstander van de ijzeren oliefilters.
Die 'papieren' inzet filters wat je veel bij slopel en vw ziet willen bij ouderdom vaak verpulveren met alle zooi dan dus in de motor.

Een verroeste oliefilter dan is die zeker te oud hoor. Dan is het ook eigen schuld. Vind ik dan.

haelewyn

#12
Ik heb altijd Japans gereden maar ook met jtd van Fiat.  Altijd opschroeffilters gehad.
Ik dacht dat het systeem van bv renault, een plaatje losmaken en een filterelement (zonder behuizing) wisselen iets van vroeger was. Ik wist niet dat renault dat nog toepast. Moet een reden hebben dat ze deze piste kiezen in plaats van een volledig en los opschroeffilter. Net als vw en opel, zeg je..
Ik ben nieuwsgierig naar de reden van die keuze. .
Bij een occasiontest op autoweek, ik dacht van de Swift,  zag ik onlangs in een video dat de filter, opschroefmodel, een van de gekende problemen was omdat die nogal laag hangt en soms doorroest. Ik kan me niet voorstellen hoe oud die dan wel is of misschien slecht van kwaliteit / tegen de grond schraapt.

Papier lijkt me inderdaad niet ideaal voor die toepassing.  Ik zou metaal kiezen als er de keuze is.

mark29

De stalen filters hebben ook een papier achtig binnenwerk. Maar dat is wel dikker van materiaal.
Die nieuwe tce motoreb hebben inderdaad vaak een binnen filter.  Maar daar heb ik nog geen problemen mee gezien.

mark

#14
Bijna alle merken hebben wel een paar motoren met die inleg filters. Dit is echt niet iets van vroeger hoor.

En ja verpulveren, als de auto gewoon netjes z'n onderhoud krijgt....... Dan kom je dat niet tegen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev