Advertenties

cruise control valt uit tijdens accelereren

Gestart door splunter, 4 oktober 2017, 22:27:56

Vorige topic - Volgende topic

splunter

Nieuw op dit forum helaas meteen een vraag. Ik rij met veel plezier een Renault Megane 1.5 DCI hatchback uit 2012. Vorig jaar oktober begon mijn auto echter wat kuren te vertonen. Bij optrekken ging het toerental in schokken omhoog terwijl de acceleratie veel minder was. De garage gebeld waarbij ik de veronderstelling had dat de koppeling versleten was. Die gaven aan dat dit onwaarschijnlijk was omdat de klachten alleen in de 5e en 6e versnelling voorkomen. Bijkomend verschijnsel was dat wanneer ik gereden had met cruisecontrol en deze even uitzette en daarna via de R weer inschakelde de auto niet in staat was om de eerder ingestelde snelheid te bereiken. De motor ging wel omhoog in toeren, maar de snelheid werd niet tijdig bereikt zodat de cruisecontrol door de computer werd uitgeschakeld. In de garage is de lamba sonde vervangen en de geschiedenis gewist. Het probleem leek over om dan van lieverlee terug te komen. Voorjaar 2017 bleek het probleem opeens spontaan verdwenen. De garage heeft best meegedacht maar kon geen verklaring geven.
U raadt het: het is weer oktober en de klachten komen terug. Opnieuw kan de auto de eerder ingestelde snelheid niet meer automatisch bereiken. Het lukt wel, maar niet met de R. Opnieuw lijkt de auto snel op te lopen in toeren zonder werkelijk te versnellen.
Ik rij dagelijks ca. 40 km enkele reis, het grootste deel op een autoweg met een maximum snelheid van 100 km/h. Aangezien er een inhaalverbod geldt zal mijn gemiddelde snelheid eerder rond de 85 liggen. Verbruik ca. 5,1 l/100 km.

Kan het vochtige weer een rol spelen? Graag hoor ik suggesties om een oplossing te vinden.

mark29

Clip erin, uitlezen, parameters bekijken,, opname maken met rijden.
Dan met die info verder kijken.
De rest is gissen en gokken.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev