Advertenties


Ratelen keuze tussen binnen of buiten circulatie

Gestart door Diceman, 21 juni 2017, 20:03:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Diceman

Sinds vorige week in het bezit van een Megane 2 cc uit 2004.
Tijdens het starten ratelt er wat aan de rechter zijde in het dashboard.
Dit doet ie ook als ik de keuze maak tussen binnen of buiten circulatie.
Hij maakt de keuze overigens wel, dat is goed te horen.
Het lijkt net of de servo (??) aan het einde is terwijl hij zich nog aan het stellen is.
Weet even niet hoe ik dit anders moet omschrijven.
Is dit probleem bij iemand bekent en wat belangrijker is, hoe los ik dit op?

Dank jullie wel.

mark29


Mastertje

was dat niet de megane I, Mark?
Aanslag recirculatie links brak af. was nog een mededeling in het WIB..
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel


MeganeScenic1.9dCi

#4
Is toch recirculatieklep, ik heb het ook gehad in mijn Grand Tour , bij het inschakelen van contact tikt ie een paar tellen en bij het wisselen van binnen naar buiten. Bij mij was het echter pas 2 dagen voordat hij verkocht werd.. dus heb ik er zelf geen moeite meer ingestoken.

Dit heb ik van een ander forum (is de goedkoopste oplossing maar niet echt repareren)  gaat over de Scenic II, eerlijk gezegd weet ik niet of daar veel verschil in zit met de megane CC onder het dashboard.. Volgens mij zit de zekeringkast wel op een andere plek.. dus verschil zal er wel zijn.

ik heb dit probleem ook gehad. Simpel op te lossen door de bovenkant van het dashboard los te schroeven. (schroeven bevinden zich onder het rooster van de speaker torkx) rechts boven het dashboard kastje zie je de de recirculatieklep. Draai het contact aan en zet de klep in de stand buitenlucht. Dan zie je naast de recirculatieklep(links) het motortje(vierkant). Daar komen de voedings draden uit daaraan zit gelijk een stekker onder de dikke ventilatie buis als je die los trekt blijft hij open staan zonder te tikken. Die ventilatie buis kan je aan de linker kant omhoog trekken zodat je iets meer ruimte krijgt.
Probleem opgelost! Nadeel je kan hem niet meer op binnen circulatie zetten.


Probleem inmiddels opgelost. Dashboardcover weggehaald (2 schroefjes) Vervolgens rechterkant van overgebleven onderdelen van dashboard losgemaakt (1 moer). Aanvoerpijp van lucht losgetrokken (zit geklemd, geen moertjes of schroefjes) Gekeken waar probleem zat, klep zit recht voor je neus als je op passagiersstoel zit. Klep open gezet, verbinding van klepmotortje losgetrokken. Alles weer teruggeplaatst (tel moertjes en schroefjes, anders mag je nog een keer... )
Klep staat nu open, geen condens meer in auto.


Dit is dus niet echt een reparatie (omdat je dan niet meer kunt schakelen tussen recirculatie en buitenlucht) maar wel een oplossing voor het probleem.
'05 Megane Grand Tour 1.5 dCi Priv. Luxe 291.000 km [EXIT]  ---> NEW '01 Megane Scenic 1.9 dCi Authentique 240.000km and exit
'12 Picanto 1.0i 79.000 km

Ewout

#5
Citaat van: Diceman op 21 juni 2017, 20:03:00
Sinds vorige week in het bezit van een Megane 2 cc uit 2004.
Tijdens het starten ratelt er wat aan de rechter zijde in het dashboard.
Dit doet ie ook als ik de keuze maak tussen binnen of buiten circulatie.
Hij maakt de keuze overigens wel, dat is goed te horen.
Het lijkt net of de servo (??) aan het einde is terwijl hij zich nog aan het stellen is.
Weet even niet hoe ik dit anders moet omschrijven.
Is dit probleem bij iemand bekent en wat belangrijker is, hoe los ik dit op?

Dank jullie wel.

Je kunt je dashboardkastje dmv 5 torx schroefjes loshalen.
Stekkers losmaken en de gehele kast eruit schuiven.
Hierachter bevind zich het motortje. Die kun je op het tikkende geluid wel localiseren.
Als je het stekkertje loshaalt ben je het tikken kwijt.
Het motortje zit met 2 torx schroeven vast.

Ik had wel automatsche airco.

Just my two cents......

Groet Ewout

Diceman

Dank voor jullie reacties.

De stekker los gooien is natuurlijk een optie maar eigenlijk zou ik het gewoon
gefixt willen hebben.
Nu lijkt het niet zo moeilijk om de motor eruit te halen en te vervangen voor een nieuwe
maar heb geen idee waar ik deze kan aanschaffen en hoe deze omschreven word.

Iemand tips waar ik een dergelijke motor op de kop tik?

Ewout

De sloop? Pak m beet 25,00.

Ik meen dat een dergelijk motortje bij Renault al gauw 85,00 kost.
Bij mij was het onderdeel van valeo met nr M030990Q.

Ik zou zeggen maak een fotootje van dat ding.

Groet Ewout

mark29

Citaat van: Diceman op 24 juni 2017, 10:27:27
Dank voor jullie reacties.

De stekker los gooien is natuurlijk een optie maar eigenlijk zou ik het gewoon
gefixt willen hebben.
Nu lijkt het niet zo moeilijk om de motor eruit te halen en te vervangen voor een nieuwe
maar heb geen idee waar ik deze kan aanschaffen en hoe deze omschreven word.

Iemand tips waar ik een dergelijke motor op de kop tik?


Zoals al een paar keer benoemd, recirculatie mengklep van de kachel?

zapp

Heb je al gecontroleerd of er geen ratelslang in het dashboardkastje zit?  :D

mark29


Diceman

inmiddels heb ik gedaan wat Ewout zei, dashboardkastje eruit en de stekker losgemaakt.
Uit nieuwsgierigheid heb ik het motortje eruit gehaald en geopend, stuk was ie toch al.
Ik ontdekte een tandwieltje waar een tand vanaf is, de oorzaak is dus gevonden.
Ik heb ook meteen het nummer van Valeo genoteerd en ga een dezer dagen eens even
snuffelen op het net.
Het irritante getik is in ieder geval weg.

Dank jullie allen.


MeganeScenic1.9dCi

'05 Megane Grand Tour 1.5 dCi Priv. Luxe 291.000 km [EXIT]  ---> NEW '01 Megane Scenic 1.9 dCi Authentique 240.000km and exit
'12 Picanto 1.0i 79.000 km

Diceman

Even een update.
In een eerdere post vertelde ik dat er bij een tandwieltje tandjes zijn afgebroken.
Met het idee dat het hele geval niet werkte ben ik op zoek gegaan maar naar iets compleet anders.
Gezien de prijs van zo'n motor ben ik zelf aan de slag gegaan met mijn 3d printer en het resultaat
is verbluffend.
Ik heb met een stukje software een kopie kunnen maken van het betreffende tandwieltje en dat
3d geprint uit PLA kunststof, teruggeplaatst in de behuizing en dat vervolgens weer in de auto geplaatst
en het werkt perfect!
Geeft me toch weer een beter gevoel nu ik weet dat alles weer werkt.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Gr Joop.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev