Advertenties


Wat te verwachten met verkeerd tanken 1.5 dci edc 110pk

Gestart door ordelmania, 25 maart 2018, 18:51:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ordelmania

Hallo,

Ik hoor sinds gisteravond bij de 25000 mensen die verkeerd hebben getankt.
Heb op de automatische piloot de euro 95 gepakt en toen ik er achter kwam zat er al 3.6 liter benzine in de dieseltank.
Auto is niet gestart geweest en afgesleept naar de garage waar ik morgenvroeg naar toe ga.
Het enigste is dat de sleutel wel in de sleuf is geweest.
Denk dat er nog zo,n 15 liter diesel in zat.
Wat kan ik verwachten dan wat ik denk alleen de tank leegmaken?

Ik ben benieuwd.

Grt André.

arjaan81

Heb ook een megane 1.5 dci 110pk megane 2012.
2 weken geleden heeft mijn vriendin 15 ltr euro95 getankt.
Niet gestart. Wel kaart in de gleuf gedaan. Afgesleept.
Dag later auto opgehaald. Rekening 94 euro. Waarvan 20 euro diesel. Heb alweer 6000km gereden. Rijd gewoon prima.

A110

Niet starten, aftappen en vol gooien met diesel. Dan gebeurt er niks.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

ordelmania

Als dat alles is dan valt het gelukkig nog mee.

Bedankt voor de informatie.

mark29

Die komen er elke week wel een paar van in de werkplaats inderdaad.
We doen dan leegzuigen, brandstof filter vervangen en de tank vol tanken met schone diesel.


Rijden met benzine is erg schadelijk voor een diesel, diesel is zelf smerend en vettig, benzine is heel schraal.
De kans op schade aan de pomp en verstuivers is hierdoor groot, is het niet meteen dan wel op langer termijn kunnen er problemen komen, dus probeer dit ten aller tijden voorkomen.
Leeghalen en brandstoffilter is al het minimale wat je kan doen. Officieel heb ik ooit eens gelezen dat de tank en de leidingen ook vervangen dienen te worden, maar ja dit is wel erg amerikaans indekken vind ik persoonlijk.

gjcvro

De verhouding is wel vrij klein is het dan nog steeds zo'n drama?

mark29

Ja en niet gestart. Zou dan alleen leeg pompen. En voor het filter al leeg pompen dan.

Het zal wel meevallen.

ordelmania

Ik kan met een gerust hart gaan slapen.

Bedankt allemaal. !-! !-!

zapp

Ik had vroeger (1984 of zo) een diesel golfje. En daar moest ik 's-winters ca. 30% benzine door de diesel mengen om vlokvorming in de tank te voorkomen. (tegenwoordig hoeft dat niet meer want er zit 's-winters een anti-vlokmiddel in de diesel).
Ik merkte geen verschil bij het rijden, en er was geen sprake van dat dat slecht zou zijn voor de motor.

Nou zullen moderne dieselmotoren wel gevoeliger zijn voor benzine-bijmenging, maar gevoelsmatig zou ik zeggen: Gewoon doorrijden als er wat benzine in de tank is terechtgekomen.
Ik zou wel diesel bijtanken als de tank nog niet leeg is om het percentage benzine omlaag te brengen (voor de zekerheid). Maar wel doorrijden.

mark29

Je weet dat er 30 jaar verder 250 extra sensoren op een auto zitten die elk rimpeltje meten?

ordelmania

Citaat van: arjaan81 op 25 maart 2018, 20:11:27
Heb ook een megane 1.5 dci 110pk megane 2012.
2 weken geleden heeft mijn vriendin 15 ltr euro95 getankt.
Niet gestart. Wel kaart in de gleuf gedaan. Afgesleept.
Dag later auto opgehaald. Rekening 94 euro. Waarvan 20 euro diesel. Heb alweer 6000km gereden. Rijd gewoon prima.


Tank is leeg en 103.95€ lichter, zonder diesel.
Duur foutje maar we kunnen weer.
Zal niet zo gauw weer gebeuren hoop ik.


Fluppie

Tuinslang erin jerrycan €5 euro bij het tankstation ff zuigen en leeg laten lopen nieuw filter is iets goedkoper  Y

Felix

Het is goed dat je niet bent gaan rijden. Ik ken verhalen van mensen die zo'n 1200 euro lichter waren omdat het hele brandstofsysteem vervangen/gereinigd moest worden.

Toch vraag ik mij af wat 3,6 liter benzine op 50 liter diesel (weet ik veel hoeveel er in past :P ) zou doen. Maar ja, beter het zekere voor het onzekere.

ordelmania

Citaat van: Felix op 26 maart 2018, 11:54:19
Het is goed dat je niet bent gaan rijden. Ik ken verhalen van mensen die zo'n 1200 euro lichter waren omdat het hele brandstofsysteem vervangen/gereinigd moest worden.

Toch vraag ik mij af wat 3,6 liter benzine op 50 liter diesel (weet ik veel hoeveel er in past :P ) zou doen. Maar ja, beter het zekere voor het onzekere.

Dat dacht ik zelf ook. Tuurlijk kan het goedkoper als je het zelf zou kunnen.
Maar het is nu weer voorelkaar en gaat hopelijk niet meer voorkomen.

Timeless

Ik heb ooit deze video bekeken, ik weet niet wat de lange termijn problemen zullen zijn. Maar naderhand reden ze wel weer:)
Putting Petrol Into A Diesel Car #TBT - Fifth Gear
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev