Advertenties


Hoe heet deze slang en wat doet hij ????

Gestart door PassieWaterm, 13 juni 2017, 19:34:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PassieWaterm

Hallo allemaal

Ik heb een Renault Megane 1.6i 16V uit 2001.
Hij begon erg onregelmatig stationair te lopen en soms na het terugschakelen voor een bocht viel hij gewoon uit. Toen ik onder de motorkap keek zag ik een ovale slang (stof met ijzerdraad erin) van de luchtfilter naar de bovenkant radiator lopen die was afgescheurd. Bij een lokale onderdelen winkel noemde men het de "defrosterslang" maar die hadden ze niet dus kreeg ik een aluminium huls die misschien paste....helaas niet.

Heet dat ding inderdaad defrosterslang en kan dit inderdaad de oorzaak zijn van het onrustig lopen en soms afslaan van de auto ?

https://afbeelding.im/3k5KQAe8

EDIT:
Dit fenomeen is nu 3 dagen aan de gang, en sinds vandaag brand dan ook het olie lampje, accu lampje en STOP lampje....dit was eerder niet zo. Olie zit er voldoende in en accu klemmen zitten goed

Fluppie

zou eens kijken naar stappenmotor gasklephuis (schoonmaken)of slang van je map sensor

PassieWaterm

Bedankt voor je reactie, maar je schrijft aan een enorme a-technische gast. Dus wat jij schrijft is echt japans voor mij......
Het kan volgens jou dus NIET die slang zijn ???
Ik weet echt niet over welke onderdelen je het hebt, laat staan dat ik weet waar ze te vinden zijn....sorry

PassieWaterm

Sinds vandaag dus ook een brandend olie, accu en STOP lampje....eerder niet

noiseyMP7

Die slang mis ik al 3 maanden.

Wat deze slang doet is lucht van de voorkant van de auto(onder de motorkap, door de grille) aanzuigen en naar het luchtfilter geleiden. Zonder de slang zuigt hij wat warmere lucht aan, waardoor je 1-3 pk mist. niet echt noemenswaardig dus.

Ik heb met een app op m'n telefoon de waardes van de luchttoevoer temperatuur bekeken, en met 10 minuten stationair draaien was de luchttoevoer 2 graden celcius warmer geworden.(verschil tussen motorkap open en dicht).

De auto in kwestie is een megane 1 phase 2(bouwjaar tussen 1999 en 2003)? En welke motor ligt er in? Ik zie op de foto dat het een 16-klepper is, mar daar houdt t ook op voor mij  8)

Olie lampje kan vrij veel betekenen. Laag oliepijl, oude olie, ergens een verstopping, kapotte sensor. Accu lampje hetzelfde verhaal. Lege accu, slecht contact. Het STOP lampje betekent zoveel als "dit is een ernstige fout, niet verder rijden". Met "SERV" lampje(oftewel service) betekent dat er onderhoud gepleegd moet worden aan een component.

Ik zeg, laat 'm eerst uitlezen, en betreft het onregelmatig stationair lopen: kijk naar de stappenmotor(reinigen of vervangen) dit onderdeel regelt namelijk het stationair draaien van de motor. Als je deze niet hebt(dan wordt het dus elektronisch geregeld, dmv een computer) hoef je er uiteraard niet naar te kijken.

Als t de stappenmotor niet is, MAP sensor (en de slangen, bekabeling etc wat er aan verbonden is) controleren. MAP staat voor Manifold absolute pressure, uit m'n hoofd, deze zit dus in de buurt van je manifold, ofwel spruitstuk in het nederlands. Je gasklephuis zou het inderdaar ook nog kunnen zijn. de naam spreekt wel voor zich denk ik?

Als je er echt helemaal niks meer van snapt, zou ik naar een garage gaan, voordat je meer stuk maakt dan je repareert  ;)

PassieWaterm

Meer over de motor dan 1.6i 16V kan ik je niet vertellen....ik zou niet weten waar meer info vandaan te halen.
Kan zo'n oud model worden uitgelezen ??? Wist ik nieteens....dacht dat er niet zoveel computertechniek i zat.
Dat uitlezen, kan dat alleen de merkdealer of elke autogarage ?

mark

Dat word gewoon eerst uit laten lezen, en niet veel meer mee rijden.
Elke degelijke garage kan jouw megane uitlezen.  ;)

PassieWaterm

Er bleek een sensor kapot die de temperatuur van het water meet. De uitleg was dat bij een bepaalde temperatuur er meer of minder benzine aan de motor word gegeven en als dat verkeerd word aangegeven door de sensor dan loopt de motor niet goed (krijgt dan te veel of te weinig benzine in verhouding tot de water temperatuur). Kan dit kloppen?

mark29


PassieWaterm

Om precies te zijn was het de koelvloeistof temperatuur sensor

noiseyMP7

Auto's vanaf 2001 zijn verplicht EOBD of OBDII in de auto te hebben als ik me niet vergis. Sommige fabrikanten hebben het eerder in hun auto's zitten. Hiermee kun je zelfs met apps voor andoid en iOS de auto redelijk uitlezen.

Oudere auto's is ook mogelijk maar dat is vaak wat merk specifieker.

Auto's met veel sensoren zit veel intern rekenwerk aan, 1 sensor die t nirt lekker of helemaal niet doet kan gevolgen hebben voor andere componenten

hengelo78

voor dat uitlezen met een app 
heb je daar nog een speciale dongle voor nodig die in de auto gaat?

hoe moet ik dit zien?

thanks

noiseyMP7

#12
Ja, je hebt een OBD2 adapter nodig, naar bluetooth, wifi of USB.

Ik heb zelf een Bluetooth variant(even googlen op ELM327 Dan heb je er al zo een voor een euro of 5).

Dan kan je auto dus zijn gegevens delen via Bluetooth. Dan je telefoon via Bluetooth koppelen, zodat de auto de gegevens naar je telefoon kan sturen.

Dan moet je er nog voor zorgen dat je telefoon de OBD2 taal begrijpt. Hier zijn verschillende apps voor. Ik zelf gebruik Torque.

De meeste basic dingen kun je uitlezen, het is echter niet zo uitgebreid als de clip van Renault zelf. Het is wel goed genoeg om te kijken waar mogelijk een probleem is zodat je wat gerichter een diagnose kunt stellen of met wat voorkennis naar de garage kan. Scheelt onnodige kosten van garages die teveel willen vervangen om geld te verdienen ;)

Ook kun je live de obd gegevens van verschillende sensoren inzien(denk aan snelheid, toeren, koelvloeistof temperatuur etc).

Ik zal zo nog ff linkjes hier in editten.

De gratis app voor android
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torquefree

Wat extra leesvoer
http://torque-bhp.com/

De betaalde versie voor android, maar dan gratis ;)
https://www.apkmirror.eu/app/communication/torque/torque-pro-obd-2-car-1-8-92-full-apk/
Je hebt m niet van mij  :D
Scheelt weer €3,55

Vergelijkbare app voor iOS
https://itunes.apple.com/us/app/engine-link-obd-ii-vehicle/id591557194?mt=8

Een OBD2 bluetooth adapter, uit China
http://s.aliexpress.com/zUVJZJNf
Ik heb de blauwe, V2.1 werkt op Mégane cabrio uit 2002

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)

hengelo78

ik ga me er gelijk 1 bestellen

helaas geen 5 euro zoals je zei, maar duur zijn ze zeker niet.

alvast bedankt voor de info :)

noiseyMP7

Net een linkje gepost, 4,26 uit China ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev