Advertenties


Haperende stuurbekrachtiging + gepiep op lage snelheid

Gestart door Lucas Hermans, 28 april 2017, 13:55:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Lucas Hermans

Dag allen,

Sinds een tijdje merk ik op dat, als ik de auto start en wil wegrijden, dat mijn stuurbekrachtiging af-en-toe niet mee werkt en dat de Mégane heel zwaar stuurt. Zodra ik dan een paar meter heb gereden, functioneert alles als normaal.

Ook merk ik, bij het draaien van de wielen, dat er een hoge pieptoon vanuit de voorkant van de auto komt, alsof er metaal tegen metaal schuurt. Dit gebeurt ook als de stuurbekrachtiging wel normaal functioneert.
Dit laatste komt alleen voor als de motor koud is.. :?

Het gaat hier om een Mégane II phase 2 1.6 16v uit 2006.

Ik weet niet of deze 2 "probleempjes" samenhangen?
Het komt alleen voor als ik de auto net gestart heb / als de motor koud is. Of ik nu thuis weg wil rijden of van de supermarkt vandaan kom. Het is ook heel inconsistent; soms merk ik er iets van, soms niet.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Groetjes!

mark29

Nee sorry.
Bandenspanning staat hoog genoeg? Scheelt ook met sturen.

zapp

#2
Ik had zoiets dergelijks bij een Clio. Die heeft snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.
Daar was de snelheidssensor kapot. De stuurbekrachtiging kreeg dus geen info over de snelheid en stopte ermee. De snelheidsmeter deed het ook niet meer. Let dus op of je KM-teller ermee stopt als de stuurbekrachtiging weigert.
Zo'n sensor zit ergens op de versnellingsbak gemonteerd. Een nieuwe kost een paar tientjes.  8)

Lucas Hermans

Bandenspanning is op orde.

Zal eens op de kilometerteller letten als het weer gebeurt. Het interieur ligt op dit moment open, dus ik rij de komende dagen eventjes niet o-)

mark29

Snelheid pakt hij van de abs en niet van de vbak bij deze auto.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev