Advertenties


Renault Megane III Estate 2015 (Face lift model) audio pinout

Gestart door Timeless, 3 mei 2017, 14:04:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timeless

Beste Heren/Dames van de club,

Hoofdvraag: Beschikt iemand over de pinout van de multimedia stekkers van een Renault Megane III 2015? zowel van de Head-unit als het LCD scherm.
Ik heb wel een service handleiding online gevonden echter staat hier alleen de montage/demontage en locaties van stekkers vermeld, en wordt er voor de daadwerkelijk elektronische schema's verwezen naar andere documentaties.


Ik ben sinds kort de troste bezitter van een Renault Megane III 2015 (Face lift model) echter ben ik niet echt positief over de fabriek head-unit en heb daarvoor een vervangend model gekocht.
Deze is het geworden (Klik op de afbeelding voor meer details):


Nu zou dit een plug en play alternatief moeten zijn echter zitten er wat losse aansluitingen bij wat mij zorgen baart.
Zie hier het kabel harnas behorend bij deze aftermarket radio:




Nu valt mij op dat er sommige draden dubbel zijn:

Kanttekeningen:
MAIN-Kabel harnas = Grote kabel harnas met bijvoorbeeld speakers en voeding.
AV-Kabel harnas = AV-harnas met gele/witte/rode Tulp stekkers.

1. Er zitten 2 ANT draden op de aftermarket radio (op zowel MAIN als AV harnas), voor een versterkte of automatische antenne. Nu weet ik dat mijn achter antenne versterkt word. Echter weet ik niet of deze apart gevoed wordt of dat deze gevoed wordt door de head-unit zelf. De draden komen beide vanaf de radio en zitten eindigen in een losse draad. --> Deze is niet nodig, bij mij wordt de antenne niet via de radio gevoed
2. Er zitten 2 Illuminatie verbindingen op de radio, waarvan er 1 volledig in het MAIN harnas zit die vanaf de auto rechtstreeks in de radio loopt. En er zit nog een losse draad op het AV-Harnas. Ik heb geen idee of deze puur als output dient of als alternatieve input. --> Is een alternatieve input. De canbus decoder verzorgt het illuminatie signaal
3. Er zit een BREAK draad op het AV-Harnas echter leid deze naar de radio onder de pin "AMP CON", ik gok zelf dat het label niet correct is en niet voor de rem controle is maar juist voor een actieve versterker te schakelen.
4. Er zitten 2 REVERSE draden aan deze radio, 1 losse draad op het AV-Harnas en 1 verwerkt vanaf de canbus adapter naar de radio. Voorheen sloot ik deze aan op de achteruit lamp van de auto, of geeft de Megane III op de can-bus aan of deze in de achteruit staat --> JA, canbus decoder verzorgd dit signaal
5. Er zitten ook 2 Tulp en 1 USB stekkers aan het MAIN harnas die naar de smalle witte connector lopen. Mijn Megane III beschikt niet over een dashboard met USB en AUX input maar deze zitten daarentegen direct op de fabrieks head-unit ik denk dat ik deze dan niet hoef te gebruiken --> JA, deze is optioneel, zie afbeelding hieronder:

Dit hieronder heb ik dus NIET.


Graag hoor ik jullie expertise,
Timeless
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Timeless

#1
Hi,

Even een kleine update. Ik heb vandaag de radio en LCD los gehad om een blik te werpen op de kabels.

1. De radio heeft de juiste aansluitkabels voor mijn Android Radio harnas, dus OK!
2. Het LCD heeft daarin tegen een afwijkende stekker. Ook blijk ik een ander Android Radio harnas te hebben ontvangen dan op de afbeeldingen vermeld staat.

Dit is namelijk de LCD connector in mijn auto:



Dit het Android Radio kabel harnas(wat ik heb):

En dit zit op de fabrieks LCD:


Dus dit had er niet moeten zitten:


En dit is een afbeelding van een LCD connector dat ik gevonden had op het internet (Megane III < 2012)


Het lijkt erop dat die persoon van deze post gewoon de blokkades heeft weggesneden. Nou zou ik persoonlijk het Android Harnas gemodificeerd hebben in plaats van die van de auto. Echter moet ik wel zeker weten of mijn plug dan pin-compatible is.

Wellicht dat iemand de connector van mijn harnas herkent? Want als ik op het internet kijk zie ik bijvoorbeeld dit:

Waarbij de Radio plug in beide gevallen overeen komt. Maar de LCD connector op de afbeelding komt overeen met wat mijn Android Radio heeft, echter wijkt die dan af van wat er in mijn auto zit.

Het lijkt er op dat ze bij Witson gewoon de verkeerde stekker eraan hebben gezet, voor een ander type auto? Maar dat de pinout wellicht wel hetzelfde kan zijn?
Want als ik het goed heb is het LCD in alle Megane III modellen identiek en verschilt alleen de radio na 2012? Want in dat geval heb ik gewoon een verkeerd harnas ontvangen, aangezien die ook afwijkt van de afbeeldingen van Witson(Android Radio fabriekant) zelf.
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Timeless

UPDATE:

Ik heb een reactie van mijn Ebay verkoper geregen. En hij vertelde mij dat zijn andere kopers simpelweg de grijze connector hebben bewerkt zodat deze wel gaat passen, of om de vierkante blokken bij de witte stekker te verwijderen.

Nu heb ik persoonlijk nog geen contact gehad met de andere kopers (probeer ik nog wel te doen).
Maar is er ondertussen iemand die de stekker met vierkante blokken herkent? Is de pin-out hetzelfde als het nieuwere type stekker?

Groeten,
Timeless
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Yorick

Ik vraag me af of hier leden zijn die hier al zo flink mee bezig zijn geweest zoals jij het doet, Timeless. Ter informatie, voordat je misschien teleurgesteld bent dat er weinig op wordt gereageerd.

Succes iig, leuke update!

Timeless

#4
Ja zoiets was ik al bang voor, mijn vorige auto was een Nissan Primera uit 2001 en hier werd al heel wat meer aan gesleuteld door haar leeftijd en waren de schakelschema's ook vrij verkrijgbaar. Dat maakt het geheel een stuk makkelijker. Maargoed met deze relatief jonge auto's zijn ze nog niet zo ver :)

Ik heb bij mijn vaste Renault garage de vraag ook neergelegd (goede garage, zijn altijd heel willend om te helpen). Ik heb de pinout van mijn type stekker dan ook vorige week gekregen (weet niet of ik deze openbaar mag delen) maar ik weet dus niet of er verschillende type LCD stekkers zijn of dat ik gewoon een verkeerde plug voor een ander type auto heb gekregen bij mijn Android radio. Deze vraag (over dit type stekker) heb ik vandaag bij de garage neergelegd. Hierop zal ik later terugkomen.

Maar toch fijn om te lezen dat mijn topic in ieder geval bekijks heeft!
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Timeless

#5
Kleine update:

Ik heb online ook schema's (hier) gevonden waarschijnlijk van een eerder type Mégane III:

Versie ZONDER navigatie (kleuren zijn voor ouder type Android radio):

Versie MET navigatie (voor de volledigheid):


Het verschil tussen de wel of niet carminat navigatie zit hem vooral in de indicatie lichten (airbag/gordel). En lijkt het voor de rest identiek.

Ik beschik over een Mégane III zonder Carminat navigatie. En voor zover ik kan zien lijkt de pin-out hetzelfde als de schema's die ik van mijn vaste garage heb gekregen. Ik heb nog niet alles exact na gelopen. Hier kom ik later nog even op terug.
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Timeless

Update met 3 kanten:

Goed nieuws
! na het verwijderen van de vierkante blokkades op de witte LCD stekker paste het geheel en leek het prima te functioneren zo op de eerste blik _o_, inclusief de passagiers airbag (zie opmerking hieronder). De garage heeft mij schema's laten zien van een eerder type Megane III en hier was de pinout hetzelfde echter waren er een aantal signalen weggelaten. Hierom heb ik uiteindelijk de stap gemaakt om de plug te modificeren.

Slecht nieuws, de ruimte bij de radio is zo voorgevormd en krap dat ik mezelf afvraag of ik alle kabels wel goed kan wegwerken l-. Waarschijnlijk hielp het ook niet dat ik buiten in het donker nog zat te klussen en ga dus vanmiddag in het zonlicht de werkzaamheden maar hervatten.

Opmerking, wel vind ik fascinerend om te zien dat door het ontbreken van het LCD er op het OBD een melding verschijnt "Passagiers Airbag Uitgeschakeld". Is die LED die op het LCD dan zo belangrijk dat de airbag niet kan functioneren zonder? Vreemde beslissing van Renault, ik kan me namelijk niet voorstellen dat de accelerometer zich in het LCD bevind. En als dat wel zo is weet ik niet of ik het "Chinese alternatief" dan wel vertrouw.
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Timeless

#7
Update:
Het is dan eindelijk zo ver (met dank aan de garage voor aanvullende hulp!), zie hier het resultaat:



Opmerking:
Zoals ik gister aangaf vreesde ik dat ik alle kabels niet goed kon wegwerken. Achteraf bleek ik dat ik het verkeerd had aangepakt (omdat ik deze video had bekeken). De kabels had ik namelijk achter de radio gepositioneerd omdat ik er alleen via het dashboard kastje bij kon. Echter na het verwijderen van het middelste luchtrooster (op aanraden van deze video) heb je eigenlijk compleet zicht op het radio compartiment en ruimte over voor alle kabels. Toen ik dit eenmaal doorhad was alles binnen aanzienlijke tijd ingebouwd en functioneel.

Ook moet ik toevoegen dat het geluid (zelfs met fabrieks-luidsprekers) aanzienlijk is verbeterd! Ik ben dan wel geen echter audiofiel, maar heb er wel enig gehoor voor. Het geluid is nu veel rijker/voller en minder vervormd dan de Renault audio radio dat had. Het lijkt er dus op dat de oude radio simpelweg moeite had met het aansturen van de speakers.

Alle functies als SWC/automatisch AAN,UIT schakelen /Airbag (LEDs))/Gordel (LEDs)/portier indicatie/Achteruit detectie/Illuminatie functioneren perfect. Dus de CAN-BUS decoder doet haar werk. Wel sluit de auto de stroom naar de radio af na enige tijd op slot te zijn. Hierdoor "vergeet" de radio zijn laatste staat en start deze de eerst volgende keer op zonder de taak te hervatten. Hierom moet men dan manueel de FM radio starten. Dit is wat vervelend maar een software tweak zou dit kunnen oplossen.

Kritiek punt:
Wel baart het mij nog steeds zorgen dat wanneer het LCD afwezig is de passagiers airbag uitgeschakeld wordt. Waarom wordt deze conclusie getrokken. Ik mag toch niet hopen dat het LCD scherm de "collision detectie" verzorgt.
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Richard43

Goedemiddag Timeless,

Super wat jij hebt kunnen uitvinden in deze korte tijd  !-! .

Wat ik mij afvraag is of jij de quadlock stekker hebt gebruikt ?

In mijn Megane van 2009 zit deze namelijk niet in(of heel goed verstopt)

Ik heb dezelfde radio alleen met windows ce  :?  ik heb al van alles geprobeerd met een voedings tussen kabel(hij werkt maar niet automatisch stoppen en geen stuurwielbediening.

Ik zie nu pas dat je standaard geen Navigatie had ? klopt dit?

Groet Richard

Timeless

#9
Haha ja, ik wilde niet te lang met gaten in mijn dashboard rondrijden :)

Nee de quadlock stekker die op mijn harnas zit heb ik afgeplakt met PVC tape (van de multimate :) ) en gebruik ik niet.
Bij mij zijn alle signalen ook verbonden op de ... (ben even de naam kwijt) witte stekker met een H vorm.

Ik zal binnenkort eens vragen aan de garage als ik de schemas openbaar mag maken wellicht dat je dit zou helpen. Wel weet ik dat signalen als ACC/Illuminatie/SWC via de CAN-BUS gaan. deze wordt bij de LCD connector afgetapt. Beschik jij over een CAN-BUS decoder?

En inderdaad, ik had een monochrome display zonder navigatie. zie hieronder (voorbeeld, niet mijn auto):
RADIO:

DISPLAY:
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Felix

Mooi project!
Ik had je wellicht een beetje op weg kunnen helpen met de schema's en pinbezetting, maar mij ontbrak de tijd even.
Volgens mij is er qua bekabeling heel wat veranderd in de loop der jaren, maar ik denk dat de pinbezetting van het display door de jaren heen gelijk is gebleven. Maar goed, dat is nu een beetje mosterd na de maaltijd :D

Timeless

Haha geen probeem. Misschien mag ik in de toekomst gebruik maken van je services. o-)

Ik heb nog wel de vraag openstaan waarom de passagiers airbag uitgeschakeld wordt wanneer het LCD ontbreekt. Wellicht dat je daar een idee bij hebt?
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Dentechr

Hee Timeless!

Wat ben ik blij dat ik jou topic gevonden heb zeg!
Ik ben al een week aan het ###ten met volgens mij exact hetzelfde systeem als jij gekocht hebt en krijg het niet voor elkaar.

Ik heb een megane 3 uit 2009 en volgens mij precies hetzelfde android systeem als jij hebt met dezelfde connectors.

Als ik het goed begrijp heb jij de witte connector die uit de kabel boom komt iets aangepast en in de kabel die uit het oude lcd scherm komt gestoken en toen werkte het ?

Ik hoef die kabels niet aan te passen om ze in elkaar te steken, maar het systeem start bij mij niet op.
echter zit er in de oude radio ook zo'n connector waar die op past, dus ik vermoed dat ik m gewoon daar in moet stoppen toch ?

Ik hoop dat je nog op dit forum zit, want zowel de renault garage als mijn leverancier komen er niet uit.
wellicht kunnen we ook via de mail praten ?

Ik zou het enorm waarderen.

groet Dennis

Timeless

#13
Haha, ja ik ben niet een heel actief lid op de forums maar door het gebruik van notificaties op mijn topics krijg ik nog wel het een en ander mee :)

Ik ben recentelijk wat meer te weten gekomen over deze Android radio's. (Makkelijke uitleg) Grotendeels zijn het radio's na het referentie ontwerp van de chipleverancier. Hierdoor lijken de radio's hardware matig veel op elkaar en zijn ze op een paar aanpassingen na software matig ook hetzelfde. Houd forums als dit maar eens in de gaten. Hier zijn voor de toekomst ook software updates te vinden. Dus dat ze hetzelfde eruit zien zegt nog niet alles.

Om het geel duidelijk te krijgen lijken foto's van jou setup makkelijk. Wat ik kan zeggen is dat er in totaal 2 kabels aangesloten moeten worden richting de auto.

1. Het LCD scherm (groen omlijnt in de foto hieronder)
2. De kabels van de radio.


De kabels van de radio kan meerdere manieren:

Je moet of de 2 volledig witte connectors aangesloten hebben, of de witte connector die groen omlijnt is met de zwarte(met wit) connector. Alleen de LCD connector is dus niet voldoende.
Verder zul je niet de CAN-BUS decoder moeten vergeten, die geeft uiteindelijk het ACC (inschakel) signaal naar de radio. Zonder dat signaal zal de radio niet functioneren.

Ik weet niet precies waar je woont, maar als het echt niet lukt zou ik eventueel ook nog wel kunnen kijken als de afstand niet te ver is.
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Dentechr

wauw wat ben ik blij van je te horen   !-! :q
en super aardig dat je aan bied om eventueel langs te komen   _o_ , ik woon in mijdrecht.

Ik zie even niet hoe ik hier foto's kan posten, wellicht kan ik ze mailen of appen naar je.
Maar ik heb die canbus idd aangesloten en de radio kabel en de kabel naar die witte stekker.
Maar ik vermoed dat die pin outs niet overeenkomen. want sommige zitten op een plek waar bij de andere kant niks zit zeg maar.
Als ik meet op die rode kabel uit die bus staat er ook geen spanning op.
dus dat zal de rede zijn dat het spul niet aan wilt  8)7

Dat schema van jou van die canbus kabel kon ik nergens vinden dus knap dat je dat gelukt is.
Maar ik weet nog niet wat de pinout is van de kant van de canbus die wij gekocht hebben. dus zegt nog niks.

Ik hoor graag van je :)
alvast heel erg dank

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev