Advertenties

Raam problemen

Gestart door Scooby9, 24 maart 2018, 18:10:56

Vorige topic - Volgende topic

Scooby9

Hoi,

Ik ben in het bezit van een Renault Megane 2 cabrio.
In het begin dat ik de auto net had deed mijn linker achterraam het niet.
Vandaag deed het rechter achterraam en mijn rechter voorraam het ook ineens niet meer.

Het gekke ervan vind ik dat als ik het dak open alle 4 de ramen wel naar beneden gaan.
Maar als ik ze met de schakelaar wil bedienen aan de bestuurders zijde of de schakelaar zelf doen ze het niet. Waar zou dit aan kunnen liggen. Graag hoor ik als iemand ervaring hier mee heeft.

Nikk

Beetje een inkopper; de schakelaars. Heb in mijn Megane I in ieder geval ook 1 slechte gehad. Op de sloop een andere gehaald en ok.
Electrisch bedienbare ramen van Renaults begin deze eeuw is sowieso een zwak punt.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Scooby9

Weet niet als het echt een inkopper is. Kan begrijpen dat de schakelaars kapot is zijn.
Maar dan zou ik de ramen toch moeten kunnen bedienen met de schakelaar aan de bestuurderskant.
Ik bedoel daarmee de schakelaar waar ik alles mee kan bedienen. Ik kan daar alleen nog maar het passagier raam mee openen.

mark29

Raammotors bij de cc zijn anders geschakeld dan andere megane. Het kan alsnog de motors zijn.
Check bedrading en stekkers maar google eens wat rond.

Scooby9

Wel gek als het de morors defect zouden zijn. Als ik het dakopen gaan ze wel naar beneden.

Nikk

Als het de schakelaars niet zijn dan iets in de electronica.  Wat ik buiten een schakelaar voor het achterraam ook had met mijn Megane was bestuurders raam die niet meer bewoog. Moet ergens in de electronica van de comfort functie zitten. Bedrading bestuurdersraam gaat niet direct van de schakelaar naar de motor maar via electronica die bepaalt dat het raam na de schakelaar 1 x te bedienen mag blijven bewegen als de motor draait. Daar zat bij mij iets fout waardoor het raam helemaal niet meer bewoog. Opgelost door via zelf ingebouwd relais direct van de schakelaar naar de raam motor te bedraden

Welkom bij Renault electronica / raam bediening. Een leuke afstudeeropdracht voor een IVA student.

mark29

Normaal zit er 1 aansturing op de raammotor, deze heeft er 2.
Als er iemand een schema naar boven kan toveren hier kun je het zien.
Wat ik als eerste zou doen is de achterbank eruit halen, panelen los halen en kijken hoe de contacten eruit zien, 1 groen stipje oxidatie kan al voor ellende zorgen.

mark29

Owja en je voorraam ook controleren. Of het is toeval, maar aan de andere kant, houd je zoekveld nog wat breed, niet dat er een uch eruit komt ivm aansturen van problemen.
Wat je nodig hebt is een clip om actuator testen te doen, en de boel loshalen om alle bedrading en stekker te controleren.

Scooby9

Als ik dit zo hoor kan ik hem wederom naar de garage brengen.
Ik ben wel handig maar totaal niet met het elektrische gedeelte.
Normaal niet zo erg maar heb al een vermogen aan het dak en rubbers uitgegeven.
Van de 3 jaar dat ik hem heb is erg altijd wat. Had gehoopt nu eens een x te kunnen genieten van de auto. Toch bedankt voor het mee denken. Moet maar weer gaan kijken hoe dit opgelost wordt.

Nikk

Niet overal zijn ze even handig in dit soort storingen Scooby. Zou goed uitzoeken waar je eea laat nazien.
De storing aan mijn raam was door de vorige eigenaar al eens uitbesteed aan een garagebedrijf maar die waren er niet uitgekomen.

Wat Mark aangeeft betreffende schakelaars klopt ook. Het systeem is erg gevoelig.

Scooby9

Oke, denk als ik hem klaar laten maken het weer in de papieren zal
lopen. Ben er met gemak eigenlijk wel klaar mee en overweeg misschien wel om hem te gaan verkopen. Wat ik eigenlijk wel zonde vindt. Maar ben al 3 jaar aan het kloten met deze auto.

Nikk

Met een beetje geluk valt het mee. Met een beetje pech $$$$$

Scooby9

Het is met deze auto nog nooit mee gevallen. Komt steeds tot de conclusie als je dit soort auto's wilt rijden moet je er handig zelf zijn want je blijft er mee bezig. Lijkt wel dat ik een oldtimer heb gekocht.

Nikk

Gok dat die van jou een II van voor 2007 is dan. Geluk moet je sowieso met een auto ( en natuurlijk nog meer zaken ) hebben. Mijn vrouw haar 2008 CC is probleemloos.
De 2004 waarin we een proefrit maakten viel gelijk zwaar door de mand.

Begrijp dat je niet aflatende problemen zat wordt. Daar koop je een auto niet voor.

RobScénic

Nikk, dat ben ik niet met je eens. Betreffende auto is van 2004. Het is alom bekend dat deze bouwjaren (in ieder geval tot 2006) dramatisch waren met elektronica. Even inlezen had veel ellende kunnen besparen. TS had het dus kunnen weten van tevoren, als er maar iets van vooronderzoek was gepleegd.
Als ik een auto koop van 20 jaar oud, kan ik verwachten dat er het een en ander aan mankeert. Dat neem ik mee in mijn overwegingen. Dus als er iets aan mankeert ga ik niet lopen zeuren 'het is ook altijd wat met deze auto', want ik wist het van tevoren. Dat is het risico wat ik genomen heb. En dat geldt dus ook voor een Megane (CC, Berline, Scenic of welke uitvoering dan ook) uit 2004.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev