Advertenties


Megane 2 phase 1 - 1e versnelling schokkerig optrekken

Gestart door RichardP, 27 oktober 2017, 14:48:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RichardP

Goedendag, mijn naam is Richard, in het bezit van een Megane CC 1.6 16v uit 2004. Nu ongeveer 153.000 km op de teller. En ik ben nieuw op dit forum. Als ik mij ergens officieel dien voor te stellen, dan hoor ik dit graag.

In dit topic zou ik graag een 'probleem' met de Megane willen voorleggen voor advies en raad. Zelf houd ik ook van sleutelen aan auto's en hoop ook op mijn beurt iets bij te kunnen bijdragen aan dit forum. Ik houd niet zo van 'hit and run'.

Het probleem: Bij het optrekken vanuit stilstand in de 1e versnelling, wanneer de koppeling voor 90% is losgelaten, trekt de auto schokkerig/bonkerig op. Dit voel je vrij heftig in de aandrijflijn.

- Het is niet altijd aanwezig.  In de 2-3-4-5e versnelling helemaal geen probleem.
- Met veel beheersing kun je zonder deze schokken optrekken door de koppeling goed 'op te vangen'.
- Het schijnt niet uit te maken of de motor/koppeling warm is.
- De versnellingsbak schakelt goed.

Waar dacht ik zelf aan:

-   Motorsteunen. De motor kun je handmatig wel wat bewegen. Bij de distributiezijde valt de motor wel wat te bewegen. Maar wat is normaal daarvoor? Aan de voorbumperzijde is wel wat meer beweging mogelijk (kantelen).
-   Dual mass flywheel. Zou kunnen?
-   Koppelingspedaal, wanneer de aanhechting van de bol is geschoten aan de zijkant van het pedaal. Niet het geval, want de aanhechting zit goed over de bol (head) heen.
-   Koppelingsplaat versleten?

Heeft iemand ideeën?

RobScénic

Motorsteun zou inderdaad het eerste zijn waar ik naar zou kijken.
Overigens heb je geen Megane phase 2, maar een Megane II phase I...
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

RichardP

Dank je wel. Ik heb dit aangepast in de openingspost.

Is er misschien een manier om dit te bepalen of uit te sluiten?

Nikk

De steun aan de distri zijde is de oliegevulde. Zou je open kunnen schroeven om te kijken of ie nog heel is. Kans is sowieso reeel dat ie na 13 jaar lek is.
Bij mijn 17 jaar oude Megane ook het geval. En ja, die schokt ook wat met optrekken. Gaat, net als die onder de auto, waarbij de slijtage met het blote oog te zien is, nog vervangen worden.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

Dit is de steun aan de distri zijde van een Megane I:



Zal er bij jou niet veel anders uitzien neem ik aan
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Megane 2 heeft die steunen niet meer. Maar die zakkel wel eens door.
Mmm jouw lijstje is best compleet, maar check ook de aandrijfassen en met name de rechtse lange as. Kijk of het steun lager niet uitgeslagen is.
En op een brug laten lopen, kijken of ze niet zwiepen.

RichardP

Dank jullie wel voor de reacties tot nu toe.

Goede toevoeging! Ik zal ook nagaan hoe de aandrijfassen eraan toe zijn.

zapp

Ik heb dat schokkend optrekken vanuit de 1ste versnelling ook, ik denk dat het bij mij aan de kopplingsplaat ligt.
Mijn truc is: koppeling warm laten worden door hem flink te laten slippen (auto op de handrem, versnelling in achteruit, koppeling laten opkomen) dan wordt hij dus goed warm.
En kijk of hij daarna nog steeds schokkend optrekt.
Bij mij gaat hij dan soepel  :)
Nieuwe koppelingplaat (druklager, drukgroep) is een dure reparatie, dus ik laat het maar even zo  :')

Jacques

Dat is een mooie tip. Iedere keer even vol gas je koppeling opwarmen.

Fluppie

Citaat van: zapp op 29 oktober 2017, 23:33:48
Ik heb dat schokkend optrekken vanuit de 1ste versnelling ook, ik denk dat het bij mij aan de kopplingsplaat ligt.
Mijn truc is: koppeling warm laten worden door hem flink te laten slippen (auto op de handrem, versnelling in achteruit, koppeling laten opkomen) dan wordt hij dus goed warm.
En kijk of hij daarna nog steeds schokkend optrekt.
Bij mij gaat hij dan soepel  :)
Nieuwe koppelingplaat (druklager, drukgroep) is een dure reparatie, dus ik laat het maar even zo  :')

Dat komt er op deze manier van zelf aan  :D

RichardP

Als de 'koppeling laten slippen' een standard procedure wordt om schokkerig optrekken te voorkomen, dan lijkt mij dit zeker niet een goede methode.

De koppeling dusdanig laten slippen en verhitten, zorgt er geloof ik voor dat de 'verglazing' (een soort gladde laag op de koppelingsplaat) wordt verminderd, zodat nadien meer wrijving gecreeerd wordt zodat de koppeling even beter 'koppelt.

Het kan wellicht een manier zijn om de bepalen of het probleem van schokkerig optrekken wordt veroorzaakt door de koppelingsplaten of niet. Dus ik wil je in ieder geval wel bedanken voor deze bijdrage.

RichardP

Even een terugkoppeling. De motorsteunen zijn vervangen en het lijkt te zijn opgelost.

De motorsteun aan de distributiezijde en aan de achterzijde zijn vervangen.

Kosten bij de specialist: 298,- euro.

mark29

Bovenste zal dus door gezakt zijn geweest.
Achterste? Bedoel je de onderste pendelsteun? Die scheuren vaak door wat de motor laat kantelen.
Of heb je bovenop naast de bovenste motor steun nog een pendelsteun erachter zitten? Niet iedereen heeft die namelijk.

RichardP

Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Ik werd gewezen op de motorsteun steun bij distributiezijde. Deze is duidelijk. En eentje achter het blok, ten hoogte van cilinder 2. Zo schuinonder het blok.

Ik had de auto nog niet op de brug gehad om zelf te kijken.

Op de factuur staat motorsteun en motorrubber.

Nikk

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev