Advertenties


Megane 1.6e cabrio moter valt steeds uit...

Gestart door michel1987, 4 april 2017, 20:32:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michel1987

Hallo allemaal,

Ben sinds vandaag lid geworden van het forum, zal me ook even voorstellen. Ik ben Michel, 29 jaar en kom uit Tilburg. Sinds juli in het bezit van een megane cabrio 1.6e met 93.000 km op de tellerstand.  Het is een heerlijke auto maar heb toch een klein probleempje waar de garage ook niet echt uitkomt. Vandaar mijn vraag aan jullie.
Sinds een tijdje vertoont mijn megane 1.6e cabrio met enige regelmaat wat hinderlijke mankementen. Tijdens het (vooral snelweg) versnellen tussen de 80-90 km/h houdt de moter even in, wanneer je het gas weer intrapt gaat deze weer. Vervolgens na afremmen en weer versnellen vertoont de motor dit zelfde gedrag weer. Maar de ene dag doet hij dit niet en de andere dag weer wel. Maakt niet uit of het een koude of warme motor is. Ook sloeg de motor af en toe af tijdens het stilstaan met warme en koude motor. Dit is bij de garage zo goed als opgelost, het toerental staat alleen nog iets te hoog afgesteld. Verder zijn de bougies+kabels vervangen geweest en de bobine. Ook het inspruitstuk, gasklephuis en stappenmotor zijn schoongemaakt/ doorgemeten en werken goed. Het is dus echt het puur af en toe inhouden bij het versnellen. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ook schokt de auto wel eens zomaar uit het niets of springt de naald van de toerenteller ineens omhoog.

Alle tips/ adviezen zijn welkom. Bedankt alvast.

noiseyMP7

Is erg weinig informatie om duidelijke conclusies uit te trekken denk ik. Misschien dat iemand met meer ervaring met sleutelen aan auto's het weet, maar ik als "weekend mechanic" zou t zo snel even niet weten.

Zou een verstopt luchtfilter kunnen zijn, of een verstopte uitlaat(ik noem maar iets geks) zou een aan de versnellingsbak kunnen liggen die te veel of juist te weinig weerstand bied. Zeker het opspringen van de toerenteller naald zegt mij in eerste instantie koppeling. Maar van de 3 auto's die ik heb gehad hadden er tot nu toe 2 problemen met een versleten koppeling vrij snel na aanschaf, dus daar ben ik al snel huiverig over.

Welk bouwjaar is je megane? Misschien is ie uit te lezen met een OBD-2 lezer. Ik heb een app op m'n telefoon icm een bluetooth obd stekker en kan alle data die de ECU krijgt van z'n sensoren real-time uitlezen. Op die manier kun je in het "brein" van de motor kijken en zie je sneller een waarde/sensor raar doen op het moment dat het gebeurt. Als je dan weet waar het vandaan komt kun je vele malen makkelijker zelf een diagnose stellen

mark29


Mastertje

CiteerDit is bij de garage zo goed als opgelost, het toerental staat alleen nog iets te hoog afgesteld

toerental is niet af te stellen, als ik zoiets lees bekruipt me een naar gevoel.
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

Z

Stationair Toerental wordt bepaald door de stappenmotor, kan een defecte stappenmotor zijn, mijne bokte pas geleden ook 1x op de snelweg maar dat was een bougie

Fluppie

#5
Citaat van: michel1987 op  4 april 2017, 20:32:08
Hallo allemaal,

Ben sinds vandaag lid geworden van het forum, zal me ook even voorstellen. Ik ben Michel, 29 jaar en kom uit Tilburg. Sinds juli in het bezit van een megane cabrio 1.6e met 93.000 km op de tellerstand.  Het is een heerlijke auto maar heb toch een klein probleempje waar de garage ook niet echt uitkomt. Vandaar mijn vraag aan jullie.
Sinds een tijdje vertoont mijn megane 1.6e cabrio met enige regelmaat wat hinderlijke mankementen. Tijdens het (vooral snelweg) versnellen tussen de 80-90 km/h houdt de moter even in, wanneer je het gas weer intrapt gaat deze weer. Vervolgens na afremmen en weer versnellen vertoont de motor dit zelfde gedrag weer. Maar de ene dag doet hij dit niet en de andere dag weer wel. Maakt niet uit of het een koude of warme motor is. Ook sloeg de motor af en toe af tijdens het stilstaan met warme en koude motor. Dit is bij de garage zo goed als opgelost, het toerental staat alleen nog iets te hoog afgesteld. Verder zijn de bougies+kabels vervangen geweest en de bobine. Ook het inspruitstuk, gasklephuis en stappenmotor zijn schoongemaakt/ doorgemeten en werken goed. Het is dus echt het puur af en toe inhouden bij het versnellen. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ook schokt de auto wel eens zomaar uit het niets of springt de naald van de toerenteller ineens omhoog.

Alle tips/ adviezen zijn welkom. Bedankt alvast.

Kan zijn dat de motor in geleerd moet worden na het schoonmaken van het gaskleppenhuis. Of wat Mark zegt controleer de slang van de map sensor op lekkage. Ik had hetzelfde ik heb toen de map sensor vervangen en de stappenmotor

michel1987

Bedankt voor de reacties allemaal, ze gaan nu de stappenmoter nog vervangen en misschien daarna als het niet over is de map-sensor. Hopelijk is het hiermee verholpen. Zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.  !-!

mark29

Laat ze de slangetjes controleren gelijk. Dat kost niets.

michel1987

Hallo allemaal,

Inmiddels is de stappenmoter vervangen en de slangen naar het gasklephuis. Het stationair toerental is goed en draait goed. Nu is er wel weer een volgens probleem waardoor de auto haast niet rijdbaar is! Wanneer je veel drempels hebt gereden of op rotondes af gereden komt dan schokt de auto zo hevig uit het niets ineens. Een flink klap krijg je dan. Het ergste is dat wanneer je afremt voor een drempel of rotonde de auto uit het niets afslaat. Vervolgens start deze niet meer. Een paar keer de brandstofonderbrekings knop ingedrukt en de startblokkering eraf gehaald. Daarna start de auto weer. De garage heeft een omweg voor deze knop gemaakt en verwijderd....ze dachten dat het hiermee over zou zijn. Nu blijft het probleem zich voordoen en slaat de auto nog steeds af! Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Het is echt om gek van te worden helaas.....je weet nooit wanneer je stil komt te vallen.

larsdijkstra

Zijn je aansluitingen op je accu wel goed? Ik had last van slechte contacten en daardoor viel auto zomaar uit...
Megane 1 2.0 16v Aria Cabrio 2003, Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008. Ex: Megane 1 2.0 16v F7R hatchback 1999, 2x 19 16v

mark29

Een bijna doorgesleten massa kabel kan zoiets al.
Ga je wel naar een garage met personeel die ook verstand hebben van autos? Dat ze je niet met een kluitje in het riet sturen, dat ze dat ding onder breken vind ik een beetje gek klinken.

michel1987

Citaat van: mark29 op 29 april 2017, 15:06:10
Een bijna doorgesleten massa kabel kan zoiets al.
Ga je wel naar een garage met personeel die ook verstand hebben van autos? Dat ze je niet met een kluitje in het riet sturen, dat ze dat ding onder breken vind ik een beetje gek klinken.
Weet je ook om welke massakabel het zou kunnen gaan? Ga bij Premio in Tilburg staat verder goed aangeschreven en ook alles is in het verleden netjes gemaakt. Maar dit euvel lukt ze niet. Nu heb ik voor aankomende week een afspraak staan bij de Renault dealer, hopelijk kunnen die het wel uitlezen of vinden wat het is. Daar vonden ze het ook raar idd van de knop, deze is nu gewoon weggehaald. Hopelijk kan alles nog hersteld worden  :neen:

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev